Jump to content

Освобождение от пленничество - връщане в България, следване в университета. Кандидат-гимназиален учител в София. Духовната школа на Изгрева


Recommended Posts

ОСВОБОЖДЕНИЕ ОТ ПЛЕННИЧЕСТВО - ВРЪЩАНЕ В БЪЛГАРИЯ.

СЛЕДВАНЕ В УНИВЕРСИТЕТА - 3 г.

КАНДИДАТ-ГИМНАЗИАЛЕН УЧИТЕЛ В СОФИЯ.

ДУХОВНАТА ШКОЛА НА ИЗГРЕВА (1920-1924 г.)

След общо две години пленничество ние се върнахме в България в края на юни 1920 г. Още в София аз бях подготвен да науча, че сестра ми Мария и брат ми са починали преди две години, когато аз съм бил пленен. От четири деца, моите родители изгубили три и мене считали за загинал. Останала жива най-малката ми сестра Елена, която също боледувала. Брат ми починал от испанската болест, от която загинаха хиляди след войната. След моето завръщане започна нов период в моя живот. Моето голямо желание да продължа образованието си в университета нямаше спънки, защото като се върнах от плен, получих половината заплата за близо 2 години като взводен командир (подпоручик). Всяко зло за добро! Всяко страдание и изпитание си има и добра страна. Тези пари аз вложих в книжарницата, която преди войната още бях отворил и баща ми я поддържаше, с условие да работи с тези пари и да ми праща месечно, като се запиша за студент. Моята мечта да стана учител надделя и аз записах педагогика и философия в Софийския университет, макар че ме привличаше и медицината. Почна се нов период в моя живот. Есента на 1920 г. аз бях вече студент. Същевременно посещавах сказките на Софрони Ников, на теософското общество; работех активно като член на Вегетарианския съюз и Вегетарианската кооперация. А също така посещавах и неделните беседи на Учителя, които всяка неделя държеше на ул. “Опълченска” 66. Освен вегетарианците, последователи на Толстоя, с които аз се познавах от по-рано около издателство “Възраждане” - Ст. Андрейчин, Йордан Ковачев, Янко Тодоров и др., които издаваха сп.“Възраждане”, сп. “Вегетариански преглед” и в-к “Свобода”, аз постепенно се запознах с Всемирното Бяло Братство, главно със студентите, които редовно посещаваха неделните беседи, между които се сближих с Георги Томалевски - физик, Кирил Икономов - музикант, Кръстю Тулешков - естественик, Борис Николов, Георги Радев, Георги Марков (естетвеници и математици), Кузман Кузманов. Отначало ние се увлякохме от един духовен кръжок, който получаваше послания чрез медиум - послания от Бялото Братство, чрез които се даваха закони и правила на живота. Ние се хранехме главно с варено жито, варени картофи и плодове. Даваха ни се задачи - общи и индивидуални. Напр, в дъждовно време да идем на Витоша за цял ден и пр. - задачи за каляване и послушание. Стана въпрос, може ли човек да се ръководи чрез медиум или по-добре е да следва един Учител, който е дошъл на земята и образувал школа, който е пример във всяко отношение и дава методи за новия живот. Ние се отнесохме до Учителя Дънов. Той отговори: “Ако може човечеството да се ръководи чрез медиуми, нямаше нужда да слизат на Земята Великите Учители”, които са основатели на религиите и са имали духовни школи. И тогава ние решихме, че това е истината и скъсахме с медиумите.

Студентският живот в университета се състоеше от редовно посещаване лекциите на професорите и техните упражнения, както и в общуване със студенти. Едни от студентите -социалисти и комунистите, бяха последователи на материализма, а друга част бяха идеалисти, последователи на Толстоя, вегетарианци, трезвеници, окултисти. И трета група - още не самоопределили се. Имаше въздържателно студентско дружество, което пропагандираше трезвеността и се бореше против тютюнопушенето.

Между професорите, проф. Георгов застъпваше идеалистическия мироглед, четеше лекции из Историята на философията. Проф. Д. Михалчев изхождаше от мирогледа на и критикуваше марксизма. Проф. Дим. Кацаров - вегетарианец, педагог, последовател на Толстоя, четеше лекции за образованието и възпитанието. Проф. Казанджиев четеше лекции по психология. Проф. Саръилиев четеше лекции върху учението на Бергсона за интуицията. Аз обичах да посещавам лекциите на проф. Асен Златаров, особено когато говореше за трезвеност и върху науката за храненето, защото неговият език беше поетичен и той беше любимец на студентите. Той обичаше цяла България и имаше винаги препълнени салони. Изобщо, след Първата световна война, в университета имаше винаги интензивен духовен живот и пълна свобода на изказване и творчество, щракане на идеите. Помня, че най-често имаше спорове между социалисти и комунисти от една страна и толстоисти, окултисти от друга. Сава Гановски тогава беше студент, един от убедените марксисти, с когото водехме спор. За тях всичко се свеждаше до класовата борба и те отричаха съществуването на духа, на душата, на безсмъртието, на по-висши идеали от кървавата революция, чрез която “работническата класа” ще вземе властта и ще възстанови правдата. Животът обаче по-късно опроверга тази тяхна вяра. Днес, 50 години по-късно, когато в Съветския съюз и в други държави, комунизмът (по-право партията) взе властта в ръцете си, ние виждаме, че няма справедливо разпределение на благата, че пак интелигенцията и държавниците създадоха нова привилегирована върхушка, а мнозинството - селяни и работници останаха онеправдани и лишени от свобода. Без индивидуално изправление на личността, без духовно възраждане и възприемане на безкористната Любов към всички, към душите, към всичко живо няма правда, няма ново общество. Насилието, убийството, лъжата, неправдите, егоизмът, алкохолизмът, престъпленията си остават и се разпространяват. Днес, в 1973 г., 30 години след като комунистите взеха властта и управляват, виждаме, че младежта остана без идеал, отдала се на удоволствия, пушене, пиене, разврат. И много естествено атеизмът и материализмът логически водят към егоизъм и разпуснат живот на криворазбрани удоволствия. “Няма Бог, няма душа, всичко се свършва със смъртта на тялото”. Какво ни остава? Да ядем, да пием, да имаме повече удоволствия. “Целта оправдава средствата” - езуитският морал. Животински живот.

На младежите-студенти, които са участвали във войната, университетската управа им даваше право в една година да вземат изпитите за 2 години, т.е. една година им беше дарена. Аз се възползвах от това право и завърших университета с всички изпити затри години - 1920/21, 1921/22 и 1922/23. Материалът, предвиден в програмата, не ми се виждаше труден. Нещо повече, главното ми внимание и като студент не беше напълно към лекциите, които обаче се стараех да посещавам редовно. Те допринасяха за разширяване на умствения кръгозор, особено историята на философията. Но запознаването ми с учението на Всемирното Бяло Братство в школата на Учителя за мене стана най-важното, то беше храна за ума, за сърцето, за душата и за духа. Там имаше и песни, и музика, и теория, и практика чрез екскурзии в планината и чрез възникването на поселени-ето на Изгрева - новият център на школата.

След като взех дипломата за завършен курс на Софийския университет, аз останах на стаж като кандидат гимназиален учител при Трета девическа гимназия в София - 1923/24 уч. година. Така че, цели четири години аз имах възможност да остана в София при най-благоприятни условия в културно отношение, следвайки 3 години в университета и вземайки пай-активно участие в Школата на Учителя на Всемирното братство. Най-напред аз редовно посещавах неделните беседи на Учителя, всяка неделя в 10 ч., съпроводени всякога с песни. После бях редовен хорист в хора на Братството, ръководен от Симеон Симеонов; по-после - редовен посетител на лекциите в Окултната школа - за възрастни и младежи, която започна през 1921 г.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...