Jump to content

ПЪТЯТ КЪМ ВЪРХА – ПЪТ КЪМ БОГА


Recommended Posts

ПЪТЯТ КЪМ ВЪРХА – ПЪТ КЪМ БОГА

 

Докато Природата не оживее за човека, той не може да раз­бе­ре Любовта.

Да оживее Природата за тебе, това значи тя да бъде за тебе жи­­ва и разумна – навсякъде да виждаш проявата на Разумното, на Бо­га!

При сегашните земни условия човек трябва да има светлинка вът­ре в себе си. Вие искате да ви се открие новото знание. Но от­­к­­риването върви последователно. Представете си, че вие се дви­жи­­те към планински връх. От този връх цялата местност ще се от­крие. Всяка стъпка към този връх, всяко усилие допринася за то­ва. А на самия връх ще ви се разкрие цялата гледка.

12, с. 268

 

Аз съм ви събрал тук за кого? За Господа. Бог ми е казал да ви събера. Той ми казва: “Това ще им разправиш.” Вие казвате: “Та­­ка си помислил Учителят да ни говори.” Не, аз ви говоря, каквото Бог ми каже. Каквото ми каже Господ, ще го кажа на вас.

Никой от вас не ме познава кой съм. И Христа никой досега не Го е познал. Ако бяхте Го познавали, щяхте да имате Неговата Любов!

12, с. 112

 

Аз мисля да ви предам Божията Любов! Аз трябва да я пусна да върви!

Земята ме интересува толкова, колкото ме интересува и не­бе­то!

Вие някой път трептите за небето, а пък аз се интересувам и за земята. За мене раят и адът са тук! Като видя ад някъде, внеса свет­лина и го направя на рай.

12, с. 113

 

Та като се събираме както сега тук на планината, ние имаме за цел да се събуди Божественото в нас или ние да се събудим за Бо­жественото – да Го оценяваме.

Трябва да почувствувате присъствието на своята душа. Да по­чувствувате готовност да се пожертвате за всички поне веднъж или няколко пъти в годината. Тогава се проявява вашата душа. Хрис­тос е казал: “Който положи душата си, ще я намери.”

12, с. 131

 

Казвам: Ако желанията на хората имат съдържание, те са на мяс­тото си. В такъв случай животът има смисъл само тогава, когато Бо­жественото, което Бог е вложил в нас, представя негово съ­дър­жа­ние. Сега някои от вас, като седят тук на Бивака, казват: “Да се качим на­горе по планината!” Под думата планина, висок връх, разбирам ра­зум­ното начало в живота. И тогава ако се качваме на планината, за да разберем какво иска Бог от нас, това качване има смисъл. И ако слизаме в долината, за да занесем от онова, което сме взели от пла­нината, това слизане има смисъл. Следователно ако се качваме при Бога и не взимаме нищо от Него, и ако слизаме при хората и не им занасяме нищо, ние сме хора, осъдени на страдания.

3, с. 22

 

Нашите идеи тук са по-силни, понеже сме много високо. Мал­ци­на са, които живеят толкова високо, колкото ние. Тук даже и го­ве­да­рите не са направили колиби. Те слизат долу да спят. Човек може да изпрати по въздуха своята мисъл.

Като седим тук, ние ще изпращаме нашите добри мисли на вси­чки хора по целия свят – Божествените мисли!

На планината сме като при радиостанция – да изпращаме от­тук своите мисли. А пък онези същества, които разбират при­род­ни­те закони, те ще ги предават от станция на станция. Нищо не се гу­би.

Тези места тук са добри за съзерцание и молитва! Те могат да се използват за мистична работа. А пък за външна работа може да се използва това място, като се говори на външните лица, които ми­нават през тези места.

Отивайте на планината за размишление!

Резултат от Рила ще има онзи, който действително ще може да се потопи в живота на планината!

Планината е място за проява на Любовта.

Човек може да намери Великото и Красивото в света само по високите места. В този смисъл всеки човек трябва да се изкачва на високи върхове.

Човек физически може да е в долината, а умствено и духовно – по високите места.

12, с. 138

 

Казвам: Ние сме дошли тук да изучаваме Божиите дела, да ви­дим какво Бог е направил; после ще се срещнем с Него и ще си по­говорим малко. Ако кажете на някой външен човек, че сте се раз­говаряли с Бога, какво ще помисли той за вас? На хора, които не ви разбират, трябва ли да им разправяте какво сте видели и с кого сте се разговаряли? Ако срещна художника, чиито картини съм раз­глеж­дал, ще му кажа: “Много се радвам, че видях твоите картини, мно­го ми харесват”. Трябва ли да разправям за картините на този ху­дожник на човек, който нищо не разбира от художество? На човек, кой­то не обича екскурзии и не прави никакви излети из планините, тряб­ва ли да разправям защо ходя на екскурзии? Каквото и да му ка­жа, той няма да ме разбере. Обаче ако кажа на този човек, че на пла­нината някъде има заровено голямо количество злато, той вед­на­га ще ме разбере. Колкото и да не обича екскурзиите, макар и ни­кога да не е ходил по планините, той веднага ще се приготви и ще тръг­не на път. Стремежът да намери заровеното злато ще му даде си­ла да премине и най-трудния път. Един ден споменах пред някои от приятелите, че на много места из Рила има злато. Те веднага ка­заха: “Кажете ни де има тук злато, защото ни дотегна вече си­ро­ма­шията.” Казвам: На много места из Рила, дето човешки крак не е стъп­вал, се намира този първичен, жизнен елемент, който още ста­ри­те алхимици са търсили. Достатъчно е човек да стъпи на мястото, де­то е този елемент, за да се подмлади моментално. Ако е бил стар, подмладява се; ако брадата му е побеляла и окапала, изведнъж ста­ва черна и гъста; ако косата му е побеляла, моментално става чер­на. Като се види в това положение, човек сам ще се чуди как се е преобразил. Ако някой прекара известно време в Рилската пустиня и се върне между познатите си така преобразен и подмладен, какво ще кажат за него? Ще вярват ли в това, което той ще им разправя? Ни­кой няма да вярва. Всички ще го питат: “Кой си ти? Ние не те поз­наваме.” Колкото и да им разправя, че той е същият техен познат, те няма да го вярват.

3, с. 119

 

Някои ще кажат: “Защо дойдохме на тази планина да дивеем?” Не, вие дойдохте тук да разгледате именията на Баща си. Толкова го­дини вече как живеете и не знаете какви богатства има Баща ви. На­пример онзи ден се качихме на Еленин връх. Някои се колебаеха да дойдат или не. Една от възрастните сестри не се решаваше да дой­де, но после каза: “Толкова годишна съм вече и ако сега не отида, един ден ще съжалявам, че не видях хубостите на Природата.” На връ­щане обаче, изморена от трудния път, тя казва: “Втори път не пред­приемам такава дълга екскурзия из чукари и камънаци. По­лез­ната страна при всяко качване и слизане е тази, че и в съзнанието на човека става също такова качване и слизане. И тази сестра, след като си почина един-два часа, каза: “Сега вече съм готова за но­ва екскурзия. Чувствам се бодра, свежа и напълно доволна.” Ако при 14-часова разходка из планината ние видяхме такива чудни глед­ки, какво щеше да бъде, ако бихме обикаляли цяла година имението на Баща си? Тъй щото, ние сме дошли в света да видим какво Бог е направил, да влезем във връзка с Него, да вземем участие в Не­го­вата работа.

3, с. 151

 

Казвам: Всеки момент бъдете будни, активни, готови на всяка но­ва работа, на всеки нов импулс. Представете си, че някой ви пред­ло­жи да се качите на един висок планински връх. Вие веднага се от­казвате под претекст, че не сте разположени, че сте ходили на екс­курзия, че сте видели много високи върхове. Не, вие не знаете още какво нещо е истинската екскурзия, какво богатство е да се ка­чите на висок връх. Някой казва: “Аз се качих на еди-кой си връх и много нещо научих.” – Нищо още не си научил. За нас денят има сми­съл дотолкова, доколкото през този ден ние сме могли да видим Бо­га, скрит някъде в необятната Природа. Този е смисълът на жи­во­та. Тъй щото ако отидете на Еленин връх или на кой и да е друг връх, трябва да считате, че там ще видите Бога. Щом видите Бога, ка­жете си: “Желал бих през целия си живот да виждам Бога!” Който каз­ва, че се е уморил и втори път не мисли да се качва по върховете, то­ва показва, че той не е видял Бога. И сега, като излизаме всяка сут­рин, някои казват: “Защо трябва да излизаме толкова рано? Какво ще придобием от това излизане?” – Ние излизаме рано сутрин, за да ви­дим Господа. Днес например Господ ни поговори малко чрез дъж­да. Понеже братята и сестрите отдавна не бяха мили палатките си от прах, Господ им изпрати малко дъжд, да ги измият добре. Този дъжд ги изми не само отвън, но и подовете им отвътре. По този на­чин всеки провери доколко палатката му е солидна.

3, с. 165

 

Екскурзиите, които правите из планините, представят вън­ш­на­та страна на живота. Нима изпитанията на човека не са екс­кур­зии? Като вървите по високи, стръмни места, вие се ужасявате, стра­хувате се да не се подхлъзнете и паднете. Нима беднотията, бо­лестите, несгодите и несполуките в живота на хората не внасят в тях също такъв ужас и страх? Тези явления в живота представят съ­що такива стръмни планински места, каквито и вие срещате по екс­курзиите. Като погледнете към тия места, вие се страхувате и каз­вате: “Как ще изкараме живота си, как ще се прехраним?” Лоши хо­ра има в света. Какво ще се прави? Казвам: Това е най-малкото още. Някога ще изгубите вярата си в Бога, ще изгубите смисъла на жи­вота си, ще изгубите всякаква светлина и около вас ще настане пъ­лен мрак. Друг път ще се намерите пред големи земетресения; око­ло вас ще гърми, ще се святка; хоризонтът ви ще се заоблачи, ще почне да вали дъжд, камъни ще се събарят около вас и на­деж­ди­те ви една след друга ще се рушат, ще изчезват. Какво ще правите то­гава? Има ли по-голям ужас за човека от тези състояния? Обаче, кой­то ходи в закона на любовта, той ще види, че всички тия неща са при­видни. Те ще изчезват пред него като сапунени мехури.

3, с. 110

 

Всяка идея представлява един планински връх. В това от­но­ше­ние идеите имат известно съотношение помежду си и могат да се съ­поставят както и планинските върхове. И когато една идея не се въз­приема навреме, тя не може да се развие правилно. По тази при­чи­на и на съвременните хора липсват много неща. Казано е в Битието: “В начало създаде Бог небето и земята, но земята беше неустроена и пуста.” Обаче земята и до днес не е още устроена напълно. Ние виж­даме, че и досега планините претърпяват известни промени. Пред­полага се, че докато дойде шестата раса, земята ще претърпи още ред промени, за да придобие по-стабилна и красива конфигурация. Шес­тата раса именно ще бъде в състояние да изпълни волята Божия. Про­мените, които стават сега на земята, се дължат на нейната ма­те­рия, която претърпява вътрешно преустройство. Това пре­ус­т­рой­с­т­во, което става с материята на земята, се отразява и върху ха­рак­тера на хората. Характерът на хората зависи не само от планините и до­лините, около които те живеят, но и от направлението на водите, на тех­ните течения. Теченията на реките не са произволни, те се обус­ла­вят от известни закони. Ако течението на реката в някое село е от юг към север, то ще има едно влияние върху характера на хората; ако течението е от север към юг, ще има друго влияние; ако пък те­чението е от изток към запад или от запад към изток, ще има съв­сем други влияния. Който не разбира тези закони, минава покрай ня­коя река, погледне я и казва: “Голяма е тази река!” Каква е дължината й, каква е посоката на теченията, това не го интересува. За онзи, кой­то разбира, реката е една от основните черти, по която може да се познае характерът на хората около нея. Каква е посоката, по която те­че река Искър? – От юг към север. Какви са по характер хората, кои­то живеят покрай Искъра? – Те са студени хора, неотзивчиви, без кул­тура. Следователно те вървят отдолу нагоре. И затова всеки човек, кой­то се качва нагоре, не може да носи много неща. Качването нагоре под­разбира желание на човека да стигне до някой висок планински връх в материалния свят. Такова желание е стремежът на човека към богатство, да стане милионер, да бъде учен. Човек мисли, че ка­то придобие големи богатства или много знания, ще стане щастлив. Не, материалните блага не правят човека щастлив. Животът не се за­ключава в материалните блага. Те са само условия, които имат сми­съл и цена само тогава, когато могат да се използват за благото на човешката душа. Какво струват силата, богатствата и знанието на човека, ако той не може да ги използва за благото на своята душа?

1, с. 103

 

Помнете: където и да ходите – по езера, по планини или вър­хо­­ве, работете съзнателно, учете и прилагайте. Докато работата е при­ятна, тя е Божествена. Щом не е приятна, щом се вкисвате, тя е човешка. Работете с приятност и радвайте се на Божието дело!

6, с. 62

 

Като ходите по планините, вървете бавно, спокойно, без бър­за­не. На всеки сто метра спирайте на малка почивка на крак, около 30 сек. Във време на почивката ще придобивате енергия. Колкото по-високо се качвате, по-бавно ще вървите. По този начин ще се при­способите към силите на Природата и ще ги използвате правилно. Ина­че те ще ви противодействат; вие ще харчите енергията си, без да се ползвате от тях. Всяка частица от планината е свързана с ра­зумното начало, което работи по Природата. Следователно като се качвате на планинските върхове, мислете за службата, която те из­пълняват в Природата, за да се свържете с; разумността в нея. Вся­ка планина, всеки връх, всяко езеро има свое велико пред­наз­на­че­ние.

Някой казва: “Колко евтино прекарваме на Рила! Досега сме из­харчили много малко пари.” – Не е въпросът в парите, дали малко, или много сте изхарчили, но важно е да използвате времето както тряб­ва. Ако седите тук и не изпълнявате волята Божия, дохождането ви е безсмислено. Вие дойдохте за чистия въздух, но трябва да из­разите любовта си към Бога. Много ли струва това? Преди всичко вие се намирате на кръстопът. Какво ви коства да вземете онази по­сока, която ще ви изведе в правия път? Казвате: Дълъг е този път! Ходи ли човек без любов, тогава пътят е дълъг, труден, а же­ла­нията са непостижими. Имате ли Божията Любов в себе си, как­во­то и да ви се случи в живота, всичко ще се превърне на добро.

3, с. 49

 

Достатъчно е да погледнете света през очите на Любовта, за да видите красотата навсякъде.

В духането на вятъра, в течението на реките, в движението на светлината и в проявите на живота се крие езикът на Бога. В тях аз слушам реч, каквато не съм слушал от най-добрите оратори. В го­вора на бурята слушам езика на Бога!

В духането на ветровете, на бурите, ще чувате гласа на съ­щес­твата, които ви обичат.

Търсете Бога! Той е вътре във вас.

Срещнете ли някой човек, влезте във връзка с Бога в него.

12, с. 67

 

Ние сме дошли тук да разберем волята Божия и да я из­пъл­ним. Който не е готов за тази работа, той не трябва да дохожда по­вече на езерата. Ако иска да дохожда за свое удоволствие, той е сво­боден, но да идва тук, да се заблуждава, че върши волята Божия, то­ва не е позволено. Както аз служа на Бога, така и вие трябва да слу­жите. Няма защо да губите времето си в залъгвания само, че то­ва ще направите или онова ще направите. Небето е сито от за­лъг­вания и неизпълнени обещания на хората.

4, с. 46

 

И тъй, като дохождаме на езерата, ние имаме предвид да из­пълним волята Божия. Щом изпълняваме волята Божия, и Природа­та ще бъде по-разположена към нас. Щом вършим волята Божия, и Бог се интересува от нас и ни благославя. Ако не вършим волята Му и не вървим в Неговия път, и Той не се интересува от нас. За­ко­нът е такъв.

4, с. 49

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...