Jump to content

17. Листчетата


Recommended Posts

17. ЛИСТЧЕТАТА

Искаме да приближим един пример, с който Учителят си е послужил до нашето виждане и разбиране. Той крие наглед нещо дребно, толкова дребно, че трябва да се търси с лупа. Учителят се спира на него, когато разглежда въпроса за чистотата. Накрая Той прави едно предупреждение. Ето примера накратко: “Слугинята на един професор намира стаята незаключена и решава да влезе и да я почисти. Решила да зарадва господаря си. На работната маса видяла много листчета, прибрала ги на куп и ги турила в печката да изгорят. След това измела, изчистила, както си знаела и напуснала стаята. Когато господарят се дошъл тя му се похвалила, че всичко е изчистила, изгорила листчетата от работната му маса. Професорът погледнал изчистената маса и казал: Никога вече няма да чистиш така - отишъл му 20 годишния труд.” Учителят добавя: “Бог не иска от хората такава чистота, каквато слугинята разбирала. Има неща, които човек трябва да чисти, но има и такива, които трябва да останат при него - потребното трябва да задържите, непотребното да изхвърлите.”

Ученикът в случая е професора. Примерът засяга ученика и чистотата - засяга неговата работа, неговия многогодишен труд - листчетата, които трябва да пази осторожно. За учения мъж те са скъпоценност, грижливо е събрал научния материал, необходим за големия научен труд, което смятал да подари на света. Идеята за чистота не веднъж е предмет на обсъждане. Има една чистота, която е статична, има друга, която е жива. За ученика важна е последната - живата чистота, която той търпи върху работната си маса, но която слугинята със своя усет за ред и порядък не може да търпи. Не от зла воля, а защото тя така вижда нещата. Нейното съзнание се движи в ограничен свят, където всичко се оцветява по слугински - стар отпечатък от един остарял и отживял ред, който поддържаше тази служба, която остава за цял живот своя отпечатък и слугинския тип не може бързо да се преобрази толкова господарското тъпо съзнание е чукало върху нейното. Тя не може да си представи света на професора - малките листчета за нея са непотребна смет, която трябва да се унищожи.

Пренесено в живота на ученика ние търсим листчетата, търсим и слугинята, търсим и идеята за чистотата. Всичко е до виждането, до разбирането и до съзнанието. За ученика много е важно да се поучи от погрешката на професора, който не трябваше да остави ключа на вратата в ключалката както е правел друг път и по такъв начин да се пази от нашествието на слугинята. Идеята тук е ясна. Второто нещо, което трябва да се разбере е разграничението, което се налага, за да знаеш кое в даден момент е чисто, кое е нечисто, кое трябва да задържиш и кое да изгориш. Задачата е сложна. Връзката, обаче, между първото отношение - отношение към слугинята и второто към листчетата - нашето вътрешно богатство е непреривна. В случая ученикът, който представлява професора, учения, който в своя кабинет или в своята лаборатория непрекъснато прави своите опити и бавно трупа своите знания - листчетата си, живата следа от неговата творческа мисъл, за да се домогне един ден до нещо съществено и цялостно. В усилената работа може да има чисти и нечисти неща, в една нива растат и жито и плевели, но никой не бива да се бърка в работата на земеделеца преждевременно да отскубне плевелите; никой не бива да се бърка и в работата на професора, нито в работата на ученика. Само той може да се произнесе, какво е чисто и какво е нечисто, само той може да знае това, никой няма право да се меси в неговата работа и да се разпорежда, какво да задържи и от какво да се освободи. В човека има един дълбок интимен свят, където зреят идеите, постиженията, успехите, само той има право да се разпорежда с тях, само Учителят може да наднича в този свят. Те са които могат да определят тяхната значимост. Затова ученикът в процеса на работата и учението е сам, не за друго, а за да избегне срещата със “слугинята”. Понякога човек е склонен да покаже своята идея, да сподели своите планове, да направи достояние на света преждевременно своите постижения или принципи в работата си. Преди сам да е опитал и завършил своята работа ученикът трябва да мълчи, никой не трябва да влиза в неговия работен кабинет - в тая дълбока интимност, масата му отрупана с листчета. Нещата много рядко или никога се преценяват правилно от другите хора, които различно виждат и различно се произнасят. И докато те са ценни и скъпи за едного, за другиго те нямат никаква стойност. Онова, което един ученик тепърва изработва, друг вече го е постигнал. Листчетата могат да послужат само на този, който грижливо ги е събирал в продължение на много години. Да борави с тях е само негова специалност. Само той може да има мнение за тях и само той да определи тяхната чистота. В процеса на дългогодишния труд може да се изцапа дрехата с която е работил, но придобитото, дълбокото, ценното е чисто, той знае това и не е нужно “слугинята” покрай външното да унищожи и вътрешното. Понякога тази слугиня е вън от нас, а понякога вътре в нас. Ученикът трябва да се пази и от двете. Само той като професора има право да влиза в своята работна стая, свещеното място и той да решава кое да очисти, кое да задържи.

Съществува един вътрешен свят, свят на ученика, където само той може да влиза - то е свещено място. Само той има право да говори и да се произнася. Той е който може да се произнесе кое е чисто и кое е нечисто. Ученикът никога не трябва да остави това място незаключено, за да надничат в него хора от рода на слугинята, която безогледно унищожава ценните листчета - ценните мисли, чувства, добродетели, които зреят в душата на ученика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...