Jump to content

Школата на Христа. Качества на ученика


Recommended Posts

ШКОЛАТА НА ХРИСТА. КАЧЕСТВА НА УЧЕНИКА

Първото качество, което се изисква от ученика, е той да бъде способен да учи. И вие трябва да учите и то много сериозно. И при най-трудните условия човек може да намери поне 10-15 минути свободно време да чете, да се занимава. От ученика се изисква обич към знанието. За тази цел той трябва да има свободен ум, да не се ограничава. Свободен ум се подразбира ум с полет, със стремеж нагоре. Ученикът трябва да учи. За да придобива знания, за да развива своите добродетели, ученикът трябва да се свързва с енергиите на слънцето, на Божественото слънце, което изгрява в душата на човека и никога не залязва.

Ученикът започва със слушане - това е първата стъпка, втората стъпка е вярата, а учението е третата стъпка. Следователно трябва да се научите да слушате, това е едно от първите качества. Слушането в окултната наука се нарича концентриране на ума или умът да бъде съсредоточен в една посока, без да е разсеян. Второто качество на ученика е вяра, да не се съмнява в това, което слуша и учи. Усъмни ли се веднъж, този процес на учение спира. Във вярата съмнение не се допуска. И после ученикът се отличава със стремеж към учение, т.е. той иска да придобие знание, което произтича от Мъдростта. Да знаеш да слушаш, то е едно от великите качества на ученика. Да знаеш как да слушаш, то е най-приятното в живота. С тия три качества на ученика вие засягате мозъка в три направления: центърът на вярата се намира отгоре, на повърхността на човешкия мозък, учението се намира отпред, а слушането -отзад, и се образува един равностранен триъгълник. Ученикът трябва да се развива всестранно и хармонично. Той трябва да работи едновременно и на физическия свят, и в духовния свят, като не прави разлика между работата в единия и другия свят. Ученикът трябва да се концентрира, да развива мисълта си, но не по начина на йогите, а по методите на живота, на разумната природа. Ученикът трябва да прави вътрешен анализ и изследване на всички свои състояния. Той трябва да различава кои са негови и кои са чужди състояния, откъде идат, какъв е произходът им. Преди да си легне, той трябва да се освободи от всички лоши, тежки впечатления, които е преживял през деня. Чрез съзерцание човек се учи да контролира своята мисъл, да се съсредоточава в едно направление. Само така съзерцанието има смисъл. Какво се изисква от ученика? Да бъде здрав на физическия свят, да бъде чист в духовния свят, да бъде справедлив в Божествения свят. Това са три положения, три качества, тясно свързани помежду си. Каквото е здравето за физическия свят, такова нещо е чистотата за духовния свят и справедливостта за Божествения свят. За да бъдеш справедлив, трябва да имаш истината в себе си. Заради тази истина именно Бог възлюби човека. За да успява в работата си, от ученика се изисква голяма искреност. Той трябва да бъде искрен към себе си, никога да не прикрива погрешките си, нито пък да ги преувеличава или намалява. Всички добродетели са еднакво важни и силни в смисъл, че за дадено време и за даден ученик известна добродетел оказва най-голямо влияние върху неговия характер. За ученика най-важна добродетел е послушанието. Ученикът трябва да има абсолютно послушание към Учителя си. Човек може да бъде послушен само към Висшето, Божественото. Връзката между Учителя и ученика не е временна. Тя е вечна и съществува от хиляди години насам. Учениците трябва да имат послушание и внимание към Учителя си, за да могат постепенно да се развиват в тях нови чувства и способности. Ще имате самообладание, търпение да понасяте всичко онова, което природата ви дава. Необходимо е да развивате постоянство и издръжливост, еднакво да понасяте и радостите, и скърбите. От окултния ученик се изисква едно важно качество - примирение, примирение с условията, но разумно примирение, което да почива на дълбоко разбиране на живота. Като ученици вие трябва да бъдете мъртви и когато ви хвалят, и когато ви укоряват, и да бъдете слепи и глухи за погрешките на другите. Трябва да се научите да владеете вашия ум, да владеете всичките си сили, способности и чувства. Те трябва да бъдат под пълния контрол на вашата воля. А за това пречат отрицателните черти, качества, които вие като ученици трябва да напуснете. А те са следните:

1. тщеславието;

2. лицемерието;

3. любопитството;

4. своенравието.

Тщеславието е едно животинско проявление у човека, него ще го видите у всички животни: у птиците, кучетата, конете, воловете. Тщеславният го очакват големи страдания. Неврастенията се дължи повече на човешкото тщеславие. Тщеславието е внесло лицемерието в религията. Тщеславният човек, за да покаже, че не е като другите, че е необикновен, той лицемери. От тщеславието и лицемерието ще се пазите като от огън. Любопитството и то е родено от тщеславието. То е за света, в окултната школа любопитство не се позволява, не се позволява също никакво своенравие. То е едно качество на животните, то не е човешко качество. Аз ви наричам ученици на Любовта И следователно като ученици на Любовта ще кажете: ”Аз съм ученик на Любовта, мен тщеславие не ми трябва, лицемерие, любопитство, своенравие не ми трябват - те са животински качества.” Освен тези четири отрицателни качества, друго опасно качество на ученика е гордостта. От гордостта пък е произлязла завистта. Най-опасната гордост, която съществува, тя е между религиозните, учените и окултистите.

На мястото на гордостта да внесем смирението, любовта. Ученикът трябва да има смирение, не овчедушие, а смирение -да съзнава, че Вечното, Безграничното не може да се събере в ограниченото. Освен смирението на ученика са нужни още четири качество: абсолютна честност, която изключва лъжата; доброта, която изключва злото; интелигентност, която изключва заблудата, невежеството; и благородство. Без тях ученикът не може да намери своя Учител. Доброто е морално качество на Божествения свят. Честността и добродетелта са почвата, върху която се гради, расте и развива животът. Интелигентността внася светлина в човека. Милосърдието е едно от най-великите качества на ученика на Христа. Сърцето на ученика трябва да бъде изпълнено е милосърдие. Ученикът трябва да бъде милостив. Милосърдието е необходимо. То ще премахне лошата орисница - съдбата, и ще създаде благоприятни условия за правилния вървеж на школата.


 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...