Jump to content

289. Духът е този, който създава формите на живота


Recommended Posts

289. ДУХЪТ Е ТОЗИ, КОЙТО СЪЗДАВА ФОРМИТЕ НА ЖИВОТА

- Духът е, Който създава формите, той ги моделира и най-важното - той е, Който ги изпълва със съдържание и смисъл. Но когато една форма достигне до най-високото си възможно развитие и по-нататък не може да се развива, Духа, който е обитавал в нея я напуща и отива и почва да вае друга - както скулпторът, когато извае една статуя, оставя я и почва да вае друга.

Духът работи над формата, докато тя се поддава на неговата работа, т.е. докато нейната материя е пластична. Щом се втвърди и той не може повече да я извайва да изявява своето творческо естество, той я напуща, и заедно със себе си отнася и живота - отива да търси нови целини и материи, които са по-меки, пластични и податливи на творчество.

- Щом мислите така, какво бихте казали за древното изкуство, което и сега след хиляди години има живот и стойност? - запита Благовест.

- Като излееш водата от чашата, нали остава мокрота, влага по нейните стени? Когато Духът е работил над материята, той я заливал със своето огнено дихание. С тази мокрота и следите от това дихание, произведенията на това изкуство живеят още. Но колко по-голям, красив и разнообразен е бил живота на техните ваятели! Скулптурата е една нищожна изява на Духа.

- Вие против изкуството ли сте? - запита замислено Благовест.

- Аз съм за изкуството, което носи живот, аз съм за пълната с вода чаша, ксято утолява жаждата, това е в нейното съдържание и нейния смисъл.

Формата на ореха е черупката, но тя сама за себе си няма никакъв смисъл освен да бъде хвърлена в огъня и изгорена. Тя има смисъл доколкото запазва съдържанието - ядката. Черупката може да е красива, може някой да се възхищава от нея, но нас ни интересува ядката, а черупката ни интересува дотолкова, доколкото може да ни отведе до съдържанието, и чрез него да открием смисъла!

Наистина, може да има колекционери на разни черупки, това е тяхна работа. Ние се стремим да поставим всяко нещо на неговото място, което му е определила природата, защото чувството за красота не е наша рожба, то най-напред го има в природата. Ако не го има в природа!а, ние няма от къде да го вземем, няма да имаме никакъв усет към него.

Природата по своите безбройни пътища ни го е предала, присадила и чак тогава ние сме го видяли отвън и изживели отвътре, и сме се опитали да го пресъздадем. Ако нашето изкуство иска да има някакъв живот и смисъл, то в никакъв случай не бива да противоречи на изкуството в природата, където формата има смисъл да запази съдържанието и да покаже смисъла.

Духът е алфата и омегата на всичко в света, и той е най-непосредствената изява на Бога. Всичко в което Духът не присъствува, е мъртво! Било мъж, жена или нещо от природата, ако в него не е Духът, ако е мъртво защото Духът е който оживотворява нещата, нищо е!

Може една форма да бъде грозна по човешки казано, но ако в нея присъствува Духът - живота, тя е несравнено много повече от най-красивата, но мъртва форма. Виждаш ли, хе онова там дръвце в полето? - То нито е красиво, нито е голямо, нито прави с нещо впечатление..., но то е много повече, то е по-красиво и от най-красиво нарисуваното дърво, защото това дръвце носи в себе си живота, искрата на живота от дървото на жената от рая. То на пролет ще се разлисти, ще цъфне и ще завърже плод.

Тази поезия, за която ти говориш и се възхищаваш, знаеш ли какво представлява - все едно най-видния актьор в света, но който е мъртъв! Наистина, той е облечен в най-красиви дрехи, поставен е в златен ковчег, затрупан е с най-хубави и ароматни цветя, за него са изписани и разлепени най-красивите и най-съдържателните некролози...

Всичко е красиво и хубаво, но липсва най-важното - живота. Живота с нищо не може да се запълни! За мене много по-голямо значение и красота има в един дървен шоп, едно свито гъдуларче обуто в цървулки, пред мъртвия па макар и най-велик цигулар!

Вятърът духаше от запад с голяма сила, носеше по полето снежни замръзнали топчета, които като сачми се набиваха в лицата и дрехите им! Затова бяха си извърнали главите на изток, изложили гърбовете си срещу вятъра. Но на студа, на вятъра и на неудобството, никой не обръщаше внимание!

Благовест слушаше, и най-различни и пълни с великолепие идеи и картини се мяркаха в главата му във връзка с написването на неговата книга. Той гледаше със съжаление сринатото до основи книжно знание и разбиране, всичките литературни ценности, които беше събирал цял живот с такова старание и благоговение - сега ги гледаше разхвърляни като град след земетресение!

Въпреки всичко това, в него се раждаха нови планове и Христов като слънце, което изгрява, почваше да изгрява като главен герой на неговия дълго мислен роман, и той почваше вече да гледа на него като бъдещ свой герой.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...