Jump to content

I - 2.5.1.1.6. Защо Бог е допуснал греха, злото и страданията?


Ани

Recommended Posts

I - 2.5.1.1.6. Защо Бог е допуснал греха, злото и страданията?

Ето ПРЕКРАСНОТО ТЕОСОФСКО ПОЯСНЕНИЕ на Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno:

Някои запитват: „Защо Господ е допуснал греха?” Пък аз питам: защо хората грешат? Съгласни ли сте с твърдението, че грехът съществува в света? Светът е създаден от Бога, но грехът като нещо външно, видимо, материално никъде в Божествения свят не съществува. Грехът съществува само в мислите, в чувствата и в желанията на хората, но външно той не съществува абсолютно никъде. Срещали ли сте някъде греха вън от човека, като същество с определена форма, и разговаряли ли сте с него? Ще кажете, че грехът е в дявола. Виждали ли сте дявол? И той е като човека, вън от него не живее. Намерете дявола и злото вън от човека! Колкото и да ги търсите, вън от човека те не съществуват. Да търсите злото и греха вън от човека, то е все едно да търсите страха вън от човека.

Защо Бог допусна греха? Причината за съгрешаването на човека седи в неговата свобода. Човек, като едно космическо същество, беше оставен свободен да определи своя житейски път. Грехът на човека е доказателство, че в битието съществува закон на абсолютната свобода. ... Закона на свободата Бог го е спазил.

На първата „човешкадвойка (Адам и Ева) е била дадена голяма свобода за развитие, но също и едно сериозно предупреждение - едно единствено ограничение: ...от дървото за познаване на доброто и злото, да не ядеш от него; защото в деня, когато ядеш от него непременно ще умреш” [1], Старият Завет, Битие, 2:17.

Това е било идеалният изпит (проверка ) за послушание на човека - да се покорява на онова, което е казал Бог.

Но дяволът Сатан е изкушил Ева тя да прояви недоверие и непокорство към Божиите думи. Известно е, че жената Ева е взела от плода на дървото за познаване на доброто и злото и яла, дала и на мъжа си Адам да яде с нея, та и той е ял.

От този миг грехът е навлязъл в света. Поради това си непокорство човекът се е откъснал от Бога. Вместо да продължават да обичат Бога поради това, че те са били обезпечени, сигурни и щастливи, техният грях ги е накарал да се чувстват посрамени, виновни и уплашени - те са се скрили от лицето на Господа между градинските дървета.

Но Бог е казал, че човекът ще умре, ако не се покори; както и в същност е станало, защото Господ не се променя и което каже става. Смъртта означава отделяне от Бога - духовни смърт. Човекът започва да умира и физически, защото вече е имал погубена душа и смъртно тяло - виж фиг. 1 на стр. 233.

Georgi-4.jpg

Потомците на първата „човешка” двойка Адам и Ева са наследили опорочената им природа и греховния им характер. От тогава, както при замърсяване на извора на една река, отровата на греха тече към всички потомци на Адам и Ева „...и по тоя начин смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха” [1], Новият Завет, Посланието на Апостол Павел към Римляните, 5:12. Има се предвид преобладаващите слабости на човека и лоши отношения между хората („всичките човеци”), защото в следващите стихове 13 и 19 се пояснява, че „от Адам до Мойсей смъртта е царувала и пад ония, които не бяха съгрешили според престъплението на Адама, който е бил „образ на бъдещия човек на Земята”, но „както чрез непослушанието на единия човек (Адам) станаха грешни мнозина, така и чрез послушанието на единия (Исус Христос) мнозина ще станат праведни”.

За съжаление, определението „всички човеци включва в себе си и автора, всички нас. Има нещо общо за всички нас: ние сме грешници и ще умрем и физически. ”

„Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си и истината не е в нас” [1], Новият Завет, Първо Съборно Послание на Йоана, 1:8.

„А пък ако твърдим, че няма да умрем, ставаме смешни”[14].

В днешните медии се изнасят много факти на насилие, несправедливост, безредици, закононарушения в обществото. Лесно е да се критикуват тези недъзи на съвременното общество. Но преди да критикуваме другите, нека се запишеше дали сме съвършени и дали водим живот, който да е угоден на Светия Бог. Честни, чисти, любвеобилни и безкористни ли сме? Бог знае отговорите на тези въпроси, а също и ние: всички съгрешиха и не заслужават да се прославят от Бога“ [1], Новият Завет, Посланието на Апостол Павел към Римляните, 3:23.

Ние сме грешници по рождение, по природа, в своята практика и избор, затова трябва спешно да се изправим пред фактите и последствията (кармата пи). И затова в Християнска сутрешна молитва има текст „Господи, помогни ми да прекарам деня угодно на Тебе и спасително за мене!

Интересни са следните теософски мисли на Учителя Петър Дънов - Beinsa Douno: „Ще попитате защо Бог допусна всичко това, за да се дойде до грехопадението. Това ще ви кажа след хиляди години, като говорим пак, защото сега няма да можете да го разберете“ (защото хората не познават Царството Божие). И все пак, тълкувайки Библията той пояснява [10]: Човек е грешен, но причина за това не е Господ, който го създаде, но естеството на материята, от която Бог направи човека, беше неустойчива. Тя беше човешка кал. Тази неустойчивост съответства на бунтарски дух на някои от първите същества от Невидимия свят като Сатан, но има и верни като Йов на Земята, пояснено на страници 217-218 по-долу. Затова Бог не оставил човека напълно свободен, а му поставил само известното едно войнствено ограничение: да не яде от „забраненото дърво за познаване на доброто и тото“- „единственото дърво от човешкия порядък, в който съществуват лъжата и кражбата” От Адам и Ева е дошла лъжата в света, защото те са скрили истината: Адам се е оправдал с жена си, а Ева - със змията.

Следователно ЧОВЕК ГРЕШИ, ЗАЩОТО Е ОСТАВЕН СВОБОДЕН. Но ЧОВЕК Е СВОБОДЕН И ДА СЕ ИЗПРАВИ! Трябва да бъдете силни да направите (по) грешка, по да бъдете и силни да я изправите. Тогава сте силен човек.

Бог допусна (по)грешката в рая, за да се яви силата. СЪВРЕМЕННИТЕ ХОРА ЩЕ БЪДАТ ПО-ДОБРИ, отколкото беше Адам в рая, дори по-добри от Адама преди да беше съгрешил [10], том I, стр. 184.

... В тяхно време още се е проверил законът, че НЕЩАТА не СТАВАТ, както човек очаква и иска, но ТОЧНО ТЪЙ, КАКТО БОГ ИСКА.

Българската поговорка гласи: Човек предполага, но Бог разполага. Ето защо си нужни любов, уважение и послушание към Бога. Ако всеки ден придобивате по едно Божествено състояние, ще имате 365 Божествени състояния. Това е грамаден капитал, с който може да постигнете всичко. Ако не придобивате Божествени състояния, животът се развива мъчно - голяма сиромашия настава. Вие ще предизвикате сиромашията изкуствено. Днес хората работят повече за пари. Ние пък казваме: работи, без да очакваш да ти се плати. Бог се грижи за нас. Когато работите с любов, непременно ще ви възнаградят, ще изкарате хляба си.

Днес БОГ СЪЗДАВА НОВИЯ ЧОВЕК И ЩЕ ГО НАПРАВИ не от неустойчива човешка, но ОТ устойчива БОЖЕСТВЕНА МАТЕРИЯ [10], том I, стр. 155 157.

ВСИЧКО ТОВА (греха, злото и страданията) БЕ ДОПУСНАТО, ЗА ДА СЕ ПРЕВЪРНЕ В БЪДЕЩО ДОБРО. ВИЕ НЯМАШЕ ДА РАЗБЕРЕТЕ ЖИВОТА, АКО ОСВЕН ДОБРОТО И ЗЛОТО („скрито някъде дълбоко в човешкия егоизъм” 110], том I, стр. 386; НЕ БЕШЕ ДОПУСНАТО В СВЕТА.

НАЙ-ГОЛЯМОТО ЗЛО в света е ГОЛЯМАТА АЛЧНОСТ на хората.

По отношение на ПОЛЗАТА ОТ ЗЛОТО И СТРАДАНИЯТА Учителят Петър Дънов - Beinsa Dounо е казал: ти си добър човек по причина на злото. Умен си по причина на глупостта. Благороден си по причина на гордостта. Следователно злото е сила, без която не можете да се справите с мъчнотиите. Горчив елемент е злото, но той е извор на сили. Не пипайте този елемент. Не питайте защо е допуснато злото в света, но ползвайте се от онази велика мощна сила, която се крие зад него. МЪДРОСТТА СЕ ПОСТИГА САМО ЧРЕЗ МЪКИ И СТРАДАНИЯ.

Христос понесе греховете на хората с оглед на тяхното бъдещо добро. Той вярва, че някога те ще разберат Любовта и ще се обърнат към Бога [ 10], том I, стр. 184.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...