Jump to content

1 Част III За Ада Господ управлява Ада


Recommended Posts

Част III

 

За Ада

 

Господ управлява Ада

 

 

536.

По-горе, където ставаше дума за Небето (особено гл.2-6), се показа, че Господ е Бог на Небето, което значи, че Нему принадлежи цялото управление на Небето; понеже отно-шението на Небето към Ада и на Ада към Небето е като между две противоположности, които взаимно си про-тиводействат и от чието действие и противодейст-вие произтича равновесието, в което всичко съществу-ва; за да може всичко и всяко да се удържа в равновесие, не-обходимо е онзи, който управлява едната част, да управ-лява също и другата. Така че, ако сам Господ не удържаше нападенията от Ада и не усмиряваше безумията там, рав-новесието би погинало, а заедно с равновесието би поги-нало всичко [съществуващо].

 

 

537.

Но нека първо да кажа нещо за равновесието; известно е, че когато две сили действат взаимно една срещу друга, като при това едната сила оказва толкова съпро-тива и противодействие, колкото другата сила оказва натиск и въздействие, двете сили не дават никакъв ре-зултат, защото са равни и взаимно се унищожават; то-гава те могат да бъдат управлявани по произвола на тре-та, понеже, поради своето еднакво противодействие, двете сили губят цялата си мощ; тогава третата сила върши всичко, и то с такава лекота, сякаш изобщо няма никакво съпротивление. Такова е равновесието между .Небето и Ада, само че то не наподобява телесната бор-ба на двама, чиито сили са еднакви, а представлява духовното равновесие между лъжата и истината и между зло-то и доброто. Адът постоянно диша лъжа от злото, а Небето постоянно диша истина от доброто; благодаре-ние на това духовно равновесие човекът е свободен да мисли и да желае, понеже всичко, което човекът мисли и желае, се отнася било към злото и следователно лъжата, било към доброто и следователно истината. Когато чо-векът се намира в това равновесие, той е свободен да допуска или да приема било злото и лъжата, идващи от Ада, било доброто и истината, идващи от Небето; все-ки се държи в равновесие от Господа, които управлява Небето и Ада в еднаква степен. Защо обаче човекът се удържа чрез равновесието в такава свобода, защо чрез Божията сила злото и лъжата не са му отнети и не са за-менени с благо и истина, това ще се обясни по-нататък в съответната глава.

 

 

538.

На няколко пъти можах да усетя сферата на лъжата, про-изхождаща от злото, бликащо от Ада; усетих я като неп-рекъснато усилие да се унищожат всяко благо и всяка ис-тина, съединено с гнева и дори яростта поради неуспеха; усилие най-вече да се унищожи и да се разруши Божестве-ността на Господ, и то именно понеже от Него идват всяко добро и всяка истина. Усетих обаче от Небето сфе-рата на истината изхождаща от благото, която удържа-ше бесния стремеж, идващ от Ада; оттук възникваше равновесието; тази небесна сфера, която можах да усетя, идваше от Единия Господ, въпреки че изглеждаше да про-изтича от ангелите; причината тази сфера да произлиза от Единия Господ, а не от ангелите, е следната: всеки ан-гел признава, че нищо добро и нищо истинно не идва от

него самия, а всичко е от Господ.

 

 

539.

Всяка сила в духовния свят е на истината из доброто, до-като лъжата, идваща от злото, изобщо няма сила, понеже Божественото на Небето е Божието благо и Божията ис-тина, както и всяка сила е от Божественото. Лъжата из злото няма никаква мощ, защото всяка сила принадлежи на истината из доброто, а в лъжата из злото не се съдържа нищо от истината из доброто; ето защо всяка сила е на Небето и никоя сила не е в Ада; всеки на Небето живее в ис-тината от доброто, а всеки от Ада живее в лъжата от злото. Никой не се допуска на Небето, ако преди това не е живял в истината от доброто, и никой не се запраща в Ада, ако не е живял в лъжата от злото. Че това е положе-нието на нещата, може да се види в онези глави, където става дума за първото, второто и третото състояние на човека след смъртта (гл.491-520), а това, че истината от доброто притежава всяка сила, става ясно от главата за могъществото на ангелите (гл.228-233).

 

 

540.

Ето какво значи е равновесието между Небето и Ада; онези, които пребивават в света на духовете, се нами-рат в това равновесие, защото светът на духовете е по средата между Небето и Ада; затова и всички хора на све-та се държат в същото равновесие, понеже хората са уп-равлявани от Господ чрез духовете, които обитават све-та на духовете; по този въпрос става дума по-долу в съо-тветната глава. Такова равновесие не би могло да същес-твува, ако Господ не властваше еднакво над Небето и над Ада, ако не укротяваше както едното, така и другото; иначе лъжите, изхождащи от злото, биха взели превес и биха заразили обикновените добри души, които са в пос-ледните небеса и по-лесно от самите ангели могат да бъ-дат обърнати към злото; така би загинало равновесието, а пък с равновесието би загинала и свободата на човека.

 

 

541.

Също като Небето, Адът е разделен на общества и при това на толкова общества, на колкото и Небето; всяко общество на Небето има свое противоположно общест-во в Ада, все заради равновесието. Но обществата в Ада се различават според злините и лъжите, понеже общест-вата на Небето се различават според благата и истини-те; че всяко добро има своето противоположно зло, а всяка истина има своята противоположна лъжа, може да се узнае по това, че няма нищо без отношение към своя-та противоположност, чрез което се разпознава какво и от каква степен е то; от тук идва всяко усещане и чувст-во. Ето защо Господ постоянно предвижда всяко общест-во на Небето да притежава своето противоположно в обществата от Ада и между тях да има равновесие.

 

 

542.

Щом като Адът се дели на също толкова общества, на колкото Небето, следва, че има толкова адове, колкото са и обществата на Небето, понеже всяко небесно об-щество представя Небето в умалена форма (виж по-горе гл.51-58) и следователно всяко общество от Ада предста-вя Ада в умалена форма. Понеже небесата изобщо са три, и адовете изобщо са три: нисшият ад противостои на вътрешното или третото небе, докато средният ад противостои на средното или второто небе, а висшият ад противостои на крайното или първото небе.

 

 

543.

Няколко думи относно това по какъв начин Господ управ-лява Ада. Адът като цяло се управлява чрез общото влия-ние на Божието благо и Божията истина, идващо от Не-бето, което [влияние] усмирява и обуздава общото уси-лие, бликащо от Ада, както и освен това чрез особено вли-яние от всяко небе и от всяко общество на Небето. Адът се управлява в частност от ангели, на които им е отре-дено да го наглеждат, както и да усмиряват безумията и страстите на неговите обитатели; понякога тези анге-ли се изпращат в Ада и самото тяхно присъствие успоко-ява тамошните обитатели. Като цяло обаче всичко пре-биваващи в Ада се управляват чрез страхове, които или са им вродени, или са ги донесли от света. Но понеже тези страхове не са достатъчни и малко по малко отслабват, те се управляват също и чрез заплахи за наказания, които най-вече ги държат настрана от злодействата; наказани-ята там са многобройни - леки и тежки според злините; повечето време крайно злите духове, превъзхождащи другите по лукавство и коварство, властват и могат да държат останалите в подчинение чрез наказания и зап-лахи. Все пак тези началници не дръзват да престъпват предписаните им граници. Но трябва да се знае, че един-ственото средство да се усмирят насилието и яростта на онези, които са в Ада, е страхът от наказанията; друг начин просто няма.

 

 

544.

На света още вярват, че някакъв Дявол стои начело на Ада, че бил сътворен като ангел на светлината, но после се разбунтувал и бил запратен в Ада със своите поддръж-ници. Вярват го, понеже в Словото се споменават Дявол и Сатана, а също Луцифер, но Словото бива разбирано тук според буквалния смисъл, докато под Дявол и Сатана се разбира Адът: под Дявол се разбира Адът отзад, къде-то са най-злите, наречени зли гении; под Сатана пък се разбира Адът отпред, където са не чак дотам злите, на-речени зли духове; под Луцифер се разбират онези, кои-то са от Вавилон или Вавилония, тоест онези, които разпростират своето господство чак над Небето. Че няма никакъв дявол, комуто се подчинява Адът, става ясно от това, че всички, които са в Ада, както и които са на Небето произхождат от рода човешки (виж гл.311-317) и че от Сътворението до днешни времена там и мириади мириади, всеки от които е толкова дявол, колкото, бидейки на света, е бил срещу Божественото (виж за това по-горе, гл.312, 313).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...