Jump to content

Recommended Posts

Красив

Красотата в външен израз на светлината, която излиза от Бога.

Красивият човек отразява Божествената светлина върху другите хора.”

(83;121)

“'Красотата е идеал за човека. Той се стреми към

красивото в света като към свой идеал.”

(83;121)

Красотата е оръжие, с което човек побеждава.”

(94;64)

‘‘Когато говорим за красотата, ние имаме предвид главно

вътрешната красота - красотата на душата.

Който е вътрешно красив, той е и външно красив.”

(46;60)

Най-красив е човекът, който е най-близо до Бога. За християните навред по планетата такъв образец за красота е Иисус Христос. До нас не е достигнал Негов портрет, ала мнозина са художниците, които са Го рисували според вътрешното си усещане за образа Му. Така са се появили на бял свят стотици, а може би и хиляди версии за физическия облик на Христос. Те са твърде различни като изображения, като външен вид, но ги обединява едно — светлината, която се излъчва от лицето Му. Това е Божествената светлина на един велик Човек, Син Божий, Който е въплътил в живота Си букет от добродетели, чиято съвкупност Го издига върху пиедестала на съвършенството. Този Човек — живият Бог между хората, няма как да не бъде завладяващо красив. Красотата на лицето и осанката Му е израз на съвършената красота на душата Му.

Плащеницата от италианския град Торино е съхранила върху себе си отпечатък, за който някои специалисти — историци и богослови, твърдят, че е от тялото именно на Иисус Христос. Преценката им остава спорна, не е доказана категорично. Но това, което е безспорно, е, че върху едно твърде старо парче плат, преживяло столетия на митарства и естествена ерозия, включително пожари, е запечатан по необикновен начин образът на човек с красиви, хармонични черти на лицето и стройно телосложение. От неясния на места контур на фигурата му струи духовна сила, могъщество на волята и запомнящо се присъствие.

Виждали сме образа на Христос и върху безчет икони. Православната църква го изобразява, подчертавайки в Него духа, а не плътта. Но дори и с изпито или измъчено лице — особено разпънат на Голготския кръст, Той без съмнение притежава непостижима, Божествена красота. Иконописната традиция на Римокатолическата църква Го представя по-жизнен, по-близък до земното. Ала и това не променя въздействието на цялостното Му присъствие.

Италианският художник от епохата на Ренесанса Веронезе е изобразил Христос според отпечатъка на кърпа, с която — според преданието — е било избърсано лицето Му по пътя Му от двореца на Пилат Понтийски до мястото на разпъването Му в околностите на Йерусалим, Голгота. Можете да видите това изображение в някои от православните храмове у нас. Христос е с трънения венец, изстрадал е побоя и гаврата от страна на римските войници, но е съхранил спокойствието Си, вътрешния Си мир. По необясним начин очите Му са едновременно затворени — вглъбен в Себе Си, и отворени, вперени в наблюдателя на рисунката: изпитателни, дълбоки, всепроникващи. Лицето Му отразява съвършената красота на човека, постигнал духовно единение с Бога.

Познаваме и ценим красотата в безброй форми и проявления: в природата, у човека, в създаденото от нас. Издигаме я на пиедестал в изкуството. Покланяме й се, когато удовлетворява напълно естетическия ни идеал. Търсим я и жадуваме за нея, понеже тя доставя незаменима храна за душата. Ала същата тази красота, която откриваме на всяка крачка в света на материята, всъщност идва при нас от твърде високо и далеч. Тя е дъщеря на Духа. Затова и всяка нейна поява в нашата земна действителност е проекция на Божественото, изразено по начин, достъпен за сетивата ни. Следователно красотата на физическия свят е отражение на Божествената красота. По тази причина сме я превърнали в идеал — цел, към която се стремим по своя път към съвършенството.

От друга страна, красотата е образ на Истината. Тя внася у човека импулс да се изяви, да работи, да извайва нови образци на красивото. Същевременно тя ни възпитава, изгражда позитивен мироглед, оптимистичен поглед върху живота. Красивите мисли, чувства и постъпки са идеал за човешката душа. Всеки от нас проявява нещо красиво у себе си, на което разчита, за да спечели обичта на Бога и на хората.

Истински красив може да бъде само добродетелният човек. Красотата на неговата душа го обгражда с невидим ореол на обаяние, което се излъчва от него във всички посоки. То достига душите на другиго хора и те го възприемат като човек с истинска, неподправена красота. Тя е плод на праведен, чист живот. Живот в Бога и с Бога.

Любовта е, която прави човека красив. Който иска да бъде добър, разумен и красив, нека се опита да обикне всички хора. Нека се радва на всички и на всичко и да изпраща навред своята светлина.

Красотата е оръжие, с което постигаме победи не на бойното поле и не в името на завоевателни каузи, а в кръговрата на живота, където мъдростта струва повече от един милион спечелени битки. Красотата е оръжието на човека, постигнал самоосъществяване според Божия план за него.

Красотата е такава,

интересна, светлина.

У човека изразява

добродетели, блага.

Вътрешна и външна,

временна и вечна,

идеал завършен,

разумно сърдечна.

Забелязвай, изразявай,

търси, носи красота!

Красотата е любима,

пламък от очите, тя,

чиста и незабравима,

внася в твоята душа

радост, положителна

философия, импулс за работа.

Силна и забележителна,

ръководена от любовта,

внася здраве, побеждава,

с чувства, мисли, дела прави!

Забелязвай, изразявай,

търси, носи красота!

Красиво е триединството в човека

Нещо хубаво в душата

внася светлината:

образ, идеал на истина,

чиста и възвишена.

Разумното сърце

в красивото лице

е отражение на добродетели

и израз на божественото

в човешкото. Свидетел е

на благородство, естественост,

цялост

красивото тяло.

Състояние на извисеност

Звукът на днешния ми ден е

звук от арфа.

С криле от звън, освободен,

духът се радва.

Той вдъхновява в мен доброто:

да дишам радост,

да мисля в светлина,

да чувствам топлина,

да бликам младост.

Полита с вечния копнеж

на лебед царствен.

И погледът му е блажен, благ,

благодарствен.

Красотата може да се разглежда като:

• външен израз на светлината, която излиза от Бога;

• идеал за човека; човек се стреми към нея;

• плод на продължителна работа;

• образ на истината;

• едно от великите блага на живота;

• физическа и духовна изява на Божественото, вечното;

• обусловена от наличието на известни добродетели у човека. Например: братолюбие, благородство, разумност, мир, доброта, оптимизъм, чистота, съзнателност, мекота, сила;

• вън от нас е радост и насърчение, за да я развием у себе си;

• придобит резултат на три велики сили добродетели: любов, мъдрост, истина.

Всеки човек:

• трябва да има нещо красиво в себе си, за което хората да го обичат;

• като поддържа в себе си красивите мисли, чувства и постъпки, те ще дадат тласък на живота му;

• като види красотата, не може да я забрави, спира се пред нея;

• трябва да има нещо красиво в своята душа, за което Бог да го обича; за да възстанови първоначалната си красота, трябва да поддържа вътрешен мир и спокойствие, да не се обезсърчава, да не бърза, да не се безпокои, да не се отклонява от естествения живот;

• у когото душата е красива, е и външно красив;

• като обича любовта, мъдростта и истината, всеки може да стане красив.

Bibleiski_dobrodeteli_46.jpg

Красивият:

• човек отразява Божествената светлина върху другите хора;

• има предимство пред грозния; умът му е по-добре настроен;

• има високо чело, ясен поглед, приятно лице, пластични движения;

• има едновременно външна, физическа и вътрешна, духовна красота;

• се радва на всички;

• на всички праща светлина;

• винаги има в себе си добри чувства.

Речник-справочник на понятията :

Степени и смислови нюанси за назоваване на красивото.

Красиво - което едновременно е красиво и физически (органично, здравословно, природосъобразно), и духовно (умствено, математически), и Божествено (хармонично, щастливо, съвършено, възвишено, висше, разумно, първообразно, както го е създал Бог, по природен образец).

Хубаво - което е вътрешно присъщо и индивидуално предпочитание.

Приятно - което създава приятни усещания, впечатления, тоест приятното е външната красота, лично достъпна по отношение на сетивните възприятия.

Прекрасно - идеален образец на красивото, превъзходна степен на красивото, Божествената красота в първоначалния й вариант, Божий образ и подобие.

Великолепно - красота, в която има и величие. Красотата на великото.

Превъзходно - най-високата възходяща степен на пределно достижимото красиво.

Перфектно - което е изработено по най-добрия, желан и възможен начин по образец за красота.

Отлично най-доброто.

Опитайте се да го довършите за себе си според вътрешния си усет и разбирания.

Естетическо -

Съвършено -

Брилянтно -

Стилно -

Бляскаво -

Луксозно -

Шикозно, фрапантно, модерно, ефектно, модно -

Изящно -

Царствено -

Величествено -

Възвишено -

Извисено -

Скъпоценно, драгоценно, ценно, безценно, многоценно -

Хармонично-

Естествено -

Истинско -

Вечно -

Универсално-

Миловидно -

Божествено-

Абсолютно-

Цветущо-

Идеално-

Образцово-

Самовъзпитателни задачи:

1. Прочетете текста. Съгласни ли сте с твърденията и защо? Допишете изреченията към текста според вижданията си.

“Не е достатъчно човек само да мисли кое е по-хубаво, но той трябва да върши всичко, което е хубаво и красиво. Красивото, възвишеното трябва да бъде насъщният хляб за човека.” (68;68)

Красивата мисъл е породена от..............................

Зад красивата постъпка стоят красиви..............................

Да живееш красиво..............................

Да разглеждаш красиви неща е..............................

Красивият живот..............................

Като се огражда с красиви..............................

Едно красиво физическо движение може да докосне душата ти и да

предизвика у теб..............................

Красотата е необходимост за..............................

Не сравняването на красивите лица, а красивото излъчване на моето..............................

Хубаво за мен е онова, което..............................

2. Прочетете цитатите от Библията и от беседи на Учителя Петър Дънов. Отговорете на въпросите, които следват, чрез тях, за да ги осмислите по-ясно за себе си,

“Очите та ще видят царя в красотата му.” (Ис. 33:17; РИ)

“Защото е велика благостта му и желателна красотата му.” (Зах.9:17; РИ)

“Събуди се, събуди се, облечи се в дрехите на великолепието си.” (Ис. 52:1; РИ)

“Красотата е копнеж на човешката душа. Той навсякъде я търси.” (68;64)

“Велика, мощна сила е красотата като външен израз на любовта!” (68;61)

“Тя е Божествена идея.” (68;59)

Кой човек има шансове да е no-красив: пробуденият или непробуденият, и защо?

Истинската красота задължително ли трябва е и жива, вечна, съвършена?

Умението да виждаме красотата зависи ли от гледната точка, от наличието на възвишени стремежи у човека, от наличието на идеали?

Всеки човек ли може да прояви красотата на душата си?

Душата или личността у човека ли търси красивото от себе си във външния свят?

Прави ли ни любовта no-красиви и защо?

3. Кое определение за външната красота ви допада най-много?

Външната красота:

• е вътрешен резултат на хармоничното съчетание между човешката доброта, мисъл и воля.

• се дължи на съзнанието и светлината у човека.

• е следствие на чистотата на сърцето.

Препишете го красиво на отделен лист. Наблюдавайте в продължение на една седмица колко потвърждения на избраното от вас определение ще ви бъдат подсказани: като информация, образи чрез разговори, филми, книги, мисли, знаци, символи, сънища и др. Записвайте ги отдолу и поставяйте датата. Намерихте ли потвърждение на избраното от вас определение? Какво научихте? Запишете извод за себе си.

4. С кои от твърденията не сте съгласни? Защо?

- Красота без любов не съществува. Красота без любов е мъртва.

- Без красота няма щастие и доволство.

- Красотата на живота се крие в разнообразието на мислите, чувствата и постъпките на хората.

- Красив е животът, но трябва човек да го разбира.

- Красивият и богатият кредитират.

5. Може да направите следното самонаблюдение със самооценка. За десет дни всеки ден вечер определяйте кое е бит най-красивото, което сте преживели през деня. За да извършите оценяването, послужете си със следната таблица, в която трябва да отбележите толкова точки, на колкото показатели отговаря преживяването ви. Като поставяте по една точка на посочените показатели, сумирайте ги и ги запишете в графа точки.

Таблица с показатели за оценяване на красивото и образец за попълване.

Bibleiski_dobrodeteli_47.jpg
Bibleiski_dobrodeteli_48.jpg

Лични изводи: За да го формулирате, преценете кое от преживяванията ви по дни е имало най-много точки и помислете дали всеки ден човек има възможност да среща красиви неща.

6. Разпределете и свържете със стрелки коя мисъл към кой вид красота се отнася.

Bibleiski_dobrodeteli_49.jpg
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...