Jump to content

Recommended Posts

Смирен

“Пред славата върви смирение.

(пр. 15.33 ;СИ).

“Всеки, който превъзнася себе си, ще бъде унизен; а който се смирява, ще бъде въздигнат”

(Лука 14:11;СИ).

“Мъдростта е със смирените

(Пр. 11:2;СИ).

“Човек трябва да бъде смирен към Бога, а не към света.”

(38;79)

“Смирението е първото условие за създаване на връзка с Бога.”

(14-30.05.1991)

Християнството издига смирението на пиедестал като първата добродетел, необходима за изявата на Божественото в човека. В Евангелието от Лука Иисус Христос учи, че който проявява гордост, ще бъде унизен вследствие действието на духовните закони в света. И обратно — смиреният, също въз основа на тези закони на невидимата реалност, рано или късно ще се издигне, ще се утвърди като личност, като достоен Божий син или дъщеря (ср. Мат. 23:12).

В изпитанията и страданията по житейския си път човек открива смисъла на съществуването и достига до смирението. Апостол Павел разглежда смиряващите обстоятелства в живота ни като възможност да развием вътрешна настройка на смирение (Фил.4:12). Той дава като съвършен образец за подражание смирението на Иисус Христос, прикован към Голготския кръст на всемирната саможертва (Фил.2:8).

Библията свидетелства, че фалшивото смирение представлява най-вече външна проява — лицемерие, което всъщност разкрива облика на избуелия в съзнанието бурен на гордостта (Кол. 2:18,23).

Смиреният е велик в простотата и горещата си вяра в Бога. Добавяйки към тях познанието за истините на Космоса, той е готов да откликне на всички предизвикателства в битието. Смирението му е жертва пред олтара на Онзи, Който е сътворил всичко съществуващо. То е и живата му връзка с Него, по която безспирно протича великата Любов на взаимната отдаденост.

От вътрешното смирение на човека се раждат най-красивите плодове на живота. Смиреният е и чист по душа, тъй като познава отлично цена-та, заплащана за всеки грях. Където и да го поставят, каквото и да изискват от него, той винаги остава тих, удовлетворен и благоразположен към всички.

Човекът, постигнал смирение, знае, че смисълът на живота не е нито в многото, нито в малкото и че му трябва само онова, от което действително има нужда в дадения случай. Той живее в мир и с никого не влиза в конфликт — нито с малки, нито с големи. Смирението е разцъфтяло в сърцето му — то се придобива отвътре, а не отвън.

Всички велики хора са били смирени. Тяхното смирение може да бъде сравнено с Божествена долина, в която растат всички плодове на безсмъртието.

Само смиреният има условие да възприеме пълноценно скъпоценната живителна енергия на духовния свят. Тя го изпълва с непобедима мощ и вътрешна увереност. Той знае, че би могъл да направи всичко, каквото желае, ала в същото време си остава ненатрапчив и благ — до степен да стори път и на мравката.

Смиреният човек е мъдър във всичките си мисли, чувства и дела. Те са пропити от най-искрена любов към Бога, ближния и природата. Той осъзнава колко е малък пред сътвореното от Небесния Отец и никога не преувеличава потребностите си. Не познава излишъци в никакво отношение и не се запасява или подсигурява, понеже уповава изцяло на волята на Създателя. Дори и да бъде споходен от славата, не се самозабравя, а си остава все така скромен и обективен в самопреценката. Той съчетава смирението с дълбоко чувство за собствено достойнство, което му помага да преминава неуязвим през всички възможни ситуации. Затова и най-горестната обида или оскърбление не могат да го засегнат.

Човек, който във всеки момент от живота си съзнава, че има още много да учи и че е едва в началото на пътя на познанието, постига смирение. Той търси причините за неуспехите и нещастията в себе си, а не отвън. Така смирението му укрепва, а вътрешната му сила и душевно богатство нарастват непрестанно.

Смирението е райска градина. Който не е смирен, не може да открие рая у себе си.

“Горко на ония, които са мъдри в своите очи и разумни пред самите себе си!” (Ис. 5:21;СИ).

“Гордостта на човека го унижава, а смиреният по дух ще придобие Чест. ” (Пр. 29:23;СИ).

“...Като избраници Божии, свети и възлюбени, облечете се в милосърдие, благост, смиреномъдрие, кротост, дълготърпение, като се търпите един други и си прощавате взаимно, ако някой има против някого оплакване: както Христос ви прости, така и вие” (Кол.З:12-13;СИ).

“Под “смирение” аз разбирам едно разположение на човешката душа, да разбира и схваща великите истини, които са вложени в самия живот.” (40;32)

“Смиреният човек знае какво представлява от себе си за всеки даден момент; той не се мисли нито повече, нито по-малко от това, което е.” (27;43)

“Всички велики хора са били смирени.” (34;79)

Речник-справочник за разграничаване на близките добродетели

Мирен - който предпочита по мирен начин да разрешава въпросите; който излъчва, води до мир. Отнася се предимно до общото психическо състояние.

Миролюбив - любещ мирното, спокойно, хармонично уреждане на нещата, който цени мира — външен и вътрешен, свой и чужд. Който поддържа мирни отношения, в които няма противопоставяне, налагане, насилие, дисхармония и зло. Миролюбието се изпитва чрез поведението, отношенията, постъпките.

С вътрешен мир - мир в душата, основан на насочеността й към Божия мир. Личностният и психичният мир се определят от дълбокия душевен мир, който е постигнал човек: с Бога, в себе си и със света.

Смирен - който поддържа вътрешния си мир неприкосновен от външните влияния на средата и условията. Който живее “с мир”. Смирението му е пред неизменното, непроменимото, неизбежното в лицето на природните закони, съдбата, даденостите. Това е смирение пред Бога и висшето. Не пред нисшето, лошото, човешкото и материалното. Смирението е вътрешна нагласа, не външно поведение пред другите.

Смиреномъдър смирението се развива по закона на любовта. (Близка добродетел е и любомъдрието.) Да избереш мъдро любовния начин на решаване на нещата и, запазвайки вътрешния си мир, да извлечеш поука за живота си. Мъдро да предпочетеш смирението пред това, да поддържаш в себе си състоянията на недоволството, неспокойствието, непримиримостта, неудовлетворението.

Кротък - кротостта е по отношение на чувствата. Те са улегна ли, умерени, не крайни, не доминиращи, не експанзивни и разтърсващи. Кроткият има висока емоционална интелигентност - разумно сърце. Кроткият е силен, не бърза, самообладан, особен, естествен, благороден и възвишен е. Любовта му е истинска, вдъхновяваща те. Не се поддава на любовни чувства, които не го повдигат и правят по-добър.

Послушен - който умее да слуша и разбира. Да се съобразява с другите, със средата и условията. Послушанието е по отношение изявяването на любовта, разумното избягване и преодоляване на изкушенията. Послушният не се бои от смъртта. Неговото послушание е спрямо Бога, висшето. Послушният е обикновено още внимателен и доволен, досетлив и чувствителен, магнетичен и подреден, изпълнителен и прилежен.

Тих - който не се вълнува прекомерно и устоява на промените, проблемите, трудностите. Тихият търси вътрешния смисъл на нещата, съзерцавайки, концентрирайки се, умеейки да чака, да внимава, да е доволен, да не губи радостта си. А той се намира чрез тишината. Който умее да е безшумен, ненатраплив, мълчалив, неефектен, да изслушва и да се вслушва в разумното. Който е външно тих.

Спокоен - който е свободен от безпокойства, широко скроен е, пести енергиите на организма си, за да ги използва градивно, непрестанно, внимателно, бавно, с постоянство, и има добри постижения. Нужно е човек да се възпита да остава спокоен пред злото, за да съумее да го използва за добро и да остане добър.

Миролюбив - Онзи, който не понася да му се налага зло или добро, с Природата в съгласие спазва да живее по любов, упражняват ли насилие, чувства се сам отговорен, е миролюбив и силен, трансформира стореното.

Смирен - Потъване навътре и търсене у себе си. Смирен пред Бога благ и никому той враг не е. Спокойствието път е към светли, весели, доволни дни.

Тих - За да устоиш на времето, напора на вятъра, вълните, бурите, трябва да си като семето тих и вътрешно да будиш другите.

Състояние

Съпричастна вълна, хармонична

с изгревната красота-картина-чувство,

с моето спокойствие, доволство и различна

с минало и бъдеще мига “сега” пропуска

в моето съзнание непроменен и цялостен.

Преживявам го величествен и радостен.

Вчерашната буря днес е като миг различен,

странен и разнообразен, картичка от спомен,

преобърнал, променил ме и отминал в безграничното,

а какъвто и да бъда утре, все ще съм достоен,

като камък, който устоява в устрема на вековете,

като изгрев, който осветява нощ и вчера,

като пясък между шепите, поток в полето,

и като вълна притихнала, смирена.

Смиреният

• търси причината за неуспехите и нещастията в себе си, а не отвън. Така той става вътрешно силен и душевно богат;

• съзнава всеки миг, че има какво още да научи;

• не е егоист, саможив, самонадеян, своенравен, защото тези качества не позволяват смирението да се прояви;

• е благ, прави и на мравката път;

• не се съмнява, не се колебае;

• самоопределил се е на страната на Доброто и Любовта;

• знае, че е само проводник и носител на онова, което горделивият смята, че е;

• е нужно сам да изработи смирението си;

• е достоен, духовен, не се кара;

• съзнателен е, работи с любов;

• е горд в рамките на смирението си, но не и извън тях;

• върви му, постига нещата, те са полезни, ценни и имат добър край;

• схваща великото в обикновеното и го защитава докрай като лична кауза;

• където и да го поставят, все е доволен.

Смирението

• е условие за създаване на лична връзка между човека и Бога;

• е нужно на човека, за да разпознава коя работа е за него и коя не е;

• не се отнася за отношенията между хората, а за отношението на самия човек към принципите, разумността, Бога и т.н.;

• е по-лесно и е постижимо само за гения, светията, за великия и за онзи, който има нагласата да се учи непрестанно от живота;

• е състояние, при което ставаш проводник на енергиите и благословени-ето на висшата разумност;

• е процес на поглъщане, приемане на Божествена енергия, прана;

• се търси. То не е еднократен акт, а непрестанен процес и начин на самовъзпитание на характера и мирогледа;

• е градина на чудесата, в която растат безсмъртни плодове;

• е жертва и подчинение на личното за общото, на частното за цялото, на нисшето пред висшето.

• всекиму е нужно;

• е изява на висшето.

• не се съмнява, не се колебае;

• самоопределил се е на страната на Доброто и Любовта;

• знае, че е само проводник и носител на онова, което горделивият смята, че е;

• е нужно сам да изработи смирението си;

• е достоен, духовен, не се кара;

• съзнателен е, работи с любов;

• е горд в рамките на смирението си, но не и извън тях;

• върви му, постига нещата, те са полезни, ценни и имат добър край;

• схваща великото в обикновеното и го защитава докрай като лична кауза;

• където и да го поставят, все е доволен.

Смирението

• е условие за създаване на лична връзка между човека и Бога;

• е нужно на човека, за да разпознава коя работа е за него и коя не е;

• не се отнася за отношенията между хората, а за отношението на самия човек към принципите, разумността, Бога и т.н.;

• е по-лесно и е постижимо само за гения, светията, за великия и за онзи, който има нагласата да се учи непрестанно от живота;

• е състояние, при което ставаш проводник на енергиите и благословени-ето на висшата разумност;

• е процес на поглъщане, приемане на Божествена енергия, прана;

• се търси. То не е еднократен акт, а непрестанен процес и начин на самовъзпитание на характера и мирогледа;

• е градина на чудесата, в която растат безсмъртни плодове;

• е жертва и подчинение на личното за общото, на частното за цялото, на нисшето пред висшето.

• всекиму е нужно;

• е изява на висшето.

За да си смирен, трябва:

• дълго да работиш над себе си съзнателно, доброволно, естествено, с убеждение и желание, с оценяване, без страх и притеснение;

• да обичаш рая, идеалното, Божественото, малкото, ежедневието си, детето в себе си;

• да имаш будно съзнание, висок идеал за себе си;

• да не си горделив, да не си лаком, грандоман, да искаш само това, което в момента ти е нужно;

• да си убеден, че смисълът на живота не е нито в многото, нито в малкото;

• да чакаш не ефекта, а да осигуриш резултата;

• да поставяш любовта пред знанието;

• да изхождаш от личните си опитности преди да теоретизираш, когато искаш да провериш на практика някоя идея;

• да преследваш целта, а не да разчиташ на средствата. Да разбираш, че методът предопределя насочеността на истинските цели;

• да умееш да търсиш, а не да се примиряваш с лесното и очевидното;

• да успяваш да намираш търсеното;

• да изявяваш вложеното в себе си.

Самовъзпитателни задачи

1. Когато ви се случи да сте припрян, нервен, уморен или да е важно да

извършите нещо, както трябва, направете следния опит за самовъзпитание в смирение.

Създайте си положителна настройка:

• концентрирайте се върху изброяването и мотивацията да проявите необходимите ви качества, които сте убедени, че притежавате;

• обмислете как да компенсирате по-слабите си страни и кои ваши качества ще ви помогнат;

• поискайте и направете само това, което можете, от любов, с любов, заради любовта;

обединете любовта, вярата и надеждата си в едно положително утвърждение, че ще успеете да се изявите по най-добрия начин с най-съвършеното у себе си;

• успокойте се и по-весело!

• осъзнайте и оценете факта, че това ще е стойностна победа за вас и вашето самовъзпитание, удовлетворение и самочувствие;

Мислете по 10 пъти на ден за добродетелта смирение: колко полезна е за психическия комфорт на човека, за да постигне успешното му и отлично държание пред обществото, за да живее разумно.

Опитайте се да разгадаете следния проблемен въпрос: как и защо когато човек реши да е неизменно смирен, качествата на характера и перфектността на поведението му се подобряват?

Когато дойде важният момент, забравете за всички тези упражнения и че трябва да ги изпълните. Оставете се на случая и внимавайте какво ще стане, като използвате всичко, което е във ваша полза. Кажете си: ‘‘Бог е с мен и аз съм с Него. Смирен съм пред Него, не пред другите. Да става, каквото ще. За мен е важно да съм смирен. Внимавам в изявата и в знаците на любовта и на това, което се случва.”

Направете си равносметка. Успяхте ли и защо? Какви изводи може да си направите за способността си да сте смирени еднократно или продължително?Как се самооценявате в сравнение с предишна подобна ситуация? Смирението може ли да помогне човек да обича повече себе си?

2. Прочетете текста няколко пъти, докато го възприемете максимално ясно. Разделете го на части по теми чрез номериране. Отговорете на въпросите след него, като следвате логиката в него.

Мирът е закон на хармонията, на единството, на разсъдъка. Закон на любовта, мъдростта, истината, правдата и доброто заедно. Мирът е психическа сила у човека, при която спокойно могат да се развият неговите способности. Размъти ли се нещо в душата, притесни ли се нещо човек, няма ли дълбок мир в себе си, той по-трудно успява, постига, завършва нещата. И не съумява да използва късмета си добре. Когато между мислите, чувствата и постъпките на човека се възстанови единството, той разполага с вътрешен мир да придобие, каквото желае. Гледайте на мира като на помощник, вълшебник, духовен дар и храна за сърдечния ви живот. Искайте мир, но не без радост. Стремете се към онзи мир, който ще даде възможност Бог да се прояви в сърцето ви. Мирът повдига човешката душа.

Всеки човек ли притежава и владее психическата сила мир в себе си?

Какви взаимозависимости съществуват между мира и хармонията, между мира и постижението?

Условие за какво е познаването намира като закон на психическата сила на човека?

Условие за какво е развитието на добродетелта смирение?

Единното физическо и психическо здраве в какво съответствие е спрямо единството на мисъл, чувство и воля у него?

Когато мислим едно, чувстваме друго, но вършим трето, може ли да имаме мир, кротост, смирение и защо?

Имали смисъл онзи мир, който не носи радост?

Критерий за кои неща емирът: за осмисляне на живота, за ставане на нещо важно, за разчитане на случайността, за величието на любовта, за осъзнаване нуждите на собствената индивидуалност, за наличие на възможности? Подчертайте вярното.

С какво в този текст сте съгласни и защо?

3. В думите на Христос “Мир ви оставям; Моя мир ви давам” (Йоан 14:27) мирът се явява като вълшебна, необяснима, но скъпоценна възможност човек да се научи да проявява и разчита на висшето и съвършеното в себе си, да надскочи интелектуално ограничената физическа реалност. Запишете размишленията си върху темата: “Какво е мирът и смирението за съвременното дете”.

4. Смятате ли, че самовъзпитанието в добродетелта смирение може да неутрализира в определена степен неувереността и нервността у съвременния човек? Аргументирайте се. Как следва всеки да подходи при състояния на нервност, ако е бил възпитаван или започне да се самовъзпитава в смирение?

5. Тема за дискусия с приятели и познати: “Връзката между агресията и смирението". Можели да се посочи някаква зависимост? Примерно, усъвършенстването на смирението у човека до какво води по отношение на агресията вътре в него и вън около него. Подберете подходящи примери и се аргументирайте. Кои добродетели съдействат за неутрализиране на агресията в отношенията между хората? Имали добродетели, които да не съдействат за това, и кои са те?

6. Самоподготовка за развиване на собственото смирение.

7. Открийте, препишете и систематизирайте от темата:

• кои условия и добродетели са основа за развитие на смирението;

• кои добродетели са следствие на смирението.

8. Самоанализ. Помислете и избройте писмено:

кое ви мотивира да искате да усъвършенствате смирението в себе си;

• защо цените смирението;

• с какво смирението би ви направило по-добри.

9. Отговорете си на въпросите: Възможно ли е човек да работи върху смирението си, ако не вярва в Бога? Когато невярващият в Бога започне да вярва в Него, това до каква степен е въпрос налично смирение и пред какво? Повече въпрос на вяра в Бога или на любов към Бога е смирението? Какво в досегашния ви живот ви е пречело и какво ви е помагало да сте смирен?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...