Jump to content

8. ДУХОВНИТЕ И ИДЕЙНИ ДВИЖЕНИЯ


Recommended Posts

8. ДУХОВНИТЕ И ИДЕЙНИ ДВИЖЕНИЯ НИКОЛА НАНКОВ

През времето от 1919-1925 г. у нас имаше пълна свобода за различните духовни, идеологически движения. Тая свобода беше предоставена не само на гражданите, но и на учениците от гимназиите.

Така в Севлиево, гдето тогава учех, свободно съществуваха кръжоци на анархисти, толстоисти, бяло братство, комунисти. Тези кръжоци не само свободно съществуваха, четяха конкурентни реферати с публични дискусии, оживени спорове, но и всеки кръжок беше усвоил особена форма, с която привържениците му се отличаваха един от друг още от далече. Така анархистите носеха черни рубашки: препасани с черни шнурове през кръста. Подобни бяха рубашките на Толстоевите привърженици, само че техните шнурове през кръста бяха бели, а не черни. Хората на Бялото братство носеха бели рубашки с златисти шнурове през кръста. Комунистите носеха червени рубашки с червени шнурове. Въпреки голямото разнообразие и оживени диспути, съществуваше негласно споразумение за търпимост един към друг, дори на известно уважение.

Аз като представител на Бялото братство, бях намерил в дъното на една голяма градина една изоставена барака. Събрахме се всички приятели, запретнахме ръце, почистихме я, измазахме я, поставихме прозорци, пейки, маса, стана отличен клуб за братството. Нашата радост беше голяма, защото имаше център, който обединяваше не само добрите воли на приятелите, но ни и свързваше със самата практика из живота на братството. Това бе първия ни дом на съмишленици в името на една нова идея: Братство и Единство между човеците.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...