Jump to content

ХАРАКТЕРИСТИКА И ПРИЧИНИ ЗА СЪВРЕМЕННАТА КРИЗА


Recommended Posts

ХАРАКТЕРИСТИКА И ПРИЧИНИ ЗА СЪВРЕМЕННАТА КРИЗА

Не би могло да се отрича, че в нашата съвременност свободата на личността и особено нейната материална сигурност е формално гарантирана от нормите на правото. Що се отнася обаче до международната общност, до сферата на междудържавните отношения, ние сме все още във фазата на господство на животинския закон – на правото на по-силния. Саморазправата, основен закон на животинското царство, до голяма степен е обуздана само в личните и в обществените отношения в рамките на определена държава, но в отношенията между отделните страни съществуват само незначителни опити за прилагане на международни санкции от най-върховни международни правни институции. Войната, кървавата саморазправа, това е най-могъщото и организирано средство за налагане волята и интересите на силните; то все още се прилага.
Историята изобилства с примери. Пред очите ни са още трагичните последици от двете световни войни, които доведоха културното човечество до една световна криза и до безпътица. Идеята за силата, която е била основен критерий за политическото равновесие в международната общност, е днес подменена с животинския закон на страха от един термоядрен конфликт.Това е едно указание, че моралният закон, изразен в международните правни норми, е все още слаб и недостатъчен сам по себе си, защото не е налице основният елемент - справедливостта. Тази справедливост е закон, който произтича от един велик принцип на Битието - Мъдростта.
И с пълно право Учителят казва:
„Днес нещата не могат да бъдат другояче,
защото хората нямат ясна представа за онзи миров ред,
който царува във Вселената;
те нямат представа за Великия Космичен ред.
В своите ограничени, чисто човешки схващания и идеи,
те са създали свой човешки ред,
който често е в разрез с Космичния.
Природата обаче
санкционира човешките закони и порядки само дотолкова,
доколкото те не са в съгласие с нейните закони и порядки.
Щом един човек, един дом, едно общество, един народ,
а и въобще цялото човечество се отклонят от нейния ред,
тя се противопоставя,
понеже в общия ход на мировия живот
изобщо не се позволява никакво отклонение.
Хората често си мислят,
че те могат да се наложат на Природата,
че могат да я накарат да отстъпи от своя ред.
Природата привидно отстъпва,
но в края на краищата тя налага своята воля.
Сега волята на Природата е хората да се помиряват.
Между тях да има човещина.
Във взаимните отношения на индивиди и народи
да царува пълна справедливост.
Тя иска да се проникнат от мисълта,
че онова, което е добро за нас,
трябва да бъде добро за всички и
което е добро за всички, трябва да бъде добро и за ние".
Преди да се спрем върху третата фаза, фазата на справедливостта, ние ще направим едно малко отклонение, за да охарактеризираме някои от основните аспекти на
днешната обща световна криза.
Феодализмът се характеризираше като една форма на стопанисвано, при която се визираше задоволяване предимно на собствените нужди на стопанската единица. Исторически тази форма бе ликвидирана от капиталистическата, при която доминиращ фактор е притежателят на средствата за производство. А последните се увеличават и усложняват, паралелно с разширение на пазарите и разширяващата се производствена техника.
Техническата революция далеч не е един преходен момент в развитието, а е процес, който продължава и днес. Тя се базира върху известни научни открития, които позволиха да бъдат впрегнати по-нови и по-мощни енергии в технико-производствения процес: парният двигател, двигателят с вътрешно горене, електричеството, ядрената енергия.
Паралелно с тези мощности се разрастна и пазарът. С тежки и мъчителни колебания в конюнктурата, световната стопанска система направи скокове, които скоро се изразиха в разтърсващи света преходни кризи. Конкуренцията за завоюване на пазари избиваше в стагнации и стълкновения. За причина на кризата 1929-1930 г. бе посочен основно фактът, че капиталистическата система, разрешила по бляскав начин технико-производствените и организационните задачи на стопанството, не можа да разреши един по-основен проблем - този за консумацията.
Социалното развитие не можеше да върви в крак със стопанското и това се изрази в една основна слабост на потреблението. Оказа се, че то не е в състояние да поглъща все по-големия обем на производство, макар че то често бе работило с непълен капацитет.
Основната слабост на капиталистическия пазар се състоеше в това, че опитите да се мобилизира консумацията на народонаселението се сблъскваха с недостатъчния трудов доход: от една страна - ниски надници на заетите в производството, а от друга - технологическа безработица в невиждани дотогава размери.
Необходимо бе, паралелно с усъвършенстването на производствената техника, организация и производителност на труда, да се намалява и продължителността на работния ден, за да се избегне технологическата безработица. А това не ставаше: за няколко десетилетия производителността на труда нарасна неколкократно, а работният ден оставаше все 8-часов, какъвто си бе и в началото на века, когато работническите синдикати бяха издигнали лозунга:
„8 часа работа, 8 часа почивка и 8 часа сън!"
Имаше трезви икономисти и социолози, които документално установяваха, че технико-производствената апаратура е в състояние да осигури няколко пъти по-високо жизнено равнище на всички, и то при работен ден от 4-5 часа. Но за това бе необходимо (необходимо е и днес) да се усъвършенства социалното устройство на обществото, за да се увеличи консумативната мощ на народонаселенията.
Но възможността да се скъсява работния ден, за да се ликвидира безработицата и да се засили консумацията, се сблъскваше е един неорганизиран световен пазар: народи с ограничени природни ресурси (Япония, Италия и др.) водеха борба върху него, базирайки се единствено върху по-продължителния и по-ниско заплащан работнически труд. И пазарите в технико-производствената и финансова организация бяха станали световни по мащаб и характер, а междудържавните отношения си бяха останали такива, каквито са били още в края на миналия век.
В епохата около 1929-1930 г., когато се разискваха причините на кризата и възможностите за нейното премахване, имаше напредничави умове, които препоръчваха солидаризиране между държавите с обилни природни източници и държавите, бедни откъм такива, но разполагащи с опитна работна ръка. Идеята бе за създаване на междудържавни кооперативни режими за експлоатиране на неизползвани световни икономически обекти (блатисти, пустинни и недостъпни райони), като богатите държави внесат източници и капитали, а бедните - своя труд и опит. Само така би могла да бъде премахната безработицата, недостатъчния трудов доход, слабата консумация, а от там и кризата в пласирането.
Защото, при наличната неорганизираност на световния пазар, при безскрупулната конкуренция между националните стопански предприятия и техните обединения, борбата се изостря и води до сътресения и до прибягване към саморазправа. И социолозите посочваха, че ако това положение на неправда, безизходица и конфликтност в отношенията остане, някои от по-бедните и лишени от възможности народи ще потърсят пътя на агресията, за да променят това несправедливо състояние на нещата.
И всичко това ставаше на фона на една обърканост и безперспективност: докато милиони недояждаха и се бунтуваха, едрите производствени единици ограничаваха земеделското и индустриалното производство и ликвидираха непродадените стоки, за да запазят съществуващите цени и печалби. Така милиони хора оставаха извън производството и без средства за консумация. А това подхранва бунт в душата на хората и създава конфликтни предпоставки.
Подобно на лодка само с едно весло, която се върти в кръг, капиталистическата система, опирайки се само върху технико- производствената си мощ и забавяйки социалния напредък, попадна във водовъртеж, вместо да напредва. И това състояние в международните отношения доведе фатално до световни войни, последната от които показа, че могат да бъдат използвани и средства за масови поражения, носещи апокалиптични страдания на народите и поставящи в опасност и целия живот върху планетата.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...