Jump to content

8. Петте разумни


Recommended Posts

8. ПЕТТЕ РАЗУМНИ

За този ден и час на много места се говори в Евангелието. Той лежи неопределен и неизвестен. Никой не може да каже, кога ще настъпи той. Като дълбока тайна запечатана с девет печата, всички ония, ожидали Царството Божие, щяха да се спрат пред нея, за да се питат кога. Нито в една от притчите, които ревниво пазят идеята, не е казано ето тука е Царството Божие или там. Неизвестен миг, блестящ и богат по съдържание, когато душата ще бъде осенена от великото присъствие и със запален светилник ще дочака жениха, защото този час прилича на тържество, среща за която душата копнее от незапомнени времена. Поканата е отправена до всички, навреме тя е била оповестена. В притчата е казано, че са поканени на сватба, събитие от голяма важност. Характерното в това събитие е радостта. На сватбата всички отиват да се веселят; отиват облечени празнично за да участвуват в празненството. Централната личност в този иносказателен епос е женихът. Всеки иска него да види. За него са дошли всички. Срещата с жениха крие нещо необикновено, магическото й въздействие е познато от древността, душата долавя с трепет, че моментът е епохален. В това събитие като в съсъд е събрано великолепието на недостижимото, сладостта на елея за който душата жадува. “Подобно е Царството Божие на сватба, подобно е на квас, подобно е на десет девици, които взеха светилниците и излязоха да посрещнат младоженеца. И ето, че ние дръзваме да съпоставим казаното с езика на притчата с онова, което казва Учителят и казаното от Него звучи познато и близко - една страница се обръща и езика на притчата ни става понятен, образите оживяват, идеята осъвременена. Всичко скрито в сбитата реч на Христа получава своята дълбока значимост. Светът е поляризиран, разделен е на две половини, процентите са определени - пет разумни девици и пет неразумни - поляризацията продължава до най-малката обществена единица - човекът. И той е разделен - раздвоен и в него пет разумни девици и пет неразумни живеят, действуват, разпъват човека, борят се за надмощие, налагат ту единия, ту другия порядък.

Човекът винаги може да участвува в една сватба и може да преживее радостта да види младоженеца, но ето, че в тази необикновена сватба, човекът трябва да отиде с нещо, което е много важно, трябва да има светилник и в него масло, да има запалка и понеже моментът не е известен, той ще трябва през всичкото време да бъде буден, готов, защото всеки пропуснат момент може да бъде фатален. Копнежът да види жениха лежи в него като нещо огромно, нещо много важно, съдбоносно, в този момент е събран смисъла на целия му живот, на всичките му усилия, стремления, копнежи, аромата и вкуса на живота му и ако той не види жениха, все едно, че е мъртъв. Затова нищо друго, абсолютно нищо друго не го вълнува, не го интересува. Той е погълнат и съсредоточен само в реализацията на това събитие.

Всяка минута е отброявана и ето, че в среднощния час, женихът идва, чува се вик и възклицание, петте девици са на крак. Моментално те заемат определените места, нареждат се в шпалир и стоят с притаен дъх и със запалени светилници - същественото на момента. Тук, обаче, става нещо петте неразумни девици откриват, че нямат масло, а и те са от поканените и те са се отзовали на сватбеното тържество, но те нямат масло и не могат да участвуват в празника. Тогава те се обръщат към другарките си и ги молят: Дайте ни малко от вашето масло, ще ви го върнем веднага. Колко обикновено е това явление в живота между съседи, между другари и приятели да си поискат нещо в заем в момент на нужда. Но тук всичко е необикновено, почиващо на други принципи и закони. Това масло не е обикновено и не може да се заеме; при всичкото добро желание на разумните те не могат да дадат от своето масло. Всичко е вече вдигнато в друг свят, притчата разгръща своите потайни завеси и ни въвежда в необикновения свят, където формите са съвършено други и езикът на символите блести с ослепителна хубост. Разумните отговарят: Не можем да ви дадем от нашето масло и ако ви дадем то няма да ви ползува, а на нас може и да не достигне. Ние си взехме толкова, колкото ни трябва. Идете и си купете... Но откъде и кога? Няма вече време, а маслото е необикновено, не се продава срещу пари и търговци по стъгдите не се занимават с тая търговия. Девицата не е обикновена девица в буквалния смисъл на думата. Тя представлява добре изградения човек, чийто сетива функционират правилно не само отвън, но и отвътре. Числото пет изразява идеалната фигура, наречена в геометрията пентаграм. В такъв човек тялото - светилника и маслото са в пълен ред. Той има един ум, който свети и едно сърце, което топли и двамата са работили усърдно, за да си набавят маслото. Животът за такъв човек представлява живот на рудокопача; дълбоко в земята не може да се живее и работи без светилник и без масло - светлината.

Човекът като петте девици чака жениха в пълна готовност - това е разумният човек, чийто добродетели са развити идеално и образуват хармоничната фигура. Разумният човек е достоен да участвува в посрещането на жениха. Този човек с добре сложено и оформено чело е достоен представител на бялата раса, която е призвана да изработи свещеното тяло на разумността. Идеята се отлива в целия свят, където половината - разумните деви, които ще участвуват във великото, което се ражда като зора и другата половина неразумните деви, които не са готови за новото и са пропуснали безразсъдно времето да си набавят масло, за да го търсят сега по лесен начин: Дайте ни на заем. Красотата на новото може да се почувствува от всички, ала вратата към тоя свят не може да бъде отворена за всички. Не се приемат деца в университета, не се приемат неразумни деви в светилището, които нямат светилник, нито масло в момент, когато женихът идва, в момент, когато новото чака готовите.

Законът е неумолим - ще влязат само готовите, разумните девици. Другите ще чакат новите условия, които ще дойдат след хилядолетия, когато проумеят цената на маслото и се заловят да си го изработят и спечелят. Иначе те не могат да участвуват в реализирането на Царството Божие на земята. Петте разумни представлява петата раса - бялата раса, която днес има ръководна роля на земята. Какво в същност представлява бялата раса? Разумните пет девици, които имат организирано тяло, светилник и масло - ум, който мисли, сърце, което чувствува. Великото и разумното не може да се влее в едно хилаво тяло, в един неорганизиран ум, в едно необработено сърце. Умът трябва да бъде светъл, а сърцето топло, за да се излее скъпоценния елей, а скъпоценен елей подразбира и скъпоценен съсъд. Новият човек, човекът на новата култура трябва да има всичките качества на разумните девици, които се погрижиха навреме да си приготвят масло и будни са дочакали идването на жениха, сватбеното тържество, изграждането на Царството Божие на земята. Срещата с жениха е среща с Христа, среща с Великата Реалност, среща с Любовта. За този момент човек трябва да се е приготвил и дълго да е работил. Великото се спира само пред човека символизиращ разумните девици. За другите, които ще чукат на вратата и ще се молят да бъдат пуснати, ни слух, ни услишание. Закъснелите напразно ще чукат отвън, напразно ще викат: Отвори ни, не ни ли познаваш? Заедно на една трапеза не сме ли яли и пили? Не ви познавам - ще отговори женихът - гладен бях и не ме нахранихте, гол бях и не ме посетихте. Казано другояче - нямате светилник, нямате и масло, не можете да участвувате в посрещането.

Един закон и едно свято задължение към Великото стоят неизпълнени; нещо недовършено и неспечелено - богатството, което в онзи час ще представи пред олтара на Великото, онова богатство за което половината свят са неготови и казват, че може и без него. Кое е това богатство и кое е този елемент с който човек трябва да бъде въоръжен, а ученикът трябва да притежава в обилие -Светлината. Не може без нея. Хиляди години хората са живели без електрическа светлина, живеят и до днес, ала ни един ден без слънчева; защото тя е фактор за духовния живот на човека, живо трептяща необходимост за душата, за ума, за сърцето. Светлината е отличителния белег, който отличава човека, тя е искрата, дъх на живот, докосване на Безконечността. Тя е реалният свят, а същевременно най-сложния и неразбран за обикновения човек.

Десет ангела живеят в човека от които пет са заети с изработването на светлината, а пет не хаят за нея. Десет ангела се борят и в целия свят - едните за светлината, а другите срещу нея. И както винаги, когато дойде съдбовния час едните, първите, петте разумни влизат вътре, за да участвуват в тържеството, а другите остават вън. Едните влизат в новите условия на живота, а другите остават да се приготвят за идната епоха; едните идват в досег с Любовта и Светлината и преживяват великата радост на сбъдновението, а другите чакат да се изнижат вековете, хилядолетията, за да дочакат великото събитие. Епохи на духовно развитие са това, благоприятни условия за едни, неблагоприятни за да участвува в посрещането.

Крайната цел е една - светилник, масло и запалването на този светилник с който будни дочакват великия час. Девицата символизира човешкото тяло, умът, сърцето, душата и духа. Само тях познава Бог, само те могат да се слеят в едно цяло с Христа, за да участвуват в сватбеното тържество. Само разумните, организираните, копнеещите за великото могат да си доставят най-скъпия елемент, без който няма живот, без който Любовта не е Любов - Светлината-маслото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...