Jump to content

III. УТОЧНЕНИЕ И ОБЯСНЯВАНЕ НА ВЪПРОСИТЕ, ПОВДИГНАТИ ОТ Д-Р ВЕРГИЛИЙ КРЪСТЕВ ЗА ПАНЕВРИТМИЯТА


Recommended Posts

III. УТОЧНЕНИЕ И ОБЯСНЯВАНЕ НА ВЪПРОСИТЕ,

ПОВДИГНАТИ ОТ Д-Р ВЕРГИЛИЙ КРЪСТЕВ

ЗА ПАНЕВРИТМИЯТА

Светозар Няголов

Първа част

По точка 1: Написани бележки от Стратева по въпроси, поставени в т. XXIII на „Изгревът", с. 860.
1. Защо се повтаря четири пъти упражнение № 11 „Евера" от Паневритмията?
Тук е сбъркано - не е четири пъти, а два пъти се повтаря упражнението и вероятно и с двете повторения са го сметнали за четири пъти.
Защо това упражнение се повтаря два пъти?
Стратева се оправдава, че имало написани два куплета. Това е така, но Стратева е музикант, завършила Консерваторията и ако си направи труда да прочете нотният текст (който касае нея) в двете Паневритмии, издадени в 1938 и 1941 г., ще види, че там е написано упражнението да се изсвири един път и след това повторението, посочено с двуеточие до края, както е отбелязано в т. 5 от бележките на стр. 860.
Според мен Стратева е музикант и трябва да изпълнява нотният текст, а не поезията. Някой може да напише пет хубави куплета за това упражнение, това значи ли да се повтаря пет пъти? Като музикант тя не изпълнява нотния текст, даден от Учителя, от който се ръководи поезията, а прави обратното (макар че не е поетеса) - нагажда музиката по куплетите.
Учителят е дал и е записано в двете Паневритмии от 1938 и 1941 г. това упражнение да се свири един път, с показаното повторение, и така се свиреше докато Той присъстваше тук на Земята.
Напоследък упражнението се промени. Никой, по никакъв повод няма право да променя Божественото, което Учителя е свалил тук на Земята и Паневритмията трябва да се очисти от всички човешки панделки и украшения. Стратева се интересува от куплетите, а не гледа в своята паница - Паневритмиите, в които ясно е написано, че въпросното упражнение се свири един път и повторението започва от двуеточието, което Учителят е дал.
По-нататък: «От няколко години някои музиканти предлагат повторението да започва четири такта (от двуеточието - бележка Светозар) по-рано и съответно някои го изпълняват по този начин».
Кой ви дава право да променяте музиката на Паневритмията, дадена от Учителя? Кои са тези «велики музиканти», които с широка ръка коригират музиката, дадена от Бога? Защо не коригират нещо в някои от произведенията на Моцарт или Бетовен? Веднага ще се намерят в затвора. И тук всеки ще получи това, което заслужава. Както по-горе отбелязах, музиката, дадена от Учителя за 11-то упражнение «Евера» и написана в Паневритмиите, издадени през 1938 и 1941 г., където е показано да се свири един път до края и да се повтори от отбелязаното двуеточие - гради, а два пъти изпълнението и удължаването на упражнение № 11 с четири такта - руши. Всеки ще понесе последствията от постъпките си. По тази причина когато понякога моят син Павел отива да свири на Паневритмията и там е Жеков, като дойде упражнение № 11 „Евера" той отива настрана с цигулката си в ръка и не свири докато не свърши упражнението. Те. не иска да се бърка в кашите, забъркани от „великите музиканти".
Числото 11 на упражнението „Евера" показва двама мъже, които постоянно се борят. „Евера" - това е живота на Ева - жената на Адам, която в живота си се води по повелите на своите чувства и се върти наляво и надясно да си намери повече от един мъж, от което навремето е станало падението на човечеството. Виждаме сега докъде е стигнало човечеството по този въпрос.
По точка 2: Стратева пише: „На с. 868-869 се дава едно неточно, неясно и непрофесионално написано съобщение за откриването на много важни документи, касаещи се за 19 такт от упражнение № 6 „Отваряне" от „Първият ден на пролетта".
Стратева е права. От това, което Жеков е написал по въпроса нищо не може да се разбере. Стратева пише, че въпросният 19 такт от упражнението № 6 „Отваряне" е такт 152 от началото на „Първият ден на пролетта".
Поменатият 19 такт е 175 от началото, а следващият 30 такт е 186 такт. Черната ложа е успяла гениално да вмъкне тези 19-ти и 30-ти тактове в упражненията от Божественият свят в Паневритмията, чрез някой техен интелигентен служител-музикант, с което се създава голямо объркване при игрането на седмо, осмо, девето и десето упражнения, които започват с левият крак.
Учителят отбелязва в беседите си, че всичките над 200 упражнения, които е дал в Школата започват с десният крак и напред.
Предполагам, че въпросният музикант е Ангел Янушев, който още при създаването на Паневритмията от Учителя иска да въведе в упражненията светска класическа музика.
Той донася на Изгрева папка с избрани от него музикални откъси и иска да ги приложи към даваните в момента движения от Учителя. Учителят се разтревожва, става нервен и извиква сестра Мария Тодорова, като й нарежда да каже на Янушев, че музиката, която той дава за Паневритмията е построена по съвсем други закони, които нямат нищо общо със строежа на класическата музика. Янушев се смята за голям музикант, не вярва и не приема думите на сестра Мария Тодорова. Тогава тя го извиква и двамата отиват при Учителя, където Мария повтаря казаното му преди малко и пред лицето на Учителя. Той гледал ту Мария, ту Учителя и накрая казал: „Това нещо аз не го знаех".
По-късно, в наше време, идеята му се реализира във филма, взет от Габо във Франция и се изпраща в Русия, където причинява големи пакости*. (Забележка: Виж "Изгревът", т. XIII, с. 810-814, 818-819)
По време на съдебния процес срещу братството през 1957-1958 г., Ангел Янушев се отказва публично от Братството и Учителя. Но той успя да се вмъкне в Паневритмията, в упражненията, носещи енергиите от физическият свят в № 24 „Колко сме доволни". Смятам че е крайно време Паневритмията да се очисти от всичките човешки украшения и панделки и да остане чистото - само това, което го е дал Учителя.
Упражнението № 24 да се играе като се свирят първите две части, дадени от Учителя.
Ще разгледаме въпроса обстойно и изчерпателно с първото упражнение от Паневритмията „Първият ден на пролетта".
 
1-во упражнение „Пробуждане" има 20 такта и с повторението стават 40. Упражнението завършва с левия крак и следващото - „Примирение" започва с десния крак.
 
2-ро упражнение „Примирение" има 30 такта и завършва с левия крак и третото упражнение започва с десния.
 
3-тото упражнение „Даване" има 34 такта и няма проблеми с краката.
 
4-тото упражнение „Възлизане" има 26 такта и няма проблеми с краката.
 
5-тото упражнение „Дигане" има 13 такта и завършва с десния крак и повторението започва с левия крак, но и завършва с левия крак и следващото упражнение № 6 започва с десния крак.
 
6-тото упражнение „Отваряне" е станало фатално, в което поради липса на любов между нас става незабележимо объркване на краката. Упражнението има 30 такта и повторението започва с десния крак, но то има 11 такта и стават общо 41 такта и завършва с десния крак и следващото упражнение № 7 „Освобождение" започва с левия крак. Нотният текст на шестото упражнение важи за седмо и осмо.
 
7-мо упражнение „Освобождение" има 41 такта, както шестото. То започва с левия крак и завършва с левия крак и упражнение № 8 „Пляскане" започва с десния крак.
 
8-мо упражнение „Пляскане" започва с десния крак, има 41 такта и завършва с десния крак и следващото упражнение № 9 „Чистене" започва с левия крак.
 
9-то упражнение „Чистене" има 20 такта и с повторението са 40. То започва с левия крак и завършва на десния и следващото № 10 „Летене" започва с левия крак.
 
10-то упражнение „Летене" има 30 такта и започва с левия крак и завършва с десния и следващото упражнение № 11 „Евера" трябва да започне с левия крак. Понеже е отделено от десетте упражнения на „Първият ден на пролетта" то започва с десния крак.
 
Какво става когато ги няма вмъкнати тези два дяволски такта -19-ти и 30- ти, в шестото упражнение, както е в намереният документ от Мария Тодорова за шестото упражнение от „Първият ден на пролетта" с дата 19.05.1932 г., когато е рожденият ден на това упражнение. Тогава тактовете на 6-тото упражнение „Отваряне" са 28 и повторението -10, стават 38.
Упражнението, както отбелязахме по-горе, започва с десния крак и завършва с левия крак и следващото упражнение № 7 „Освобождение" започва с десния крак, еднакво с № 6, значи има 38 такта и завършва с левия крак.
Следващото упражнение № 8 „Пляскане" започва с десния крак. И то има 38 такта и завършва с левия крак.
Следващото упражнение № 9 „Чистене" започва с десния крак. Има 20 такта и 20 от повторението - 40 такта и завършва с левия крак.
Следващото упражнение № 10 „Летене" започва с десния крак. Има 30 такта и завършва с левия крак и следващото № 11 „Евера" започва с десния крак. Това е гениален двоен интеграл (19-ти и 30-ти такт), вмъкнат от черната ложа. Понеже първите 10 упражнения, които носят силите от Божественият свят се свирят непреривно - без прекъсване, като всяко следващо трябва да започне с десния крак, то веднага се забелязват дисонансите, както е отпечатано в Паневритмията 1938 и 1941 г. след шестото упражнение.
Учителят казва, че Паневритмията е носителка на големи природни сили и е много важно накъде ще се насочат. Ако се очисти Паневритмията от всичките човешки глупости, няма да има нужда, както сега - за пръв път в България да има министерство на бъркотии, бедствия, аварии и катастрофи, начело стурци, които като магнит привличат тези отрицателни природни сили. Ще спрат пожарите, бурите, наводненията, защото после може да дойдат и земетресенията за поумняване.
По точка 5 (Бележки на съставителя на "Изгрева", т. XXIII, точка 1, с.860.)
Защо се повтаря 4 пъти упражнение № 11 „Евера" от Паневритмията?
 
- Не четири, а два пъти?
 
По точка 3
 
- Също като го повтарят два пъти.
 
По точка 5
 
Тя е абсолютно точна - така трябва да се свири упражнението „Евера" - един път от началото докрая и да се повтори от двуеточието, дадено в Паневритмията.
 
По точка 6
На приложените страници на „Евера" от Паневритмията, издадена в 1938 и 1941 г. се вижда ясно за всеки музикант, дори не минал през Консерваторията, как трябва да се свири въпросното упражнение, казано в точка 5 (вижт. XXIII, с. 860).
Не вярвам че има музиканти, минали през Консерваторията да не разбират от нотните текстове. Тогава остава да ги смятаме като врагове на Паневритмията и Учителя и искат да я разрушат, но накрая ще разрушат само себе си. Божественото е вечно и като златото никога не променя своите качества и стойност.
По точка 7
Величка много вярно е отбелязала отклонението на софийските музиканти при изпълнение на упражнение № 11 „Евера" - не се повтаря два пъти с две повторения, които тя смята за четири пъти.
За „Изгрява слънцето" и изпълнението на „Зум ме зум" написаното е точно.
За слънчевите лъчи упражнение № 7 „Ти си ме мамо човек красив родила" е написала много точно, че се свири два пъти и се пее със същите думи два пъти, отбелязано от брат Пеню Ганев в т. XVI, с. 163 като място, където Учителят отваря затвореният кръг на българската народна музика.
За всяко престъпление срещу Братството има определен човек, служител на черната ложа да извърши престъплението. Оказа се, че е един оперен певец, чужд на делото на Учителя - Симеон Симеонов от гр. Стара Загора. С нищо не може да се оправдае престъплението, извършено срещу Духът на Истината - Беинса Дуно и последствията няма да закъснеят.

Втора част

По точка 1
 
Написано е по-горе.
 
По точка 2
 
Грешка е, че е публикувал първата страница на упражнението „Първият ден на пролетта" от издадените Паневритмии 1938 и 1941 г. на с. 870 и 871, понеже нямат отношение към упражнение № 6 „Отваряне", за което става въпрос.
По точка 3
Трябвало е да публикуваш само с. 35
По точка 4
Трябва тази с. 35 с отбелязаните звездички на такт 19 и 30 да я публикуваш. Ти си го направил в точка 5 като си раздал ксерокопие на с. 35 на тези, които купуват XXIII том, да покажеш истината за Паневритмията, дадена от Учителя и да се махнат тактове 19 и 30.
По точка 6
На с. 872 е публикувана страницата от архива на сестра Мария Тодорова за упражнение № 6 „Отваряне" по Учителя и това е достатъчна светлина по въпроса. Излишно е да се даде нотният текст на „Първият ден на пролетта", както Стратева иска.
По точка 7
Отговорил съм на бележките на Стратева.
По точка 8
Да благодарим на сестра Мария Тодорова, че е записала точно нотният текст на Паневритмията и открихме и счупихме този дяволски нокът с тактовете 19 и 30.
По точка 9
Копието показва много ясно за отпадане на 19-ти и 30-ти тактове от упражнение № 6.
По точка 10
Описал съм го по-горе за краката.
По точка 11
Тази грешка е вмъкната при отпечатването на Паневритмията в 1938 г.
По точка 12
На с. 796-797, т. XXI - брат ми Костадин посочва правилното изпълнение на „Зум ме зум".
По точка 13
Тя е еднаква с точка 7 от първа част и аз съм отговорил.
По точка 14

Грешки при игрането на Паневритмията -

XXII том от „ Изгревът "

С. 364 - № 1 „Пробуждане". Ръцете се поставят върху раменете със събрани пръсти (не в юмрук). Разтваряме ги встрани хоризонтално с длани нагоре на височината на раменете.
С. 367 «Отваряне». Дясната ръка се отваря хоризонтално надясно с дланта надолу до успоредно положение с предната част на тялото, а лявата остава на кръста. Отварянето с дясната ръка трае 28 такта, а с лявата 10 такта - не с повече такта с лявата.
С. 369 «Летене». Затваряме ръцете обтегнати и хоризонтално настрани, с длани надолу и правиме с ръцете плавни движения нагоре и надолу от нивото на раменете с прави ръце, без да ги свиваме.
С. 370 «Евера». Между другото, упражнението показва противоречията, които съществуват в ума и сърцето и човек се обръща ту на ляво, към сърцето - така започва упражнението, и ту на дясно, към ума. Ученикът няма противоречие между ума и сърцето и не върти тялото си наляво и надясно, а то е обърнато напред и само ръцете отиват наляво и надясно до тялото.
С. 370„Скачане" Двете ръце са под ъгъл от 45° (не вертикално). Спускаме ръцете надолу и тялото се навежда от кръста надолу - покланяме се към Земята, като ръцете се опират на земята при краката, а не назад зад тялото. Изправяме тялото, като двете ръце отиват нагоре и леко ги пляскаме над главата и веднага ги поставяме на изходното положение - под 45°, откъдето правиме следващият поклон.
С. 373 «Аоум». При започване на упражнението със стъпка на десният крак напред дясната ръка се издига с дланта надолу до 45°, а лявата остава спусната покрай тялото, не назад зад тялото. Също и с лявата ръка под 45°, а дясната ръка остава спусната покрай тялото.
С. 374 «Изгрява слънцето». Упражнението започва със стъпка на десният крак напред, като едновременно издигаме ръцете над главата, образувайки венец, с длани надолу. Да не се допират пръстите и се затваря кръгът, а да има отвор, през който да излизат мъчнотиите от живота ни. При «Зум ме зум» зум (затворен кръг) значи взимам и ръцете от хоризонтално положение, отиват на гърдите с длани към тях - приемаме енергия от слънцето. Ме зум значи давам, отваряме ръцете напред.
С. 377„Красота". Правим крачка с десният крак напред и дясна ръка с длан надолу се издига напред и нагоре под ъгъл 45°, а лявата остава спусната до тялото.
С. 378„Побеждаване". Упражнението се играе без да се върти тялото наляво и надясно.
 
С. 387 „На ранинатрето движение. Правиме крачка с десният крак напред и същевременно двете ръце се изнасят напред с длани надолу и при левият ръцете се връщат на кръста, а не 4 такта да стоят на кръста.
 
С. 388-389„Промисъл". Издигаме ръцете нагоре и ги съединяваме над главата и казваме: „Да пребъде Божият мир". Сваляме ръцете върху хилядолетника и ги задържаме на него докато кажем: „Да изгрее Божията радост и Божието веселие". Ръцете отиват на сърцето и казваме: „В нашите сърца".
С. 392 „Слънчеви лъчи", шесто движение, двойно въртене. Двамата партньори описват същите кръгове, както при единичното въртене в четвъртото и петото движение, като левият минава отпред и описва преден кръг, а десният зад него описва заден кръг за 10 стъпки. Не десният отпред.
С. 393, осмо движение, „Пляскане". Веднага след свършване на пляскането, двете ръце отиват на гърдите с пръсти нагоре и длани към гърдите - лявата отдолу и дясната отгоре. От това положение се започва деветото движение.
С. 394, десетодвижение„Летене". Двете ръце са хоризонтални, настрани на височина на раменете с длани надолу и правиме два пъти по пет движения - летене, нагоре и надолу с прави ръце, без никакви пречупвания в лактите или китките.
С. 396 „Пентаграм", т.З. При образуваният пентограм от двойки се обръщаме по посоката на движението и за четири такта краката се изравняват с ръцете, като спират за момент на място. След това за четири такта се изравняват с главата в права линия, а не ръцете направо веднага да се изравняват с главата.
С. 398 „Шестте гимнастически упражнения или малката програма на Ученика за всеки ден"са дадени на 19.08.1922 г. в гр. Търново и са записани в „Беседи, обяснения и опътвания", 1922 г. Както всички над 200 упражнения, дадени от Учителя, те започват с десният крак и напред, както гамата, която не можаха да я променят, понеже Учителя я даде в 1942 г. Има подробни обяснения за Паневритмията, дадени в „Изгревът", т. XXII, с. 398-415.
Виж „Изгревът", т. XIII, с. 810-814, 818-819.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...