Jump to content

5. Материалистичният мироглед


Recommended Posts

5. Материалистичният мироглед

Стека

(в. „Утринна Хасковска поща", г. II, бр. 230,15.V.1928 г.)

Господствуват два мирогледа: материалистичен и спиритуалистичен. Пър­вият е предмет на „положителната наука" и има за основа опитности, събрани чрез петте сетива. Нейната област е обективната природа. Методът й е аналистичен: наблюдава явленията, прави опити, вади заключения, създава теории, които остават ограничени в областта на специалиста. Впрочем и там теориите [са] подложени на постоянна промяна. Опита ли се да обобщи всички теории в едно, науката все се лишава от своята „научност", тъй като попада в област, неподатлива на непосредствен опит. Опити за обобщения в областта на наука­та виждаме у мнозина учени, от които най-виден и модерен е германският учен философ Ернст Хекел. Мнозина са чели преведената на български книга „Се­демте мирови загадки" (Бог, време, пространство, живот, смърт и прочее). Зак­лючението от цялата книга е: „Не знаем, не знаем и не знаем."
Въпреки това материалистичният мироглед води неминуемо към следни­те логически крайни заключения:
 
1) Всичко, което се вижда, близко и далечно, е сбор от 78 елементи (кои­то всяка минута могат да се умножат), случайно съчетани в съединение, чието случайно съчетание в миналото е дало живата протоплазма, а оттам чрез ево­люция и борба за съществувание се е дошло до днешния човек.
 
2) Животът е физиологията на случайно съчетаните по особено сложен начин протоплазмени елементи.
 
3) Смъртта е потъване в нищото: молекулите се разпадат и атомите се разпиляват, от човека не остава нищо.
 
5) Задгробен живот, това е едно страшно суеверие, внушено от поповете на човечеството за успокоение на жалеещите майки и бабички.
 
6) Бог, това е фаталната измислица на царе и попове, с цел да се приспи­ват народните маси, да се държат те в покорство. „Ако нямаше Бог, той трябва­ше да се създаде", казвал Балтер [? Волтер]. Толкова е необходим тоя хашиш за народното съзнание. Трябва ли положителната наука да търпи тоя средно­вековен анахронизъм?
 
7) „Как трябва да живея? Та аз утре ще стана на нищо, на прах! Малкото дни, които ми са дадени, трябва разумно да използувам, а след мене - потоп. Душа, съвест, всичко това са плашила за тонковци и слаби хора, те са за прос­толюдието.
Всичко е тук, всичко е в тоя миг!
Логиката е проста, ясна.
Днешната интелигенция е права. Да се продава истината заради практи­ческия морал е падение, низост. „Да живее истината, па ако ще би и целият свят да погине" - казват серия материалисти, философи и учени. Те заслужа­ват уважение. Те търсят истината искрено. Да се осъжда един професор, бил той и прогимназиален, защото учил Дарвиновата теория и така „подкопавал устоите на добрите нрави, основани на библията с нейните шест дни" е най- долна еснафщина, тесногръдие. Умът на човека търси Истината, той жадува заради нея, па ако ще да му струва и целия задгробен мир, заедно с Рая и свети Петра начело. Каква доблест наистина у хората на науката! Колко дос­тойно за удивление е то! Да бъдеш готов да се сринеш с праха, да се лишиш от всички шансове за безсмъртието, така щедро обещавано от църквите, само заради желанието да останеш верен на Истината, колко и безутешна тя да бъ­де!
Но обгръща ли науката цялата истина?
Когато Христос заяви на Пилата: „Аз дойдох на света да вестя Истина­та", Пилат го запита: „А що е истина?"
Пилат не е бил прост човек, както понякога ни се струва. Той е бил човек много учен, познавал е всички тогавашни философски системи и чрез него е питала Христа цялата тогавашна наука: „Що е истина?"
Пред днешната наука е също сложен въпросът: Що е Истина? Къде е Истината?
Частно за землетреса, материалисти казва: „Стават размествания на пластове, пропадане на почва, изригване на вулкани; но всичко това е механи­ка и не се нуждае от никакво съзнание. А да се твърди, че има някаква връзка между живота на хората и землетреса е глупаво суеверие. И чудно е как има интелигентни хора, които могат да твърдят противното."
Всичко това е нам добре позната логика на материалиста.
Спиритуалистичния възглед ще разгледаме в друга статия.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...