Jump to content

От 15 септември до 15 октомври: Запознаване децата с училищната обстановка и ред.


 Share

Recommended Posts

от 15 септември до 15 октомври

Запознаване децата с училищната обстановка и ред. Хигиена — лична и обща. Социална насоченост. Връзка между дом и училище. Наблюдение на природата.

Игри, песни, приказки, стихотворения и ръчна работа

Първият ден обикновено е заангажиран с медицински преглед, който евентуално би могъл да се слее със записването, така че денят 15 септември да бъде посветен на първата връзка, която децата ще установят с учителката и с обстановката на детската градина. Още при първата среща децата чуват кроткия глас на учителката, която им дава необходимите наставления за училищния ред и дисциплина: внимателно и тихо движение из коридорите и стаята; изтриване обувките при влизане; окачване шапката и палтото; тихо отваряне и затваряне на вратата; тихо местене на столчетата и пр. Това са малки правила, които трябва да станат навик за всеки културен човек. През първата седмица било чрез песен, игра, приказка или беседа ще подчертаем горните навици, тъй като първите впечатления определят до голяма степен дисциплината за през цялата година. Необходимо е да бъдем последователни и изискани в отношенията си с децата. В интереса на работата е учителката да бъде неотлъчно при децата.

Една от първите ни игри може да бъде на „Имена", както и „Истинският победител", „Троп-троп" и др. При първата игра ще се запознаем с имената на децата, при втората ще се справим с тихото местене на столчетата и съобразителност, а при третата — със създаване навик за общуване. Така, под формата на различни забавления, видове маршировки, игри и др„ ще научим децата на ред и самодисциплина. За изпълнение на казаното ще внимаваме от първия до последния ден на учебната година, тъй като имаме задачата да създадем навици у децата за цял живот.

За да свикнем малките да бъдат чисти и спретнати, правим всекидневен и седмичен преглед. Не по-малко важно е да свикнем децата да пазят ред и чистота около себе си. Всеки предмет в стаята има свое място и ние трябва на време да обърнем вниманието на малките към това. С голяма готовност децата посрещат дежурството. Последното се състои в това да проверят дали всички пособия са на място, да бдят за реда, хигиената и да подреждат масичките за закуската.

Децата обичат песента „Аз имам две ръчички", която ни подсеща да си прегледаме ръцете. Точно сега, подчертавайки хигиената на ръцете, краката и ушите, уместно е да заговорим за тяхната дружна работа. С каква удивителна задружност работят ръцете и краката, устата със зъбите и езика! Всичките сетива работят задружно за доброто на човека. Животът е резултат на общи усилия. Ще почнем с малките от дружната игра, дружната песен и работа. Новото време ще израстне с новото поколение. ИЧЛ* След като ориентираме детето с новата обстановка, време е да свържем дома с училището, като с кратки беседи, песни или приказки заговорим за мама и татко, за бате и кака, за баба и дядо. Децата обичат да ни разказват за своите близки. Въпросите ни към децата трябва да бъдат ясни, не много общи нито прекалено интимни. Без да злоупотребяваме, ще свикнем малките към търпеливо изслушване и ясно изказване.

Говорейки за близките, ще напомним на малките и за задълженията им към тях. Създадените добри навици в училище трябва да се прилагат и в къщи. Родителите са длъжни да следят какво депата научават в училище, а също така трябва да свикваме децата да разказват у дома за изминатия ден в училище.

След майка и татко ще спрем вниманието си върху взаимната помощ в природата. „Слънцето дава живота. То прави да растат горите, житата и цветята и със същото внимание то пренася дъждовната капка", Да бъдем всички така работливи и да помагаме със смирение на другите. Нека научим децата да живеят с благодарност и да вярват в силата на доброто и труда. Един смислен лозунг или съдържателна песен, преди започване на занятия, би вдъхновила малките.

На 22 септември — първият ден на есента, ще си създадем приятно тържество. Ще посрещнем царица Есен — дете със специална рокля, украсено с плодове и листа; ще отидем в градината да наблюдаваме есенната красота; ще си разнообразим заниманията и с полезните упражнения на Монтесори за вкусване при затворени очи и др. Стаята ни ще бъде отражение на есенните радости.

Запознати с реда и обстановката, свикнали с играчките и игрите за нареждане (матадори, мозайки и др.), освен песни и приказки, игри и разходки, малките търсят още нещо, в което да вложат повече свое творчество. Започваме и ръчна работа. Особено днес, когато трудът се осъзнава като мощен двигател в живота, вниманието ни трябва да бъде специално отправено върху него.

Най-подходящ материал за първа работа е пластилинът, чист или комбиниран с клечици и след това ще започнем с глина. От голямо значение е и редът през първите часове по моделиране: масичките да са наредени удобно, да се работи само на спепиални дъски, а изработените сполучливо предмети да се поставят на специално място, ръцете да бъдат измити внимателно след привършване и всичко да се поставя на място. Ако не се спазват горните елементарни нареждания, ще имаме безредие и може да се стигне до невъзможност в моделирането, което само по себе си е много приятно за всички деца. За деца без инициатива ще започнем моделирането на топче, черешка, ябълка, халкичка и др. Естествено е първите няколко часа да работим масово, като всички работят едновременно. След усвояване на нужния ред лесно ще минем към индивидуална работа.

През третата или четвъртата седмица ще свикаме родителска среща за да се запознаем с майките и да чуем за някои навици на децата, над които ще трябва да се работи по-специално. Ще разменим мисли относно задачите на детската градина! относно реда, закуските и др. (вж. отдел Родителски срещи).

При удобен случай ще разясним на малките понятието за дясно и ляво, горе и долу, напред и назад, като си послужим със съответните игри и упражнения.

Специално място ще дадем на 28 септември — празника на земята.

Удобен случай да спрем детското внимание на придобивките от земята при дружния труд. Ще изброим какво ни дава земята при общи усилия на граждани и селяни; ще илюстрираме живота на село, някои производства, стопанства и др. (според интереса, възможностите и умението от, страна на учителката).

От тук лесно ще стигнем До видове храни и приготвяне на зимнина.

Естествено е часовете през първите седмици да бъдат по-кратки и по-разнообразни.' При всеки случай песента, приказката, играта и ръчната работа ще се прилагат умело, преплетени с живата лента на целостта, бодрия дух и добрия пример. Естествено е първия месец да научим децата на 4 — 5 песни, 5 — 6 игри и няколко приказки. Това е средно число, което ще получим при нормална работа, без да заковаваме цифрите. Работата ни най-точно определя и обема на материала.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 Share

×
×
  • Създай нов...