Jump to content

10 За третото състояние на човека след смъртта, което е състояние на наставляване на онези, които отиват на Небето


Recommended Posts

За третото състояние на човека след смъртта,

което е състояние на наставляване на онези,

които отиват на Небето

 

 

512.

Третото състояние на човека или на неговия дух след смъртта е състоянието на наставляване; това е състоя-нието на онези, които отиват на Небето и стават анге-ли; обаче не и на онези, които отиват в Ада, тъй като те не могат да бъдат наставлявани и поради това за тях второто състояние е и третото; то завършва с тяхно-то пълно обръщане към своята любов и към адското об-щество, което пребивава в нея; веднъж щом това стане, те желаят и мислят според тази любов; а понеже тази лю-бов е адска, те не желаят нищо друго, освен злото и не мислят за нищо друго, освен за лъжата, понеже това са удоволствията, присъщи на тяхната любов; оттук, те отблъскват всяко добро и всяка истина, които преди са служели на тяхната любов като средство. Добрите мина-ват от второто състояние в третото, което е тяхната подготовка за издигане на Небето чрез наставляване. Никой не може да се приготви за Небето другояче, освен чрез познания за благото и истината, т.е. чрез наставле-нието, понеже никой не може да знае какво са духовните благо и истина, а също какво са злото и лъжата, които са техните противоположности, ако не се е научил. Може да се узнае какво са гражданските и нравствените блага и ис-тини, наречени на света справедливост и искреност, тъй като там има граждански закони, които учат що е спра-ведливост, а също така някакви обединения, с които чове-кът се научава да живее според морални закони, като всич-ки те се отнасят до искреността и до безпристрастие-то; духовните благо и истина обаче не се учат от света, а от Небето; някои могат да ги узнаят от Словото или от учението на Църквата, идващо от Словото, но те не могат да повлияят върху живота, ако човекът не се нами-ра с вътрешното си начало каквото е неговият дух, на Небето; човекът е на Небето, когато признава Божестве-ното и същевременно действа справедливо и искрено, понеже Словото предписва да се действа така, значи живее правилно и праведно заради Божественото, а не за-ради себе си и света. Никой обаче не би могъл да действа така, ако първо не е научил, че има Бог; че има Небе и Ад; че има живот след смъртта; какво значи да обичаш Бог повече от всичко и какво значи да обичаш ближния като самия себе си; че на Словото трябва да се вярва, тъй като Словото е Божие; без да осъзнае и признае това, човек не може да мисли духовно, а без мисъл за него той не го желае, понеже за онова, което не знае, човекът не може да мисли, а като не може да мисли за него, не може и да го желае; ко-гато, следователно, човекът пожелае духовните блага и истини, тогава Небето се влива в него, тоест, Господ влияе чрез Небето върху неговия живот, влияе върху воля-та и оттам върху мислите, а чрез двете тях върху целия негов живот, понеже оттук идва целият живот на чове-ка; от това става ясно, че духовните благо и истина не се научават от света, а от Небето, и че не може да има дру-га подготовка за Небето освен чрез наставлението. До-колкото значи Господ влияе в живота на някого, дотолко-ва го наставлява, разгаряйки волята на неговата любов към истината, като просветлява мисълта [му] дотам, че да може да я възприеме. Доколкото това става, дотолко-ва вътрешното в човека се отваря и в него се засажда Небето; накрая, доколкото Божественото и небесното влияят върху искреността, присъща на нравствения жи-вот, както и върху справедливостта, присъща на граждан-ския живот при човека, дотолкова те ги правят духовни, понеже тогава човекът постъпва според тях поради Бо-жественото, както и заради Божественото. Ако такъв е източникът на искреността и справедливостта, присъ-щи на нравствения и гражданския живот, те са последст-вия от духовния живот; понеже следствието извлича всичко, което [като собствено качество] му принадлежи, единствено от своята действаща причина: каквато е причината, такова е и следствието.

 

 

513.

Обучението и наставленията са поверени на ангели от различни общества, преди всичко на тези, които живеят в северната и южната посока, понеже там обществата се намират в разумността и мъдростта поради познанията за благото и истината. Местата за обучение са разположе-ни на север и са разнообразни, подредени и различени спо-ред родове и видове небесни блага, та всички и всеки да се наставляват според своите нрави и способност за възпри-емане. Тези места се простират в кръг на голямо разстоя-ние и натам Господ изпраща добрите духове, след като приключи второто им състояние в света на духовете, за да се наставляват. Обаче не всички; онези, които са били наставлявани на света, още там са подготвени за Небето от Господ, и се възнасят по други пътища: някои веднага след смъртта, други след кратко съжителство с добрите духове, при което по-грубите техни мисли и чувства, про-изтичащи от почестите и богатствата на света, биват отстранени, и така те се пречистват; някои преди това подлежат на опустошение (vastatio)*, което става на мес-та под земята, наречени нисшата земя, където те силно страдат. Това са онези хора, които на света са усвоили лъжите, но все пак са водели живот в добро; лъжите обаче пускат здрави корени и, преди да се разпръснат, духовете не могат да видят истината, затова и не я разбират. Но за опустошенията и за начините, по които те стават, се говори надълго в „Небесни тайни".

 

*Т.е. отделяне и отстраняване на всичко, което не е сродно с Небето.- Бел ред.

 

 

514.

Всички, които са в местата за обучаване, обитават раз-делени; всеки от тях обаче е свързан чрез своите вът-решни начала с небесното общество, в което ще отиде; поради това, че обществата на Небето са подредени спо-ред небесната форма (гл.200-212), същото важи за места-та, където става обучаването; затова, гледани от Небе-то, те се явяват като Небето в умален вид: простират се надлъж от запад на изток и нашир от юг на север, но широчината привидно е по-малка от дължината. Подред-бата в общи линии е следната: най-отпред са онези, кои-то са умрели като деца и се обучават до своята юношес-ка възраст на Небето, а след като прекарват детството си със своите наставнички, биват заведени там от Гос-под и се обучават. Зад тях са местата, където се обуча-ват хората, умрели възрастни, които са живели на света в любов към истината, идваща от благото. Зад тях пък са онези, които са се били посветили на религията на Мо-хамед, водели са на света нравствен живот, признавали са един Бог, зачитайки Господ като самия Пророк. Като от-стъпят от Мохамед, понеже той не може да направи нищо, те пристъпват към Господ, започват да Го почи-тат, признават Неговата Божественост и тогава се обу-чават на християнската религия. Зад тях, най-далеч на се-вер, са местата за обучаване на разни езичници, които на света са водели добър живот според своята религия, до-били са един вид съвест и са постъпвали праведно и пра-вилно, но не заради законите на своята държава, а заради законите на своята религия, чиято святост всячески са спазвали и са се грижили по никой начин да не бъде погазе-на. Като се обучават, всички те лесно стигат до призна-ване на Господ, понеже със сърцата си долавят, че Бог не е невидим, а видим в човешки облик; езичниците превъз-хождат по брой останалите, като най-добри сред тях са онези, които идват от Африка.

 

 

515.

Но не всички се обучават по един и същи начин, нито пък от едни и същи небесни общества: онези, които от детс-твото биват наставлявани на Небето, се обучават при ан-гелите на вътрешните небеса, понеже нито са попили лъжи от лъжовни религии, нито са замърсили духовния си живот с грубостите от почестите и богатствата на све-та. Повечето от онези, които са умрели възрастни, се ръ-ководят от ангелите на крайното небе, защото тези анге-ли им подхождат повече от ангелите на вътрешните небе-са, притежаващи вътрешна мъдрост, която хората все още не биха могли да възприемат. Мохамеданите пък биват наставлявани от такива ангели, които преди са били моха-медани, но са се обърнали в християнството. Също и езич-ниците се обучават от ангели, които са били езичници.

 

 

516.

Всяко обучаване става съгласно учението на Словото, не от Словото без учение: християните биват обучавани въз основа на небесното учение, което напълно се съгласу-ва с вътрешния смисъл на Словото. Останалите, като например мохамеданите и езичниците, въз основа на уче-ния, пригодени към тяхното разбиране, които се различа-ват от небесното само по това, че наставляват на духовен живот чрез нравствения живот, като се съгласуват с добрите догмати на тяхната религия, според която са родили своя живот на света.

 

 

517.

Обучението на Небето се различава от обучението на све-та по това, че мислите се изпращат не до паметта, а до живота; тъй като паметта на духовете е в техния жи-вот, те приемат и попиват всичко, което се съгласува с техния живот, обаче не приемат, още по-малко попиват онова, което не се съгласува с него, тъй като духовете са олицетворения на чувствата и следователно притежа-ват човешка форма, наподобяваща техните чувства. На духовете постоянно им се внушава любов към истината за полза на живота; Господ предвижда всеки да обича служ-бата, която подхожда на неговия нрав; тази любов още повече се засилва от надеждата, че в бъдеще ще станат ангели. А понеже на Небето всяка служба се отнася към об-щата служба, ще рече, към царството Господне, което там е тяхната родина, и понеже всяка една особена и еди-нична служба е толкова по-висша, колкото по-близо се от-нася към общата, то всички безбройни особени и единич-ни служби са добри и небесни; ето защо, любовта към ис-тината е свързана при всеки един с любовта към служба-та, така че да действат като едно. Чрез това истина-та израства в служба, като самите истини, които духове-те изучават, са истини на службата: така се наставляват ангелските духове и се подготвят за Небето. Любовта към истината, приложена в служба, се внушава чрез различ-ни средства, повечето от тях неизвестни на света: пре-ди всичко чрез изображения на службите, които в света на духовете се извършват по хиляди начини, носейки такава наслада и красотата, че проникват духа от вътрешното начало на неговия ум до външното начало на неговото тяло и така въздействат върху цялото; накрая духът става сякаш [олицетворение на] своята служба; поради което, дойде ли в обществото, за което се е подготвял чрез нас-тавленията, той живее същински тогава, когато изпълнява своята служба. От тук може да се установи, че познани-ята, които са външните истини, никого не завеждат на Небето, а [това прави] самият живот, тоест животът на службата, внушаван чрез познанията.

 

 

518.

Имало духове, които се убедили, че ще идат на Небето и ще бъдат приети в него преди други, защото били учени и били писали много за Словото и за учението на Църква-та, вярвайки, че с това ще станат по-мъдри, и че за тях е казано: „И разумните ще сияят като светлината на твърдта, а ония, които са обърнали мнозина към прав-дата - като звездите, за всякога" (Даниил, 12:3). Но те били изследвани дали техните познания обитават само в паметта или и в живота. Онези, които изпитват същин-ска любов към истината заради отделените от телесно-то и от светското служби, които сами по себе си са ду-ховни служби, след като бъдат обучени, се приемат на Небето; тогава всъщност им се дава да узнаят какво све-ти на Небето, а именно, Божията истина, която там е небесната светлина в службата, и че тази служба е осно-вата, която приема лъчите на светлината и ги обръща в различни цветове. Онези пък, при които знанията обита-ват в паметта и които са добили способност да разсъж-дават върху истините и да доказват приетите за прин-ципи положения, които, макар лъжовни, след доказване изглеждат като истинни, не са били в небесната светлина; имали са надменна увереност, присъща на повечето с та-къв разум, че са по-вещи от другите, че им е отредено да отидат на Небето, и че ангелите трябва да им служат; за да се изтръгне надменното им убеждение, те били издигнати до първото или крайното небе, за да влязат в някое ангелско общество, но едва престъпили прага, в очите им притъмняло от действието на небесната светлина, пос-ле интелектът им се разстроил, а накрая и дишането им прекъсвало като при умиращи; когато усетили топлина-та на Небето, която е небесната любов, те започнали Утрешно да се измъчват. Ето защо ги отритнали, а пос-ле те научили, че не знанията правят ангела, а самият жи-вот, придобиван чрез познанията, понеже познанията, ако се разглеждат сами по себе си, са извън Небето, а жи-вотът, придобиван чрез познанията, е вътре в него.

 

 

519.

Щом духовете се подготвят за Небето чрез обучения на споменатите места, което става за кратко време, поне-же са обзети от духовните идеи, така че разбират мно-го наведнъж, те обличат ангелски одежди, повечето снежнобели като от висон; тогава тръгват по пътя, кой-то води нагоре към Небето и се оставят на ангелите-па-зинели; после биват приети от други ангели и биват въ-ведени в обществата, където опознават разни видове щастие, а накрая Господ направлява всеки един до съот-ветното общество. Това става по различни пътища, по-някога заобиколени; пътищата, по които биват водени, не знае никой ангел, а единствено Господ. Щом като духът пристигне в своето общество, тогава неговите вът-решни начала, които са в съгласие с вътрешните начала на ангелите, обитаващи това общество, се отварят, а те го разпознават и с радост го приемат.

 

 

520.

Бих искал да добавя нещо важно относно пътищата, ко-ито водят от тези места към Небето и по които биват въведени новодошлите ангели. Има осем пътя, по два от всяко място за обучение, като единият се изкачва на из-ток, а другият на запад; онези, които отиват в небесното царство на Господа, биват въведени по източния път, докато онези, които отиват в духовното царство, биват въведени по западния път. Четирите пътя, които водят оттам до небесното царство на Господ, са украсе-ни с маслини и разни видове овощни дървета; онези пък, които водят до духовното царство на Господ, са украсе-ни с лозя и лаврови дръвчета. Това е така поради съот-ветствията: лози и лаври съответстват на любовта към истината и нейните служби, докато маслини и пло-дове съответстват на любовта към доброто и нейни-те служби.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...