Jump to content

11. Вагнер и Шуберт


Recommended Posts

11. Вагнер и Шуберт

Вагнер

image052.png

В заоблената глава на Вагнера, принадлежаща към смесения тип, в широко откритото му горе чело се крие голяма морфогенна плодовитост, голямо богатство от идеи. Прави впечатление необикновената пластика на органите та лицето – признак на зряла индивидуалност – и силната им костна структура белег на един волев и деятелен натюрел, на един холеричен нрав, на една енергична и динамична натура. Изпъкналите форми говорят за стремеж да въплъти във форма онова, което мисли и преживява.

В масивния, заорлен нос (воля за власт, за мощ, за утвърждаване на своята личност), в едро моделираната, яка и издадена напред брада, която показва повече устрем и импулсивност, отколкото упорно търпение, се чете сила, бойкост, енергия, смелост и изпълнителна мощ. Изпълнителната мощ на волята се потвърждава и от широкото му лице, в което групата очи-нос-уста, сама по себе си така ярка, е на значително разстояние от лицевия контур.

С една реч, всичко у Вагнера показва воля за творческа проява.

Цялата натура на Вагнера, така, както е изписана по неговата глава – творческа, енергична, патетична и героична – е намерила ярък израз в неговата музика.

Оставете да прозвучи това лице, и вие ще чуете мощните съзвучия на неговите музикални драми.

Шуберт

image053.png

Сравнете образа на Вагнера, създателят на музикалната драма – могъща, мъжествена, патетична, с грандиозна и замашна конструкция – и образа на Шуберта, ненадминатия творец на песента, на прочутия Lied[125] – лирична, нежна, засягаща най-интимните струни на сърцето.

Докато у Вагнера преобладава двигателният, деятелен натюрел (едра кост, рязко очертани, изпъкнали форми), примесен с чувствителния (заоблени линии на черепа и по-скоро изпъкнали криволинейни, отколкото ръбести и отсечени форми и линии), у Шуберта преобладава стомашният натюрел (като основа) с надмощие на чувствителния (мекота на форми и линии, дребна кост, липса на напрегната мускулатура и силно развита костна система). Вагнер има предимно нервно-жлъчен, Шуберт – предимно лимфатично-сангвиничен темперамент.

Всичко в неговото лице е женственост, мекота, чувство. Лицето му – в противовес на мъжествения израз на Вагнеровото лице – има дори детски израз. Мекотата се чете и в очите му, но особено в устата му. Устата на Шуберта е характерна: пълни, сочни устни, но изящно моделирани. Белег на богати чувства, които се движат в широк регистър, те показват от една страна чувственост, желание да се вкусят соковете на живота, да се изпитат всички удоволствия и наслади, от друга – стремеж към лирично излияние в художествени, изящни форми (виж красивата им линия и моделировка). Особено красиво моделирана е у Шуберта горната устна, свързана с по-висшите емоции. Че тия лирични преживявания се изливат в музика, в песен, това се дължи на силно развитата музикална способност у Шуберта, която е намерила такъв ярък израз в челото му (вж. центъра на тона).

Още едно сравнение между Вагнера и Шуберта. Докато устата на лиричния, отдаващ се на чувства и настроения творец на Lied'a е сочна, нормално голяма и с меко прилепващи устни, у Вагнера тя е сравнително малка, със стиснати устни – признак на концентрирана, дори подтисната чувствителност, която се съсредоточава в определени обекти.

_____________________________________

[125] Lied – (нем.) песен, вероятно става дума за прочутата Серенада на Шуберт.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...