Jump to content

Вътрешна духовна криза


Recommended Posts

ВЪТРЕШНА ДУХОВНА КРИЗА

На втората учебна година (1909/1910) аз вече се разколебах вътрешно в православната християнска църква.

Аз вече не можех да вярвам сляпо в църквата и в това, което ни се предава чрез тълкуванията на Отците и на Църковните събори. Когато изучавахме Стария и Новия завет, аз забелязах, че с всички църковни тълкувания се цели да се оправдаят убийствата във време на война, революция и т.н. Казано е: “Не убивай” в 10-те Божи заповеди. Тълкувателите, обаче, казват, че може да се убива, когато правителството ти заповяда, за защита на отечеството и т.н.

Новият завет е още по-категоричен по отношение на убийството. Не само нямаме право да убиваме, но нямаме право и да мразим, да се гневим, защото убийството е резултат на омразата между хората и народите.

Това беше първото основание да престана да вярвам в православието, което всъщност се е продало на държавната, светската власт от III в. след Христа. Второто основание е противоречието между живота, който води висшето духовенство, и учението, което проповядва. Като хористи по Великден ние пеехме рано сутринта на първо Възкресение - в Екзархийската църква в Шишли. Присъстваха няколко владици и ние хористите. Трапезата, която видях тогава с най-всевъзможни месни продукти и спиртни питиета, деликатеси и лакомства, ми показа ясно, че има голямо противоречие между думи и дела на православната църква в лицето на висшето духовенство. Аз видях, че тези духовни водачи не вярват в Духа, в Любовта, а в материята, в яденето и пиенето. Т.е. те са идеалисти на думи, а материалисти на дела.

Третото основание - противоречието между науката и християнската православна църква, когато тя тълкува Библията по буква, а не търси дълбокия символичен смисъл на библейския текст.

Аз престанах да вярвам в това, в което досега вярвах, т.е. в православната вяра. Но в душата си аз чувствах, че в Евангелието има нещо възвишено, Божествено.

Почнах да се запитвам: Какъв е смисълът на живота? Защо живея?

Понеже обредите и церемониите черковни изгубиха за мене смисъл, аз престанах даже да вярвам в този Бог, в който досега вярвах. Остана една вътрешна вяра в природата, в разумността и целесъобразността на всичко в природата. С други думи, аз станах пантеист, започнах да виждам Бога в природата, в законите на природата, зад които се проявява Бог.

Изгревът на слънцето за мен беше велик символ на разумността в природата. През пролетта аз ставах рано и посрещах изгрева на слънцето. И първото ми стихотворение, което писах, беше химн на слънцето.

Привет о, слънце о,живот,

Привет о, царю дневни,

Ти кой строши наший хомот

На тма вериги черни. ”

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...