Jump to content

7 Удоволствията от живота на всеки се превръщат след смъртта в съответствия


Recommended Posts

Удоволствията от живота на всеки се превръщат

след смъртта в съответствия

 

 

485.

В предната глава беше показано. че властващото чувст-во, иначе казано, господстващата любов, остава завинаги във всеки човек. Сега ще обясним, че удоволствията на това чувство или тази любов се обръщат в съответст-вия. Под обръщане в съответствие се разбира обръщане-то в духовно, съответстващо на природното. Това, че природното се превръща в духовно, може да се установи от обстоятелството, че човекът, докато живее в зем-ното си тяло, обитава природния свят, но напусне ли тя-лото, преминава в духовния, обличайки духовна плът. Че ангелите, както и хората след смъртта, имат съвърше-на човешка форма и че телата им са духовни, може да се види по-горе гл.73-77 и гл.453-460; относно това, какви са съответствията между духовното и природното, виж гл.87-115.

 

 

486.

Всички удоволствия на човека принадлежат на неговата господстваща любов, понеже той изпитва наслада само от онова, което обича, а най-вече от онова, което обича повече от всичко. Дали ще се каже властваща любов или ще се каже онова, което някой обича повече от всичко, е едно и също. Тези удоволствия са разнообразни и са толкова, общо взето, колкото властващите любови, значи, колкото хората, ангелите и духовете, понеже гос-подстващата любов на един никога не е съвсем еднаква с любовта на друг. Ето защо, никое лице не е съвсем също-то като друго, тъй като при всекиго лицето е образ на децата, а пък в духовния свят [лицето] е образ на господ-стващата любов. Насладите на всеки в частност са безк-райно разнообразни; никоя наслада не може да бъде сходна на или същата като друга; както когато се следват, така и когато са едновременни, те винаги по нещо се различа-ват. Така или иначе, удоволствията на всеки човек се от-насят към едната негова любов, която е властващата, съставят я и образуват с нея едно цяло. По същия начин всички наслади изобщо се отнасят към една всеобща влас-тваща любов: на Небето това е любовта към Господа, докато в Ада това е любовта към себе си.

 

 

487.

Какви са духовните наслади, в които се превръщат природните наслади на всеки след смъртта, не може да се узнае от другаде, освен от науката за съответствия-та; тя учи общо, че няма нищо природно, на което не съответства нещо духовно, и частно, обяснява кое по вид и какво по естество е онова, което съответства. Поради това онези, които разбират тази наука, могат да осъзнаят и да опознаят състоянието си след смърт-та, ако знаят своята любов и нейното място във всеоб-що господстващата любов, към която, както малко по-горе беше казано, се отнася всяка любов. За онези обаче, които живеят в любов към себе си, е невъзможно да познаят своята господстваща любов, понеже обичат само своето и наричат злото си добро, а пък лъжите, които го поддържат и чрез които утвърждават своето зло, наричат истини. Ако пожелаеха обаче, те биха мог-ли да узнаят [каква е тяхната господстваща любов] от по-мъдрите, понеже последните виждат онова, което те сами не виждат, но при тях това не се случва: те тол-кова са потънали в себелюбие, че с презрение отхвърлят всяко наставление на по-мъдрия. Ала онези, които се на-мират в небесната любов, приемат поученията и съзи-рат своето зло, в което са [били] родени, когато се на-сочват към него чрез истините, които го разкриват. Всеки може да види злото и неговата лъжа чрез истина-та, идваща от доброто, но никой не може да види чрез злото доброто и истината; причината е, че лъжите на злото са мракът и съответстват на мрака. Ето защо онези, които пребивават в лъжите чрез злото, са като слепи и не виждат онова, което е осветено, и бягат от него като сови; ала идващите от доброто истини са светлина и съответстват на светлината (виж по-горе, гл.126-134). Онези пък, които са в истините на доб-рото, бидейки зрящи и зорки, различават осветеното от сенчестото. Това също можах да установя от опит; ангелите на Небето гледат и усещат онези злини и лъжи, които понякога се появяват в тях, а също злините и лъжите, присъщи на духовете от света на духовете, съединени с Ада, обаче самите духове не могат да видят своите злини и лъжи, не знаят що е благото на небесна-та любов, що е съвест, що е искреност и що е откритост, освен ако не са в тяхна полза; нито пък разбират какво значи да бъдеш воден от Господа, казвайки, че та-кова нещо няма, че е небивалица. Това се каза с цел чове-кът да изследва себе си, като чрез своите наслади опоз-нае и своята любов, което пък означава, доколкото разбира от науката за съответствията, да опознае състоянието си след смъртта.

 

 

488.

По какъв начин насладите на всеки живот стават след смъртта съответствия, може да се узнае от науката за съответствията, но тъй като тя не е достъпна, бих ис-кал донякъде да осветля този въпрос чрез примери от моя опит. Всички, които живеят в злото и са си изгради-ли лъжовни предубеждения срещу истините на Църквата, най-вече онези, които отхвърлят Словото, бягат от не-бесната светлина, хвърлят се към тъмни пещери с мрач-ни входове или към скални процепи, като там се скриват, понеже са обичали лъжите и са мразели истините. Такива пещери и скални процепи, а също мрачните места изоб-що, съответстват на лъжите, а светлината съответ-ства на истината. Тези духове намират своята наслада в обитаването там, а тяхното неудоволствие е да бъ-дат на открити места. По същия начин се държат онези, чиято наслада е било да заговорничат и тайно да кроят лукави планове. Те също обитават подземия, толкова тъмни, че дори един друг не се виждат и тихо си шепнат на ухо по ъглите. Тъкмо в това се превръщат насладите на тяхната любов. Онези, които са изучавали науките само с цел да се прочуят като учени, без да развиват чрез тях своя разум, онези, които са извличали суетна наслада от своята богата памет, обичат пясъчните места, кои-то предпочитат пред зелените полета и китните гра-дини, понеже такива знания съответстват на пясъци-те. Онези, които са изучавали различни църковни доктри-ни, без обаче да ги прилагат в живота, избират каменис-ти места и живеят между скални върхове, бягайки от об-работени места, понеже изпитват ненавист към тях. Онези, които са приписвали всичко на природата, както и на собствената си досетливост, като са използвали раз-лични хитрости, за да добият високи длъжности и голямо богатство, изучават в другия живот разни магии, ко-ито са злоупотреба с Божия порядък, откривайки в тях най-голямата радост на живота. Онези, които са използ-вали Божиите истини заради любов към себе си и чрез това са ги изменили в лъжи, обичат местата, лъхащи на урина, понеже тези места съответстват на насладите на тяхната любов. Онези, които са били долни скъперни-ци, обитават мазета, килери, тавани и обичат свински-те нечистотии, както и зловонието, носещо се от не-досмлените храни в стомасите. Онези пък, които са пос-ветили живота си само на плътски страсти и разкош, онези, които са угаждали на гърлото и на стомаxа, нами-райки висшата наслада в храната, обичат в другия живот изпражнения и нужници, в които намират наслада, поне-же самото плътско желание е духовно нечисто. Такива ду-хове избягват чистите и свободните от мръсотии мес-та, понеже им са неприятни. Онези пък, които са придо-бивали удоволствие от разврата, влачат жалко същест-вуване в бордеи, където всичко е гнусно и мръсно; това те обичат, бягайки от почтени домове, а влязат ли в та-къв, изпадат в помрачение; нищо не им носи по-голяма наслада от това, да разрушават съпружеските съюзи. Онези, които са копнеели за отмъщение и затова са доби-ли жестока и свирепа природа, обичат близостта на тру-пове и дори в ада живеят сред такива.

 

 

489.

Ала насладите от живота на онези, които са живели на света в небесна любов, се обръщат в съответствия, ид-ващи от Небето, понеже съществуват благодарение на слънцето на Небето и слънчевата светлина, а тя прави зримо онова, което божественото скрива в себе си. По-родилите се явления докосват вътрешните начала на ан-гелите, техния дух заедно с присъщите за тялото им външни начала. Понеже Божията светлина, или Божията истина, идваща от Господ, се влива в техните духове, отворени от небесната любов, всичко, което съответс-тва на насладите на тяхната любов, се проявява и вън-шно. Че онова, което се явява зримо на Небето, съответ-ства на вътрешните начала на ангелите, именно, на тяхната вяра и любов, а оттам на техните разумност и мъдрост, бе показано в главата относно представяното и явяваното на Небето (гл.170-176), както и в главата за мъдростта на ангелите на Небето (гл.265-275). Тъй като започнах да подкрепям своите твърдения с примери от опита, за да хвърля повече светлина върху казаното досе-га, бих искал да добавя нещо и относно небесните насла-ди, в които се обръщат природните наслади при живели-те на света в небесна любов. Онези, които са обичали Бо-жиите истини и Словото с вътрешно чувство или пора-ди любов към самата истина, обитават в другия живот в светлина, на високи места, които изглеждат като плани-ни, бидейки там постоянно озарявани от небесната светлина. Те не знаят що е мрак, който нощта носи на света, и живеят във вечна пролет; пред погледа им са все поля, жита и лозя. Всичко в домовете им сияе като скъпо-ценни камъни, а през прозорците се вижда като през чист кристал. Това е наслада за очите, но и наслада за духа - поради съответствията с небесното Божестве-но: понеже истините от Словото, които са обичали, съ-ответстват на житата, лозята, скъпоценните камъ-ни и кристалите. Онези, които веднага са прилагали в жи-вота ученията на Църквата, идващи от Словото, са във вътрешното небе и пребивават повече от всички в нас-ладата от мъдростта; виждат Божието във всички еди-нични обекти; виждат също и обектите, но Божиите [им] съответствия тутакси се вливат в техния дух, като го изпълват с блаженство и повлияват върху всички-те им сетива. Всичко пред очите им сякаш се смее, играе и живее (за това виж по-горе, гл.270). При онези, които са обичали науките, развивали са чрез тях рационалното си начало, добивайки разумност, като същевременно са признавали Божественото, стремежът към знания и нас-ладата на рационалното се обръщат в другия живот в ду-ховна наслада, т.е. в познания за доброто и истината. Живеят в градини, където се виждат красиво разпределе-ли кътчета от цветя и треви, а наоколо - редици от дървета с алеи и беседки; дърветата и цветята всеки ден се променят. Гледката на всичко това носи наслада на техния дух изобщо, докато разнообразието в частности-те непрестанно я обновява, а понеже то съответства на Божественото и наблюдаващите го познават науката за съответствията, те постоянно се изпълват с нови познания, чрез които усъвършенстват рационалното на-чало в своя дух; радват се на тези радости и наслади, за-щото градините, цветята, тревите и дърветата съот-ветстват на науките, познанията и от тук, на разум-ността. Онези, които са отнасяли всичко към Божестве-ното, съответно, разглеждали са природата като мърт-ва даденост, само служеща на духовното, и са се утвърди-ли в това, пребивават в небесната светлина; онова, кое-то се явява пред техните очи, ярко сияе с тази светлина, а сиянието ги прави да виждат безброй промени на свет-лината, които вътрешното им зрение веднага попива; така те усещат вътрешните наслади: предметите от домовете им са сякаш елмазени и в тях се различават съ-щите вариации. Казаха ми, че стените на техните жили-ла са направени сякаш от кристал, това ще рече, светят от блясък, и в тях се появяват преливащи форми, които представят небесните предмети в непрестанно разноо-бразие; такъв сияен блясък съответства на просветле-ния от Господа разум, в които сенките на природните любов и вяра са отстранени. Това, а и още много друго, имат предвид онези, които са били на Небето, когато казват, че са видели онова, което никое око никога не е видяло, както и, чрез възприемане на Божественото, пре-дадено им в него, че са чували онова, което никое ухо ни-кога не е чувало. Онези, които не са действали потайно, а са желаели всички тези мисли да бъдат достъпни, докол-кото гражданският живот го позволява, онези, които не са мислели другояче, освен искрено и открито из Божест-веното, се явяват на Небето със сияйни лица; това сия-ние проявява единичните чувства и мисли, така да се каже, като в образ, изписан върху лицето; относно гово-ренето и действието, те са изображения на своите чув-ства. Обичани са повече от останалите. Когато гово-рят, образите им малко помръкват, но когато свършат, онова, което са казали, може да се види върху лицата им в цялост и яснота. Дори и всичко, което ги заобикаля, поне-же съответства на тяхното вътрешно, има такъв вид, че позволява на другите ясно да разбират какво то представя и означава; онези духове, чиято наслада са били потайните дела, бягат надалеч от тях и изглеждат като змии. Онези, които са смятали разврата за нещо скверно и са живели в чиста съпружеска любов, повече от остана-лите пребивават в порядъка и формата на Небето и пре-бивават във всякакви красоти, цъфтят във вечна мла-дост; насладите на тяхната любов са неизразими и вечно нарастват, всъщност, в нея се вливат всичките небесни наслади и радости, тъй като тази любов произлиза от съединяването на Господ с Небето и с Църквата и изоб-що от съединяването между благото и истината, което съединяване е самото Небе като цяло и при всеки ангел в частност (виж по-горе, гл.366-386). Техните външни нас-лади са такива, че човешки думи не могат да ги опишат. Но онова, което казах относно съответствията на удо-волствията при онези, които живеят в небесната любов, представлява само една малка част.

 

 

490.

От тук може да се разбере, че след смъртта насладите на всеки един се обръщат в съответствия, а самата любов остава вечно, като например съпружеската обич, любов-та към искреността, откритостта, доброто и истината, любовта към науките и познанията, любовта към ра-зумността и мъдростта и така нататък. От такава лю-бов, подобно на ручеи от извора, произтичат насладите, които също пребъдват, но се издигат до висша степен, когато от природни преминат в духовни.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...