Jump to content

24. Писмо на Елена Хаджи Григорова до Пеню Ганев от 29.II.1938 год.


Recommended Posts

24. Писмо на Елена Хаджи Григорова до Пеню Ганев

от 29.II.1938 год.

Господин Пеньо Ганев (учител),

с. Равна, Годечко

(с почерка на Пеню Ганев: 4.III. 1938 г. [получено])

29.II.38 г., Изгрев
Драги Пеньо,
Тази сутрин станах в 4 ч. Сега е 5 ч. Добро утро!
Здрав и весел бъди! Вчера, понеделник, след като свирих няколко часа и си взех урока, от 2 ч следобед до късно вечерта, докъм 9 ч, писах резюметата.
Ценни слова, пълни със знания и мъдрост, пълни със закони и принципи за живота, които са нужни като насъщния хляб; нищо не ми се пропуска, понеже всеки един принцип и закон, всяко наставление от Учителя за мен е една ценна монета, един брилянт, който в някой труден момент ще спаси живота ми от погибел. Аз когато преписвам словата, тогава остават и се запечатват в моето съзнание и остават като едно богатство, което душата ще носи със себе си през вековете! Като ги пиша, аз ги заучвам, мисля върху тях, ползувам се от светлината, с която озаряват моето съзнание, и ми стават ясни много неща, изваждат ме из много заблуждения и криви разбирания, които съм имала за живота.
Четири урока в седмицата ми се предават от най-големия професор, който направлява цялото битие, който реди живота на безброй слънца, вселени и планети и който се спира и реди живота и на най-дребната буболечица, която пълзи по земята - и за нея промисля.
Като ги преписвам, резюметата, не считам времето за изгубено, понеже това са уроци, които аз ги заучавам по този начин и знанието остава в мен. Нали това са били свещените копнежи на моята душа, молитвите, които някога съм отправяла да ми се дадат тези условия, да намеря Учителя и да бъда приета във великата школа, дето се предава Божията мъдрост и знание! Като отплата за всичко дадено, от мене има едно голямо „Благодаря!"
Какво друго мога да направя аз, малката буболечица, на която едвам сега почва да се пробужда съзнанието и да се отварят очите да види красотата на деня и великото разнообразие на живота, който расте и се развива във всичките му форми, под мъдрото ръководство на този великан, който е създал всичко!
Аз благодаря и на обстоятелството, че има и кому да изпращам брилянт­ните слова, които аз слушам непосредствено от устата на Великия и вселюбящия създател, който притежава всичката мъдрост и знание в себе си. Защото това ме заставя да ги записвам, което за мен е от голямо значение - така ги аз заучвам. И като учителка, аз се мъчех и се стараех да използувам свободното си време за своето саморазвитие. Пет часа на деня давах на децата с голяма любов и самоотверженост, а останалото време - за себе си! Ключ на вратата и свещено занимание - четене словата от великата съкровищница на мъдростта, размишление и молитва. Това беше бронята, която ме пазеше от лошите външни условия, от бурите и ураганите. Вярата и молитвата дават на човека сила да преодолява мъчнотии. Те му турят крила, да хвърка из незнайните и неземни светове! Това е из мойте опитности в живота. В това постоянствувам и сега. И аз се старая, както всеки един съзнателен ученик, да уча. Спънки, противоречия, отчаяния, тъги и скърби и тем подобни, колкото щеш ги срещам в своя път - или, да се изразя другояче, ме посещават, но това са неподигнати същества, които търсят помощ, това са изпити, с които от невидимия свят ни изпитват вярата, силата, търпението - знанието, което имаме. И пък нали ми е ясно, че на земята не сме дошли да блаженствуваме, да се удоволствуваме, а сме дошли да учим и да извлечем поука от живота. Има хора, които гуляят и пр. Но то не е за нас.
Ами праведния Иов, след като му вземаха всичко, и здравието дори, за да го изпитат във вярата, и като издържа изпита си, не му ли върнаха всичко в двоен размер: и здраве, и богатство, и синове, и внуци, и т. н.
И на нас предстои същия път.
Ами примерът с Учителя 36
та
година не беше ли един пример за нас и не Му се ли възвърнаха силите и здравето както преди! Ами Христос, светии, пророци, всички велики хора минаха и минават по този път и всички ученици ще минат оттам. Друг път няма! И когато човек разбира законите, не е мъчно да се върви по този път. Но знания трябват и учене трябва!
Не се смущавай, че не искаш да се срещаш с хора! С какви хора ще се срещаш и защо ти е това?! За да си губиш времето ли? Сега, като получиш днешната пратка резюмета, много нещо ще разбереш. Бог отговаря на всички наши смущения и мисли. Казва така: „Всички добри хора са във вашия стомах, затова подбирайте добра храна и я дъвкайте добре, за да влезете в общение с тях, да се ползувате от тяхното знание. Всички ангели са във вашите дробове - дишайте дълбоко, да се окисляват дробовете, да се пречиства кръвта, да имате правилно кръвообращение, да не стават задръствания във вашия организъм, за да не ви нападат тежки състояния. А всички по-напреднали същества, които са над ангелската йерархия, синовете Божии и т. н., са в главата, в мозъка, затова мислете, развивайте вашата мисъл, за да влезете в общение с тях!"
Ето цялата истина къде седяла! А ние, хората, гоним Михаля отвън. Търсим хората отвън, да им проповядваме, да ги учим, да ги насърчаваме, да ги поощря­ваме до прекаленост и какво излиза в края на краищата! Всеки достига дотам, според капитала, който носи в себе си. Един пример с наш Любен: как не го подтикваха, какво ли не правиха и Янкова, и Янков, и Андон - що съвети, що думания, що местенета, що промени от едно училище в друго, че и в железарско училище го пратиха, но какво постигнаха с това? Любен си е Любен - като не носи импулса отвътре, като няма никакъв кредит, няма схватлив ум, не му е дадено от горе учен човек да стане, впоследствие стана кафеджия. А с брат му не е така - свърши гимназия човекът.
Дето казва Учителят, всеки един човек е дошел за нещо и ако намери своето място, по-добро за него няма. Казва: ако държи иглата добре, за шивач е роден, ако държи ралото - за орач е роден, ако държи четката добре, за художник е роден и т. н. И аномалията на днешната култура седи в това, както казва Учителят, че всеки се престарава да заеме пост в живота, което не е за него и не му допада: някой, роден за художник, станал търговец; друг, роден за търговец, станал свещеник; друг, роден за готвач, той взел цигулка да свири, музикант ще става, защото отвън му влияят, подтикват го; други - проповедници и т. н. И аз идвам до следния извод. Казвам на себе си: Елено, слушай отвътре какво ти се нашепва, към какво имаш подтик - ако ти се подава, работи в това направление. Разработвай своите дарби, развивай талантите си - това е служение на Бога, това е работа; поощрявай милиардите души, които са в тебе, съдействувай им всяка една по една да възкръсват, за да възкръснеш и ти, и тогава ще бъдеш образец за другите - това е волята Божия. За всяко нещо си има своето време. Пресилените работи не дават резултати добри. Ето, моето поло­жение по отношение на музиката - чак сега ми се дават условия, сега му е времето за мен. С цигулката, колкото пъти съм се съветвала с Учителя, Той все ме е възпирал, не му е било времето, кредитът е бил отпуснат за сега, а не за тогава. Сега вече голяма форца ми се дава, нямам време чорапа си да закърпя. Цялото писмо днес е все из моята опитност, едно възпоменание, което споделих с тебе. Много се умъчних, че не дойде в събота. Каква пречка ти се случи? Много искам да говоря с тебе, чувствувам се богата.
Дългите писма отнемат много време и кой знае как се разбират. Писме­ната реч не е както живата - при среща. Сега имаме най-добрите условия да сме сами и да си говорим колкото искаме, но не ги използуваме, тези условия. Аз ти писах в препоръчано писмо отговора на Учителя потвоите въпроси. Получи ли го? И хареса ли ти? Ако не ти хареса, искам да знам, да не пиша дълги писма. Писмото ти, в сряда което получих, то ме зарадва много, та целия ден свирих непрекъснато 7-8 часа. Свири и ти там гамите, да получиш чистота на тоновете! Това е условието, за да дойдеш в бъдеще един оперен певец.
Аз съм добре, но искам и ти да си добре, живот да бликне у тебе, радост и веселие. Моли се, за да се освободиш от тези внушения, че си изгубил нещо. Ти както си повярвал на тези внушения, с това пресичаш енергиите, а нали мисълта е сила - може както да съгради, тъй и да разруши. Тъй че, съграждай сега със своята мисъл! Вярвай в доброто, а не вярвай в злото! Учителят каза по 2-3 пъти да правиш топли обливки от пъпа надолу. Аз ти писах: всеки ден и аз ги правя и ми действузат много добре. Спомагат за правилното кръвообращение.
Учителят слуша Падеревски, затова ни говори за него.
Много мили привети.

Твоя Лена.

Тахчиев ще носи писмото, дойде и аз прекратих. Довиждане.
Много здраве и от него.
Има стъклен човек, като дойдеш, ще го гледаме.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...