Jump to content

СВОБОДЕН ЧОВЕК


Recommended Posts

СВОБОДЕН ЧОВЕК

Сега мнозина философи се спъват върху думата „свобода", седят да доказват психологически какво нещо е свободата... Свободата има три отношения към човека: отношение физическо, отношение умствено и отношение духовно или Божествено. И когато ние говорим за свобода, трябва да знаем за коя свобода говорим. Всички съвременни народи воюват за свобода. Това е чисто физическа, гражданска страна на свободата. Тази свобода не е идеал, не е смисъл, това е предговор на онази велика свобода, към която душата се стреми. Ако тази свобода е била действително истинска, то от памтивека човекът е воювал, един народ е освобождавал друг, мъже са освобождавали жени, жени са освобождавали мъже. Кой не е воювал, но въпреки това пак не е свободен. Туй е на физическия свят. Ако дойдем до умствения свят, и там всички се стремят към свобода, кой да има правилни възгледи. Свободен трябва да бъде човек! Сега, когато говоря за свободата, това подразбира най-висшето, което има у човека. Само разумният човек може да бъде свободен. Туй трябва да го имате предвид. Живата природа е решила да даде тази свобода само на разумните хора, а другите, неразумните, тъй ги е ограничила, в бутилки ги е турила. Хиляди, милиони същества има, които са затворени и чакат своето освобождение. Защо? Защото в тях има желание да вървят във всички посоки, а свободата подразбира движение в една посока. Когато изтича онзи балкански извор, по всички посоки ли върви? Не, той избира една, друга посока, и най-после, като си пробие път, върви в една посока. Той намира една посока и върви накъде? -Към морето. Никога не вика - „Елате да ми отворите път", но сам си намира пътя. Сега съвременните хора, па и религиозните хора, са попаднали в едно заблуждение. Те очакват светът да се оправи, целият свят да стане свободен, че и те да бъдат свободни. Това е едно заблуждение. То е необходимо, но този постулат тъй наречен, това изказано положение е невярно в основата си. Първоначално всички същества са създадени свободни. И ако днес свободата е изчезнала от света, причината сме ние. Този закон вие, майките и бащите, го проверявате всеки ден. Вие имате едно любимо дете, нали? Донесете му ябълки, хубави шишенца, играчки, но това дете започне да ги кълца, да ги чупи. Защо? И вие вземете всичко това и го затворите в някой долап. Защо? Намирате, че туй ваше дете е неразумно. И после какво става? - Туй ваше дете плаче. Пита: „Мамо, защо затвори тия ябълки, защо скри тия шишенца?" И въпреки това ние, съвременните хора, не спираме върху единствената причина да разрешим свободата по естество, принципиално, а търсим далечните причини. Християните търсят причината в някоя жена, която съгрешила в едемския рай, и на нея стоварват всичката вина. Но вие можете да разрешите този въпрос в самата природа. Идете да видите, че по-низшите животни сами разрешават въпроса. Свържете един кон и едно куче с едно въже, ще видите как ще разрешат въпроса. Конят ще чака да му снеме някой углавника, ще рече: „Дано се намери някой добър и благороден човек да ми снеме углавника", а кучето ни най-малко не ще чака. То ще прегризе въжето и ще се освободи. Казваш: „Какво направи туй куче?" То казва: „Господ не ми е турил туй въже". А конят казва: „Туй въже е от Бога". Единственото нещо, което Бог е турил в нас, то е нашият живот, а ограниченията отвънка ние сами сме ги турили. Сега схващайте въпроса по същество. Аз говоря за вътрешния човек. (ДВАТА ПРИРОДНИ МЕТОДА - изд.Фотинов" София – 45, „Ще ви направи свободни (Истината)“)

Ние, съвременните хора, имаме известни философски възрения за Истината. Мнозина мислим, че ако сме силни, ще имаме свобода. Така е. Силният човек може да бъде свободен само физически. Ние казваме: Силен, богат трябва да бъде човек. Ако си богат, ако си силен, можеш да бъдеш свободен само във физическия свят. Нима мислите вие, че един силен и богат човек във физическия свят може да бъде свободен в умствения свят? Не. Нима онзи, който е интелигентен, богат в умствения свят, а беден, сиромах във физическия свят, има еднакви условия, както първия? Следователно умствено свободния човек и физически свободния човек не са едно и също нещо. Умствено свободния човек трябва да бъде умен. Умът се занимава само с физическия свят, с отношенията на външния свят. Той е само едно условие. (ДВАТА ПРИРОДНИ МЕТОДА - изд."Фотинов" София – 56, „Ще ви направи свободни (Истината)“)

Важно е човек да бъде свободен, за да се развива правилно. (ВСЕ ЩО Е ПИСАНО -изд.1942 г. - 173)

Свободата за човека е тъй необходима, както въздухът. (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 320)

Човек всякога се стреми към свобода. (БОЖЕСТВЕНИЯТ И ЧОВЕШКИЯТ СВЯТ - изд.1940 г. -119)

Всички хора искат да бъдат свободни (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 258)

Някой казва: “Не съм ли свободен?” Вие мислите, че като сте на Земята, сте свободни. Никой не е свободен. Преди всичко, вие не се разбирате. Как може да сте свободни? (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 161)

Малкото дете, увито в пелени, не е свободно. Щом се изправи на краката си, то е свободно вече, може да се движи дето иска. (БОЖЕСТВЕНИЯТ И ЧОВЕШКИЯТ СВЯТ - изд.1940 г. - 20)

Само свободата може да дава... Свободата събужда у човека вярата и щедростта. (ДВЕТЕ БОЖЕСТВЕНИ ПОСЕЩЕНИЯ – бес. „Двата полюса“ -. изд.1999 г. София)

Само свободният човек може да гради. Само свободният може да мисли. Мисълта е градеж. Казва: „Да мисли човек“. Само свободният човек може да мисли. (ДВЕТЕ БОЖЕСТВЕНИ ПОСЕЩЕНИЯ - бес. „Двата полюса“ -. изд.1999 г. София)

Аз наричам свободен човек оня, който люби Бога. Който не люби Бога, нито е свободен, нито учен, нито благороден. (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 258)

Свободата подразбира служене на Бога. Свободен е само онзи, който служи на Бога и изпълнява Неговата воля. (ВЪЗМОЖНИ ПОСТИЖЕНИЯ - изд.1934 г. София - 41)

Ако помагаш на цялото, ти си свободен човек, ако не помагаш, не си свободен. Щом е добре за цялото, и на тебе ще бъде добре. Кракът е свободен, когато върши службата си добре. (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 71)

Само разумният, добрият и свободният човек може да владее Земята и да бъде господар на по-слабите същества. (СИЛА И ЖИВОТ II том, изд.Бяло Братство", София, 2006 - 234)

Кой човек е истински свободен? Свободен човек е онзи, който като го калят, той не се каля. Колкото и да го калят отвън, той не губи равновесие, калта сама по себе си се чисти. Свободен човек е онзи, който от никакъв огън не изгаря. Съвременните хора се намират под влиянието на своите страсти, пороци, заблуждения, криви мисли и считат, че са свободни. Не, огън е това. Докато не мине през този огън и не се пречисти, човек не може да бъде свободен. (БОЖЕСТВЕНИЯТ И ЧОВЕШКИЯТ СВЯТ - изд.1940 г. - 20)

Ти чувствал ли си свободата на Бога? За да бъдеш свободен човек, ти трябва в дадения момент да бъдеш готов, да имаш онова решение да вършиш всичко туй, което Господ изисква. (ДВАТА ПРИРОДНИ МЕТОДА - изд."Фотинов" София - 49)

Като дойде свободата, човек започва съзнателно да работи. (ДВИГАТЕЛИ В ЖИВОТА - изд.1938 г. София - 181)

Да не оставиш света, но да си свободен в света. Да си свободен, когато си между хората, е като да ходиш из гората и да зависи само от теб накъде да вървиш, какво да избереш. Да си в света, но да си вън от него, значи да не се месят в твоите работи... Не правете със света връзки, които да ви отнемат свободата. (АКОРДИРАНЕ НА ЧОВЕШКАТА ДУША - l том - изд.1999 г. София - 370, 271)

Христос... иска да каже: "Аз не искам да ми дадете всичкото си време, а само това, което не знаете как да употребите, па колкото и малко да е това време. А другото време, през което сте заети, свободни сте, вършете си своите длъжности в живота.." Великото учение ни най-малко не подразбира да оставим другите си длъжности в живота, но онзи час, който е определен, трябва да го дадем. (СИЛА И ЖИВОТ ll том, изд."Бяло Братство", София, 2006 - 202)

Като се говори за свободата, това подразбира по отношение на духа, ще работите със закона на свободата; по отношение на плътта ще приложите закона на вътрешното ограничение. (УСЛОВИЯ ЗА РАЗУМНИЯ ЧОВЕК - изд. 1930 г. София - 59)

Човек е свободен да греши, но няма право да греши. Той е свободен да прави добро, но не прави . (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 226)

Истински свободен човек е този, който живее без юлар. Ние се нуждаем от свободни хора, а не от роби. Какво ще ви даде робът? (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 236)

Хората имат и живот, и знание, и свобода и въпреки това са недоволни. (НОВИЯТ СВЕТИЛНИК - изд.1946 г. София - 320)

Аз обичам грешните хора, които се разкайват, затова подавам ръката си за помощ към всички слаби, невежи, грешници. Това може да е слабост, но и Христос имаше слабост към грешниците. Той дойде в света за тях - да им помогне, да ги повдигне и освободи . (СИЛА И ЖИВОТ II том, изд.Бяло -Братство", София, 2006 г. - 324)

Старият носи в себе си светлина и доброта, а младият - свобода и сила. И тъй, младият се стреми към придобиване на свобода. Старият - към придобиване на доброто. Докато е млад, човек търси свободата. Като придобие свободата, той става стар и започва да търси доброто. Щом придобие свободата и доброто, той влиза в царството на Любовта и става неин гражданин. Влезе ли в царството на Любовта, човек е влязъл вече в Божествения свят. Това може да стане още днес, а може да стане и след хиляди години - от човека зависи. (ЛЪЧИ НА ЖИВОТА - бес. „Да познават“ - изд.1998 г.)

Да живееш по закона на свободата, значи всеки момент да знаеш, какво да правиш. Да можеш математически да разпределиш, какви съответстващи мерки да вземаш за нещата. Представете си какви тънки умове се изискват за това. Представете си какви схващания имат те за нещата. (ЗАВЕДОХА ИСУСА - второ изд. 2008 г. "Жануа - 98” София - 331)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...