Jump to content

14. Първият ден след великденската ваканция


Recommended Posts

14. Първият ден след великденската ваканция

Цъфналите праскови радостно посрещнаха малките палавници в училищния двор.

Отпочинали, забравили малко шума, забравили последните по-възбудени дни, ето ни всички готови отново за работа. Седнали на столчета, едно през друго, децата дигаха ръце и бързаха да споделят великденските си впечатления. Минаха 15—20 минути в оживен разговор. Изслушах всяко дете и след като не се създаде по-специален интерес, време беше да почна аз:

— От днес нататък трябва да бъдете много внимателни и много послушни, защото след два месеца ще станете ученици От първо отделение! А там записват само най-послушните, най-добрите и най чистите деца! — Подехме разговор за качествата на ученика, за изпита, бележките и пр. Всяко дете трябва да идва редовно на училище и да не закъснява, защото ще се подготвим за изпита. Ще поканим майките и бащите ви да чуят какво сте научили, какво сте изработили през годината. За да знаем кои деца са най-редовни, всеки ден ще избираме по едно дете да преброява всичките. Ето така ще се броим по главичките: едно, две, три. . преброих децата.

— Аз зная да броя, — обади се Колю.

— И аз зная, и аз зная, — добавиха и други.

— Не всички! Всеки ден ще избирам по едно послушно дете да брои. Днес ще брои Ванко, защото много хубаво прибра дървените тухлички. Видя ги той, че са разхвърляни, и без да му кажа, без да пита кой ги е разхвърлил, вижте как хубаво ги нареди. Аз обичам децата, които сами се сещат да прибират.

От днес броенето ни стана приятно занимание за всеки ден.

Макар и първи ден след ваканцията, не прескочихме да потърсим феичката на чистотата. След това закусихме и ни оставаше да вземем-нещо ново, което да заинтересува малките умове и да заангажира малките ръце с повече творческа дейност.

Определен интерес към нещо специално у децата, нямаше. Мой дълг беше да се справя със сезона и да дам подходящото.

Бяхме през м. май: цветя, птички и пеперудки. Наближаваше денят на детето и 24 май — дни, за които трябват повече цветя.

— Искате ли да си извадим торбата с приказки ? — запитах чакащите деца.

— Искаме, хайде, хайде! — отговориха всички в хор.

— Добре! — Всички едновременно- се извиваме назад и с ръцете правим движения, като че вземаме нещо торба и внимателно с пълни ръце се обръщаме пак напред, отвръзваме торбите си и общо четем на ръката си: „Приказчица за послушните дечица ситна, като маниста, цели тридесет листа. . . приказка за. .

Всички слушаха с наострени уши. . . за „Пепи и Грети".

— Да, да. . . разказвайте я! — обадиха се няколко нетърпеливи гласчета.

Прибрахме торбите си обратно и се приготвихме за приказка. „Имало едно време... И от тогава всички хора знаят, че цветята имат очи и сърце."

— Защо ги късаме тогава? — запита Беби.

— Късат ги, за да им се радват по-отблизо. Но има много хора, които не обичат да късат цветя, а само ги отглеждат в градини или в саксии. Други хора, които са като нас работливи, знаят да правят цветя и от хартия, както нашите кокиченца. Сега цъфтят ли кокиченца?

— Не!

— А какви цветя цъфтят сега ? '

— Има рози, маргарити, парички. . . — отговориха няколко гласчета. — Можем ли да направим рози от книга?

— О, това е много лесно! Ние можем да си украсим цялата стая с изкуствени цветя, като майска градина. Искате ли?

— Искаме, искаме.

От всичките годишни времена месец май е най-весел. През май цялата земя става красива като земен рай, а раят е най-красивото място. Най-много цветя цъфтят през май, най-много птичките пеят през май и тревичките, и реките, и нивята, всички пеят най-весели песни за месец май, който е празник и на труда.

Ето текстът на песничката „Май", който неусетно разказах.

Беше доста късно и последната остана да я вземем с мелодия за след обяд.

— Часовникът казва: всички деца да отидат в къщи на обяд. След обяд, като цветни феички, всички ще правим цветя и ще си украсим стаята. „Мили другари". Седнете! Ще ви повикам по цвета на престилчиците като цветенца. Да станат сините незабравки!

Децата със сините престилчици стават, вземат си сбогом и си отиват

— Сега да дойдат жълтите иглики — децата с кремави престилчици ! Сега розовите розички, тревичките и т. н.

След обяд

На средната маса бяха наредени необходимите материали за цветарство: телчета, листенца, конци, памучета и пр.

При почване изпяхме няколко песнички,. докато се съберат всички деца. Дежурните наредиха масичките за работа. Сложиха на всяка маса по няколко чифта ножички и пред всяко дете от всичките приготвени дреболии.

— Сега — внимавайте, деца! Аз ще направя една розичка, а после вие. Ето така, вземаме едно телче, извиваме го като за кокиченце, увиваме го с памук, памука обвиваме с жълта книжка за оченце на розичката, след това вземаме едно конче и така го завързваме здраво. Вземаме едно по едно листенца, внимателно ги нареждаме и пак завързваме едно конче около тях, за да не падат; завиваме около телчето зелената лентичка, прегъваме края и цветето е готово. Хайде сега, вземете всички телчетата си! Завийте ги като 6acrj нче и почнете . . . първо памучето, после жълтата книжка . . . така, — минавах между децата да поправях тези, които не умееха, и насърчавах по-несръчните.

Следобедът мина неусетно в приятно занимание — цветарство. Едни от децата успяваха по-лесно, други по-мъчно, но всяко се стараеше. Скоро вазата на средната маса се напълни с усмихнати рози, маргаритки, метличинки и теменуги. Към средата на втория час прибрахме работите си, дежурните изметоха и всички насядахме около кръглата маса пред вазата за цветя. Пет - десет минути имахме беседа — оценка върху работата, между което запях ,,По нивята, по полята". След като повторихме няколко пъти новата песничка, по обща инициатива решихме да я изиграем. Избрахме птички, цветенца, слънчо, вятърчо и тъй неусетно създадохме цяла ритмична игра. След продължителната седяща работа последната беше необходимост за малките. Всички деца играеха с удоволствие и накичени с розички и маргаритки, с нова песен, всички си отидоха доволни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...