Jump to content

1. Апостоли, проповедници, благовестители, учители, светии


Recommended Posts

1. Апостоли, проповедници, благовестители,

учители, светии

ХАРМОНИЧНА ДЕЯТЕЛНОСТ

10 школна лекция на Общия окултен кл. (IV г.), държана от Учителя на 17.XII.1924 г.

София. Русе, [1925], с. 9-13,15-19, 24-25.

... Ще ви прочета няколко стиха от Посланието на Павла към Ефесяните, четвърта глава. То се отнася до светиите в Ефес и верните в Христа Исуса. Често вие мислите, че светиите седят много високо, но ето какво пише апостол Павел:
"И тъй, аз, узнак в Господа, моля ви да ходите достойно на званието, в което бидохте призвани с всяко смиреномъдрие и кротост; с дълготърпение да се претърпявате един друг, с любов, като се стараете да увардите единството на Духа в свръзката на мира: едно тяло и един Дух, както се и призвахте с една надежда на званието ваше: един Господ, една вяра, едно кръщение, един Бог и Отец на вейте, Който е над всички, чрез всички и във всички нас. А всекиму от нас се даде благодат по мярката на Христовото дарувание."
Затова казва: "Като възлезе на високо, плени плен и даде давания на човеците". А това "възлезе", що е друго, освен, че е и слязъл по-напред в най- долните страни на земята? Този, който е слязъл, Той е и Който възлезе по-горе от всичките небеса да изпълни всичко"-(ст. 1-10).
Разбира се, Той изпълни не материални неща, а неща небесни, а то е вътрешния живот.
"И Той даде едни да са апостоли, други пророци, други пък благовестители, а други - пастири и учители, за усъвършенствуването на светиите в делото на служенето, в назиданието на тялото Христово"-(Ефес. 4:11,12).
Значи, светиите трябва да се усъвършенствуват. Той дал едни да са апостоли.
Какво подразбира апостол Павел по думата "апостол"? - Апостоли са били всички ония, които са имали прямо съобщение с Христа.
Апостолите са имали видимо съприкосновение с Христа на земята, а пророците са имали духовно съприкосновение. Те виждат по духовен начин, духовно се съобщават с невидимия свят. "Други са благовестители".
Благовестител е този, който има откровения от Духа и действуват по духовен начин.
"Други пастири".
-Те ходят, наставляват. Нали знаете каква е целта на пастира, който гледа стадото?
"И учители за усъвършенствуване на светиите".
Значи, светиите, като са дошли на земята, трябва да се учат.
Сега мнозина мислят, че светията знае всичко. Не е така. Има светии, които знаят много малко. Те са свети хора, но се нуждаят от познание.
Съвременният християнски свят страда от едно голямо заблуждение: те мислят, че като се обърнат към Бога, като им се простят греховете, не им трябва нищо друго. Не е така. Във времето на апостол Павла имало същия спор.
Не, всички хора трябва да се усъвършенствуват, защото не е само пробуждането на Божественото съзнание, което човек трябва да постигне.
Процесът, който твори, който построява, постепенно трябва да се увеличава. Творческият дух у човека трябва непрекъснато да се проявява.
Този дух е същевременно и духът на природата.
И в такъв случай разликата между едно човешко проявление и едно природно е тази, че при първия процес нещата постоянно се смаляват и изгарят, а при втория - нещата постоянно се увеличават и разширяват.
В Божественото значи всякога има увеличение и разширение. Там, дето няма увеличение, там дето няма разширение, този процес не е Божествен.
Всички трябва да си съставите за себе си, за своето поведение едно правилно понятие, защото от това ще зависи вашия вътрешен растеж. И дотолкоз вие ще успеете, доколкото разбирате и прилагате Божественото Слово.
Първото нещо, с което човек трябва да започне, това е Словото.
Второто нещо, това е Истината.
Третото нещо, това е Божествения Дух.
Онзи, който не може да разбира Словото, не може да разбира и Истината, а който не може да разбира Истината, не може да разбира и Духа. Защото Духът слиза в Истината; Истината слиза в Словото, а Словото за сега е главата.
Апостол Павел казва на едно място в Писанието, че главата на църквата е Христос.
Всъщност Христос е Словото, а глава на Христа е Бог.
На много места в Писанието думата "Господ" е заменена с думата Бог.
В тази книга на евреите само на четири места е употребена думата "Бог", а в българския превод думата "Господ" е заместена с думата "Бог".
На друго място апостол Павел казва: "Съблечете се от вехтия човек и облечете се в новия!"
Това е една фигура на речта. Как може човек да се съблече от вехтия човек и как да се облече в новия? Ако тия думи не се отнасят до мисълта на човека, как ще се разберат?
Значи, човек трябва да изостава всички стари, вехти мисли и да се облече с нови, с Божествените мисли, които идат само от Бога. Мисълта на човека е единственото нещо, което го определя какъв е.
... Човешкият дух и човешката душа трябва едновременно да си служат и да си помагат. Затова ние казваме: Човек не трябва да се раздвоява. Раздвояването е пропукване на съзнанието и тогава или умът, или сърцето спира своята деятелност. И тук именно е всичката съвременна опасност за човечеството.
Някой човек казва: счупено ми е сърцето, не искам да работя. Трябва да работя само с ума си, трябва само да мисля. Той мисли, мисли, не може да измисли нищо, все на едно място се върти, докато най-после реши да впрегне на работа и сърцето си. Сърцето като работи, ще се излекува. Той си казва: само с мисъл тази работа не става, ами чакай да впрегна и сърцето на работа! Много мисли изтощават човека.
Други някой, като чувствува много, и той се върти само на една страна Какво трябва да направи той? Ще впрегне ума си на работа.
Затуй ще впрегнете и ума си, и сърцето си правилно. Това е Божествения път. И всеки от вас, който работи така, ще бъде успешен в Школата.
Един от великите закони на развитието е следният:
Божественият Дух слиза да работи в нас само тогава, когато сърцето и умът работят правилно
Щом единият принцип се откаже да работи, Духът не слиза.
Тогава ти само ще се въртиш на едно място. Щом имаш някаква горчивина в сърцето си, пак си взел само една лопата. Туй трябва да знаете! Често някои ме питат, защо не прогресират. Защото работите само с една лопата. Като работите с двете лопати, работите вървят напред. Казвате: ама трудя се! Трудиш се, но само с една лопата. Две лопати трябват.
Никакво съмнение в ума, никаква горчивина в сърцето!
Няма какво да спорите, кой има преимущество. Някой казва: аз не съм ли умен човек? Друг казва: без сърце ли съм? Щом имаш отличен ум и отлично сърце, впрегни ума си, впрегни сърцето си, подкарай с тях своята лодка, че като стигнеш на брега, ще можеш да помагаш и на другите.
При това, ако впрегнете така сърцето си и ума си, вие ще можете да разбирате тази свещена книга - Библията - по един нов начин.
Библията е много символистическа книга.
Тя се тълкува по три начина: единият начин е материалистически, другият духовен, а третият е Божествен.
Тъй щото, някой може да чете Библията по първия начин и ще каже, че тя е обикновена книга; някой може да я чете по втория начин и ще каже, че в нея има полезни работи, а трети може да я чете по третия начин и да се вдъхнови от тази книга. Следователно, третият начин е най-полезен.
При изучаването на свещените книги всички трябва да минете и през първия, и през втория и през третия начин. Изучаването на тия книги е необходимо, понеже те съдържат в себе си опитностите на ония хора, които са минали преди нас и са завършили своето развитие. Те са работили и с ума, и със сърцето си. И тъй, ако някой път се спрете в пътя на живота си, трябва да знаете, че причината за това се намира или в ума ви, или в сърцето ви. Затуй, именно, всеки ученик трябва да си служи и с двата принципа, а не кой каквото му каже и той да се разколебава. Може да дойде някой човек отвън и ви каже, че не сте на правия път. Вие трябва ли да го повярвате и да се разколебаете? Мнозина са идвали да ми казват, че аз не съм в правия път Казвам: Ти, който ми казваш това, ходил ли си на небето? - Не съм. На тебе лично Бог говорил ли ти е? - Не ми е говорил, но аз съм чел Библията. Ако е въпрос за четене и аз съм я чел. Такова четене е като четене на вестниците. То е вестникарска работа. Ако искаш да ми разправяш ония новини, които се пишат по вестниците, това не е наука. Вземеш нещо оттук, нещо оттам, скърпиш го, но това не е наука, това е компилация. Всеки може да направи една компилация. Не, всички трябва да бъдете разумни. Защо? Защото само разумните хора могат да служат на Бога. Трябва да знаете, че за да служите на Бога, трябва да се подчинявате на един основен принцип.
Във всички школи по света, от каквото вярване и да са, има само един основен Божествен принцип, който трябва да се спазва. Този основен принцип включва три начина, т.е. три вида служене на Бога. Това е само по отношение на методите, а всъщност основният принцип е един. По какъвто път и да ходим, както и да вярваме, ние ще дойдем до този принцип. Всички трябва да изпълним туй, което Бог е определил в края на краищата. В това именно седи дълбоката наука.
... Човек като си мисли само, че е праведен, може ли да стане праведен? - Не може, човек и когато чувствува, че е праведен, пак не може да стане праведен. Той трябва да живее праведен живот - нищо повече. Човек, който счита или чрез чувствуване може да стане праведен, той се занимава с въображаеми величини. Правдата у човека произтича от живота му. Казвате: да бъдем добри! Животът е, който ражда доброто. Ние казваме: всички трябва да придобием живота, за да бъдем добри. Всеки живот е велик, добър, защото излиза от Бога. Животът носи доброто, защото излиза от любовта. Ако животът се яви, след като станем добри, ние ще мязаме на онзи, който мисли, че водата се образува от леда. Колкото е възможно да направиш водата от леда, толкоз е възможно да направиш живота от доброто. Затова апостол Павел казва, че не чрез доброто се спасява човек, философски той е прав. Не чрез добро се спасява човек, но чрез Божествения живот. В дадения случай доброто ще бъде едно последствие от великия Божествен живот.
Аз ви казвам тия неща, понеже вие се намирате в света, дето ще срещнете много учители, та да ги разберете от кои са. Ще гледате да не се оплитате.
Казва се в Писанието: "Всичко изпитвайте и доброто дръжте!"
Аз бих казал тъй: "Всичко изпитвайте и Божествения живот възприемайте в себе си!" -
Има нещо пропуснато в този стих. Тогава доброто само по себе си има смисъл. Приемете ли Божествения живот и доброто само по себе си ще дойде.
Тези правила ви давам, за да се пазите. Всеки от вас има неприятели, видими и невидими. Ако бяхте учени хора, и да разбирахте астрология, щяхте да знаете в кой месец, в коя седмица, в кой ден и час тия духове ще ви нападнат и ще можете да се пазите от тях, но понеже не знаете, пазете къщите си всякога!
Казва Христос: "Ако стопанинът би знаел кога ще дойде крадеца, буден би стоял".
Някой път заспите, дойде този, видимият крадец, и ви обере. Невидимите крадци са интелигентни. Някой път могат тъй майсторски да ви оплетат, да ви подкопаят къщата, да ви оберат и да си заминат, като ви оставят наново да събирате.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...