Jump to content

Псалмите на Давид - 23 псалм


Recommended Posts

ПСАЛМИТЕ НА ДАВИД.

ПСАЛМ 23

Георги Стойчев

Малко са историческите паметници, останали за човечеството и като произведения на изкуството от миналите векове,подобни на псалмите на Давид. Да пееш и да танцуваш пред Господа, да изречеш най-съкровените слова, да Му отдадеш цялото си сърце, да посветиш живота си на Неговото дело – това е пътят към безсмъртието. Цар Давид е изминал този път, затова неговите псалми са жив разказ за страданията на душата, която търси спасение. „И в рая да живея, и в ада да отида, в душата ми ще има само радост.“ „Благославяй, душе моя, Господа!“...

Псалм 103 е един от върховете на поетичната мисъл на цар Давид. Звучи като космическа симфония. Учителя го цитира в своите беседи като образец на молитва, поезия и песен:

„В стиховете от 1 до 12 Давид описва отношението на Бога към човека: Колкото отстои изток от запад, толкова е отдалечил (Бог – бел. авт.) от нас престъпленията ни.“ (12 ст.). Бог държи престъпленията и греховете на хората далеч от съзнанието си, с което им дава възможност да не се спъват, да вървят напред. Съгреши ли някой, Той му казва:„Стани, напред върви!“  Както жали отец чедото си, така жали Господ онези, които Му се боят.“ (16 ст.) На сегашен език преведено, това значи: Така жали Господ за онези, които Го обичат. Страхът е животинско състояние, а любовта е състояние на човека. В пророческите времена, във времето на цар Давид, човек е бил повече във фазата на животното, затова е употребена думата страх. Сега човек е повече мислещо същество, а по-малко животно, затова думите страх от Господа трябва да се заместят с Любов към Господа. А милостта Господня е от века и до века върху онези, които Му се боят.“ (17 ст.). Милостта Господня е върху онези, които Го любят, които Го слушат. Днес страхът е превърнат в послушание.

И тъй, като станете сутрин, обърнете се към душата си със следните думи: „Душе моя, благославяй Господа!“ Ако преди 3000 години Давид можа да каже това, защо вие днес да не го каже-те?“ (Учителя)

По този начин една велика, красива душа е общувала с Господа в онези далечни времена. Днес светът е различен, хората са се променили, но Бог е вечна и неизменна същност. Нашето разбиране, нашето отношение не може да бъде друго, защото Бог не е променил своето отношение към хората; а ние, хората, имаме нужда от разговор с Господа. Разговорът с Господа в духовната наука се нарича молитва, псалм. И днес псалмите на Давид помагат на душата да поддържа жива връзката си с Бога. Учителя поставя задача на учениците си, която е изпит за тяхното безстрашие, обич и любов:

„Всяка сутрин вие трябва да съчините по един псалм от себе си. Който не знае да съчинява псалми, не може да се моли. Първата работа като станете сутрин, е да съчините един малък псалм и да видите дали Бог ще го приеме.“

 

Това е школата на Бялото Братство. Ние имаме примера на един от нейните ученици – цар Давид, който е изпълнил скромно, топло и вдъхновено задачата на Учителя и ни е оставил пример на вяра и служене. За ученика няма минало, настояще и бъдеще – времето е сега.

Georgi_Stoichev_05.jpg?fbclid=IwAR0yJucG

„Бягството на Давид“, Юлиус Шнор фон Каролсфелд, гравюра на дърво

 

Псалмите имат магическо въздействие. Те съчетават вярата в Бога с тайната наука на древните, поднесена по типичния за източните народи начин: чрез символи, които разкриват дълбоката философска мисъл на автора, чрез поетични образи, които могат да бъдат изтълкувани в традицията на езотеричното знание. Символите и образите се превръщат в обекти на човешкото съзнание. Така псалмите оживяват и душата се докосва до тайната на Божественото творение. Необходимо е съсредоточено внимание и време, за да може мисълта да преодолее текста, да го разбере и да се слее с неговия дълбок духовен смисъл. Затова молитвите и псалмите се изговарят бавно и ритмично. Ритъмът организира и насочва човешката мисъл. Източните народи произнасят дадена мантра или сричка многократно, на определен тон, с определен ритъм. Когато вибрациите на всички клетки на тялото на посветения се слеят в една единна вибрация със звученето на мантрата, той изпада в екстаз. Трябва да се опитаме да чуем вътрешния глас на псалми-те, звука на образите, картините и символите. Ще направим опит с псалм 23, който покорява въображението със своята красота и съвършенство.

Псалм 23

„Господ е пастир мой“

Според Учителя Господ Исус Христос е колективно същество. Чрез Него се проявява цялото Небе – всички йерархии от духовни същества, завършили своята еволюция преди милиони години. Господ е най- великото, чисто и благословено Същество. Когато произнесем думата Господ, в нашето съзнание се появява образът на пастира, който води стадото; на Учителя, Наставника, който води своите ученици. Пастирът свири със своя кавал, стадото го следва. Чува се само сладкият глас на медните чанове. Истинско щастие за ученика е да намери своя Учител.

„На зелени пасбища ме упокоява“

Зелените пасбища символизират земните условия на живота: храната, дома, работата, почивката, приятелите, всички материални потребности на човека. Този, който приеме Учителя – Божествения Дух – за свой ръководител, той ще има всички материални условия, възможности и постижения. Животът му ще бъде изпълнен с тишина и уют. Този стих има отношение към физическото поле.

„При тихи води ме води“

Водата символизира живота. Учителят ни води при тихите води – при живота, изпълнен с тишина и хармония. Извежда ни от ограниченията на материята, на материалното съзнание, за да ни въведе в света на универсалната Любов, както малките капчици се събират, за да напълнят със своя живот моретата и океаните. Физическото тяло на човека е изградено от около 80% вода; тази вода, която носи живота, ни свързва. Тя е основата на единството, на връзката, която съществува между душите във физическия и духовния светове. Този стих има отношение към духовния свят. Водата е неговия символ.

„Възвръща душата ми”

Душата – безсмъртната човешка същност – е напуснала света на свободата и е слязла в света на ограничението, за да до- бие опитността да одухотвори материята и да се завърне при своя Създател. Когато изречем тези думи, човешкият Дух – нашата Божествена същност – ни изпълва със своето присъствие. Усещаме как нова енергия изпълва съзнанието ни. В ума ни нахлуват красиви мисли, а в сърцето – възвишени чувства. Звучи музика, лее се светлина. Горе сме – в света на Духа.

„Води ме през пътеки на правда заради Името си“

„Пътеки на правда“. Колкото и да е условен преводът на псалмите, между пътеки и път има голяма разлика. „Пътеките“ са индивидуалните стъпки към пътя. „Пътят“ е духовно понятие със строго определено съдържание. Правдата има отношение към пътя на Божествената справедливост, която изисква да изчистим всички задължения, да се освободим от неправдите, които сме до- пуснали по време на нашия живот в света на гъстата материя. Да изчистим своята карма. Тази чистота е „заради Името“. Нашият живот е подпечатан с името на Господа Исуса Христа. Той затова слезе между своите си – да ги на- учи да познаят върховенството на закона – Божествената Правда. Да изучат малките тайни стъпки, които водят към нея.  

„И даже в дола на смъртната сянка ако ходя...“  Когато между Слънцето и човека застане тъмно тяло, то хвърля своята смъртна сянка върху неговото съзнание. Човекът ос тава без Истина и Светлина. Това състояние не означава непременно физическа смърт, то е „долът“, но означава духовна смърт.

„...не ще се уплаша от зло,защото Ти си с мене.“

Не ще се уплаша от смърт­та, защото аз съм изчистил своята карма и Ти, Господи, си с мене.За духовното Слънце прегради няма, то винаги свети. За Господа прегради няма, Той е винаги с нас, когато сме чисти, изпълнени с вяра и упование.

„Твоят жезъл и Твоята тояга– те ме утешават.“

Жезълът символизира духовната сила, чрез която кандидатът достига посвещение. Жезълът е небесната закрила на Йерархията,която властва в духовното пространство вън и вътре в човека.Тоягата е физическата сила, която има отношение към материалния свят. Тя може да означава даже насилие. Понякога ние, човеците, неразбираме доброто, което Господ е приготвил за нас. Тогава идва тоягата – страданието, което ни показва пътя. Има моменти,когато Господ стоварва тоягата върху гърба на нашите неприятели, защото такава е Неговата воля. Тоягата е нашата физическа защита.

„Приготвяш пред мен трапеза срещу враговете ми“

Бог е всемилостив, дарявани със своето изобилие – трапезата, отрупана с материални и духовни блага, въпреки враговете ни – „срещу враговете“ ни. Враговете са навсякъде – вътре в човека и вън от човека, във физическите, астрални и ментални полета, с които е свързан неговият живот. За ученика, който познава Пътя, който всяка сутрин съчинява псалм за Господа, трапезата винаги е готова. Бог дава – това е Неговото естество. Ще се ползват само поканените на Господнята трапеза.

„Помазал си с елей главата ми.“

Главата на човека е неговия Божествен свят. Умът и мисълта са връзката със светлината на Всемира. Елеят е специалният екстракт, символ на Божественото присъствие, с което Небето ни дарява и благославя. В ума на човека се влива животът на цялото космично пространство. Елеят е есенцията на този живот. Това са минутите на откровение, чрез които човек достига съвършенство, придобива знание за Пътя.

„Чашата ми се прелива.“

Чашата е мъдрото човешко сърце, което прелива от Любов към своя небесен Баща, от истинско знание за духовните закони, които управляват живота на всички времена и пространства,от благодарност за Неговата милост и благодат, защото само мъдрото сърце носи знанието на вечното развитие, само мъдрото сърце е изпитало страданието,което сега прелива в радост.

„Наистина, благодат и милост ще ме следват През всичките дни на живота ми, И ще живея в Дома Господен На дълги дни.“

„В Дома Господен на дълги дни“, „В Дома на Отца моего много жилища има“ – цар Давид говори за закона на прераждането, за пътя на човешкото съзнание през пространствата и времената на Вселената. От една страна, Господ ще ни даде достатъчно дълъг живот сега, за да изпълним задачите, заради които сме слезли на Земята. Но дългите Господни дни носят вяра и надежда, че Господ ще ни опази през следващите години, времена и епохи, за да бъдем съработници на Неговото дело.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...