Jump to content

ИНДИВИДУАЛНИ И ГРУПОВИ ВНУШЕНИЯ И МАНИПУЛАЦИИ


Recommended Posts

ИНДИВИДУАЛНИ И ГРУПОВИ ВНУШЕНИЯ

И МАНИПУЛАЦИИ

Психологията на групите е добре известна на психолозите и социолозите днес и се оказва обширно и интересно поле за изследване с голямо значение за обществото. Спекулативният ум, разбира се, извлече всичко полезно от постиженията на науката в тази област, за да си послужи с тях за користни цели, заради егоцентрични амбиции и интереси.
Трудно е да се обхванат и обяснят явленията и процесите, които протичат днес в обществото, ако не се познава психологията на съвременния фарисей, на модерния шаман. Които са чели романа „Ученик" на Пол Бурже, навярно вече са си изградили отношение и позиция спрямо спекулативния интелект. Бегло ще отбележим, че характерното за него е забележителната му интелигентност. Съчетана с техноаристократично чувство за превъзходство и една силна индивидуалност, в която любовта към ближния се проявява като недоразвито дете, тя мълчи. По-силно от нея говори любовта към себе си. Следователно това са хора, които не са в състояние да проявят любовта в нейната пълнота и в поведението им водеща роля има интелектът. Те се утвърждават в живота предимно чрез постиженията на своя остър ум. Този интелект прави дисекции, рови се в древните папируси и архиви, навира любопитния си нос във всичко загадъчно и жадува да разгадае някоя от мистериите на природата. За да удовлетвори това си любопитство, за да запълни празнотите на своята личност, той е готов да пожертва всичко: етика, морал, човешки и християнски ценности. В началото на двадесетия век появата на този тип хора, се свързвало с борбата за живот, борба, в която целта оправдава средствата. В романа „Ученик" Пол Бурже анализира характера на този тип хора. Ученикът на един известен философ прави своите философски и психологически наблюдения и ежедневно води дневник за ефекта, който оказват върху чистите и искрени чувства на една девойка различните похвати, с които той цели да събуди у нея любов към личността си. Според този млад фарисей, който се приготвя да направи кариера като философ, любовта може да се генерира, да се вложи в сърцето на една чувствителна и отзивчива жена и след това тази любов да се владее и използва за практически цели. Какво значение може да има драмата, която ще преживее тази девойка, ако науката, с която единствено се идентифицира прогресът, открие нови възможности за манипулация на чувствителната човешка природа. По този въпрос обаче поетите са на друго мнение. Човечеството щеше да отиде много по-напред в развитието си, ако именитите учени бяха и вдъхновени поети.
Поради обстоятелството, че живеят в групи, хората имат и групови интереси. Груповите интереси спокойно можем да отнесем към сектантските интереси. Така наречените секти, духовни убежища, са техен продукт. В тях се приютяват осиротели души, оставени на произвола на съдбата. Човек, който има съзнанието, че Единният Бог е неговият баща, а Великата природа е неговата Майка, е излязъл от груповия интерес и живее с интересите на цялото.
За да стъкми огън, човек трябва да има огнище, да се събере с подобните си. Защото остане ли сам, той е много слаб и беззащитен, за да живее в тежките условия на земната действителност; на Небето или на земята едно дърво огън не прави. Когато са мотивирани от груповия интерес, хората се влияят от общото настроение, от духа, който владее в тази група. Ако духът е светъл, влиянията са благоприятни. Когато личните чувства и интереси доминират в групата, тогава влиянията и произтичащото от тях предразположение към всякакъв род внушения, се оказват пагубни. Това състояние на нещата, което често наблюдаваме днес, става приемливо за много лековерни хора, когато се сведе до необходим компромис. Макиавели (1469 1527) в момент на емоционално откровение ни съветва : „Достойнства, дарби, добродетели празна работа. Числете се към някоя секта." В това си откровение, като не вижда друг път към успеха, известният флорентинец ни съветва: направете компромис със съвестта си и ще успеете. Какъв е този успех, какво може да ни донесе и на каква цена това са парещите въпроси, на които трябва да намерим отговора.
Учителя казва:
„ Сега ние се плашим от греха. Действително грехът е лошо нещо. Плашим се от греха или от дявола. Той е един съдружник, пази се, пази се да не станеш ортак на дявола. Българинът е практичен и казва: „ Стани другар с дявола, докато минеш моста." Там е именно нещастието на българина, че той искал да надхитри дявола, но последният го блъснал от моста и досега оттам българите не могат да излезнат. Като станеш съдружник с дявола, той все ще те бутне отнякъде. И като те бутне, твоето падане това е вече погрешката ти. Дяволът ще те извади от общите релси на живота."
„Някои от вас по три пъти ги бият всяка вечер.
 
Има много духове, на които това им е работата да измъчват хората. Защото има един физически затвор, а пък има един друг, астрален затвор. Доста души от вас сте затворени в затвора. И слушам, викате: „ Олеле!" Налагат ви. Някой път трябва да кажа: „По малко бийте!"
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...