About This File
Човекътъ и образътъ му, 1928г.
Николай Райнов
КОЕ ДЕ Е
(Съдържание)
Наченки на живописния езикъ.
Портретни опити презъ IX и X вѣкъ: миниатюри.
XIII вѣкъ: псалтирътъ на св. Людовика.
Дарительтъ Югъ и краль Иоанъ II.
Ликове на Карла V.
Отьонскитѣ духовници и Дижонскитѣ дарители.
Дез'Юрсеновото семейство, краль Рьоне и кралица Йоана.
Пръвъ портретистъ: Жанъ Фуке.
Портретътъ на Карла VII.
Вилньовскиятъ „Плачъ", кардиналъ Роленъ и муленскиятъ триптихъ.
Переалъ и Бурдишонъ. Италианци въ Франция.
Родътъ Клуе: бащата.
Портрети на Монморанси.
Франсуа Клуе.
Карлъ IX и Елисавета Австрийска.
Зараждане на френския портретенъ стилъ: предимства и слабости.
Портретъ и етикетъ.
Образи на рода Валуа: колоритъ и рисунка.
Италианци въ Фонтенбло. Портретитѣ на Франсуа. Порабюсъ.
Великиятъ вѣкъ.
Дворцово класично изкуство.
Симонъ Вуе.
Бланшаръ и Шанпанъ.
Портретътъ на Ришель.
Лахиръ и Пусенъ.
Класицизъмъ: първа мѣна — Льобрьонъ.
Миняръ.
Модниятъ портретъ.
Минярови портрети.
Минярово влияние.
Нантьой и Клодъ Льофевръ.
Жувне и Сантеръ.
Ларжилиеръ : творби и характеристика.
Портретъ на Льобрьона.
Волтеръ.
Лице и срѣда.
Ларжилиеръ и великитѣ.
Риго: портрети и характеристика.
Портретътъ на Босюе.
Версайски портрети.
Портретъ на Лафонтена. Женски ликове.
Лицемѣрие и човѣчность.
Детински портрети.
Наченки на академизъмъ.
Поява на ново изкуство.
Борба между картината и портрета.
Турниеръ и Натие.
Вато и типичния портретъ.
Портретенъ синтезъ.
Жиль.
Маниеристи: родътъ Куайпелъ.
Родътъ Ванъ Ло : Жанъ-Батистъ.
Карлъ Ванъ Ло.
Портретъ на Мариво.
Токе — портретисгъ на еснафството и царетѣ.
Портретъ на Дефонтена.
Аведъ и последниятъ Ванъ Ло.
Пастелисти: Вивианъ и Латуръ.
Латуровото дѣло.
Човѣшка менажерия.
Латурови скици.
Латурови слабости. Пероно и пастелитѣ му.
Импресионизмътъ на Пероно.
Следъ Людовика XIV.
Срѣдното съсловие диктува.
Портретътъ и парвенюто.
Естествена живопись.
Времето на Буше.
Натуаръ и Ланкре.
Трета епоха: Грьозъ.
Портретътъ на Грьоза.
Други сантименталисти. Миниатюренъ портретъ.
Виже-Льобрьонъ и Лабий-Гайяръ.
Класицизъмъ: втора мѣна — Давидъ.
Пий VII.
Семеенъ портретъ.
Давидовиятъ стилъ.
Портрети въ Давидовитѣ картини.
Грѣшки въ „Орли"-тѣ.
Други портрети отъ Давида.
Портрети презъ революцията.
Влияние на Давида.
Реньо и Прюдонъ.
Прюдонови портрети.
Прюдоновиятъ стилъПрюдонови женски портрети.
Портретна поезия.
Портретътъ на Жозефина.
Жераръ.
Женски портрети отъ Жерара.
Гро: подготовка на романтизма.
Наполеоновиятъ портретъ.
Недостатъци въ портретите на Гро.
Жерико: преходъ къмъ романтизъмъ.
Портрети и битови фигури.
Ново схващане за фигурата.
Кръстопѫть въ живописьта.
Засилване на Давидовата школа: Енгръ.
Енгрови портрети.
Енгровиятъ възгледъ за портрета.
Енгрови портрети и рисунки.
Енгровата естетика.
Женски портрети отъ Енгра.
Енгрови крайности.
Влияние на Енгра.
Енгровата рисунка.
Енгровиятъ идеализъмъ.
Романтичната естетика.
Субективность у романтиката.
Колоритъ на романтицитѣ.
Портрети отъ Дьолакруа и следовниците му.
Енгровитѣ следовници.
Леманъ, Шасерио и Леви.
Домие: типично човѣчество.
Домие: рисувачъ и живописецъ
Малкитѣ романтици.
Ни тукъ, ни тамъ. Модни портретисти.
Между класицизма и романтизма.
Портрети отъ Шасерио.
Подготовка на реализма.
Миле.
Фигури и портрети отъ Миле.
Последни романтици.
Двата портрета: класиченъ и романтиченъ.
Поява на реализма: Курбе.
Фигурата на Курбе.
Портретътъ на Курбе.
Портрети въ картинитѣ на Курбе.
Новото у реализма.
Спокоенъ портретъ.
Модни портретисти.
Жалаберъ, Кабанелъ и Рибо.
Идеалисти Рикаръ.
Бодри.
Хенеръ.
Дьолоне.
Подготовка на импресионизма: група на отхвърленитѣ.
Хуйстлъровиятъ портретъ.
Льогро.
Фантенъ-Латуръ.
Картини съ портрети.
Зараждане на импресионизма: Мане.
Първи портрети.
Самостойна изложба.
Работа на открито.
Колоритната система на Мане.
Портретътъ на Мане.
Импресионизъмъ.
Фигурата въ свѣтлина и въздухъ.
Портретътъ въ края на Втората Империя: Дюбуа и Гайяръ.
Бона.
Люфевръ и Каролюсъ-Дюранъ.
Ройбе и Реньо.
Межру старо и ново.
Напредничавъ академизъмъ.
Юнберъ и Кормонъ.
Бенжаменъ-Констанъ.
Ферие, Шартранъ, Моро и Фламангъ.
Нови идеалисти.
Реалистиченъ академизъмъ.
Бастианъ Льопажъ.
Дешно, Дантанъ и Ечевери.
Лорансъ, Баше, Шаба.
Домергъ, Паско, Кайронъ.
Юнбрихтъ, Бека, Гранжераръ.
Беру, Фонъ, Тиери, Юкъ и други.
Крѫгътъ на Мане: Дега, импресиониститѣ.
Тонъ и свѣтлосѣнка.
Свѣтлината е душа на картината.
Борба съ разказното .
Новото въ импресионизма.
Техника на импресионизма.
Моне.
Ренуаръ.
Ролъ.
Бенаръ.
Жерве и Дюбюфъ.
Кариеръ.
Пѫтьтъ на КариераКариеровиятъ портретъ.
Живописенъ синтезъ у Кариеровитѣ фигури.
Влияние на импресионизма.
Сезанъ, Гогенъ и Ванъ Гогъ.
Ванъ отъ импресионизма.
Новоимпресионизъмъ.
Предъ XX вѣкъ.
XX вѣкъ: много портретисти.
Стари и млади академисти.
Портретътъ следъ войната.
Отманъ и Ванъ Донгенъ.
Кубизмътъ: смъртъ на портрета.
Борба съ багрената лѫжа.
Борба за идейность.
Строежътъ на фигурата у кубизма.
Отъ Фуке до Пикасо.