Jump to content

11. Петър Дънов и нашите културни традиции


Recommended Posts

11. Петър Дънов и нашите културни традиции

Традициите са народен капитал, в който е изразена дълбочината на не­говото минало. Когато се заемем като рудокопи в проучването на тоя наш ка­питал, ние оставаме въздивени: толкова много общочовешки ценности ние от­криваме в него!
Оригиналното българско религиозно-философско движение на Петър Кон­стантинов Дънов е израз на утвърдените от векове културни традиции на наро­да ни. Преди всичко то е израз на конфликта на народа ни с гръко-византийското православие, представяно от крепения от държавата официален църко­вен клир. Тоя конфликт се изразил твърде наскоро след приемането на христи­янството от държавата ни. Бунтът против него е приемал понякога толкова ос­три форми, че е бивало застрашавано самото християнство. На цар Борис са стрували твърде много усилия не толкова неговото приемане, колкото утвър­ждаването му. Дори когато то било видимо утвърдено като държавна религия, бунтът против него не преставал. Духът на народа ни, чрез своя оригинален син поп Богомил, пак с евангелие в ръка, не преставал да се бунтува. Много се е говорило за богомилското движение и все пак ние много малко знаем за него. Против него се е борил не само официалният православен клир, ясно подразбиращ неговата същност. Против него са се борили царедворци-феодали, които долавяли дълбоките социални проблеми от приложеното на практика християнство, лишено от пищни украси, чисто Христово учение. Конфликтът исторически се изразил в изгонването на богомилите из пределите на страна­та и в падането на държавата ни под две робства - византийско и турско.
Но в природата нищо не се губи. Прокудените богомили тласнаха духов­ното развитие на европейските народи към Ренесанса. А възмъжалият в бор­бите наш народ намерил сили да устои през вековете както на културната сила на гърцизма, така и на бруталния натиск на турското потисничество.
- Просто се чудя, като гледам колко малко турско е останало у вас, след като цели 500 години сте били под турско иго - казваше един немски професор, посещавал няколко пъти Цариград.
Изявата и цялото дело на Петър Дънов може да се разбере правилно само от справката с историческите моменти, които са го породили и укрепили. Дънов е роден във Варна през 1864 г. в семейството на православен свещеник, един от дейците по черковното освобождение. Синът му причинява не едно разочарование, което той по бащински е трябвало да преглъща. Следва еван­гелска гимназия в Свищов, заминава за Америка, гдето следва медицина и богословие, като след 6 години не става нито лекар, нито свещеник, не постъп­ва на държавна служба и не се оженва, не заема нито един от постовете, които би могъл да заеме през онова време. Той предпочита да пътува из цялата стра­на, гдето има последователи, да изнася сказки по възпитанието и приложени­ето на христовото учение в живота, пътува и лагерува по планините, проучва „черепите и характерите на българите", лишава се от удобствата на собствено­то семейство и на каквато и да било частна собственост, прави опити да осно­вава комуни. А през това време името и делото му стават все по-популярни. Без да си прави никаква реклама, без да търси партии, неговото влияние в нашата общественост расте. Като следва традициите на народа ни, той е русофил. През 1914 г., поради конфликт с цар Фердинанда, той е изселен от София във Варна. За него той смело казвал: „Аз ще се върна в София, но Фердинанд ще излезе от България и няма да се върне." През времето от 1918 до 1925 г. той е в най-приятелски връзки с вожда на народа ни Георги Димитров и с големия негов син Александър Стамболийски.
През времето от 1922 до 1944г. Петър Дънов напълно изявява своите изумителни възможности. Изнасяни са много хиляди публични беседи, пове­чето от които са стенографирани и отпечатани на десетки хиляди страници. Всяка негова дума е следена и записвана от верни последователи. Те са неп­рекъснато около него, участвуват в сутринните разходки и гимнастики, в ту­ристическите излети из планините - първите опити за масов туризъм из Сини­те камъни, Витоша, Мусала, Седемте рилски езера, правят опити за „братски живот", правят многолюдни „събори". При подобен анализ ние имаме основа­ние да се възхищаваме от дързостта му да постави за основа на мирозрението си отношението си към слънцето, към изгрева, да свърже отношението си към Природата - „Великата жива природа", в оригинална сутринна гимнастика, на­речена „Паневритмия". Дънов е и музикант - оригинален композитор, чиито композиции са обект за проучване от страна на музиколози от чужбина, Фран­ция, гдето учението му като че намери втора родина.
Нещата у нас се развиха така, че днес нашата широка общественост е лишена от възможността да чуе някои истини относно личността и делото на Петър Дънов. А те са рожба на нашия народ, на нашите многовековни културни традиции. Народът ни има основание да се гордее с тях - и това непременно ще става.
Наскоро нашата общественост ще чествува едно голямо събитие, тър­жество на българския дух, на българския гений. Това е предстоящият конгрес на културата и изкуствата у нас.
Ние считаме, че е крайно време, когато Дънов и неговото дело бъдат очистени от свои и чужди предубеждения и погрешни представи и заеме свое­то достойно място при признаването и утвърждаването на културните тради­ции на народа ни.

Д-р Стефан Кадиев

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...