Jump to content

56-то писмо


Recommended Posts

56 - то писмо

XI. ЗАКОНИ И ПРАВИЛА ЗА УЧЕНИКА (продължение)

337. Мисълта на Ученика. Вие в Школата ще се стремите да имате една трезва мисъл, за да имате простор на мисълта, за да можете да се развивате.

 

338. Опасността за Ученика. Опасността за Окултните Ученици седи в това, че те като развиват своята чувствителност, пропорционално с това се увеличават и страданията им.

 

339. Разнообразие в мисълта. Както в живота, така и в мисълта си Ученикът трябва да се стреми към разнообразие и да избягва еднообразието. Това се обосновава върху факта, че всяка мисъл е носител на известна енергия. И когато са разнообразни мислите, има прилив в организма на разнообразни енергии, които обновяват организма.

 

340. Въздържаност. Ученикът трябва в езика си и в мисълта си да бъде въздържан ако иска да се развива успешно.

 

341. Влиянието на музиката. У вас има такива кармически състояния, които по никой друг начин не може да смените, освен със силата на музиката. Или пък трябва да изучавате мистични стихове и да размишлявате върху тях, понеже те са музикални.

 

342. Тихото пеене. Трябва да се стремите да пеете тихо, загдето в тихото пеене вие ще можете да владеете гласа си. Тихото пеене облагородява. Силното пеене е повече волево, когато искате да предадете нещо възвишено и благородно на вашата мисъл, на вашите чувства, трябва да пеете тихо.

 

342*. Спънка за Учениците. Във всички времена Учениците от Окултните Школи са се спъвали в големите си очаквания. Ученикът не трябва да очаква големи резултати. Всички резултати са все микроскопически. Епохално рядко се случва това, което очаквате. При сегашните условия трябва да благодарите даже и само на това, че можете да се съберете и да попеете малко. Та ще оценявате малките неща и ще благодарите за тях.

 

343. Ученикът и неговите състояния. Всички отрицателни черти в човека са все живи същества, от които той трябва да се освободи. Те черпят от неговите сокове. Ето защо, по един естествен начин чрез музиката, пението и молитвата той ще може да се освободи от тези същества. Следователно трябва да пеете, да свирите, за да тонирате вашите тела.

 

344. Ученикът и критиката. Вашите знания като Ученици ще минат през критика. Затова няма да бързате да се произнасяте, няма да се критикувате. Не е хубаво да се изнасят слабите страни на хората. По-добре е да се изнесат добрите страни. Критика, в която не присъствува никакво користолюбие, само тя е добра. Така трябва да бъде между вас.

 

345. Илюзиите в живота. Много хора, много Ученици си правят илюзии за едно, за друго и с това затрудняват живота си. Аз наричам илюзиите незаконнородени деца. Заблужденията, които карат хората да страдат за Бога, за Ангелите, чул, недочул нещо, тъй казал или писал еди-кой си, това са все илюзии. Не, не, истина е само това, което ти сам видиш, опиташ и знаеш. Туй, което другите знаят, то е истина за тях. По-нататък, истина за двама души е това, което двамата са видели и са направили сравнение за видяното помежду си. Истина за трима е това, което и тримата са видели и са направили сравнение за видяното и резултатите са едни и същи. За Истината трябва всякога да имаме еднакви схващания.

 

346. Знание и приложение. Ако знанието се даде на хора, които не са готови, бабичасват. Аз наричам бабичасване туй състояние на хората, при което имат много знания, които не могат да асимилират, не могат да ги разберат и използуват. Такива знания остават като една утайка в Природата, а законът е такъв: всяко нещо в Природата трябва разумно да се използува. И това, което в даден момент вземеш и използваш, то остава. Оставиш ли за после, минава неизползувано. Туй, което можеш да извадиш за себе си в сегашния момент, то те ползува.

 

347. Важността на момента. Туй, което можеш да извадиш за себе си в сегашния момент, то ще те ползува. Трябва да знаете, че едно обяснение, което ви се дава за една буква, или едно разискване върху някоя тема става само веднъж, не може да се повтори вече. Една мисъл дошла веднъж и неизползувана, то е изгубен момент, втори път не се връща. Затова вие трябва да използувате моментите. Този момент втори път не се връща. Каквото си използувал, то ще ти остане. Туй съчетание на условията, при които известни истини ти са казани, в друг случай не може да ги имаш. Туй е вярно не само по отношение на човека, но и по отношение на нашата земя.

 

Туй, което сега земята минава през пространството, втори път никога няма да го мине. Тя ще мине по същия път около Слънцето, но не през същото пространство, защото и Слънцето се движи. Затова този момент, който сега го имате, използвайте го! Туй, което в дадения момент използваш за себе си, него ще носиш през цялата вечност. Туй пък, което сега си изгубил, никога няма да го добиеш, може отчасти да се домогнеш до него, но все таки ще чувствуваш, че то е един кърпеж, не е цяло парче.

 

348. Ученикът и знанието. Например има известни математически правила, чрез които всеки един от вас може да изчисли, запример, в една лотария кои билети може да спечелят. Мнозина са правили такива опити, но онзи, който има туй правило, не може да злоупотребява с него. Злоупотреби ли, той изгубва тази способност. Значи, Природата не търпи лъжа. Ще се ползваш от нея, ще вземаш толкова, колкото ти е потребно, вземеш ли повече, изгубваш нейното доверие. А затуй в истинското знание от хората се изисква абсолютно чистосърдечие и вярност. Знанието и Мъдростта не търпят абсолютно никаква лъжа, никакъв фалш.

 

349. Правилно наблюдение. Вие трябва да знаете как да се самонаблюдавате, защото ако не се наблюдавате правилно, може да си създадете големи неприятности. Когато човек наблюдава, той трябва да бъде правдив. Първото нещо, като Ученици трябва да бъдете много правдиви в своите заключения - и спрямо себе си, и спрямо другите. Ако намерите, че не сте правдиви, изправете се. Никога не правете лъжливи заключения! Във всичките си твърдения трябва да бъдете абсолютно правдиви! И в писане, и в говорене, необходимо ви е това качество - правдивост. Навсякъде трябва да създадете отношения на правдивост.

 

350. Определеното място. На всеки човек Природата е дала място точно определено. Никой от вас не трябва да желае да измени своето място. В дадения случай туй място, което Природата ти е дала, туй място, в което Бог те е поставил, е най-доброто за тебе. Той няма да те остави там. Туй звание ти трябва да го минеш. Дадено ли ти е едно място, не го заменяй с друго. Този момент, в който сега живееш, е най-важен за тебе.

 

351. Разделението. В Училището щом някой вземе страната на кого и да е, веднага се разделят на партии. Няма какво да се делите на партии. Всеки Ученик трябва да учи! Почнат ли Учениците да се делят, тази работа не е на добър път. Ако се явят някои несъгласия, някои онеправдания в Школата, те са едно изключение. В една Школа като Всемирното Бяло Братство погрешките са абсолютно изключени.

 

352. Гневът на Ученика. В развитието си човек трябва да придобие едно основно качество. Във всяка възраст има качества, които трябва да се придобият. За Учениците аз турям следното правило: Никога да се не гневим без обект! Ако се гневиш, трябва да имаш обект и да намериш истинските причини защо се гневиш. Та в живота си може да се гневите, но само при това условие. Може и да се критикувате, но пак същия закон ще пазите, може да кажеш някому някоя остричка дума, но пак обект трябва да имате. Туй е едно правило, спазвайте го, и ще имате добри резултати.

 

353. Ученикът и Школата. Човек не може да стане Ученик на една Окултна Школа, преди да е станал добър. Ученикът трябва да е добър, преди да влезе в Школата, а не след като влезе. В Школата вътре той ще проявява своята доброта. В Школата от невидимия свят за Ученика ще се разкрият две неща: в един случай, че е бил добър, в друг - че не е бил добър. Школата, това е почва, при която Ученикът може да се изяви и развива. В тази почва каквото и да посеете, царевица, ябълка или жито, тя ще определи какво е семето, то ще се изяви. Всяко семенце само ще покаже своите качества. Школата е, която ще покаже какво е вложено в Учениците, във всеки ще се види какъв е. В Школата ще се покаже даден Ученик царевица ли е, жито ли е, ябълка ли е. Аз взимам тия растения като символи на човешкия характер, както се проявява. Щом тия качества не се проявят, тогава този Ученик не спада към растителното царство. Той е някой скъпоценен камък. Значи, той е за друга почва, за друга Школа. Други са законите, в които той може да се развива.

 

354. За какво говори Учителя на Ученика. Вашият живот сега се развива много правилно, но той е за дадения момент. Аз не искам да се занимавам с вашия минал живот. За вашия минал живот не се интересувам. И за бъдещия ви живот пак не се интересувам, но за тазвечерната ви мисъл се интересувам. За другото турям две междини, казвам: Вие сте отговорни за него. И тъй, вие ще поставите тия принципи в живота си. Аз ви говоря за истини, за които много пъти ви се е говорило, но вие сте ги отлагали, отлагали. Аз виждам много ваши минали съществувания, през които сте казвали: Като дойда втори път на земята, ще работя, ще се уча. Е, хубаво, сега дойдохте. Вие сте дошли вече, но пак казвате тъй, както и в миналото. Тогава е имало благоприятни условия за Ученика, но сте казвали: сега да си поживеем малко, че идущия път ще работим.

 

355. Учител и Ученик. Сега не е важно учителството и ученичеството, важни са отношенията между хората. Трябва да имате уважение и почитание помежду си. После и към себе си ще спазвате същия закон. Туй, че утре може да станете вие учители, това е едно заблуждение. Човек в света сам Учител не може да стане. И Ученик сам не може да стане. Учител за да станеш, трябва да те назначат от някъде, и Ученик да станеш, пак трябва да те пуснат от някъде. Трябва да се тури в тебе този порив, тази Любов, туй непреодолимо желание да учиш, за да станеш Ученик. Друго нещо е, което те движи. Да станеш Ученик - то е благодат. Да бъдеш Учител, и то е благодат. То не е от един живот само. Ако в един живот може да станеш Ученик или Учител, всеки може да стане. За да станем Учител и Ученик, изисква се дълго време. Трябва да правиш опити, опити, опити, докато дойдеш до това положение. И знаете ли какви тежки са условията, за да бъдеш Ученик? То не е лесна работа. Знаете ли какви са условията да стане някой Учител? - И то не е лесна работа. Жените по-добре ще разберат какво нещо е Учител. Майка ставали ли сте, раждали ли сте? Майчинството е нещо, което приблизително може да изясни идеята за Учителството. Докато не заченеш известна идея, както една жена, и докато не носиш всичките тия тягостни състояния, страдания и колебания, че някой път тъй да трепериш за тази идея, че може да я пометнеш, да не я изнесеш, да пропаднеш и всеки момент да ти е скъп, ти не можеш да разбереш какво нещо е Учителството. После, не е само да искаш да я изнесеш, но да гледаш как да я изнесеш. И най-после, като изнесеш всичко туй, да кажеш: Слава Богу! Тогава само ти ще бъдеш герой на положението. Та сега, вие имате една от важните задачи. Ако тази задача не може да я разрешите, Учител не може да станете. Добрият Учител е бил добър Ученик. Лошият Учител е бил лош Ученик. Ученици и Учители, това са положения, които само определят ония велики отношения, които Бог е вложил в човешката душа.

 

356. Ученикът и женитбата. Вашият сегашен живот е вашето минало, а живота, за който аз говоря, той изтича от Бога. Той е настоящият живот. В него няма спънки. Там има всички добри условия за развитие. Щом говорим за спънки, то е нашето минало. С него вие сами ще ликвидирате. Два начина има, за да се освободите от миналото. Единият начин е като дължиш, да кажеш, че няма да даваш. Вторият начин е да платиш. Вторият начин е правилният. И тогава знаете ли правилото? - Никога не се позволява на една мома от Окултната Школа да се жени за момък, който има дългове. И в Окултната школа никога не се позволява на един момък да се жени за мома, която има известни недъзи. Ако Ученик иска да се жени, той трябва да каже на момата: Никакъв дълг нямам. Чист да бъде! Нищо може да няма, но и дългове да няма. А сега момата казва: Аз имам известни недъзи, но след време ще се оправя. Не, не, то е все едно да каже: Аз сега не те обичам, но после като се омъжа, може да те обикна. Не, сега ще обичаш! Ще обичаш сега, в дадения момент. Няма да мислиш за своите минали грехове. Сега дадения момент, този случай е истинският.

 

357. Важността на дадения момент. В дадения момент ще бъда добър - това правило турете в ума си. В дадения момент ще бъда богат. Кажете в себе си: Ще бъда добър! И като решите да бъдете добри, трябва да почувствувате това добро разположение на духа. Ако ви е тежко, значи не сте взели правилното решение. Щом решението е правилно, трябва да почувствувате един вътрешен мир. Ще бъдете весели, бодри!

 

358. Мисълта на Ученика. Ще мислите бързо! Ще живеете във времето и пространството, а възвишените решения ще правите извън времето и пространството. На туй всеки е способен. Това е Истината.

 

359. Условия за познаване на Божествения свят. Вие не може да имате едно висше схващане за Божествения свят, докато не усетите онази пълна празнота, че нищо не знаете, но съзнателно да е това. Да съзнавате, че нищо нямате в себе си.

 

360. Същественото в живота. Единствената права философия в света е ние да се научим да мислим, както Бог мисли, да се радваме, както Той се радва, да се веселим, както Той се весели. Това е същественото! Когато ние се приближим към тази мисъл, ние ще бъдем Ученици на тази Велика Наука, на това Божествено Училище.

 

361. Ученикът и мъчнотиите. Аз искам като Ученици на тази Велика Школа да имате една мярка. Не е въпрос да се съкратят вашите страдания, но трябва да станете разумни. Кога изчезват мъчнотиите? За един способен ученик, за един способен математик мъчнотиите изчезват, когато изучи всички правила и според тях решава задачите си. Той пак ще срещне мъчни задачи, но нему е приятно да се бори с тези трудности, понеже знае как, а когато не знае тези правила, той е като гъска в мъгла, не знае накъде да върви. Също такова е и положението на Окултния Ученик. Школата има известни правила, които ако не ги знае, не може да решава задачите си и ще се намира пред непреодолими мъчнотии. Ако ги знае, лесно ще решава задачите си, лесно ще се справя с мъчнотиите си.

 

362. Ученикът и Школата. Вие имате едно погрешно схващане за Школата. Веднъж решил в себе си да следваш Божествената Школа, трябва да имаш определени, неизменни отношения спрямо нейните закони и правила. Спрямо когото и да е отношенията ви трябва да бъдат коректни. Това са математически величини, без които вие не можете да функционирате.

 

363. Положителната страна на Ученика. Положителната страна на Ученика е следната: онзи, който иска да учи, трябва постоянно да е в съприкосновение с Бога на Мъдростта. Съвременните религиозни хора казват: Не трябват много знания на човека. И Соломон казва, че много знание на човека не е потребно. Има едно знание само на любопитството, то не е знание, но има едно знание, което е необходимо, то е знанието за живота. Знанието за добродетелите също е потребно. Сегашното знание върви в низходяща степен. Досега вие сте изучавали всички науки в щета на вашите мисли, в щета на човечеството.

 

364. Ученикът и Школата. Школата, това е постоянно общение с Бога, постоянно общение с ония живи и благородни Божествени души, с всички будни и съзнателни умове, с всички благородни сърца, които имат един и същ съзнателен стремеж. Следователно, желанието ви за знания, желанието ви за наука трябва да бъде толкова силно, че да няма мъчнотия, да няма сила в света, която да ви спъне. Тогава вие може да постигнете всичко, което искате.

 

365. Знание и приложение. Опитността, която имате сега е богата, но ако туй знание, което сте постигнали, не го прилагате и не му давате един нов подтик, във вас ще се образува едно ферментиране, ще се вкиселявате и ще се огорчавате. А там, дето се образува вкиселяване и огорчаване, спира се прогресът на човешката душа. Има много от вас, които казват: Е, за в бъдеще, в този живот не мога да се уча, но в другия живот ще уча. Може, но ученикът трябва сега да реши въпроса. Това интензивно желание за учене във вас никога не трябва да се прекъсва.

 

366. Приливи и отливи в живота. В ума и сърцето текат два рода енергии. Когато в ума има прилив, в сърцето има отлив. Когато в ума има отлив, в сърцето има прилив. Туй не е само едно твърдение, то е един факт. Този факт ние обуславяме психологически на следното наблюдение. Вземете момчетата и момичетата от 10 - 14 години, щом почне да се развива тяхното астрално тяло, щом почнат да се развиват чувствата у тях, колкото и да са паметливи, почват да стават разсеяни, става прилив в чувствата и паметта им почва да се губи. Към 21-та година, паметта им пак почва да се възстановява. Следователно, когато енергиите слизат в сърцето, всякога в ума се явява една разсеяност, а когато става прилив в ума, всякога човек усеща, че в сърцето настава една студенина и той казва: Изгубих онези хубави благородни чувства в сърцето си! Това само привидно е така. Сърдечните енергии, които изразяват същността на сърцето, и енергиите, които минават през сърцето, са две различни неща. Когато някой път вие се чувствувате радостни, весели, това още не е вашето сърце. Вие само изпитвате известен род енергии, които са в съгласие с вашите сърдечни енергии. Пияният като се напие, или гладният като се нахрани, изпитват едно приятно разположение. Ученият човек като прочете една книга изпитва едно приятно настроение в умствения свят горе. Промените на тези енергии не съставляват още същественото в живота. Тук се раждат всички противоречия. Някой стане сутрин, в ума му има отлив, не може да мисли правилно, а в сърцето си има накипяване на енергии, не може да работи. Щом влезем в сърцето, там трябва да работиш, в него има по-груба материя. Дразниш се нещо, но никаква философия няма в това, не можеш да си дадеш отчет. Това е една вътрешна енергия в тебе, която се е събрала и трябва да я изразиш. Защото ако не стане отлив на астралните енергии, ако не им дадем възможност да изтекат, тогава ще се образува едно блато, около което ще има много миазми. Така стават хората клюкари. Клюкарите са хора, в които има блато с миазми, дето се събират жаби. Тези хора, у които сърцето се развива, аз ги уподобявам на онзи циганин, на когото дали едно гърне с мляко да го продава. И почва да си фантазира какво ще спечели като продаде млякото. Но унесен във фантазията си за своите придобивки се зарадва, подскача, гърнето пада от главата му и млякото се разсипва.

____________________________________

* Точка 342 се дублира в тетрадката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...