Jump to content

1.6. Изворът на Петър Филипов на Рила (23.10.1988 г.)


Recommended Posts

23.10.1988 г.

1.6. ИЗВОРЪТ НА ПЕТЪР ФИЛИПОВ НА РИЛА

В онези години, 1969-1972 г., властта разреши последователите на Учителя Дънов да правят ежегодни лагери при 7-те Рилски езера. Но Петър имаше свое избрано място над езерото на „Чистотата" в близост до един извор, излизащ между скалите. Подготовката и изкачването на багажа ставаше през Зеленият рид с коне и мулета от хижа „Вада". Имаше един лесничей на име Боре, който осигуряваше със своите коне изкачването на багажа. Заплащаше се скъпо и прескъпо - по 15 лева на кон, което правеше четири надници на един чиновник. Трябваше да се изкачат дрехи, палатки, храна за един месец за група от 6-8 човека. Изкачването на багажа бе скъпо и прескъпо. За един кон взимаха по 15 лева, което се равняваше на 6 кг. Балкански кашкавал. За един човек да натовари багажа и храната си, му бяха необходими два коня. Петър опъваше палатки и оформяше своя бивак.

Обикновено ония, които бяха на основния лагер при Молитвения връх, протестираха и негодуваха, че Петър се отделя от всички. Но, когато се изкачваха да играят Паневритмия на поляната пред Харамията, то Петър и неговата група слизаха и вземаха участие в Паневритмията. След това следваха разговори, и той поканваше да му гостуват някои приятели на неговия бивак. А там ги очакваше специално направена маса и седалки от събрани и подредени каменни плочи [Виж снимки № 40, 41 от „Изгревът", том XIX]. Поднесеният чай беше ароматен, и той винаги беше поднасян с много сладкиши, направени лично от него. Аз гостувах два пъти на неговия бивак. Той ме посрещна радушно, и ме обсипа със сладкиши и други лакомства. Не зная защо, но аз тогава бях обул едни къси панталонки, и то доста къси. Тогава бях млад, имах спортна фигура, бях обут с цели туристически обуща, пазех си краката, но бях с къси панталонки. Обикновено възрастните приятели ме посрещаха, усмихваха се, но не ми правеха забележка. Ако днес видя млад човек с къси панталони да се движи между хора, събрани за духовна работа, непременно бих му се скарал. Отидох при Петър, седнахме на плочите, а той взе връхната ми дреха и с нея покри голите ми колена и крака [Виж снимка № 40 в „Изгревът", том XIX]. Каза ми: „Тук има сестри, те са жени и не трябва да ходиш така." Аз кимнах с глава, че съм разбрал. - „Не трябва да се изкушава чрез плътта." По-късно го изпитах, когато видях една стройна, млада жена, която бе с къси панталони дошла на Рила и движеща се между млади мъже, и всеки се заглеждаше в краката й. За каква духовна работа може да се мисли в такива случаи, освен за крака. Приближи се един фотограф и ни направи няколко снимки с Петър и неговата група.

Петър ме остави на обяд, а след това взе две одеала и отидохме при неговия извор. Той постла двете одеала. Петър застана срещу извора и запя една песен, която той бе съчинил за извора. Това беше песен за съществото, което бе довело този извор между тези скали. Аз стоях като зашеметен. Изворът течеше мощно и бълваше своят ритъм надолу по скалите. Петър пееше песента на извора. Като че ли излизащият извор от недрата на планината преминаваше през него и задвижваше песента на извора. Такова усещане и преживяване друг път не съм имал. Това продължи около пет минути, после той ме помоли да легнем на двете одеала, поставени от двете страни на извора и да заспим, за да се пренесем отвъд. Аз полегнах, но не мигнах очи, не можех да заспя. Петър спеше. Изворът си течеше, беше заглъхнала песента, но ритъма на клокочещите води отброяваше времето. Непонятно усещане - нашите възприятия не можеха да възприемат това усещане като величина от друг порядък. Не зная други да са присъствували, когато Петър е пял песента на извора, освен онези, които бяха от неговата група.

Спомням си един весел случай там. В подготовката на обеда вземаха участие много хора. И всеки обикновено искаше да вложи нещо свое в готварското изкуство. А Петър не позволяваше друг да му се бърка и пречка в неговата работа. Държеше групата си строго и дисциплинирано. Имаше ред и порядък. Накрая, когато се свареше яденето, той отиваше и слагаше солта, опитваше на вкус и слагаше други подправки. Но веднъж решил да сложи сол, и накрая и Петър сложил сол без да опитва супата. Когато сложили масата и разлели супата, казали си молитвата и опитали супата. Тя била осолена като саламура. Тогава се оказало, че всеки сложил сол, за да може да засвидетелствува своето участие при подготовката на обеда. Е, супата я изхвърлиха след това, но Петър не случайно слагаше накрая солта, защото това бе един символичен жест, че групата му остава под негово ръководство.

Обикновено там отиваха към 11.30 ч. сутринта и оставаха на обед и на гости до 3-4 часа след обед. После се завръщаха към основния лагер. Да приемеш, да посрещнеш гости, да ги нагостиш и да ги изпратиш по живо и здраво, това не бе лесно в планината. Но Петър умееше и имаше качества за това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...