Jump to content

6.1. В Рилския стан на Всемирното Бяло Братство


Recommended Posts

6.1. В Рилския стан на Всемирното Бяло Братство

Български бранител (Бургас), Г. X, бр. 106/7 (IX. 1939), с. 5-6.

Личен разговор с "Учителя".

Кой е Дънов? Кога ще се свърши света?

Методи Ж. Марков

За него писаха вестници като "Зора", Заря" и др., както лани, така и т.г. Посетиха го министри и цялата българска общественост иска да узнае нещо по- подробно за него. Навремето си, когато покойният Ватралски писа за братството във в. "Зорница", - а ние бяхме причина за това, той не малко калай изяде за своята дързост и страшен шум се вдигна. През 1936-а година с п-р Г. Н. Попов посетихме стана само за един ден; и г. Блек от Американския колеж беше тогава. Но тая година решихме семейно да посетим Белите братя там - в Рила. Дори малката, 6-годишна Красимира, геройски се изкачи пеша чак на върха.
Първото незаменимо впечатление оставят 200-та и повече палатки - цял град от 500-600 души, дошли, не защото са платени, както по нашите конференции. .. Между тях - от 3-годишни деца до 80-годишни старци, от запасни полковници до учители и бивши комунисти и православни свещеници. Какво да кажем за учениците от Франция, Финландия, Естония, Югославия и Латвия - над 50 чужденци?
За г-н Дънов с възхита са ми разправяли методистките пастири г.г. М. Делчев, Цв. Цветанов, Н. Н. Пулев, покойният д-р Стефан Томов и др., още повече, че Дънов сам е бил методистки проповедник в с. Хотанца, Русенско и пр., преди да отиде в Америка. Сега имах случай да задам от името на четците на "Български бранител" долните въпроси и да чуем отговорите направо от "Учителя". Бяхме със секретаря бр. Боян Боев, бивш гимназиален учител, който стенографираше за нас. Учителят бе много любезен сам ни постла на тревата едно свое одеяло и ние в шубраците на клека поведохме разговор.
 
1. Кой е Исус Христос? Той се споменува най-благоговейно в от Вас дадената Молитва на Братството. Теософите Го смятат за един от учителите наравно с Буда, Мохамеда и с останалите основатели на религии, когато за Църквата (православна, католическа и протестантска) тоя въпрос е установен в най- положителен смисъл според Евангелията още от времето на Ария.
 
На тоя ми въпрос г. Дънов отговори:
 
- В края на книгата ми "Учителят говори" главата "Христос" подробно засяга дадения Ви въпрос.
 
2. Библията, от която Вие четете преди всяка ваша беседа, Слово Божие ли е, в абсолютния смисъл на думата, като единствено средство дадено като спасение на верующите, или и тя е една от многото религиозни и добри книги; каквито ги има от най-древни до сегашни дни? - Каква е разликата между Стария и Новия Завети?
 
Отговор: - Тая Библия, това е едно изражение на ония, които са я писали. Тя е минала през човешките мозъци .. Старият Завет за какво бе даден? - Старият Завет беше даден като подготовка за Евангелието, за Новия Завет! Новият Завет за какво бе даден?.. Но той не е последната дума, понеже има един стих: "Когато Син човешки дойде ще намери ли вяра на земята?" - Ако светът ще се свърши, как се тълкува тогава тоя стих?. . .
 
Тук аз припомних някои подобни стихове от Библията, като края на Евангелието, според Йоана и книгата му "Откровение", където се говори за идването на Христа и Учителят потвърди това. Следният въпрос бе:
 
3. Въпросът за изкуплението и спасението. В това отношение има ли разлика между Исуса според 4-те евангелисти и между ап. Павла в неговите послания и кн. "Деяния на апостолите"? Толстой прави такава разлика... Как стои въпросът за спасението чрез вяра и чрез дела?
 
- В старо време, щом човек е бил роб, трябвало да се откупи. И като се откупи, какво трябва да прави? - Трябва да работи. Това е по изкуплението, а по спасението, ето друг пример. Някой се дави, спасяват го от водата. След като го спасят от водата, трябва ли отново да се дави? - Значи, изкупеният и спасеният трябва да си отидат да работят, както Бог изисква. Имало е две течения в първите християнски времена. Апостол Павел е казвал, че се спасяваме чрез вяра, Яков - чрез дела.
 
Аз тук казах, че Лутер затова е искал да се изхвърли посланието на Якова като небоговдъхновено. Учителят продължи:
 
- Конят, за да се спаси на земята, нали трябва да бяга? Птицата, за да се спаси, трябва да бяга ли или да хвърчи? Възгледът на ап. Павел е тоя за птиците, а на ап. Яков е този на млекопитающите.
 
А рибите, за да спасят - добавих аз - трябва да плават. И всичко това е символично във връзка с човека, нали?
 
- Да, каза Учителят - значи птиците употребяват крилата; млекопитающите - краката, а рибите - перките. Това са две становища. Те са две различни състояния.
 
Аз разбирах тия състояния вътре в човека; така например вярата, плод на ума, е като птицата, която хвърчи и пр. И добавих, че и Павел не отхвърля делата, защото казва: "Изработвайте спасението си със страх и трепет". Учителят поясни, че "страхът" тук е елемент на благоразумие.
 
4-ят ми въпрос бе: Библията говори за "края на света", за "страшен съд" и пр. Как да се разбира това?
 
И последва следният отговор:
 
- Църковниците го вземат много буквално. В 1845 г. адвентистите в Америка очакваха Христа и облякоха се в бели дрехи да Го посрещнат. Христос не дойде, но след три години дойде спиритизмът.
 
5. Каква е разликата между Новото Ви учение и Християнството? Новото учение тълкувание ли е на Християнството, както е дадено в Църквата, или Новото учение е самостоятелно учение?
 
- Разликата е, както между едни плодове, изкуствено направени от човеците и други, узрели на слънчева светлина. Ученията на църквата са консерви, а тия на Новото учение са плодове, които може всеки сам да си скъса от дърветата и да яде.
 
6. И последният ми въпрос бе: Наричат Ви "Учител". Какво да разбираме под това? Дали названието "учител" покрива това на индусите "гуру"? И отговорът бе:
 
- Учителят е пратен от Горе. Той не е самозванец. Друг би бил въпросът, ако е самозван. Щом е пратен от Горе, въпросът е друг. Учителят ще се вземе като един посланик. Той ще си извърши Своята мисия. Дали ще Го приемат или не, това е безразлично. Той ще изпълни мисията Си. Еврейският народ можа ли да се освободи от посланието на Христа? - Всички евреи трябваше да тръгнат още тогава, трябваше да проповядват по света Христа. Те се отказаха. Сега еврейският народ нали проповядва?
 
Когато след няколко дни слизахме към Дупница с компанията на мисионерката г-жа Павлина Димкова Никова, ние разсъждавахме върху тия странни думи.
 
- Не може, казвахме, Дънов да не остави следа в нашата общественост Неговото име вече е вписано както в българската, така и в американската енциклопедии. А тия чужденци, които пеят повече от 40 български песни и учат езика ни като свещен, не може да не разнасят името и на България по своите родни краища. Професорът от Тулуза, например, вече готвел и книга за Новото Учение и неговата мистика. Той каза, че повече от 30 града във Франция са огнища на българските мистични песни.
 
Тайната на успеха, според Учителя, се крие именно в песните и Паневритмията. Но той бе скромен да изтъкне, че цялото обаяние и сила се крие в Неговата личност. Ако може в днешните времена да се говори за святост, Дънов е свят човек, par exellence! И мъдрец е, както Изток употребява тая дума - един истински мъдрец и дълбок мистик...
 
Дънов тепърва ще бъде разглеждан като проповедник, като пастир и свещеник, като турист, като националист-българин, като говорител, като възпитател- педагог, като богослов-догматик, като социолог, като психолог, като етик и философ, като пророк, като организатор, като вегетарианец, като трезвеник-въздържател, като лечител, като икономист и финансист, като човек на науката и религията, и като музиколог и меценат на изкуствата, като спортист и пр. - дейности, засегнати от него, разработени и дали вече своя плод.
 
Ползвам се от случая да благодаря за възможността, която ми се даде, да изнеса там, сред вечните снегове, дванадесет лекции по Библията, по Християнството във връзка с останалите велики религии, по дишането като физиологичен и психичен метод, по Тайната на пирамидите и пр.
 
 
Текст под снимките, които са приложени в «Български бранител», бр. 106-107, с 5-6
 
1) На Молитвения връх всяка заран в сряда, петък и неделя Учителят държи беседа при изгрев слънце след молитва и прочит из Евангелието. Повече от 350 души слушат тия беседи. Някога Дж. Уеслей проповядваше сутрин в 5 ч, днес обаче, не само в 10 ч. преди пладне уютните църкви са празни, но и самите проповедници не им се става рано да си молят за паството си!
 
2) Паневритмични упражнения на сутрешен въздух по росната трева под такта на десетина цигулки, китара и кларнет. Поляната при Ill-о езеро едва побира над 500-те ученици! Сам Учителят (на снимката) взема участие, макар че е на 76 год. възраст; роден е в 1864 г., а не в 1855 г. както пише в Българската енциклопедия. Упражненията и музиката са дадени от г. Дънов.
 
3) На огнището вечер се кладе буен огън, който дава тайнствено отражение в планинската мрачина; изнася се оригинална музика, декламират се стихове, четат се и се преразказват приказки. През деня тук се обядва общо, изнасят се сказки и понякога се правят упражненията по Паневритмия. Това е И-то езеро. В далечината е връх Харамията.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...