Jump to content

Година 10 (22 септември 1937 – 22 септември 1938), брой 224


Recommended Posts

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ПЪРВА КРАЧКА

„Сегашните хора се нуждаят

 от будност на съзнанието“

Учителя

За да построим едно здраво здание, което да устоява на природните бури и катастрофи, ние трябва да му дадем здрава основа. Освен това, ние трябва да проучи.и почвата, върху която го издигаме. Не всяка почва издържа голяма тежина. И най-малката погрешка, която можем да допуснем при строежа, ако не спазим и най-малкото правило на строежа, рухването на зданието е неизбежно.

Така също и при изграждането на характера си и при образуването на един здрав и прав мироглед в живота, човек трябва да постави здрава, непоколебима основа в себе си. При това, той трябва да има силна воля, която да издържа голяма тежест.

Будност на съзнанието, ето основата на новака с нов мироглед, на човека който иска да влезе в новото учение и да стане ученик и работник в живота.

Светът винаги е имал нужда, а днес най-много от човеци с будни съзнания, от честни и способни работници в полето на светлината — оная светлина, която създава живота и носи свобода. За да има такива човеци в свата — фарове в живота, те трябва да имат, нещо непоколебимо в себе си да имат една постоянна, неизменна мярка. А това се постига като познаят истината. Не я ли познаят, те много често ще се променят.

Учителят казва: „Промените, които стават в човешкото съзнание, показват, че човек няма постоянен, вътрешен мироглед в себе си. Той няма една постоянно величина, с която да работи.

И наистина, какво може да направи човек с непостоянен характер и кой може да разчита на него?

За да измени човек характера си и да го направи от непостоянен на постоянен, той трябва да направи първата крачка, да постави основа в живота си и да почне да работи съзнателно и да изпълнява задачата си, възложена му от Природата с любов, а да не чака тя да го подканва и принуждава. Защото за този, който не върви по пътищата на природата, рано или късно ще дойдат страданията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

КОСМИЧЕСКИЯТ РИТМУС В ЖИВОТА

НА ЗЕМЯТА И ЧОВЕКА

Светът, в който живеем и когото познаваме като природа, според духовната наука, е на периферията на Битието и е резултат от дейността на творческите сили на Космоса. Учителят казва: „Физическият свят е едно изложение на дейността на възвишените същества на Космоса, той е тяхна картина, която те още не са завършили.“

Целият Космос е проникнат от един величествен и мощен творчески ритмус, който в своите проявления се диференцира на хиляди по малки ритмуси, които в крайните си проявления създават материалните форми, които наблюдаваме около нас. Цялата природа около нас е проникната и е резултат на този ритмус. Всички форми, които наблюдаваме в природата — планини и долини, извори, реки, езера, морета и океани, гори, дървета, цветя и треви — всичко това са само символи, зад които действат космични сили. Всичко в Битието — от грамадните слънчеви системи до атома, вибрира, трепти под импулса на великата космична мисъл. чиято външна страна е космичния ритмус.

Но съвременният човек, благодарение на степента на развитието, на която се намира, не може да схване тази велика световна симфония, не може да схване динамиката на света, но схваща само едни статични, закостенели форми, които се раждат, растат и умират. Но този процес е само външна форма на движението на силите, външна форма на един невидим процес, който стои зад него.

Особеностите на формите и техните специфични качества ни показват как да схванем характера на силите, които действат, как да познаем характера на ритмуса, който стои зад тях. Всяка форма има своя сигнатура, свой специфичен белег, който е отпечатък на онази сила, която я е създала. Така, по външните форми, с техните качества и свойства, по закона на аналогията, можем да дойдем до познание на силите, които стоят зад тях; можем да дойдем до познаване на онзи космически ритмус, който ги е по-строил н който е тяхна вътрешна същина. Сега ние познаваме само статиката на нещата, а това е една велика илюзия, защото всичко тече, всичко е в движение. Покоя г е само една привидност и относителност, една илюзия. Онези, които са изучавали живота на природата изобщо и частно живота на растителното царство, са забелязали дейността на този ритмус в проявата на живота в природата.

В своето проявление Космичният ритмус за нас се проявява чрез поляризацията и отношението на слънцето, земята и планетите. Космичният ритмус е, който движи слънцето, земята и всички небесни тела. Като едно мощно електромагнитно течение, космичният ритмус обгръща нашата земя от към северния полюс и той е причината за движението на земята около оста й, в което движение се създава деня и нощта, той е който движи земята по орбитата й около слънцето и създава годишните времена. И в процеса на тези движения имаме ред поляризации на космичната енергия, които са предмет на проучване от астрологията. Космичният ритмус е, който кара кръвта да се движи и пулсира в човешкото тяло; космичният ритмус е, който движи и соковете в растенията.

Онези, които са развили в себе си космичното съзнание и могат да се дигнат високо в пространството, те чуват вълшебната музика на космичният ритмус, на която и най-съвършената музика е само едно бледо отражение. За тази музика говори Питагор, наричайки я „хармония на сферите“. Цялото космично пространство е проникнато от тази жива музика и под нейния ритмус се развива космичното творчество. Ние тук, на периферията на Битието, не можем да схванем тази космична симфония, защо то ни препятства гъстата материя, в която живеем.

В приливите и отливите на океаните и моретата, в движението и шумоленето на реките, в духането на вятъра и шумоленето на листата на гората, в растежа и цъфтенето на растенията и цветята, в бликането на изворите — на всякъде е отразен космичния ритмус. Погледнете кое и да е цвете и ще видите каква нежност и ефирност лъха от него. И ако имате развит слух, ще схванете музиката която то издава. Защото всеки цвят е един основен тон във величествената симфония на космичния ритмус. Всеки цвят е като врата, прозорец, през който можем да надникнем в един вълшебен свят, през който можем да схванем и влезем в контакт с вели ката космична хармонии. Цветята са живата азбука и живия език на природата, който, ако го научим, ще можем да влезем във връзка с великата Разумност, която се проявява в този ритмус.

Космичният ритмус се отличава със закономерност и целесъобразност, което е един признак, че той е проникнат от безграничната космична мждрост. В него няма нищо случайно, нищо произволно, а всичко става по великите закони на Мъдростта, която е същина на космичния ритмус.

Космичния ритмус, това е кръвта, носителката на живота във великия космичен организъм. Както кръвта пулсира, обикаля и храни цялото тяло, така и космичният ритъм прониква, храни и обновява всички части на грамадния космичен организъм. Всички онези процеси, които стават в човешкия организъм, са отражение на космичния ритмус. Както в човешкия организъм имаме две течения на кръвта, така и във великия космичен ритмус има две течения, които имат допирна точка в белите дробове на космоса. Едното течение е положително, а другото е отрицателно. Положителното отговаря на артериалната система и е носител на възвишени ефирни енергии, а отрицателното отговаря на венозната система и събира нечистотиите и ги носи със себе си, за да ги отстрани и получава пак нов потик от общия извор на живота. Така става постоянно обновяване в космичния организъм.

Друга една поляризация на космичния ритмус намираме в главномозъчната и симпатичната системи. И там имаме същото — в главномозъчната система пулсира положителното, а в симпатичната — отрицателното начало на космичния ритмус. Това са четирите реки, които обграждат Едемската градина — рая на човека. Това е един много интересен окултен факт, върху който не мога да се спра тук. С други думи казано космичният ритмус, в своята двойна поляризация, създава двете главни системи в човека кръвоносната и нервната, които са подразделени на артериална и венозна, и главномозъчна и симпатична. Тези четири системи отговарят на четирите състояния на материята и енергията, които се явяват като поляризации на космичния ритмус и които са познати в херметичната наука под следните имена: огън, въздух, вода и земя, или като четири състояния на етера — топлинен, светлинен, химически и жизнен етер.

(следва)

________________________________

Природата е вложила в човека повече възможности отколкото той предлага. От него се иска работа, постоянство, да може да развие дарбите и способностите си. За да постигне това, той трябва да се свърже с живата природа. С други думи казано: той трябва да се свърже с живия Господ, да му служи с любов. — Де е Господ? — Навсякъде. Хората сами се заблуждават, като търсят Господа някъде в небето.

Учителя

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ЗАД ТВОЯ РОДЕН ДОМ

Зад твоя роден дом е китната градина.

И там цъфтят цветя и зрее плод до плод.

Поточе шумоли, и птичка песен пее,

И грее златен лик на светъл небосвод.

*

Зад твоя роден дом е чудната градина.

И там е светлина, трептяща светлина.

И пее всеки лист, и пее всяко цвете,

И пак е тишина, велика тишина.

*

Зад твоя роден дом ти знаеш ли, че има

Градини-красота, и плод, и аромат?

И знаеш ли, че там започва планината

И оня връх, от где се вижда целий свят?

*

Зад твоя роден дом отиваш ли понявга,

Когато си във скръб, кога си угнетен?

Далеч от хорски шум, далече от живота

Във мир и тишина дълбоко потопен.

*

Зад твоя роден дом отиваш ли, когато

Гори те жад и глад изпитваш безпредел?

Ще лъхне нежен лъх, в разтворена шепа

За теб ще падне плод под слънцето узрял.

*

Зад твоя роден дом синей се планината.

По-приказна е тя от приказния свят,

На първите ти дни любимата, когато

Ти виждаше да грей във всеки нежен цвят.

*

По-приказна е тя, по-щедра и красива

От всичко що с любов си някога мечтал.

Зад твоя роден дом, високо в планината,

Проляната сълза превръща се в кристал.

Д. Антонова

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

СЛОВОТО НА УЧИТЕЛЯ

Дни на Битието

(из съборната беседа „Желаният мир“ – 28.VIII.1938 г.)

Съвременният свят, повече от всеки друг път, днес се нуждае от мир. Защото най-добрите придобивки за всяка една култура могат да се постигнат само чрез мира.

Днес бялата раса е на път да придобие този мир. Днес има повече разумни хора, отколкото във всяко друго време, които са дошли до това съзнание — да търсят мир. Водителите на човечеството през миналите времена, през миналите раси, са мислили, че светът. Бялата раса, която е носителка на мира и която воюва заради него, ще стане майка на друга една раса, на шестата раса, която ще бъде раса на братство между народите.

Аз наричам тази шеста раса — раса на братство, понеже любовта ще се прояви на физическия свят. Тогава хората ще бъдат разумни и народите ще живеят едни за други.

Големите народи ще бъдат като големите братя в едно семейство, а малките народи ще бъдат като малките братя.

И всички ще живеят в мир помежду си. Такова ще бъде положението на всички народи. Това е волята на Бога, който е създал света. Когато и да е, това време ще дойде. И то не е далеч. Ние сме вече в преддверието на тази нова епоха, понеже нашата слънчева система навлиза в областта на Божественото зазоряване, това зазоряване е неизбежно. И тогава, за всички ония хора, които мислят зло, няма да има условия за живот на земята. Те ще почнат едни други да се избиват, и всички до един ще измрат. Причината не е в тях, но в бъдещите условия, които сами по себе си разрушават злото.

Тъмнината трябва да дигне своите черги, своите постелки. Злото трябва да дигне всичките си капитали и да ги отнесе на друго място. Без да ви предсказвай нещата, като изучавате свещените книги, вие сами ще се убедите, че бъдещето не е далеч от вас. Вие ще се намерите в новата епоха. Но от вас се изисква разумна вяра.

Казвате: Как ще познаем идването на новата епоха? — Нима не можете да познаете кога слънцето изгрява? Трябва ли някой да ви доказва, че когато зората се пуква, слънцето изгрява? Когато зората на новия живот почне да се пропуква, и слънцето ще изгрее. Писанието казва, че тази епоха ще настане тогава, когато слънцето почне да потъмнява и луната почне да губи своята светлина. Тогава Син Человечески ще яви своето знание на земята. Под думите „слънцето ще потъмнее“ разбираме онова време, когато хората ще престанат да мислят, че един народ може със силата си да се наложи на Друг народ . Под думите „луната ще изгуби своята светлина“ разбираме времето, когато всички религии, всички религиозни системи ще престанат да мислят, че сами могат да оправят света.

Следователно, когато всички народи престанат да мислят че ще могат да оправят света, когато държавите престанат да мислят, че ще оправят света, тогава Син Человечески ще се яви на земята със своето знание. Това няма да ви го доказвам, понеже вие сами ще го видите. Всеки човек сам ще види това, което ще стане. Сега аз ви казвам, че слънцето изгрява. Кое е доказателството за това? — Никакво доказателство няма. Като видите че слънцето изгрява, сами ще се убедите в това — аз няма какво да ви обяснявам.

Всеки човек трябва да даде ход на новото сърце в себе си. Новото сърце, това е сърцето, което е направено от мека материя, а не от камениста, кремъчна материя. Мекото сърце е направено от материята на милосърдието.

Всеки човек, на когото сърцето е милосърдно, е кандидат за новата раса.

Мекотата на сърцето е един от признаците на хората от новата раса. Каменното сърце на хората трябва да се отнеме и да се замести с меко, ново сърце. Каменните, коравите сърца на хората ще се употребят за паваж на улиците, а меките сърца ще се поставят да трептят, да изнесат хубавото и красивото на Божествения свят. Казано Писанието, че в този ден именно, Бог ще вложи духа си в меките сърца на хората, и ще го познаят всички, от малки до големи.

Господ е почнал вече да влага духа си в сърцата на хората. Във всички хора е започнало вече да се пробужда новото сърце. Хората постепенно се пробуждат, както цветята пролетно време постепенно се разцъфтяват и връзват семе. Великото в света седи в това пробуждане и в освобождението на хората от сегашните несгоди на живота. Хиляди неща има в живота, които могат да ви смущават, но хиляди неща има, които могат и да ви радват.

Ако разбирате всичките Божии закони, вие трябва да се радвате при срещата си с един добър човек; вие трябва да се радвате на срещата си с един умен човек, вие трябва да се радвате на срещата си с един поет или с един писател, или с един камънак, или с един земеделец. Вие трябва да се радвате на срещата си с всеки човек, който работи за повдигането на света, на човечеството. Вие казвате за някого: земеделец е този човек, или, каменар е той и се отнасяте небрежно с него. Не! Земеделец е всеки човек, който облагородява почвата. Каменар е всеки човек, който облагородява камъните. Художник е всеки човек, който облагородява лицата. Скулптор е всеки човек, който оправя погрешките на хората. Поет или писател е всеки човек, който създава хубави работи.

Знаете ли, колко мощни са човешките думи? Един млад момък се отчаял от живота и решил да се самоубие. При него дошла една мома и му казала само една дума. Той носел в себе си два револверно като чул тази дума от младата мома, веднага хвърлил револверите настрана, очите му придобили особена светлина и казал: Аз се отказвам от решението си да се убивам! Отсега нататък ще живея за човечеството. Каква е тази дума, която момата му казала? Ще оставя на вас, вие сами да я отгатнете.

Не се изисква много говорене на хората. Една дума може да се каже, но да е Божествена. И като се каже, да стане. Бог каза: „Да бъде светлина!“ —и стана светлина. Само една дума трябва да се каже на човека от Божествения език. Бог казва само по една дума. През шестте дни, когато е създавал света, Бог е казвал само по една дума, а на седмият ден си е починал. И каквото е казвал, е ставало. Казвам: Умовете на сегашните хора трябва да бъдат групирани. Навсякъде са нужни хора на мира. Всички хора трябва да воюват за мира. Ние ще водим война, която ще има предвид възстановяване на мира. Писанието казва, че който спечели тази война, той ще се спаси. Затова трябва да се воюва за мира. Тази истина трябва да носят всички вярващи. Днес всички говорят за любовта, но не я прилагат. Божествената сила, която сега иде в света, ще стопи човешките сърца и умове. При тази светлина и топлина на любовта всичко зло ще се стопи. Всички лоши хора ще се стопят, ще изчезнат, и ще останат само праведните и добрите хора да живеят за да се убедят, че любовта не трябва да се обижда. Сегашните хора обиждат любовта, но трябва да знаят, че любовта е, която ще освободи света.

Христос казва: „Моят мир ви оставям“. Значи и Христос е за мира Той е за онзи мир, който ще се основе на любовта, на братството между всички народи, между всички хора, да познаят, че те са братя и сестри помежду си. Всеки брат трябва да отдава почитание и уважение на брата си и на сестра си. И всека сестра трябва да отдава почитание и уважение на сестра си и на брата си. Братската и сестринската любов, това е нищо друго, освен клоните на бъдещата култура. Ние имаме и майчина любов, към която се отнасяме с всичкото си уважение, но в нея има един малък егоизъм. Вземете, запример, любовта на тигрицата към нейните малки. Тя обича малките си, но всеки момент е готова да отнеме живота на друго същество за своите дечица. Дойдете ли до братската и сестринската любов, ще видите, че те стоят по-високо от майчината.

Майчината любов представя корените на живота, а братската и сестринската любов представят клоните на живота. Божествената любов пък представя плодовете на дървото на живота. От корените на майчината любов, от клоните на братската и сестринската любов, произлизат плодовете на Божествената любов. С тези плодове, именно, бъдещите хора ще се хранят. Като се хранят с плодовете на това дърво, в бъдеще хората ще станат безсмъртни. Следователно, когато майчината любов създаде корените на дървото, когато братската и сестринската любов създадат клонете на дървото, тогава ще се явят плодовете на Божествената любов, които ще създадат новия живот.

Такива хора има вече в света. Тях ще ги срещнете навсякъде по света — и в Америка, и в Англия, и във Франция, и в Германия, и в Русия. Гдето и да ги срещнете, вие веднага ще ги познаете. В очите им се забелязва една особена светлина. Тези нови хора аз ги наричам братята и сестрите на бъдещето човечество, които носят божественото в себе си. Такъв е бил и Христос, затова казва за себе си: „Аз не дойдох да изпълня своята воля, но дойдох да донеса мир на света“. Какво представляваше еврейският народ до идването на Христа? До времето на Христа евреите принасяха своите жертви на Бога като колеха агнета и други животни, причиняваха им големи страдания, но с идването си Христос с един замах унищожи този стар живот. Христос каза: Жертвата, която трябва да принесем на Господа, това са нашите хубави мисли, чувства, нашите благородни постъпки.

И тъй, в какво седи новата религия? Първият член на новата религия гласи: Аз вярвам, че любовта на майка ми и на баща ми са корени на великата любов, на дървото на живота. Вторият член: Аз вярвам, че любовта на брат ми и на сестра ми са клони на любовта, на дървото на живота. Третият член: Аз вярвам, че Божествената любов иде през моя ум и през моето сърце, и всичко, което излиза през тях, се превръща в плодове на дървото на живота. И всеки, който яде от тия плодове, той придобива безсмъртието на живота. И Христос, като наш брат, казва същото: „Който ме яде, той има живот в себе си“. Значи, Словото е, което излиза от това дърво на живота. Всеки, който яде от дървото на живота, от майчината и бащина любов, от братската и от сестринската любов, той има живот в себе си. Като знаете това, бъдете всички смели и решителни.

Вие чакате да дойде в света нещо по-ново.

Новото се заключава в това, — хората да се примирят.

Новото примирява всички неща. Как ще стане това примирение? — Който има да взема, да не взема. Който има да дава, нека отиде при онзи, на когото дължи, и да му каже: Какво искаш да ти платя? Той трябва да му каже: Прощавам ти всичко, нищо не искам от тебе. Дай си ръката да се помирим.

Тъй щото, всеки, който има да взема, да прости на брата си и да му каже, че е негов брат. Каже ли му, че го признава за брат, всичките дългове се прощават. Следователно, всички спорове, които съществуват между хората, трябва да престанат. Аз бих желал всички хора да спорят само върху едно — кой повече да помогне на брата си. Когато някой види, че брат му е много уморен и не може повече да дига и слага мотиката, нека я вземе от ръката му и да му помогне. Или, когато някой носи голям товар на гърба си, нека другия вземе товара от гърба му и да му каже: Братко, дай малко да ти помогна. Като вземе товара на гърба си, нека тръгнат заедно, да се разговарят братски. Това разбирам под братство.

Днес всички хора очакват Христа отвън, да дойде да оправи света. Не, ако Христос дойде отвън, между хората, светът пак няма да се оправи. Христос трябва да дойде вътре в хората. Представете си, че имате милиони прашинки от желязо. Ако ги доближите една до друга, те няма да се съединят. Обаче, ако ги нагорещите До 400о-500о те веднага ще станат в един ум и ще образуват едно тяло.

Значи, за да се съединят в едно цяло, трябва да дойде огънят, като вътрешна сила, която да действа между тях! Следователно. Христос трябва да дойде в сърцата и в умовете на хората като любов, която сближава, която споява сърцата и умовете им, и им дава живот, дава им такива чувствания които спояват човешките възможности.

Някой казва, че се е помрачила душата му, или се е помрачил ума му. Това показва, че слънцето в този човек е престанало да свети. Със своите мисли вие можете да помрачите своето небе. Със своите мисли, със своите неестествени желания, със своите тревоги и дребнавости, вие помрачавате вашето слънце. Има умни хора в света, които, поради някакво неестествено желание в себе си, помрачават небето на своето вътрешно слънце. Един наш приятел отишъл в Америка, и на връщане за в България си купил такъв апарат, с помощта на който да уреди материалните си работи. Като пренасял този апарат с парахода, случило се, че станало някакво избухване в апарата, и по този начин си повредил едното око.

Мнозина искат да имат някакъв апарат, та по магически начин да уредят положението си и материалните си работи. Те не съзнават, че правят същата погрешка, каквато е направил този наш приятел.

Сега, като говоря за Божеството, мнозина от вас се съвършено обезсърчават. Вие намирате, че от вашата любов нищо не остава. Ето защо, за да не се обезсърчават хората, Бог е обещал да дойде отвътре, а не отвън. Така няма да се изгуби и вашата любов.

Вие трябва да знаете, че всичко, което трябва да стане в света, ще стане.

Бог е така предвидел нещата, че бъдещето царство, което ще се създаде, ще се създаде отвътре, а не отвън.

Сега невидимият свят се нуждае от работници. Всички вас ви приготовляват за работници, да бъдете носители на Божествените идеи, че като дойде Бог отвътре във вашето слънце, да може да се прояви. Казвате: Какво трябва да правя в този свят? - На всеки от вас е дадена една мисия. Вие трябва да бъдете носители на Божествената любов, на Божественото знание и светлина на Божията истина и свобода. И тогава, всички ваши мисли и желания, каквито и да са, колкото големи и да са, от какъвто характер и да са, всички ще се сбъднат. Всичко онова, което сега ви мъчи и смущава, което ви пакости, както и всичко, което ви причинява радост и блаженство, ще се използва, за да познаете Бога. — Бог ще бъде с вас във всичките ви пътища. Тогава вие ще кажете: Радваме се, че живеем в тази епоха, да опитаме и познаем Божията любов и да станем работници на Неговата нива.

Сега от всички се иска работа. Вие трябва да се справите с всички мъчнотии, да станете радостни и весели.

Казвам: Слънцето сега ще изгрее, близо е вече. Божественото е вече на прага на вашата къща. Отворете вратите на вашите сърца, отворете вратите на вашите умове и нека влезе Божествената светлина и Божествената любов.

Беседа от Учителя, държана на

28 август. 1938 г. 10 ч. пр. обед

София — Изгрев

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

К. Григоров

НОВИ ХОРИЗОНТИ ЗА МУЗИКАТА

Когато човек слуша музика или когато сам я възпроизвежда, в него се развива един сложен процес на сътрудничество между мозъчните центрове на най-възвишените умствени, морални и духовни способности. Според природата си и наклонностите си, той проявява повече или по-малко чувство за време, пресметливост, съсредоточеност, въображение, възторженост, вдъхновение, благоговение и над всичко това, като обединяваща, се явява дейността на музикалния център. Музиката ангажира най-висшето в човека и при благородна и чиста емоция може да го възвиси до състояния, които по друг път мъчно би достигнал и да му създаде преживявания, които оставят трайни следи и в неговите мисли, и в неговите чувства, и в неговата воля. Всеки, който има навика да се съсредоточава в себе си и да се самонаблюдава, може да открие, че музиката е подбудител на много благородни потици, освежава мисълта и й предава по-голяма еластичност и довежда до едно творческо напрежение, което според природата на слушателя и моментното му разположение, се изразява било във воля за дейност, било в медитация или в съзерцание, било в размишление.

Когато човек се изкачи на некой висок планински връх, там и слънцето, и водата, и въздуха ще въздействат по иначе на неговата мисъл и на неговото чувство, отколкото когато е долу, в долините: там и мисъл, и емоция са някак по-непринудени, по-интензивни и по-проникващи. Така и един музикален откъс - лек има едно или друго въздействие, според висотата, на която се намира съзнанието на слушателя и чистотата на неговите мисли и чувства. Според това именно е и голямото различие и разнообразие, което хората показват при възприемането и тълкуването на музиката. Едни разтварят широко вратите на своето сърце и за тях музиката става извор на наслада от най-висше естество; други — които не са се издигнали много над своите страсти и груба астрална природа, имат музиката като източник на по-нисша наслада (еротика), а онези, чието съзнание може да се издигне до висините на чистата и светла мисъл и благородните чувства, ще имат музиката като едно откровение на най-възвишени състояния и най красиви преживявания.

Разгледана като физическо явление, музиката представлява съчетание (последователно и едновременно) от тонове, които от своя страна са трептения от въздушни частички. Тия трептения се отекват чрез слуховия апарат в съзнанието на човека и по силата на един сложен резонанс идват в известни отношения с трептенията на по-изтънчената материя на неговото астрално, умствено и духовно тяло. Там, в тия области, се пробужда цяла серия от тонове, които създават една вътрешна музика, която излиза вън от плоскостта на обикновеното съзнание, за да навлезе в област, която за сега се проявява у човека само подсъзнателно. В този случай обикновеният човек схваща, че му става някак леко и приятно на душата, изпитва красотата на една чудна хармония, която изпълва цялото му същество със спокойствие и мир и сякаш усеща мека и приятна топлина да се разлива по неговите жили. Всичко това, обаче, за човек с пробудено съзнание на тия по-висши полета е музика и тая музика е така реална за него, както е реална за човек с обикновено съзнание музиката, която той слуша да идва от някой музикален инструмент или от човешки глас. Тая вътрешна музика пробуденото съзнание може да долови още и когато се потопи в размисъл или съзерцание на висшето — великото разумно и великото любящо, които творях света —, когато се отдаде на трепета на някоя добродетелна проява и най после то може да я чуе и в красотата на хубав слънчев ден или тиха звездна нощ, както и в погледа на любящ приятел или в жеста на добро дело. Музиката е едно космично явление, и това, което ние наричаме музика на земята, е само една малка частица от всеобщата музика и то такава, която носи в себе си недостатъците и несъвършенството на едно общочовешко съзнание, което все още е ограничено в тесногърдието на материалистичния мирогледи.

Ако една дума може да доведе човека до изстъпление на гняв или друга да го изпълни с радост и блаженство, колко повече това може да стори музиката, която със своите елементи — ритъм, мелодия и хармония — дълбоко засяга цялата му битност. Учителят, който познава добре скритата страна на музиката, препоръчва, когато човек се разгневи да изпее гамата — бавно, тон по тон — нагоре и после надолу. Това като направи два или три пъти гневът ще го напусне. Така, чрез музика, той ще трансформира хаотичните енергии на своето състояние и ще почувства едно успокоение.

Когато човек е силно развълнуван, ядосан, оскърбен или е изпаднал в каквато и да е друга силна възбуда, достатъчно е той да запее нещо — любима песен или част от някоя мелодия — за да настъпи успокоение у него. Още с отварянето на устата си той наблюдава едно съсредоточаване на силите в себе си, обръщане поглед навътре, а това е вече начално условие за туряне в равновесие и правилно съотношение противоречивите нервни течения, които възникват при едно от изброените състояния. Човек тогава наблюдава как постепенно затихва нещо у него, онова, което преди му е създавало едно мъчително напрежение, като е помрачавало светлината на неговия ум, сякаш започва да се топи и изчезва под въздействието на музиката, за да даде място на едно друго състояние, което се характеризира със спокойствие, хармония и равновесие.

С тия неколко реда ние искаме да засегнем някои нови страни на музиката, които досега са били малко разгледани, ако не съвсем изоставени и да я покажем не като едно мимолетно удоволствие, а като едно сигурно средство за въздействие върху природата на човека. Така схващана, музиката крие в себе си възможностите на отлично средство за възпитание и самовъзпитание. Отдавна педагозите твърдят, че музиката повдига и облагородява, но как точно става това, какви са пътищата на нейното въздействие — това не може да се изясни, докато не се осъзнае истината за човешката природа, която е много по-сложна отколкото ни я представят физиката, химията и биологията на университетските учени.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ВЯРА В СЕБЕ СИ, СМЕЛОСТ В ЖИВОТА

Мнозина преди известни години обвиняваха движението на Всемирното Братство, че развращавало, народа предимно младежта и се опитаха да турят прегради с това, да отклонят ония младежи, които носят кристални души, да не би да се запознаят и влязат в контакт с оня Извор на вечни истини, който блика и дава вярна посока на живота. Някой от разпространителите на тая клевета отдавна разбраха грешката си и млъкнаха. А за ония, които още не са разбрали и живеят в заблудата си превеждаме тука долу няколко примера от една беседа на Учителя държана на 3. XI. 1929 год. за да видят как бащински той съветва младежите и ги подтиква към работа, към учене към усъвършенстване:

„Човек трябва да разчита на себе си, а не на стипендии от държавата. Не се срамувайте от работата и от труд. Няма по-почтено нещо от работата и от труда.

„Два случая зная в България, които заслужават подражание. Един млад момък свършил гимназия с отличие, но нямал средства да следва университет. За тази цял, той тръгнал да търси някаква служба. След като обиколил всички учреждения, отгдето се надявал да получи служба, видял, че освен неизпълнени обещания, нищо друго няма да получи. Той взел на заем от един приятел 200 — 300 лв., и си купил точило за острене на ножове. Той турил дипломата си от гимназията в рамка, която закачил върху точилото, и така започнал да точи ножове. В скоро време той изплатил дълга си за точилото и си пробил път в живота.

„Друг един млад момък, студент в университет, поради крайна бедност, не могъл да свърши науките си на родителски средства и решил сам да си помогне. Той си купил четки, бои и станал ваксаджия. По този начин той спечелил симпатиите на много чиновници. Те дохождали при него да чисти обущата им, с цял да го подкрепят. Така свършил той университет и заел съответна длъжност. Гимназиста, който точил ножове си казал: Както мога да уча, така мога и да точа ножове. Значи, докато човек не дойде до положението да точи ножове и да вакса обуща, работите му няма да вървят добре

„Следователно, при каквито и положения да се намира, човек трябва да разчита на Божественото в себе си. Той трябва да разчита на Божията Любов, Мъдрост и Истина. Дето и да се намира човек, при каквото и положение и да е, любовта всякога може да му помогне, да му се притече на помощ. Един наш брат отиде в Патагония без никакви средства и познати. Той уповаваше само на Бога. Така се случи, че там се срещна с един българин, който го настани на работа с добра заплата. Този наш брат има нещо добро в характера си. Той казваше: Аз съм готов на всякаква работа. Когато замина за Патагония, той беше на 50 г.

„Съвременните хора се стремят към постижения, но за да имат постижения, те трябва да бъдат смели. Смелост се иска от човека.“

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В. Пашов

(14)

АСТРОЛОГИЯТА

КАТО УВОД В ХЕРМЕТИЧНАТА НАУКА И ФИЛОСОФИЯ

Част I.

Планетните влияния

II

Когато в херметичната наука се говори за планетните влияния, имат се предвид известни велики космични течения, които имат центъра си в Слънцето и се проектират и строят формите по цялата слънчева система, и са причина за всички явления и процеси в природата и живота. Всяко течение има специфичен ритъм, специфичен начин на вибриране, и във външните си прояви се проявява като цвят и тон. И затова казваме, че всяко от планетните течения има свой специфичен цвят и свой тон. И всяко течение е носител на специфична материя, на което основание херметичната наука поддържа, че всяка планета е свързана с определен метал, което значи, че онази сила, онзи принцип, чийто външен израз е дадено планетно течение, е създало и съответния елемент на Земята и в човека.

Така че, когато в херметичната наука се говори за планетните влияния, имат се предвид известни космически сили, които се проявяват в живота като органически и психологически сили, които строят човешкия организъм и съграждат човешките мисли и чувства. Всяка от тези сили, казах, като външна проява, има известен цвят, всеки, от които има специфични качества и свойства.

Учителят обширно е разгледал в беседите и лекциите въпроса за космичните творчески енергии, които стоят зад цветовете. Ще предам накратко това, което той изнася:

„Зад всеки цвят седи една разумна сила във вселената. Зад червения цвят седи великата космична сила на Любовта. Зад жълтия цвят седи космичната сила на Мъдростта. Зад синия цвят седи космичната сила на Истината.”

„От сърцата на всички - възвишени същества на Любовта червеният цвят излиза като една мощна струя, която се разлива по целия свят. Но за да се домогне човек до магичната сила, която се крие зад червения цвят, който ние виждаме на Земята, трябва да се превърне седем пъти, да се повиши седем октави. Защото червеният цвят, който се проявява на Земята е само едно отражение на истинския червен цвят. Не само той, но всички цветове на дъгата са само отражение на истинските първични цветове. Истинските цветове са живи и съзнателни, и крият в себе си мощни сили. Като влезе човек в тяхната аура. може да върши чудеса.”

Действието на цветовете зависи от техните трептения, от октавата, към която те принадлежат. Колкото средата, през която цветовете минават, е по фина и по-чиста, толкова те са по-ясни, по-светли, и резултата от действието им по-добър, както в органическо, така и в психическо отношение.

„Червеният цвят е сам по себе си проява на един висш свят. Той е емблемата на живота, който произтича от Любовта. Затова червеният цвят всякога носи животворната сила.+

В своята чиста проява той е толкова красив и деликатен, че ако само се докосне човек до него, той ще внесе в него интензивните трептения на един висш живот. Но колкото червеният цвят слиза по-долу от октава в октава той става все по-груб, докато във физическия свят започва да действа възбудително върху хората. Той внася енергия, но засилва преди всичко борчески и разрушителен инстинкти. Ето защо, всички онези същества, които по един или друг начин са натрупали в организма си червена светлина в нейната най-ниска проява, са извънмерно активни и груби. Това е вярно и за човека - когато той силно се възбуди и започне да изказва своето негодувание, гняв и възмущение, всякога този цвят се явява на лицето му. Това показва, че този човек е приел малко светлина - само грубите трептения на червената светлина. Той не е приел цялата светлина - с всичките й цветове, които един друг се допълват и хармонират. Гневът се явява винаги, когато се спре естествената проява на цялата светлина.

Червеният цвят, както се проявява на Земята, е свързан в астрологията с планетата Марс. И качествата, които приписваме на този цвят - борчество, активност, грубост, са качества, които астрологията приписва на Марса. Червеният цвят, взет във всичките му гами, носи живот, активност, енергия.

„Чистият портокален цвят произвежда благородно индивидуализиране, подем на личното самочувствие и подтик за проява. Нечистият подхранва тщеславното самочувствие и егоизма.

Този цвят в астрологията е свързан със Слънцето, от металите със златото и от тоновете - с тона „ре”.”

„Чистият жълт цвят внася вътрешно равновесие на мислите и чувствата. Той укрепява и подхранва мисълта, произвежда мир, тишина и спокойствие. Ако е приет в нечист вид, той произвежда болезнени, телесни и душевни състояния. Душевното равновесие се нарушава от повишените лични чувства, най-вече гордост.

В астрологията този цвят отговаря на планетата Меркурий, от елементите - на живака, и от тоновете - на тона „ми”.”

„Чистият зелен цвят произвежда растение, органично и психично. Той вдъхва упование и надежда, но възприеме ли се в нечист вид и вземе ли надмощие над другите цветове, той се отразява зле върху човека. Събужда у него алчност, жажда за частна собственост и осигуряване. Низшият зелен цвят е крайно материалистичен. И материализмът, който днес царува на земята, се дължи на това, че тя цяла е натопена в зеления цвят.

Астрологически този цвят е свързан с Луната, със среброто и с тона „fa”.”

(следва)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колона на лекаря

Д-р Ив. Жеков — натуралист

ВЕГЕТАРИАНСКИ И НЕВЕГЕТАРИАНСКИ ХРАНИ

Обикновено в хармоничното хранене взема връх суровоядството, а, следователно, не е възможно да се удовлетвори опуса на болшинството навикнало да посипва гозбите с хиляди подправки и натъпква стомаха с едно крайно разновидие на храни.

Преди всичко заявяваме, че, когато е думата за истинско, хармонично хранене, опростогворената храна трябва да вземе надмощие и предимство, но все пак ние ще гледаме по всякакъв начин да съобщаваме, освен по-прости вегетариански храни, други полувегетариански. хармонични с готварството, в които ще вземат участие храни от животински произход, като например: яйцата, млякото, маслото, прясното сирене и др. Това правим, за да покажем, че ние не сме от екзалтираните фанатици вегетарианци, но че повече по дълг вярваме за полезно да открием във в. „Братство“ една колона, гдето да хвърлим светлина върху всички видове храни, познати, полупознати и непознати на болшинството, а в действителност, здравословни и естествено питателни.

I. Мислим да нагодим на днешното общество и да го склоним да опита малко от натуризма, съвместно с обществените навици, като признаваме, че възрастните, за съжаление, не ще достигнат никога на върха на възраждането, обновлението си, защото са много покварени с нечисти храни и логично е да не ги задоволим, даже да надникнат на повърхността на обновлението си, което, обаче, обновление ние им благопожелаваме, както са им благопожелали толкова много апостоли, които са дали всичко за доброто на страждущего человечество, за да не се погуби.

Обаче, преди всичко ще кажем на кратко—да не ядете никога без апетит. Яжте според работата, — труда и движението, което вършите или можете да вършите. Имайте пред вид, че организма поглъща енергии и жизненост от храни, които може да смила, а не от тия, които поглъщате в повече, набързо, с илюзията, че това правите за добро и полезно.

Всичко това, което вкарвате в повече в стомаха, даже да е най-вкусната и чудесна храна, се обръща в отрова, защото не се смила и, като не се смила, се разлага, става тор и вашето тяло — едно торище. Може ли да се живее при тия условия?

Яжте бавно, предъвквайте и наплюнчете добре храните — хапките, като знаете, че стомаха няма зъби.

И колкото повече задържате храната в устата, толкова по-малко ще се задържи храната в стомаха и ще бъде тогава безсъмнено добре смляна и погълната.

ГРОЗДЕТО

Има много видове грозде с разни качества и, следователно, химическия им състав е различен не само поради качеството, но и поради. почвата, в която лозата е посадена и климатическите условия.

Химически състав — според проф. Кониг, сока на гроздето добре зряло, брано в месец октомври съдържа:

Вода.......70-12 гр.

Захар......14-36 гр.

Азотни вещества .......1.01 гр.

Пептинни вещества .......1.90 гр.

Киселина свободна .......0.77 гр.

Пепел......0.48 гр.

Дървесини вещества .......2.18 гр.

Главната съставка част в сока на гроздето е захарта, която с ферментацията се обръща в алкохол и по тая причина вината могат да имат алкохолна градация от 6 — 15%. според степента на зрелостта на гроздето.

Гроздето е бедно с азотни вещества, а, следователно, то само не може да бъде една съвършена храна, както биха желали да е последователите на гроздовото лечение, което лечение, когато не е приложено според модерните начала на диетотерапията, може да даде вреда, отколкото полза на организма*.

Климатът оказва едно голямо действие върху химическия състав на гроздето и слънчевите лъчи не само улесняват пълното узряване, но и спомагат смилането, така, че гроздето в топлите климати, понеже е много изложено на слънцето, не само повече е богато с гликоза и кристални захар, но е много по-бедно с дървесинни вещества, които правят понякога гроздето мъчно смилаемо. В следствие на това, трябва винаги да се отстранява стипчивото грозде с кисел вкус, от трапезата, докато не е станало черно или червено от слънчевата топлина.

Узрялото грозде е най-богатата храна с витамините В и С, и ако разумно се съчетае с други сурови храни, може полезно да замени млякото, като храна било за болните, било за децата, а най вече за кърмачетата.

Действието му.

Узрялото грозде има главно пикочогонно действие, слабително и силотворно. Стипчивото грозде е дразнително за пищепровода, защото спира смилането и поглъщането на другите храни и може да причини повръщане, повдигане в стомаха и колики — болки. Гроздето е много полезно, ако се съчетае разумно с другите храни, в много случаи на подагра, артрит, ревматизъм, албуминурия, неврастения и др. Консервираното грозде е по-малко пикочогонно и много малко слабително, но има повече силотворно действие и развива топлина в зимните месеци.

Противодействието му.

Гроздето не винаги е за препоръчване на слаби, отпаднали лица, които страдат от лошо смилане на храната и диария, както в някой случаи от диабет — захарна болести.

Във всеки случай гроздето като храна на болните, когато се препоръчва, трябва да се има предвид общото състояние на болния и съчетанието с другите храни. Да не се гълтат никога шлупките и семената на гроздето, ако не са добре предъвкани като водна каша.

(следва)

_________________________________

*) В книжката на Д-р Ив. Жеков — „Лекуването с грозде“, е описано как да се лекуваме с гроздето.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

КНИЖНИНА

Получи се о редакцията книгата „Древни и нови мъдреци“ (Антология на окултизма), от Грийо дьо Живри, преведена под редакцията на Николай Райнов, излязла като книга 6 и 7 на библиотека „Прометей“, стр. 224, цена 60 лева. Доставя редакция „Братство“ — Севлиево.

*

Получи се в редакцията „Книга за доброто и злото“, четива за лични и граждански добродетели, наредена от група педагози при сътрудничеството на Николай Райнов. Доставя редакция „Братство“. Севлиево, цена 40 лева.

*

Получи се в редакцията книгата „Пълен курс за изучаване есперанто“, наредил Г. Атанасов по метода на Т. Карт. професор в Парижкия университет, цена 20 лева. Доставя редакция „Братство“.

*

Домакиня и майка. Получи се в редакцията първия брой от новата VI-та годишнина на най-голямото в България семейно-домакинско списание „Домакиня и майка“, което прави отлично впечатление с 8-те си цветни страници и богатия разнообразен материал от разкошни ръкоделия, последните есенни и зимни модели за манта, костюми и рокли, множество модели за плетени блузи, разнообразния прочетен и полезен за всяка жена материал и др.

Петте безплатни приложения към всеки брой: Един роман, един вестник „Семейна беседа“, едно детско списание „Градинка“, едно приложение с кройки и едно приложение с увеличени модели.

Три подаръка за всяка абонатка: Един ковьор бълг. мотив от сив плат, 50 — 70 см., една книга „5 минути козметика“ и един албум за цветна бродерия.

Год. абонамент до 5 октомври 155 лв. и 5 лв. пощ. разноски за изпращане подаръците в провинцията. Поискайте първия брой за преглед. Адрес: сп. „Домакиня и майка“ — София, ул. Алабинска 50. Пощенска чекова сметка 975.

*

Окултизъм и наука, двуседмичник за окултизъм и наука. Год. 1. брой 1 и 2. Излиза под редакцията на Ив. Р. Цонев, Адрес: ул. Мария Луиза 18. Цена 2 лв. Продава се по вестникарските будки и агенциите на д-во „Стрела“.

Вторият брой съдържа: „Цветя“, от Н. Райнов,“Езикът на символите“, от G. М., „Интуицията“, от Ал. Кръстанов, „Кратка биография на Софроний Ников“, „Как да познаваме хората“ и др.

Пожелаваме успех но новия събрат.

*

Излезе от печат книгата: „Как да печелим приятели и да влияем на хората“, от американския писател Дейл Карнеги, преведена от английски от Д-р Георги Ефремов, 212 страници, 40 лева.

Това е книга, за която много се говори и пише от две години насам в Америка и Англия, защото, всред океана от книги, тази книга успешно разрешава въпроса за отношенията ни с хората, за да имаме успах в живота. Не с философски разсъждения, а с десетки примери из всекидневния живот, тя ни учи, как да накараме някого да върши с удоволствие това, което желаем, как да сме добри събеседници, как да критикуваме без да обиждаме, как да бъде щастлив семейния ни живот и т. н.

Книгата струна 40 лева, но се дава безплатно на всеки. който се запише за „Добро здраве“ год. XVI, редактирано от Д-р Г. Ефрсмов. За 40 лева подписчикът ще има списанието и тази прекрасна книга.

Адрес: Редакция „Добро здраве“, бул. Тотлебен 2, София VI.

*

Романът на една мумия“, от френския писател Теофил Готие се дава безплатно на всеки, който се запише за списанието „Свят и наука“ год. VI, редактирано от Д-р Г. Ефремов, първия брой на което излиза на 15 септември.

Свят и наука“ с популярните си статии и многобройни картини въвежда читателя в науката, запознава го с чудесата на природата, развежда го из чужди страни, дава му страници из живота на бележити люде, отговаря на много въпроси, които занимават постоянно мисълта му. Годишната цена на „Свят и наука“, заедно с книгата „Романът на една мумия“ е само 45 лева.

Адрес — Редакция „Свят и наука“ бул. Тотлебен 2, София VI.

*

Излезе от печат първата здравна читанка „Зелен здравец“ от Д-р Ник. Станчев и Вл. Русалиев, с илюстрации от Дим. Тодоров — Жарава. Книгата съдържа около 100 избрани творби от най-видните наши поети, писатели, лекари, учени и др. с увлекателно здравно-просветно четиво. Тази читанка учи на здрав живот децата и носи радост на родителите. Цена 20 лв. Адрес: библиотека „Здравец“. ул. Сердика 18, София; чек. с-ка 14—13,

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...