Jump to content

За Пентаграма


Recommended Posts

ИДЕЯТА...

.. ЗА ПЕНТАГРАМА

Ще ви говоря върху важността на числата 3 и 5.

Ако преведете числото 3 в геометрическа форма, какво ще получите? - Триъгълник. Ако преведете числото 5 в геометрическа форма, какво ще получите? - Петоъгълник. Числото 3 произлиза от числата 1 и 2. Значи, то е резултат от тия две числа. Числото 3 съществува като норма в природата. Висшите сили, с които човек борави започват с числото 3. Неговият ум, неговото сърце и неговата воля представят числото 3 - резултат на тия сили, които действат в човека. Питам сега, можете ли да повлияете на ума на някой човек? - Не можете по никой начин. Можете ли да повлияете на човешкото сърце? - Не можете. Можете ли да повлияете на човешката воля? - И на нея не можете да повлияете. Съвременният свят се опитва да тури човешкия ум в нова насока. Ако някой мисли, че може да се влияе на човешкия ум, той се лъже. Единственото нещо, върху което може да се влияе на хората, това са техните чувства. Ние можем да повлияем на чувствата на един човек чрез неговия слух, чрез обонянието му, чрез вкуса му, чрез осезанието и чрез зрението му. Например, някое дете не стои мирно. Как ще го усмириш? - Ще му направиш кукличка, ще му устроиш едно представление, или ще му издекламираш нещо, или ще му кажеш някоя хубава дума, или ще му дадеш някоя хубава ябълка, или ще му дадеш да помирише нещо - всички това действува възпитателно върху неговите чувства. Следователно, хората работят с числото 5, то е число на чувствата, а с числото 3 работи само Бог.

Запомнете тия мисли, които сега ви нахвърлих.

Мнозина ученици питат: защо еди-кой си мисли така? Ние не можем да му заповядаме да мисли другояче. - Защо еди-кой си чувства така? - Ние не можем да му заповядаме да чувства другояче. - Защо еди-кой си постъпва така? - Ние не можем да му заповядаме да действа другояче. Каквито са нещата по своето естество - по ум, сърце и воля - те всякога се проявяват съобразно него. Какво може да направи човек за себе си? - Той може да възпита своите сетива: зрението си, слуха, обонянието, вкуса, и осезанието. По такъв начин, косвено той може да събере факти или материали, с които да работи. Разбиете ли повече вашите сетива, вие ще бъдете в по-пълен контакт с физическия свят и ще може по-добре да го изучите.

Не започвайте с някоя грандиозна идея, с най-малката идея започнете, направете един малък опит, започнете с една малка мисъл. След туй, с най-малкото чувство, в което няма да иждивите много енергия, и за което се изисква най-малкото усилие на волята. Така действа и Бог, това е Божествен път. А когато дойдете до Божествените чувства, там имате вече простор в действията си. Тогава зрението ще ви помогне да разбиете художество. Слухът ще ви помогне да разбиете музика. Езикът ще ви послужи да разбиете говора си. Обонянието ще ви помогне да развиете тия качества, тия сили, които действуват в цветята. И най-после чувствителността или осезанието, ще ви помогне да схващате различието между телата, какво положение заемат, какви сили действат между тях и т.н. Всичко това е метод за възпитание. Когато се заемете да се самовъзпитавате и да възпитавате вашите деца, вие трябва да започнете по този начин, именно, да разбиете най-първо вашите сетива.

вие започвате с числото пет. Как ще нарисувате пентаграма? Как ще започнете да я рисувате? вие ще нарисувате пентаграмата по следния начин. Първото движение на ръката ви е отляво към дясно. Такова движение правят и всички военни, когато вадят сабята си, за да .секат главите на неприятелите си. Българите пък, когато секат дърва с брадвите си, правят същото това движение, но отдясно към ляво. Всеки народ има свой метод, своя определена посока при движенията си. Всяко движение има своя сила. Искате ли да развивате вашия ум чрез сетивата си, ще правите движения.

Някой път вие неволно правите някакви движения, но не разбирате техния дълбок смисъл. Най-първо ще се научите да владеете чувствата си, понеже те са във вашите ръце, те са на ваше разположение. Ще се наумите да владеете езика си, очите си, носа си, ушите си. Като овладеете чувствата си, ще постигнете много работи.

Това е една велика педагогическа задача за бъдещето.

Аз мога да създам разни играчки на децата по пентаграмата. Или, мога да им създам разни музикални упражнения, с които да повлияя върху чувствата им благотворно.

Сега, обърнете внимание на методите, които дадох.

Ние, в школата, някой ден трябва да излезем на открито някъде и по пет души заедно да направим някои гимнастически упражнения, но не във формата на петоъгълник, а във формата на пентаграм, във всеки ъгъл по един. Всички трябва да знаете, кой накъде ще си движи ръцете. Кой каквато добродетел изразява, ще се движи по съответната ней посока и ще заеме определеното място на един от върховете на пентаграма.

Из лекцията "Важността на числата", държана от Учителя пред общия окултен клас на 10. 09. 1924 г, София

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...