Jump to content

ВЪЗПИТАНИЕ НА МИСЪЛТА. ЕМОЦИОНАЛНИ КАПАНИ


Recommended Posts

ВЪЗПИТАНИЕ НА МИСЪЛТА. ЕМОЦИОНАЛНИ КАПАНИ

Мисълта е капризна, но е способен ученик. Тя е капризна, защото е съвършена и има изисквания държи да остане вярна на благородния си произход. Светлината, която я съпътствува, осветява пътя на душата при нейните пътешествия в безграничния Космос. Благородството си тя дължи на Божествения си произход. В евангелието от Йоана е казано: „В начало бе Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото." В Битието също се говори за творческата сила на словото: „Рече Бог: Да бъде светлина. И биде светлина."
Онова, което съграждаме с мисълта, ако не е добро, може да се разруши и пак чрез нея да се съгради онова, което е угодно на Бога. Мисълта обича да работи, но не робува на труда. И от всичко най-много обича свободата, защото при свободата се проявява творческата й сила. Възможностите й не познават граници. Когато се възпитава добре, според законите на етиката и морала, тя е отличен ученик, бързо възприема и никога не забравя уроците. Ако не разбираме деликатната природа на мисълта и ограничаваме свободата й, ако си служим грубо с нея или я замърсяваме с неестетични мисли, пътят, по който тя върви, временно ще се затлачи, но после първичната й сила ще се прояви разрушително по отношение на осквернителя й. Грубостта, пошлостта и грозотата не са бариери за нея чрез постоянството си тя ги прониква, овладява и премахва от пътя си. Поради това, когато третираме въпроса за възпитанието на мисълта, трябва да видим проблема под друг ъгъл. Като универсална творческа сила по-скоро мисълта възпитава човешкия характер; погрешно е да се мисли, че ние я възпитаваме. Трябва просто да се научим правилно да си служим с нея. Затова в така нареченото „възпитание" на първо място трябва да определим отношението си към ментора. Ако един ученик съзнава значението на мисълта за своя прогрес, той никога няма да я принуди да извърши груба и недостойна за нея работа. Някои дейности накърняват основни нейни качества или причиняват деформации в проявата на творческата й същност. Мисълта обича светлината, реда, чистотата, деликатните и хармонични отношения и, като универсален принцип, сама носи светлина, ред, красота и чистота. Понеже не понася грубостта и егоцентризма, когато я принуждаваме да служи на груби материални интереси, тя проявява здравата си природа и руши бариерите, за да остане вярна на Върховния Творец. За да не служи на лични чувства и амбиции, тя оттегля творческите си сили и става късогледа. Когато я вкарваме във форма, създава напрежение и руши. Ако някой говори много, но несвързано, без да влага идея и смисъл в казаното, той изпразва неорганизирани мисловни форми от съдържанието им, освобождава се от напрежението в тях. Едва когато започне да пълни формите, т. е. да внася смисъл в тях, той се проявява като мислещо същество.
Не е по вкуса на мисълта, нито е в природата й, да стои пасивна пред телевизионния екран, който облива човека с груби механични вълни. Тя е хилядократно по-финна, за да приеме с безразличие това елементарно и безапелационно третиране, т. е. влияние на чужд за нея морал. Ако телевизорът не се поддава на възпитание, т. е. ако е бездарен, упорит и нехаен, трябва ли да предоставим на него да учи и нас, и децата ни. Неговите методи и похвати за оказване на влияние имат чисто технически характер и не са в хармония с изискванията на човешката природа.
Елементарна истина е, че влиянието възпитава: ако е добро в добрия смисъл, а пък ако е лошо в лошия. Следователно трябва да се очаква, че ако се съберем с един механичен бърборко, ако се доверим на внушенията на този възпитател, рано или късно ще се превърнем в елементарни механизми, лишени от първичната си съпротивителна сила, ще загубим любовта си към природата и живота и ще възприемем някои от качествата на нашия възпитател.
Все пак при положение, че има живи и мъртви спектакли, едните, излъчвани от екран, а другите представяни на театрална сцена, винаги е за предпочитане да изберем живия спектакъл, при който общуването протича на задоволително ниво между сродни по природа субекти. Разбира се, и в този случай човек трябва да внимава какво консумира. Защото това определя отношенията му с по-висшите духовни йерархии. Ако например искаме да се учим от ангелите, трябва да им покажем плодовете на нашата умствена и духовна дейност. Тогава, като ги опитат и одобрят, те ще ни приемат за техни ученици. За да стигнем дотам обаче, трябва да се научим добре да подбираме менюто си и старателно да смиламе храната, която сме приели. Ако смесваме безразборно много храни, неминуемо ще получим разстройство.
Ако сме консумирали отрицателни чувства, ще получим тежест в стомаха, дишането ни ще се затрудни и ще имаме главоболие. Ако мислите ни са объркани, а мисълта ни е непоследователна и крива, ще последва разстройство на стомаха. Асоциативният анализ, правата мисъл, в която мисловните образи протичат в приятна хармония, са благоприятни за асимилиране на мисловната храна. Едно много ефикасно средство на Учителя Беинса Дуно може да ни предпази от емоционални и умствени разстройства, а именно: „Никога не жени една твоя мисъл за едно неестествено желание и никога не жени едно свое желание за една неестествена мисъл." Защото, когато сме емоционално ангажирани от едно вълнуващо събитие, от някой по-хубав филм например, когато сме станали най-чувствителни и възприемчиви на внушения, телевизионната реклама ловко ни сервира рекламните си клишета за сапуни, резачки на зеленчуци и пр. В това, че рекламата върши своята работа, няма нищо лошо. Лошото идва за нас след това, когато емоционалното ни отношение към една благородна постъпка например се смеси със сапуни, прахове за пране и бифтеци. Тази абсолютна неразбория има за резултат само едно принизяване на изискванията на ума и деформиране на моралните и естетическите критерии. А с такава каша не можеш дори да си направиш палачинки, да си опечеш питка или да нахраниш пилците си, като и последната възможност не е нито най-доброто, нито най-благородното решение на проблема.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...