Jump to content

Recommended Posts

Еклесиаст (Проповедникът)

Както казах, в „Еклесиаст" Соломон говори като разочарован от Мъдростта, от окултното знание. Пътят на Мъдростта е много стръмен и скалист, и човек трябва да преодолее и да превъзмогне много повече неща в себе си, което ако не може да направи, ще го доведе до големи противоречия и ще изживее големи страдания. Такъв случай е описан в романа „Занони" с Глиндон, който искаше да стане ученик на окултната наука, но не можа да издържи и най-елементарния изпит. Има и действителни такива случаи със стремящи се в пътя, които се разочароват от изпитите и отпадат. Те започват да пишат и говорят против изпитите.
Ще дам някои мисли от „Еклесиаст", за да се види състоянието на Соломон. Учителят казва, че когато Соломон е писал „Еклесиаст", се е намирал под влиянието на Сатурн.
„Еклесиаст" започва с думите:
„Суета на суетите и всичко е суета." И после казва: „Което е станало, то е, което ще стане, и което се е направило, то е, което ще се направи. И няма нищо ново под Слънцето." И по- нататък по-конкретно изказва разочарованието си. като казва: „И дадох сърцето си. за да издиря, и да изпитам чрез
Мъдростта за всичко, що бива под небето. Този тежък труд даде Бог на человеческите синове, за да се трудят в него. Видях всичките дела, що се вършат под Слънцето и ето всичко е суета и угнетение на духа."
Това е състоянието на Фауст, преди да дойде Мефистофел при него. Тук Мефистофел присъства невидимо и той говори тези думи. Това показва, че Соломон в окултните си опити е стигнал до първия пазач на прага, прозрял е реалността, но не е превъзмогнал своята личност, своя егоизъм и не е могъл да проникне във Великите мистерии, които се разкриват, след като човек премине през втория пазач на прага. Последният изисква от човека да се отрече от всичко лично и егоистично и да се посвети в служене на лекото начало. Горното, което казах се потвърждава от следните думи на Соломон: „Дадох сърцето си, за да зная Мъдрост и да зная лудост и безумие; познах, че и то е угнетение на духа. Защото в много Мъдрост има много скръб, и който умножава знание, умножава и печал."
Във втора глава казва, че се отдава на веселби и наслаждения, но и в това не намира смисъл. След това изражда всичко, каквото е направил за себе си и от нищо не е доволен и казва: „Още и Мъдростта ми остана в мене. И всичко поискаха очите ми и не им отрекох. Не възбраних сърцето си от всяко веселие, и ето, всичко е суета и угнетение на духа, и няма полза под Слънцето. И обърнах се аз да разгледам Мъдростта и лудостта, и безумието... И видях аз, че Мъдростта превъзхожда безумието, както виделината превъзхожда тъмнината... Защото не остава вечно паметта на Мъдрия, нито на безумния, понеже в идещите дни всичко ще се забрави вече и как умира Мъдрия? Като безумния. Затова намразих живота, защото тежки ми се видяха делата, които биват под Слънцето."
От последните мисли се вижда, че той не е успял да проникне в тайните на вечния живот и мисли, че със смъртта всичко придобито се изгубва, и идва до разочарованието и намразва живота. Към края на главата казва: „Няма по-добро за човека от доброто на труда му." Това е материалистично разбиране на живота и до него идва всеки, който претърпи крах в пътя на живота към Великото.
Третата глава започва с думите: „Има време за всяко нещо и срок за всяка работа под небето. Време за раждане и време за умиране, време за насаждане и време за изкореняване на засаденото; време за убиване и време за изцеляване..." и т.н., изрежда времената за всяко нещо. Това показва, че той познава астрологията и небесната динамика, която определя времето за всяко нещо и заключава: „Направи всяко нещо хубаво на времето му... Познах, че всичко, що прави Бог, то ще бъде вечно. Не е възможно да се притури на него, нито да се отнеме от него." След това пак развива материалистичното схващане за преходността на живота и казва: „И человек не превъзхожда в нищо скота, всичко отива на истото място. Всичко е станало от пръст и всичко се връща в пръстта."
В 4-та глава говори, че вижда всичките насилия и безправия в света и казва: „Блазе на умрелите, които са вече умрели, нежели на живите, които са още живи. А по-добър от двамата е, който не е бил още, който не е видял лошите дела, които стават под Слънцето." И главата завършва с думите: И това е прочее, суета и угнетение на духа."
В началото на 5-та глава дава добри съвети за онези, които отиват в дома Божий и когато дават обещание към Бога. Казва:
„Пазете ногата си, когато отиваш за дома Божий, и приближи повече да слушаш, нежели да принасяш жертва на безумния, който не знае, не струва зло. Не прибързвай с устата си и сърцето ти да не бърза да произнася думи пред Бога... Когато обречеш обричане Богу, не се бави да го изпълниш. Изпълни, което си обрекъл. По-добре да не се обречеш, нежели да се отречеш и да не изпълниш."
В 6-та глава пак се развива идеята, че животът както се развива на земята, без връзка с духовния свят, е суета и угне- тение на духа.
В 7-ма глава след като разсъждава чрез контрасти за обикновения всекидневен живот, казва:
„Мъдростта е добра като наследието и полезна за онези, които гледат Слънцето. Защото Мъдростта е защита, както е защита среброто, но преимуществото на знанието е, че Мъдростта оживява онези, които я имат."
„В благополучен ден весели се, а в злополучен ден бъди смотрелив, защото Бог направи едното противоположно на другото."
„Мъдростта дава на Мъдрия повече сила, нежели десет началници, които са в града."
8-ма глава започва с думите: „Кой е като Мъдрия? И кой знае изяснението на словесата? Мъдростта на человека осветлява лицето му и жестокостта на лицето му се променя."
„И сърцето на Мъдрия познава времето и сгодата, защото всяко нещо има време и сгода. Понеже окаянството на чело- века е много връх него, защото не знае какво ще се случи." И по-нататък казва, че изследвал всичко и казва, че „и Мъдрият не може да познае всичко".
В началото на 9-та глава казва, че е турил в сърцето сй да издири всички неща, които стават в живота и намерил, че еднакво се случва и на праведния и на нечестивия, и двамата отиват по един и същи начин в гроба... И най-вече, че „сърцето на человеческите синове е пълно със злина и безумие има в сърцето им доде са живи".
„Защото живите знаят, че ще умрат, но мъртвите не знаят нищо. Нито имат вече придобиване, понеже паметта им се е забравила, още и Любовта им и ненавистта им. И завистта им се е изгубила. И не ще имат вече дял във всичко, що става под Слънцето." Това е едно чисто материалистично схващане за смъртта, което се поддържа и от много съвременни религиозни хора.
„Мъдростта е по-добра от силата. Думите на Мъдрия в безмълвие се слушат. Мъдростта е по-добра от военните оръжия."
В началото на 10-та глава се казва: „И малкото безумие обезчестява онзи, който е в положение за Мъдрост и чест. Сърцето на Мъдрия е в десницата му, а сърцето на безумния е в левицата му."
 
„Думите на устата на Мъдрия са благодат." В 11 -та глава дава ред мъдри съвети за живота и казва: „Наистина, виделината е сладка и угодно е на очите да гледат Слънцето... И ходи според пътищата на сърцето си и според гледането на очите си, но знай, че за всичко това Бог ще те доведе до съдба."
12-та глава е като резюме на всичко, което казва проповедникът в 11-те глави. Тя започва с думите:
„И помни Създателя си в дните на младостта си, преди да дойдат дните на злото, и стигнат годините, в които ще речеш: Нямам благодарение в тях... (Говори за края на земния живот)... И да се върне пръстта в земята както е била, а духът да се върне при Бога, който го е дал. Суета на суетите, рече проповедникът, всичко е суета. И колкото повече проповедникът стана мъдър, толкова повече поучи людете на знание, най-вече вникна и издири, и нареди много притчи. Да чуем свършека на всичкото слово: „Бой се от Бога и пази заповедите Му, понеже това е всичкото на человека. Защото Бог ще докара на съд всяко дело и всяко скришно добро или зло."
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...