Jump to content

Recommended Posts

28 - мо писмо

VIII. УЧЕНИКЪТ НА БЯЛОТО БРАТСТВО

Преди да предам мисли от Учителя за ученика на Бялото Братство, ще предам една сказка на брат Боев, в която той разглежда Пътя на ученика във връзка с Пентаграмата.

pentagram.jpg

Рисунка на Пентаграма от тетрадката на Влад Пашов

med_gallery_1_7_24553.jpg

Пентаграма

ПЪТЯТ НА УЧЕНИКА ВЪВ ВРЪЗКА С ПЕНТАГРАМАТА

Настоящето изложение е направено по беседите и лекциите на Учителя в по-общи и частни разговори с него.

 

Пентаграмът е известен още от най-древни времена. Той е даден от Великите Посветени в Окултните Школи. Обаче е даден само със своите линии, без никакви картини, думи и букви. А Пентаграмът в такъв вид, какъвто го дава Учителя, му е даден отгоре през последните години на 19 век. На търновския събор в 1912 година Учителя го даде на учениците, присъствуващи на събора.

 

Пентаграмът, това е Пътят на ученика. Това е Пътят, който човек извървява за достигане на съвършенство.

 

Пентаграмът представя самият човек. Върхът, който е обърнат нагоре, представя главата на човека. Двата странични върха представляват двете ръце, а долните два върха - неговите крака.

 

Пентаграмът има три части: Външен кръг, вътрешна част и център. Ще ги разгледаме поотделно.

ВЪНШНИЯТ КРЪГ

Външният кръг е Пътят на човека, който е още в началото на своето развитие. Външният кръг е изразен в пет картини, които ще разгледаме по ред.

 

1. Сабята

 

Външният кръг започва със сабята. Какво означава сабята в случая? - Това е пътят на насилието. Значи, в началото на своето развитие, когато е още млада, неопитна душа, човек си служи с насилие. Той мисли, че всичко му е позволено, че може да прави насилие, неправди, всичко каквото си иска, без да му мисли за последствията.

 

2. Чашата

 

Обаче, който върши насилие, ще си научи урока рано или късно. Законът е: Насилието ражда насилие. За онзи, който върши насилие, ще дойдат последствията - страданията. Това именно представя чашата. Чашата е символ на страданието. Страданието е метод на пробуждане на човешката душа.

 

Чрез страданието човек почва да разбира, че насилието, неправдата не е метод, с който трябва да си служи. Значи, чрез страданието човек добива един урок.

 

Може би той не всякога вижда връзката между насилието, което е вършил, и страданието, което иде след него. Но когато след смъртта отиде горе, ясно вижда тази връзка и взема решение, като дойде следния път на земята, да води друг живот, за да не минава през страдание.

 

Страданието има и второ значение. Има един окултен закон, който гласи: Страданието се превръща в любов. Страданията, през които минава човечеството, подготвят новия човек, човека на любовта.

 

Учителя прави следното сравнение: Както когато бият млякото и то дава масло, така и от страданието в човека се пробужда любовта. Страданието е временно явление в живота. Ще дойде време, когато страданията ще изчезнат от света, защото ще изчезнат причините, които ги създават.

 

Страданието има и трето значение. Новите идеи идват от Слънцето. Човек не може да ги възприеме, ако не е префинен неговия организъм, затова има закон: Винаги раждането на една нова идея в човека се предшествува от страдания. Значи, третото значение на страданието е, че то представлява родилните мъки за раждането на новите идеи в човека. Обаче, в бъдеще човек ще възприема новите идеи без да минава през страдания, понеже ще има префинен организъм.

 

Затова Учителя нарича страданията "Бич в повдигнатата ръка на Бога."

 

3. Книгата

 

След чашата иде книгата. Чрез страданията, които минава човек, почва да изучава книгата на живота, изучава законите на живота и гледа да опазва тия закони. Обаче, в тая фаза е още в началото на своето пробуждане. Той чете в книгата на живота още първите уроци.

 

4. Светилника

 

Човек като чете в книгата на живота и на цялата природа, добива просветление. Нова светлина озарява съзнанието му. Това е символизирано от светилника. Чрез този светилник, чрез тая светлина, човек почва да вижда величието и красотата на Божествения план, който води човека от тъмнина към светлина, от робство към свобода, от несъвършенство към съвършенство, от греховност към чистота, от невежество към знание.

 

5. Жезълът

 

Чрез четене на книгата, чрез това просветление, човек добива известна власт над себе си. Това именно символизира жезълът. Той вече е извлякъл поука от изучаването на живота и се старае да владее себе си, да управлява себе си. Учителя казва: "Човек трябва да стане цар, но цар на себе си, да владее себе си".

 

Жезълът означава, че човек вече има известно самообладание. Той гледа да се въздържа, когато в него дойде желанието да прояви своята нисша природа. Той се уча да я владее, да я контролира, да я управлява. Това е жезълът.

 

Жезълът има и друго значение. Човек при тая фаза на своето развитие се учи вече да манипулира с известни природни сили и закони, да си служи с тях.

 

С това се завършва външният кръг в развитието на човека. Външният кръг, това е животът и пътят на светския човек. Както виждаме в Пентаграма - първите пет картини: сабята, чашата, книгата, светилникът и жезълът са вън от петолъчната звезда на Пентаграма. Това показва, че човек минава по този път преди да стане ученик, докато е още светски човек. Влизането в самия Пентаграм, това е началото на ученичеството.

ВЪТРЕШНАТА ЧАСТ НА ПЕНТАГРАМА

След изминаването на външния кръг, човек минава във вътрешната част на Пентаграма. Човек почва вече съзнателно да работи върху себе си, работи за своето повдигане и усъвършенствуване. С влизането в тази част на Пентаграма, почва Пътят на ученика. Досега външният живот е работил върху него без активното участие на неговото съзнание, а сега той поема еволюцията си в своите ръце. Това значи вече влизане в Божествената школа. Той почва съзнателно да работи за изработването на Божествените добродетели, които характеризират съвършения човек. Един английски писател казва: "Когато видя, че един човек работи върху себе си за своето усъвършенствуване, аз се изпълвам със свещено благоговение, един свещен трепет ме изпълва. Чувствувам, че се намирам пред нещо велико. Всички преходни работи бледнеят пред това".

 

1. Първа картина: Стълба и удобни стъпала, които водят към една врата

 

Заедно с влизането на човека в Пътя на ученика, почват изпитанията му. Разбира се, когато човек е в началото на своето развитие, дават му се по-леки изпити, които той е в състояние да издържи. А по-тежки изпити той не би могъл да издържи, те не са по силите му. Затова се почва със следната картина: стълба с удобни стъпала. Щом стълбата е удобна, това показва, че изпитите, които почва ученикът, са по-леки.

 

Тия изпити са най-разнообразни. Те постоянно се срещат в живота на човека. Тук ще дадем само три примера.

 

Ако при някоя неприятност, по-малка или по-голяма, или при някоя мъчнотия или препятствие, които среща в живота, човек губи кураж, своя вътрешен мир, изгубва самообладание и отпада духом, той е пропаднал в изпита. Запример, човек е изгубил ценен предмет. Да кажем, че някой е правил изследвания в течение на 20 години и приготовлява научен труд и този труд е изгубен. Да не трепне окото и сърцето му. Все едно, че нищо не е станало. Да не изгуби присъствието на духа си, да не изгуби самообладание. Ако изгуби присъствието на духа си, самообладанието си, значи не е издържал изпита си.

 

Друг пример: Минаваш покрай едно страдащо същество, у тебе се явява подтик да му помогнеш, обаче ти идва мисълта да си вървиш по пътя, да го отминеш. Ако направиш последното, значи не си издържал изпита си.

 

Или събужда се човек през нощта и му се явява желание де се помоли. Ако си каже: "Студено ми е, уморен съм" и не стане, той не е издържал изпита си. Той трябва да победи своята инертност, да стане и да направи това, което е решил.

 

У ученика в тази фаза на неговото развитие е зазоряването на Истината /виж картината/. Какво значи зазоряване на истината? - Бог е Истина. Затова зазоряването на Истината значи начало на познаването на Бога. У ученика се явява подтик да върви в Божия път, да изпълнява Божествените закони, да изпълнява волята Божия. Разбира се, както казахме по-горе, сега имаме само зазоряване на Истината, а ученикът ще я познае в нейната пълнота по-късно, след като мине през Любовта и Мъдростта.

 

2. Втора картина: Начало на връзката с Христовия Дух.

 

Като достигне до тая фаза на своето развитие, Христовият Дух започва да работа върху ученика.Той вече е направил първата връзка с Христовия Дух. Това именно е изразено във втората картина на Пентаграма. Разбира се, това е само началото. Това не е пълното вселяване на Христовия Дух в човека. Христовият Дух почва да го ръководи отвътре. И ученикът почва постепенно да се изменя.

 

В тази фаза на своето развитие, ученикът постепенно влиза в Пътя на Правдата и Справедливостта.

 

Какво значи Правда на мистичен език? - Правдата от дълбоко гледище има две значения, които ще изложим тук:

 

а/ Първото значение на Правдата или Справедливостта

 

Всяко същество, което ученикът среща в живота си, заслужава да бъде почитано и уважавано, защото като творение на Бога, то има известна мисия, която му е определена от Бога. Това същество, макар сега да е на ниска степен на развитие, има велико бъдеще.

 

То ще се издигне постепенно в пътя на съвършенството.

 

Такива отношения трябва да има човек към всички същества без разлика: човек, вол, кон, птичка, дърво и др.

 

б/ Второ значение на Правдата.

 

На всяко същество със самото му раждане на земята, Природата му е дала известен кредит; то има право на благоприятни условия на живот за развитие. И тия права трябва да му се дадат. Тия права има всяко същество, без разлика, дали е човек, вол, кон, дърво и прочие.

 

Ученикът се учи в този стадий на своето развитие да живее по закона на правдата. Разбира се той ще прави само първите стъпки в това направление. В бъдеще заедно със своя напредък, той постепенно ще разбира Правдата в нейната дълбочина и същина.

 

3. Трета картина: Стръмен каменен път, който води до здание с тесни врати.

 

В тази фаза на своето развитие, ученикът почва по-сериозни, по-трудни изпити в своя път. Това е показано в Пентаграма стръмен и каменен път. Кърви ще потекат от нозете му, докато се качва по този път до зданието. Вратите на зданието са тесни. Тук важат думите Христови: "Влезте през тясната врата, защото просторни са вратите и широк е пътят, който води към погибел".

 

Нека дадем няколко примера от тия по-трудни изпити:

 

Един от изпитите е любовта към врага.

 

Когато някой ти е враг и ти прави пакост, ти да не се озлобяваш, да му простиш и да го възлюбиш. Учителя казва, че любовта към врага е една от най-трудните задачи. Има закон: Истинско прощаване има, когато е придружено с любов към онзи, комуто прощаваш. В една лекция на младежкия клас Учителя казва: "Кои хора са велики? - Тия, които имат любов към врага”.

 

Друг пример: Когато минаваш през някое голямо страдание, например, тежка болест или друг вид страдание, да не се обезсърчиш и обезвериш, но да запазиш мира и радостта си, като съзнаваш, че всичко е за добро, или ще се превърне на добро. Това е изпитът на Йова, всеки ученик в пътя на своя възход, непременно ще мине през изпита на Йова. Това е изпит за добиване на посвещение. Изпитът на Йова е най-големият изпит през таза фаза на развитието на ученика. Една сестра попита веднъж Учителя в разговор:

 

- Нашите страдания не са ли подобни на изпита на Йова?

 

- Не. Вашите страдания са от страданията на актьора, който играе на сцената.

 

Трети пример: Ако един ученик се съблазни от жажда за власт, слава, богатство и др. и за цената на тия неща изневери на своето убеждение, на своята връзка с Бога, той е пропаднал в изпита си.

 

Има много примери за подобни изпити.

 

По-рано, в древните Окултни Школи, ученикът минавал през изкуствени изпити, създадени от неговите ръководители. Сега, когато вече животът е сложен и разнообразен, няма нужда от изкуствени изпити, животът сам ги предлага.

 

След като мине през подобни изпити и ги издържи, той е вече пречистен и готов да приеме любовта.

 

След приемането на любовта, ученикът вече влиза в живота. Той чувствува, че досегашният му живот е бил приготовление за влизането в истинския живот.

 

4. Окото

 

Следващата картина на Пентаграма е окото. Окото в случая символизира Мъдростта. Ученикът има по-дълбок поглед към нещата. Той е приел Божествената Мъдрост в себе си. Когато е бил във външния кръг, той е приел външно знание, а сега вече влиза в Божествената Мъдрост. Портите на Храма на мъдростта се отварят пред него. Само на човека на любовта се отварят тия порти. Само на него се поверяват ключовете на висшето знание, знанието на великата Божествена наука. Защо? - Защото няма да злоупотребят с него за свои лични цели, за свои интереси, но ще го употребят за служене на Бога, на всички. Ако биха поверили това знание на онзи, който не е минал през Любовта, той ще злоупотреби с него и с това ще докара големи нещастия на себе си и на околните.

 

5. Дървото на живота

 

След това иде картината: Дървото на живота.

 

Ученикът проявява дълбок вътрешен живот, който се изявява в проява на добродетелите. Това е петото качество, което ученикът изработва в себе се след Любовта, Правдата, Истината и Мъдростта.

 

Какво знача Добродетел в дълбокия смисъл на думата? Тук под Добродетел се разбира добротворство, правене на добро. А що е истинско добро? - Истинско добро е това, което произтича от Любовта.

 

Кое е най-високото добро, до което човек може да достигне? Това е служене на Бога. И така, в тая фаза на живота ученикът се озарява от идеята, че едничкото осмисляне на живота му е в изпълнението волята на Бога и служене на Бога.

 

Учителя казва: "проявата на Любовта е вече служене на Бога. Щом проявяваш Любовта, ти служиш на Бога".

 

Обаче, кая е най-високата форма на служене на Бога? Коя е най-високата проява на Любовта? Ето коя: "Да покажеш на другите пътя към Бога, да помогнеш за пробуждането на тяхното съзнание, за да познаеш Бога, да печелиш души за Бога".

 

Пита се: По кое се познава, че си спечелил някого за Бога? Учителя казва: "Смята се, че действително човек е спечелен за Бога, ако и той от своя страна почне да печели души за Бога".

ЦЕНТЪРЪТ НА ПЕНТАГРАМА

След като измине външния кръг и вътрешната част на Пентаграма, ученикът минава в центъра на Пентаграма. Този път също е илюстриран с картини. Това е пътят, който води към съвършенство, към вечния живот, към безсмъртие. Това е пътят на пълното самоотричане, пълно отдаване на Божественото Дело, пълно отдаване в служене на Бога, на човечеството. Тук човек достига до висшата проява на Любовта. В тази фаза на своето развитие ученикът минава най-тежките и страшни изпити

 

В центъра на Пентаграма са нарисувани няколко кръга. Това е божественият център. Тук става сливане на човешката душа с Бога, при което човек запазва своята индивидуалност.

 

Но за да дойде до този Божествен център, той ще мине един голям изпит. Това е изпитът на Голгота. Той ще мине през Голгота. По пътя на тия кръгове са нарисувани две змии. Тава значи, че той трябва да победи нисшата си природа, да я трансформира, да победи личния си живот. По този път ученикът ще мине през най-големите страдания. Ще бъде оставен сам, като че ли всички са го напуснали, всички са го изоставили. Като че ли всичко е пропаднало, като че ли всичките му стремежи и копнежи са били напразни, като че ли всичко е изгубено. Голяма тъмнина е около него. Той минава през един тъмен тунел.

 

В този момент той мисли, че е изоставен, обаче много Светли Същества бдят над него, треперят над него и гледат той да издържи този най-тежък от всички изпити. Ако в този момент той се обезсърчи, отпадне духом, той е пропаднал на изпита. Ако в този върховен момент той съзнава, че макар да е изоставен от всички, има Един, Който го обича и Който е винаги с него - това е Бог - той е издържал вече върховния изпит. В този момент той съзнава, че опората му е само в Бога. Ако той разбере това, той влиза в един нов живот на блаженство. Той е завършил вече човешката степен на развитие. Това е изпитът, който води към възкресение.

 

В центъра на Пентаграма има един кръг, през който трябва да се мине.

 

И тъй два от най-трудните изпити на ученика, преди да завърши своето развитие и да влезе в живота на безсмъртието: изпитът на Йова и изпитът на Голгота.

 

Всички тия изпити, през които минава ученикът, са необходими, чрез тях той развива ума и сърцето си, калява волята си. От друга страна, тия изпити, които са придружени със страдания, пречистват човека, пречистват нисшата му природа. Всичките му мисли, чувства изгарят в огъня, през който минава. Те са били пречка за проява на Божественото. Сега вече Божественото, висшата му природа се проявява.

 

Около Пентаграма има три букви: В, У, Ж. Тия букви означават: Великото Училище на Живота. В това училище човек се учи.

 

В това училище на живота от всяко преживяване човек се учи на нещо. От всичко, което е поставено в пътя му, той се учи, напредва, развива своите способности и добродетели. През опитностите, които добива, той развива своя ум, сърце и воля. От всеки човек, с когото се среща в живота, той се учи, получава нещо, защото всеки човек е специфична проява на Бога. Ученикът чрез общение с всеки човек влиза във връзка с Божественото, което работи в него. Не само общението с хората го уча и възпитава, но общението с всички други неща: цветя, дървета, звезди, планини, реки. И всичко, което вижда около себе си, действува върху него, учи го, развива нови страни на неговото естество. Препятствията, мъчнотиите, които среща в живота си, укрепват неговата воля, карат го да мисли, да разсъждава, за да намери начин да ги отстрани.

 

Това значат думите: Великото Училище на Живота.

 

Около Пентаграма са написани няколко думи в кръг. Според окултната наука, кръгът означава благоприятните условия, в които е поставено едно същество. Животът на човека, както е описан в Пентаграма, е обиколен от този кръг и това показва, че при своето разпятие по пътя на съвършенството, човек е поставен в благоприятни условия. Божественият Промисъл, Напредналите Същества и Бог са с него, помагат му и го крепят. Той винаги в своя път ще чувствува пръста на невидимия свят. Когато е в безизходно положение, идва му помощ отгоре. Това е проявата на Божествения Промисъл. Значи, човек в пътя на своя живот се ръководи от една любяща ръка. Това означава кръгът.

 

А думите, които заграждат Пентаграма в кръга, са: "В ИЗПЪЛНЕНИЕ ВОЛЯТА НА БОГА Е СИЛАТА НА ЧОВЕШКАТА ДУША".

 

Ученикът, като се учи във Великото Училище на Живота и като изминава всички стъпки, които са показани в Пентаграма, пътеводна звезда в живота му става идеята, че в изпълнението волята на Бога е силата на човешката душа. Това е крайният предел, крайният резултат от целият път, който извървява. Това е придобивката от целия извървян път. Това е венецът на неговите придобивки.

 

Учителят веднъж в разговор каза: "Някои считат Пентаграма като една мъртва форма, без никакво действие. Те много се лъжат".

 

"Пентаграмът е извор на живот, извор на светлина. От Пентаграма постепенно извира светлина и като лъчи се разпространява наоколо". Защо? - Защото Пентаграмът не е обикновена фигура, а е построена по окултни закони. Окултни сили действуват в нея.

 

Че действително е така, се вижда от един факт, който е знаел Гьоте. Когато Фауст начертава Пентаграм на прага на своята стая, то Мефистофел не е могъл да прекрачи прага, за да влезе в стаята. Значи, Гьоте е знаел, че окултни сили се крият в Пентаграма. Това показва, че Гьоте е владеел окултни закони.

 

Трептенията, които излизат от Пентаграма, са силни. Те действуват благотворно върху човека, повдигат го, вливат сили в него. Обаче, ако в стаята, в която се намира Пентаграмът, стават отрицателни работи: лоши мисли, каране, лъжи, престъпления и др., то понеже трептенията на Пентаграма са дисхармоничи с отрицателните трептения на тия прояви, става сблъскване между тези две противоположни трептения, а това действува разрушително и причинява нещастия. Затова опасно е в помещението дето е Пентаграмът, хората да имат лоши мисли и чувства, да произнасят отрицателни думи и да вършат отрицателни постъпки.

 

Пентаграмът да е обърнат винаги с върха нагоре, дето са буквите В и У. Ако се обърне с върха надолу, той има отрицателно действие: това може да има нежелателни последствия. Ще дадем един пример: В един провинциален град едно лице построило в своята външна стълба каменен парапет от ред пентаграми обърнати с върха надолу. Това семейство съвсем пропадна, завърши катастрофално и трябваше да се изсели от града.

 

Учителя е дал Пентаграма на учениците по две причини:

 

1. В Пентаграма нагледно и картинно е изложен Пътят на ученика.

 

Това, което е говорел Учителя в в Школните лекции за ученичеството, тук е дадено по друг начин. Ето защо можем да кажем, че ученикът чрез Пентаграма има пред себе си изложен Пътя на ученичеството. По този начин Пътят на ученичеството става за него по-ясен и по-жив.

 

2. Понеже Пентаграмът е извор на светлина, която се излъчва във всички посоки, той има благотворно влияние върху ученика. Значи Пентаграмът може да съдействува на ученика, понеже създава наоколо благоприятна аура чрез окултните сили, които действуват в него.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...