Jump to content

Recommended Posts

ЛЮБОВ И ОБИЧ

Веднъж един законник фарисей, за да изпита Исуса Христа, зададе му следния въпрос: „Учителю, коя е голямата заповед в Закона?“ А той му рече: „Да възлюбиш Господа, твоя Бог от всичкото си сърце, от всичката си душа и с всичкия си ум“. Това е голямата и първа заповед. А втората подобна на нея е тази: „Да възлюбиш ближния си по дух както себе си“. „На тези две заповеди висят целият Закон и пророците.“ (Матея 22:35-40)

Ето още няколко цитата от Исуса Христа:

„А когато дойде Син човешки в славата си, ще рече на тези, които са от дясната Му страна: дойдете вий, благословени от Отца Ми, наследете Царството, пригодено за вас от създанието на света. Защото огладнях и ме нахранихте, ожаднях и утолихте жаждата ми, странник бях и ме прибрахте, гол бях и ме облякохте, болен бях и ме посетихте, в тъмница бях и ме споходихте.“ „А Царят в отговор ще им рече: истина ви казвам, понеже сте направили това на един от тези скромни мои братя, на мене сте го направили.“ (Матея 25:31-40)

„Нова заповед ви давам: да любите един другиго, както Аз ви възлюбих, така и вие да любите едни другиго.“ (Йоан 13:34; 15-12)

„И ние познаваме и сме повярвали в любовта, която Бог има към нас. Бог е любов и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога и Бог пребъдва в него. И тази заповед имаме от Бога: „Който люби Бога, да люби и брата си“. (I поел. Йоаново 4:16-21)

„Защото ето що е любовта към Бога: да пазим Неговите заповеди.“ (I поел. Йоаново 5:3)

„Ако любовта Божия не ви се увеличава всеки ден с по един градус, вие не сте на прав път! Ако разумността ви не се увеличава всеки ден с по един градус, вие не сте на правия път. Увеличава ли се любовта ви всеки ден с по един градус, вие сте праведен човек. Мнозина се оплакват, че любовта им постепенно изчезвала. Това, което изчезва, което престава и се намалява, не е любов. Любовта в своите прояви е непроменлива; тя всеки момент

Беинса Дупо

Нека направим героични усилия да превземем крепостта на любовта, имайки съзнанието, че обитаващи в нея, нито низшето естество в нас, нито тъмните сили могат да ни уязвят. Любовта е броня и облечени в нея и пламъците на ада не могат да ни изгорят.

Любовта има различни степени на интензивност. В Светото Писание се говори за три вида любов, според обекта на любовта: любов към Бога, любов към ближния по дух и любов към врага.

Любовта към Бога трябва да бъде безгранична, предана, да обзема цялото ни същество: сърце, ум и душа.

Мярката за любовта към ближния по дух е: колкото обичаме себе си. Основата на тази любов е братството между хората. Във всеки човек има Божествен дух и Божествена душа. Те са еднакви по същност, но различни по степен на проява. В светията те са разцъфтели в своя блясък, а у много хора те са още в латентно състояние, спящи. Но в процеса на еволюцията те ще се пробудят. Ние не обичаме себе си безгранично, нали? Колко пъти сме били небрежни към своите духовни и физически интереси! Колко пъти със своята ценност си пакостим, макар че знаем или можем да предвидим резултатите! Следователно и ближния си по дух сме длъжни да обичаме, както обичаме себе си. По-напредналият ще има по-прецизни отношения към себе си, към своите нужди и интереси, и ако е решил да изпълнява заповедта за любов към ближния, той ще я изпълнява във форми, които се различават от проявите на друг, който също е решил да изпълнява тази заповед, но е човек с повърхностен ум, с необработено сърце и слаба воля.

А каква е наградата на любовта? Апостол Павел, цитирайки пророк Исая, казва: „А според както е писано -каквото око не е видяло и ухо не е чуло и на човешкото сърце не е дохождало, всичко това е приготвил Бог за тия, които го любят“. (I поел. Към Коринт. 2:9) За да разбере читателят смисъла на този цитат, нека прочете и „II послание към коринтяните“ (12:1-6) - такива висши наслади чакат тези, които са възлюбили Бога, които в земния си живот са изпитвали радостта да живеят в хармония с любовта.

Ето как апостол Павел определя любовта: „Любовта дълго търпи и е милостива; любовта не завижда; любовта не се превъзнася, не се гордее, не безобразничи, не търси своето, не се дразни, не държи сметка за злото, не се радва на неправдата, а се радва заедно с каквото е от истината; всичко премълчава, всичко търпи. Любовта никога не отпада... И така, остават тези трите: вяра, надежда и любов; но най-голяма от тях е любовта. Следвайте любовта, но копнейте и за духовните дарби.“ (I поел. към Коринт. 13:4-13; 14:1)

Нека завършим с един цитат от апостол Петър: „За да станете чрез тях участници на Божественото естество..., то по самата тази причина положете всяко старание и прибавете на вярата си добродетел; на добродетелта си — благоразумие; на благоразумието си - себеобуздание; на себеобузданието си - твърдост; на твърдостта си - благочестие; на благочестието си - братолюбие и на братолюбието си - любов. Защото, като практикувате тези добродетели, никога няма да отпаднете, понеже така ще ви се даде широко вход във вечното царство на нашия Господ и спасител Исус Христос.“ (II съб. Поел. Петрово 1:4-11)

1. Да живееш по волята на Бога, значи да бъдеш подобен на Бога. А за да бъдеш подобен на Бога, трябва от нищо да не се боиш и нищо да не желаеш за себе си; трябва само да обичаш.

2. Всеки се старае да направи на себе си повече добро, а пък най-голямото добро в света е да живееш в обич и съгласие с всички хора.

3. Не може човек да се застави да обича. Но фактът, че човек не обича, не значи, че в него няма обич, а само, че в него има нещо, което пречи на обичта.

4. Душата ти е пълна с обич, но тази обич не може да се прояви, защото греховете ти не й дават път. Освободи душата си от това, което я замърсява и ти ще обикнеш всички и даже тогова, когото си наричал враг и си го ненавиждал.

5. Няма нищо по-радостно от това, да знаем, че ни обичат. Но за да ни обичат хората, трябва не да им угаждаме, а само да се приближаваме към Бога. Приближавай се към Бога и не мисли за хората, и те ще те обикнат.

6. За да се обединят хората, не е нужно да си вярват, а е нужно всички да вярват в Бога. Вярват ли всички хора в Бога, всички ще се съединят.

7. Истинска обич е тази, когато ние обичаме, не защото хората ни са приятни или полезни, а защото във всеки човек ние признаваме този дух, който живее в нас. Само когато обичаме така, ние можем да обичаме не само обичащите ни, но и ненавиждащите ни, враговете ни.

8. Ако доброто дело се върши заради нещо, то не е добро дело. Истински обичаш само тогава, когато не знаеш защо и за какво.

9. Трябва да уважаваме всеки човек, колкото жалък и смешен да е той. Трябва да помним, че във всеки човек живее същият дух, който е и в нас. Често хората мислят, че ако обичат ближните си по дух, с това те имат заслуга пред Бога; всъщност Бог ти е дал туй, което ти не си заслужил - дал ти е най-голямото благо в живота — обичта.

По П. Н. Толстой

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...