Jump to content

Опит за предметно смятане и четене.


Recommended Posts

ОПИТ ЗА ПРЕДМЕТНО СМЯТАНЕ И ЧЕТЕНЕ

Всеки признава, че днешните деца са по-умни от някогашните. Това ни навежда на мисълта да разширим и работата си в детската градина.

Време е да повишим общия образователен уровен на работата. Между другото не е излишно да имаме пред вид въвеждане на смятане и четене при всекидневната си работа. Разбира се, че образователния материал в никакъв случай не бива да се иззема от първо отделение.

В града много от децата започват у дома си да четат и смятат преди първо отделение. Много по-системно това би станало в детската градина. Естествено е да се справим с общия уровен на децата. На село при по-ограничена културна среда, запознаване на малките с числата и буквите може би някъде ще е неуместно. Ще бъдем съобразителни.

Активното смятане и четене е предмет на обучение в първо отделение. В детската градина обаче, свободно можем да приложим предметно смятане и четене.

Позволявам си да споделя един твърде резултатен опит, приложен в детската ми градина.

Естествено е, първите няколко месеца да минат в овладяване групата, реда и дисциплината. След всичко това, с голяма радост децата започват да броят прозорците, столчетата и пр. При дадената тук системност и последователна работа постигаме отлични резултати.

1. Групово гласно броене — По желание избираме другарче което да брои столчетата, картините, прозорците, другарчетата, като броим гласно всички. Под една или друга форма, с повторение в разни варианти при игри и дейности държим всички да се научат да броят общо, гласно до 20. По слабите умствено деца очакват повече внимание и случаи за повтаряне.

2. Единично гласно броене — постепенно преминаваме към единично броене. Първо се опитват по-силните, с по-малко бройки, а постепенно свикват всички да броят до 20, свободно и самостоятелно.

3. Групово и единично гласно броене до 20 и обратно — последователно и бавно, според възможностите на децата.

4. Запознаване писмен но с числата от 1 до 20. — Оставяме на разположение игрите „Картини и цифри", „Върви сам" и др. подобни. При случай, бележим колко са ножиците, куклите, топките и др. С голямо удоволствие децата бележат на дъската отсъству-ващите или броя на присътствуващите, като обикоовенно бележим момичета от момчета отделно за да не надминаваме цифрата 20.

5. Писане в клас. — По-късно, с голяма радост всички си купуват тетрадки и си рисуват и бележат различни предмети.

6. Събиране и изваждане. — След като всичко до тук се усвои, естествено е да започнем и с действията. — Ето две добри момченца. Да дойдат при тях и две момиченца. Колко деца има тука сега? — четири. Значи две момченца и две момиченца правят равно четири деца или 2 + 2 = 4. Това е знака „И" който показва че събираме заедно двете числа, а този знак показва колко са заедно събраните числа и се казва „равно". Ето и друга задача: Две 2 столчета и още две 2 столчета — правят = равно четири 4 столчета; или 2 + 2 = 4. Една кукла и още една кукла стават две кукли или ако искаме да го напишем като задачка как ще бъде? Желаещи сигурно ще имаме и написваме на дъската първата задачка 1 + 1 = 2 написана и сметната от ученик. Така ще си съставяме най-различни умствени и писмени задачки, които се усвояват неусетно.

Не е необходимо цялата група да върви едновременно. На по-силните ученици ще задаваме по-трудни задачки, а на по-слабите по-лесни. Ще се движим според силите на децата.

Четене. — Наред със смятането върви четенето. Оставяме на разположение „Дървеното букварче", „Четене по картинки", „Букви и картини" и др. Редейки картинките децата се запознават с буквичките и започват да си редят думички. Помага ни доста и пластелина. Но изобщо с писането добре е да не се бърза. Даже считам, че това би могло ла се остави за първо отделение, тъй като там има специална техника към краснописа, за който са от значение първите опътвания.

С казаното споделям само, един щастлив опит из моята практика, който би могъл да послужи като добро внушение за тези, които се интересуват.

Крайно време е да се работи и за разширяването на детската градина в двегодишен курс, където малките да бъдат поне две години под зоркото око на възпитателка специалист.

Няма защо да се безпокоим, че ще пречим на работата в първо отделение. Ако детската градина намира за нужно да разшири материала си, то колко по-лесно биха сторили това по-големите, особено днес, когато се разкриват така богати възможности в образователната ни система.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...