Jump to content

19. ДОКТОР ПЕТЪР ДЪНОВ КАТО ОКУЛТИСТ И МЕДИК


Recommended Posts

19. ДОКТОР ПЕТЪР ДЪНОВ КАТО ОКУЛТИСТ И МЕДИК

(В. «Алфа», г. I, бр. 3, сряда, 5.V.1924 г., стр. 2-3)

Н. Д. Ковачев

Нека се изповядам предварително, че никога не съм си менявал вярата: до ден днешен съм си останал скромен православен християнин, нито пък се намирам в някакви връзки с г-н Дънова. Познавам последния отпреди 25-30 години, когато един мой добър приятел изяви желание да отиде при него да му измери черепа и му «предскаже бъдещето», френологът тогава живееше нейде към ул. «Славянска». Другарят ми влезе при него, като покани и мен, аз обаче не влязох.

От няколко време чрез брошури, театралната сцена и напоследък чрез жълтата, па дори част от божем сериозната ежедневна преса, се хвърлят куп обвинения и ругатни по адрес на г-н Дънова, защото този човек с широко ми-ровъзрение, при това доктор по теологията и медицината, не можел да се подчини на официалните догми на черковата. Дънов образува свой кръжок, пред който излага своите схващания. Този малък кръжок бързо се разви и стана общество. Беседите му започнаха да се посещават масово от хора, принадлежащи на различни слоеве на нашето общество. Нашето духовенство обаче намери в лицето на г-н Дънова, че «Солта ще се обезсоли» и затова реши да окаля и охули този човек и да разтури, ако може, това гнездо - това е мнението на духовенството. А ето какво се казва от учениците на Дънова: «Учението на Господин Дънов е практическо приложение в живота на цялата окултна наука, с която са се занимавали и занимават много от най-великите представители на човечеството... За правилното разбиране и прилагане на окултната наука се изисква интелигентност, трезвеност и чист живот. Цялата наша външна дейност не съдържа никаква мистериозност и тайнственост... Защо нашите пастири не ни подириха, когато, преди да бъдем в «сянката на дъновизма», бяхме в действителната сянка на живота?... Нека не се боят. Нас не ни грози никаква опасност. Ние знаем къде ходим. Опасност има за ония техни овци, които гинат по затворите, в болниците, в лудниците, всред развалата, притискани от противоречията на живота...» (в. «Свобода», бр. 16 т.м.) - Това казват учениците на Дънова.

А ето що казва в. «Пряпорец» за г-н Дънова: «Един християнин, който желае да върне чистотата на учението, каквото то имаше при великия Учител, един философ, който иска да ни приближи до майката-природа, да опрости нашия живот и да издигне Бога в човека. Църквата има само едно сигурно оръжие срещу човека, когото смята за най-опасен неприятел - истинското християнство» (в. «Пряпорец», 31.Ш т.г.). На трето място, намираме във в. «Народно единство», 4 април т.г.: «Истината е, че успехът на Дънова се крие в пораженията, които сама си нанася официалната религия. Към нейния култ се приближават ония, които са готови на пожертвувание и лишение от ред блага. И затова ония, които са нейни жреци, могат да сгреят душите на паството повече с личния си пример, отколкото чрез мъртви цитати от Евангелието. Свещеникът е чиновник, таксите за извършване на разни религиозни треби са хонорар за положен труд и цялата деятелност на църковните служители и църквата се свежда най-напокон към един особен род търговия. Трябва да се признае с голяма болка, че това е днес физиономията на църквата» и пр. Това са пък думите на незаинтересовани лица. Само духовенството с хули и кал се нахвърли върху този човек, за да угоди на официалната, платена от държавата духовна власт и се облажи от нейния бюджет.

В заключение ще изтъкна следния факт, за да подчертая, че г-н Дънов е високо духовно повдигнат човек и като философ, и като медик. Когато добро-полските герои на 27 септември 1918 г. се намираха при с. Княжево и се водеше усилена артилерийска стрелба с германската артилерия, която отбраняваше София, се дадоха много жертви. Между тях пострада и моята тогава девет-годишна дъщеря Верка. Един къс желязо от един фугасен шрапнел се заби в горнята част на лявата й ръка. Детето ми постъпи на лечение в Александров-ската болница. Ръката обаче се усложни. Чрез рентген и няколко операции лекарите търсиха желязото, но не можаха да го намерят. Повече от 5 месеца детето прекара мъчителни болки в тая болница. Лекарите се произнесоха, че няма никакво желязо в ръката, предписаха ежедневни промивки, като казаха, че щяло да мине. Понеже раната, вместо да се подобри, се влошаваше, изведох детето от болницата и го заведох при главния военен италиански лекар, квартируващ по негово време в с. Княжево. Той констатира, че желязото не е извадено, че раната е усложнена, и за да се спаси детето, предложи да му се отреже ръката. Ние не се решихме да осакатим детето си. Спомних си, че г-н Дънов е излекувал мнозина болни, от които и моята сестра от ишиас. Жена ми заведе детето при Дънов, който, без да го прегледа, препоръча слънце, промивки и една трева за пиене. Действително, след 1 -2 седмици от раната започнаха да излизат парчета от кост, а след месец се показа и желязото. То падна и на 5-я ден от това раната се очисти, след това затвори и днес детето ми се радва на едно отлично здраве, благодарение съветите на г-на Дънова, без този последният да приеме и най-малкото възнаграждение за това.

Може би подобни факти да има още много. Аз изнасям само един. И това го правя, защото в лицето на г-н Дънова и неговата философия, в неговата дейност, дори в неговия частен живот, аз не виждам нещо вредно и опасно, а намирам, обратно, живота на един истински човек, духовно повдигнат, един медик, който спасява страдающите болни чрез природата и вярата.

Княжево, 1924 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...