Jump to content

СВОБОДАТА И ЛЮБОВТА


Recommended Posts

СВОБОДАТА И ЛЮБОВТА

Свободата е мярка за любовта. И когато обичаш, и когато те обичат, вие трябва да бъдете свободни (ПЪТЯТ КЪМ ЖИВОТА - изд.1941 г., София - 251)

Но за да се прояви Любовта, човек трябва да има две качества: Той трябва да има воля и той трябва да бъде свободен. Щом на един човек му отнемеш волята, щом му отнемеш свободата, никаква Любов - нито човешка, нито Божествена може да се прояви. Това е закон. Тогаз на мястото на Любовта ще се яви омразата, злобата, злото. Казваш: „Какво трябва да се прави?" Дайте свобода на Божественото и остави волята на Божественото да действува в тебе и веднага Любовта ще се прояви. Щом Любовта се прояви, то животът, който ти търсиш сам по себе си ще дойде. Другояче, ако ти нямаш воля да служиш на Бога, и ако ти не си свободен в своите мисли, ако ти се смущаваш, то Божията Любов не може да действува в тебе. Това трябва да го знаете. (ЗАПАЛЕНАТА СВЕЩ - беседа "Съработници на Бога" - изд.1999 г София)

Съществените качества на Любовта са, че тя дава свобода и всичко жертва. (ДОПИРНИ ТОЧКИ В ПРИРОДАТА - изд.1935 г. София - 103)

При Любовта не трябва да се привързваш. ( АКОРДИРАНЕ НА ЧОВЕШКАТА ДУША - изд. 1999 г. София - 289)

Всички вие имате по един обект в живота си: или къщата, или парите, или службата, или децата, или това-онова. Не, не, за да се прояви Любовта, вие не трябва да имате абсолютно никакъв обект! Да имате обект, то значи да концентрирате слънчевата светлина в един крайно малък фокус и там да разтопявате мъчнотопимите и неразтопимите елементи. (СИЛА И ЖИВОТ VII серия - 13 беседа – „Тесният път“ - 10)

Ти люби дъщеря си, но тя да не ти стане обект, от който да очакваш нещо. (СИЛА И ЖИВОТ VII серия - 13 беседа -„Тесният път“ -12)

Който има Любов, той е освободен; който няма Любов, той е вързан. Ако имате слаба вяра, слаба воля, вие сте вързан. Трябва да дойде някой да пререже въжето, да ви освободи. За да се освободи човек, нужни са много методи, нужно е приложение. (ДОПИРНИ ТОЧКИ В ПРИРОДАТА - изд.1935 г. София - 102)

Искате ли да бъдете свободни, прилагайте любовта. Когато се подчинява на Любовта, човек всякога е свободен. Правите ли нещо, правете го от любов. Само по този начин ще бъдете свободни (БОЖЕСТВЕНИЯТ И ЧОВЕШКИЯТ СВЯТ - изд.1940 г., София - 23)

Единствената, на която не трябва да се дават никакви съвети, е Любовта. Щом дойде при вас, поздравете я, дайте й свобода да върши работата си както тя знае (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК -изд.1946 г. София - 263)

Да намериш закона на Любовта, значи да намериш свободата си. Свободата не предшества Любовта. Там се лъжат всички. (ИЗВОРЪТ НА ДОБРОТО - изд.1922 г. Варна - 51)

Всички нещастия, дадени в света, произтичат от раздвояване на съзнанието, а пък раздвояването на съзнанието зависи от това дали Любовта да пожертваш или свободата... Какво трябва да правя?... Две неща казал Христос: "За да разрешите въпросите, вие трябва да разбирате отношението на великото в света, на Великото, на Безграничното, Безначалното - отношението между Великото Голяма и Великото Малко. Вие трябва да разбирате отношението между тези две величини. Щом искаш да бъдеш щастлив, ти трябва да вървиш по пътя на Великото. Щом търсиш Любовта, ти трябва да вървиш по пътя на Великото голямо. Никаква друга философия няма. Там е разрешението. Ако ти искаш да вървиш по пътя на свободата, трябва да вървиш по пътя на Великото Малко. В единия случай ще се увеличаваш, а в другия случай ще се намаляваш. Ако ти не можеш да намериш примирение между увеличаването и смаляването, ти не можеш да решиш въпроса. Свободата се допуща по закона на смаляването. Трябва да се отречеш от много работи, за да станеш свободен. Например, тежко ти е нещо, носиш голям кош с хляб, ограничена ти е свободата. Дадеш един хляб на този, на онзи и като раздадеш всичкия хляб, хвърлиш коша и казваш: "Слава Богу, освободих се." Законът на Любовта е обратен: ти ще ядеш. Нямаш нищо, празен си. Вземеш един плод, претегля те, като те туря на везните, и, след като си изял плода, ще намеря, че си станал по-тежък, отколкото по-рано. Ти си се увеличил. Ти искаш да бъдеш щастлив, трябва да придобиеш нещо. Ако пък искаш да станеш свободен, ще дадеш нещо. Единият процес е обратен на другия . Те са два процеса диаметрално противоположни. Под закона на свободата ти разбираш да натрупаш много неща, да имаш къща, ниви и пр. Това не е свобода. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София – „Самоотричане“ 136)

Всички страдания, от какъвто и да са характер, произтичат от едно несъзнателно пожертване на Любовта. Когато страдаш, трябва да знаеш, дали това страдание е твое или чуждо. Но всички страдания са все от това, че Любовта е пожертвана, пожертвано е това, от което Животът произтича. Има вече недоимък от живот у вас. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София - 131)

Някои казват: „Аз искам да съм свободен". Свободен ще си, ако служиш на Любовта, иначе ще слугуваш на мамона и ще бъдеш роб. Едновременно на Бога и на мамона не можете да служите - по никой начин! (СИЛА И ЖИВОТ - II том - изд.2006 г. София - 220)

Когато човек е пожертвал Любовта заради своята свобода, той е създал всичките си сегашни нещастия. Когато вие страдате и се мъчите в себе си, това показва, че сте пожертвали Любовта си. Тогава не сте свободни. Всички, които страдат, не са свободни. Но свободата е нещо външно в случая, не е нещо вътрешно. Ти имаш всичките удобства: и къща, и деца, и приятели, гледаш Слънцето, водата, усещаш вятъра и пр., но казваш, че ти липсва нещо. Липсва ти това, което си пожертвал. А пък в дадения случай не можеш да имаш двете при сегашните условия. Аз говоря за сега. Като страдаш, липсва ти нещо. Какво? - Любовта. Други хора има, които жертват свободата си заради Любовта. Свободата значи следното: ти очакваш от баща си да ти остави наследство; ти очакваш от брат ти, жена ти да ти работят. Това са външни условия. Христос казва: "Докато ти уповаваш на външните условия, не можеш да имаш Любов, не можеш да имаш мир в душата си, не можеш да имаш истинско знание за живота си. Следователно, непременно трябва да се отречеш, да се откажеш от нещо. Но може ли да направиш това? Човек е направил първото: отказал се е от Любовта и има страдания сега. За да се премахнат страданията, ние трябва да се откажем от свободата и да възприемем Любовта. Тогава ние имаме мир в душата си. Ще станеш поет, музикант и пр., но отвън няма да имаш къде да се завъртиш. Може да си гладен, закъсал, да нямаш обуща, да имаш скъсани дрехи и пр. Всичко това лошото е отвън. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар, София - 128)

За нищо няма да жертваш свободата си. Какво ще спечелиш, ако служиш на хората? И ако ти любиш и с любовта си ще се ограничаваш, нищо няма да добиеш. Пък ако е да се ограничаваш, тогава люби Бога. Ограничаваш се заради Него. Тогава това няма да е ограничение, а Любов, свобода. (СВЕЩЕНИ ДУМИ НА УЧИТЕЛЯ II том - изд.1994 г. София - 52)

Любовта и свободата са две неща съвсем различни, а вие ги смесвате. Свободата не произтича от Любовта. Любовта не е родила свободата. Свободата не е един принцип, не е свободата, която ражда всичко в света. Свободата е един резултат на нещо. Тя казва: "Аз искам да бъда свободен, искам да бъда богат, искам да бъда учен." Свободен, богат, учен - това са резултати на нещо. А пък щом кажеш Любов, какво подразбира? Това е един велик принцип в света. Най-мощната сила в света, която съществува, нещо, което като го обясняваш, остава необяснено. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София - 126)

Много хора в света жертват Любовта заради своята свобода. Щом пожертвате Любовта заради свободата какъв ще бъде резултатът? Ти имаш свобода, но заради нея си изгубил Любовта. Какви резултати ще произлязат от изгубването на Любовта? Това, което стана причина да излезе човек от рая, беше обстоятелството, че той беше поставен в положението да намери едно отношение между свободата и закона на Любовта. Човек казва: "Аз като човек, искам да бъда свободен. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София - 127)

А пък щом чувствате, че, свободата ви е ограничена, какво показва това? Вие сте придобили Любовта и отвътре имате мир, пожертвали сте свободата заради Любовта. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София - 131)

В този случай имате вече двама души, които гледат на живота от две становища... Той е недоволен. Те са две становища - единият изисква вътрешен живот, а другият изисква външен живот - и следствие на това има стълкновение. Този човек търси Любовта, а пък ти, жената, търсиш свободата и вследствие на това, тези двама души са се събрали. Той пожертва свободата, а тя пожертва любовта. Но всеки жертва за себе си. Тези двамата не могат да живеят щастлив живот заедно... Ако жената търси свободата, а жертва любовта, то всичкият им живот ще бъде нещастен, понеже ценно за мъжа е любовта. Външната свобода той я има, но щом изгуби любовта, той вече се е ограничил. А пък същевременно той жертва свободата на жена си. А щом й се пожертва външната свобода, тогава се идва до едно стълкновение. Сега от двамата, кой е прав, мъжът или жената? Дотогава, докато не изгубиш един предмет, ти не можеш да го оцениш. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София - 135)

Вие ще жертвате или Любовта, или свободата, докато дойдете да имате една представа, и тогава няма да жертвате нито Любовта, нито свободата. Това е великото разрешение, което ще дойде. Това е вече закон на Бога. Това е за друга някоя епоха. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София - 141)

Значи и в първия и във втория случай ти имаш противоречие. Сега това са две възможности. Има две противоположни положения. Има и едно трето положение, но то ще дойде след време, сега то не може да дойде. Това е невъзможно, то е идеал. Значи, може да съединим свободата и Любовта. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар, София -129)

Идва третото положение: "Няма да жертвате нито Любовта, нито Истината, но трябва да ги съедините. Но затова ви трябва да разбирате живота и неговите крайни цели. Любовта е начало на живота, а Истината е крайният предел. Зад свободата нищо не съществува. А пък животът, това е началото на Любовта. Що е живот? - Началото на Любовта. Що е свобода? - Крайният предел на Истината. (МИЛОСЪРДИЕ, СМИРЕНИЕ И МОЛИТВА - изд. Алфа Дар София - 131)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...