Jump to content

Увод


Recommended Posts

Увод

От най-ранните още времена на световната история астрологичният проблем е възбуждал интерес в умовете на мнозина мислещи хора и е упражнявал голямо влияние върху тях. Тази наука никога не е била общодостъпна, макар и да може да се каже, че при наличността на нейните безбройни привърженици на Изток и на постоянно нарастващия брой на следовниците ѝ на Запад няма ни едно верую по-универсално от вярата във влиянието на небесните светила върху съдбините на човека.

Невъзможно е в рамките на такава малка книга като тая да се разгледа както е редно философският парадокс, който прави от свободната воля на човека една „necessity in play“. Все пак очевидно е, че това понятие не е съвсем ненаучно, като се има предвид, че е прието да се говори за „свободния път на трептенията“ в химичните атоми, когато същевременно се знае, че тия атоми си имат своите строго определени свойства, начин на движение и т. н. и са подчинени на общите закони, които регулират телата, от които те съставят част. Ако можем следователно да установим една зависимост между конфигурацията на небесните светила в мига на раждането и познатия живот и характер на индивида, а също така и едно съответствие между хода на събитията в неговия живот и промените, които произлизат в движенията на светилата след момента на раждането, ние ще сторим добре да приемем тоя факт – нещо за което той е достоен, и да извадим съобразно с него своите философски заключения.

В дълбока древност, още в 2154 год. преди Рождество Христово срещаме вести за голямото значение, което са отдавали китайските държавници на небесните явления. В историческите летописи на древен Китай се съобщава, че по онова време астролозите Хи и Хо пренебрегнали някак дълга си, така че когато на 10 октомври имало голямо слънчево затъмнение в Пекин между 7 и 9 часа сутринта, народът бил съвсем неподготвен за него и „се щурал насам-натам, обзет от страшно смущение“. Хи и Хо били лишени от длъжностите си, имотите им били конфискувани, а самите те прокудени от родината си. У индусите срещаме класическите писатели Гарга, Парашара и Махира наред с легион техни коментатори. Асирийските исторически паметници са пълни с астрологични загатвания относно влиянието на планетните съвпади и положенията на светилата. Гръцката митология не е нищо друго освен една широка система на космографска Астрология и историята, която тя съдържа, не е друга освен онази, която можете да прочетете в небесните констелации и съответстващото там развитие на човешката раса. Аристотел я направи част от своята философия. Хипарх, Хипократ, Галес, Галениус и други са изповядвали открито своята вяра в нейните принципи, почиващи на дълбоко разбиране. Ала на Клавдий Птолемей дължим първото сбито и научно изложение на нейните начала и на нейната практика, поне за Европа. Той написа своя Тетрабиблос или Четирикнижие, дето положи основите на една истинска астрологична наука. Юлиус Фирмикус затвърди учението на Птолемей и го разшири. Откриването в по-нови времена на планетите Уран и Нептун от Хершел и Адамс разшири полето на изследване и даде на съвременните астролози ключ за разбиране на много работи, които дотогава не бяха добре разбирани. Не че тия открития обърнаха наопаки цялата система на Астрологията, както мнозина си въобразиха и започнаха нелепо да твърдят, или че отрекоха заключенията, изведени от констатираните действия на седемте познати в древността небесни тела от слънчевата система, а само дадоха възможност след известен период от време да се попълнят някои празноти и да се обяснят известни събития, които не можеха да се отдадат на никоя от познатите дотогава планети. Откриването на аргона не обори нашите заключения относно естеството и свойствата на водорода, кислорода или азота, нито придаде съвсем ново значение на думата „атмосфера“. И още 7 нови планети да се откриеха, пак нямаше да има нужда да се преработи нито един-едничък параграф от тая книга. Онова, което се знае за планетните влияния върху живота на човека, се знае с голяма сигурност и действията на една планета не могат никога да бъдат смесени с тия на друга някоя. Колкото и несъвършена да е, но Астрологията е една истинска наука както по отношение на своите принципи, тъй и по отношение на своята практика. Тя от само себе си изисква своето място всред другите науки по простата причина, че се подава на математично доказателство и борави само с наблюдавани положения и движения на небесните тела. И оня, който поддържа основните закони на Нютон, солидарността на слънчевата система, взаимодействието на планетите и следващите от него елекростатични въздействия върху земята, не може да отрече основните начала на Астрологията. Прилагането на тия начала към фактите на всекидневния живот е само въпрос на дълги изследвания и отчитания по една изработена вече стълбица, която се е продължавала с хиляди години по всички части на земята, така че читателят трябва сам да направи собствения си хороскоп, за да подложи веднага на проверка Астрологията.

Пишещият тия редове е в положение да знае, че изучаването на Астрологията в наши дни не е по-малко искрено и широко разпространено, отколкото когато да е, но малко грижа се полага за това да бъде тя популяризирана, защото както казваше проф. Макс Мюлер: „Голямо е невежеството, което смесва една наука, изискваща високо образование, с изкуството на обикновените гадатели“. Онова, което великият Кеплер беше принуден да изповядва „благодарение на безпогрешното опитно констатиране на хармонията, която съществува между събитията на земята и промените в небесното пространство“като“неволна вяра“, науката, която прилагаше и поддържаше Тихо Брахе въпреки многобройните удари на съдбата и враждебното отнасяне към Астрологията, изкуството, което спря вниманието на младия Нютон и го накара да мисли върху проблемите на силата и материята, което плени умовете на люде като Френсиз Бейкън, архиепископ Usher’a, Халей, Сър Джорж Уитчел, Фламстед и много други, е и до днес любимо занятие на мнозина и обещава да стане предмет на популярно изследване.

Ние вярваме, че настоящото съчинение ще помогне значително на оня, които сериозно се заемат с основното проучване на Астрологията, и макар че то далеч не изчерпва онова, което се знае по предмета, но все пак ще се стреми да бъде ясно и точно в рамките, които си е поставило, и ще даде възможност на всеки малко интелигентен читател да провери претенциите на Астрологията. Литературата по предмета е значителна и авторът на тая книга изисква доверието на читателя дотолкова, доколкото собственият му широк опит и практика му дават възможност да изложи тоя предмет в една проста и сбита форма.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...