Jump to content

9. Мирът


Recommended Posts

9. МИРЪТ

Творческите процеси в цялата природа и в човека се предшествуват от една дълбока тишина. Тя предшествува момента, когато се прави връзката -вътрешен интимен миг, когато човек се готви да прояви красотата - великото. Творците познават тази тишина в която звучи необикновена музика, музика, която изпълнява вътрешния и външния мир, в момента на творческия замах. За да преживее човек красотата на този мир, трябва да излети в друг свят, далеч от нашата планета земя, където думата мир е премного опорочена, разпъвана, изтерзана. Имаме желание, когато говорим за мира да отвърнем очи от човешкия ред и порядък на земята. Разколническата дейност над мира, ни кара да се пренесем в друг свят, за да общуваме с едно същество, недокоснато и чисто с друг морал и други идеали различни от тези на земята. Образът е чист и в зората на нашето време той е вече краеъгълен камък на новото, което се строи, начален знак на новото, което приижда. Образът на ученика релефно се очертава, великото и вечното тогава ни става понятно. Светът на ученика е проникнат с въжделенията не на едно поколение, което е копняло наред с други ценности и за това най-възвишено състояние, без който никакъв процес не може да се извърши правилно - мирът. Ученикът е потопен в друга атмосфера, диша друг въздух и думата мир вече не е понятие само, а неделима същност от идеала за който живее и твори.

Пътят на ученика е вече очертан - едно слънце, което никога не залязва блести над него - дал е път на Любовта, дал е път на светлината, дал е път на мира - радостта ще дойде последна. Без присъствието на мира не може да има творчески устрем, не може да се раждат светли мисли и добри чувства; без мира по време на бременността майката не може да роди здрави деца. Мирът е условие и среда. Творческият процес във всичките полета изисква присъствието на мир. Всичките придобивки на изкуството и културата в духовния и материалния свят се дължат на факта, че народите са живяли в мир.

Като четирите елемента на живота, ученика не може да расте, да се развива и напредва, ако в него не са свързани - Любовта, Светлината, Мира и Радостта. Като свежи струи те напояват почвата на ученика в която той е посял здравите семена на добродетелите. Присъствието на мира се познава по благодарността и вътрешното доволство, което ученикът носи и проявява при всичките условия на живота си. Най-малкото недоволство изразено дори със свиването на веждите и най-малката неблагодарност изразена със свиването на устните говори, че в душата на ученика липсва мира. Не е ли потопен ученика в мир, той не може да работи и да твори. “На вас трябва Любов, но не без светлина. На вас трябва Светлина, но не без Мир. На вас трябва Мир, но не без Радост”. Душата е жилището на мира. Ученикът трябва да знае мястото на мира и постоянно да го оглежда, винаги да се пита: Мирът там ли е? От всичко доволен ли съм? От всичко благодарен ли съм? Непрестанно ученикът изучава законите на мира, условията при които той идва и условията при които той се съхранява. Светлината е безсилна да помогне на ученика, ако мира липсва, както и Любовта не може да помогне, ако светлината липсва. Цялата деятелност на ученика зависи от присъствието на Любовта със светлина, на Светлина със мир и на Мир със радост. Само тогава животът на ученика се свежда до непреривна творческа работа. Твори нова мисъл, ново чувство, нов живот. Никоя личност на земята не живее такъв богат, интензивен и разнообразен живот - затова като личност ученикът буди не само интерес, но и възхищение - от него се отделя приятна магнетична топлина. Неговият ум е подвижен, гъвкав, светъл; чувствата му са приятни, меки, топли, волята му силна, благородна. Той никога не е в застой, прилича на изворче, което непрестанно тече, прилича на поляна осеяна с благоухаещи цветя, прилича на градина със сладки и узрели плодове. Кой не цени чистата изворна вода? Кой не търси красотата и отмората в ухаещата поляна? И кой не обича узрелите плодове?

Животът на ученика прелива от Любов, Светлина, Мир и Радост, тая небесна жителка на която Мирът и съгражда неръкотворен дом, дворец, в който тя пребивава, за да се слее с Мира като два хармонични тона.

Мирът е третата съставна част от идеала на ученика - радостта вирее и благоухае само там, където е мира.

Дай път на Мира в душата, за да потекат творческите струи в лабораторията, където се строи новата личност - личността на ученика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...