Jump to content

23. Музикалната памет


Ани
 Share

Recommended Posts

23. МУЗИКАЛНАТА ПАМЕТ

В.К.: Сега аз искам да се върна пак на онзи момент, когато идва Бьом тука и когато Ви наема, и когато Вие за колко дена научавате операта. Говорим за Вашата музикална памет.

Л.Т: Вижте сега, в „Дон Паскуале” съм пяла Норина, централната роля.

Тогава режисьор беше Боян Дановски57. Той умря. Той е евреин. И имаше превод на български от италиански и един клавир за режисьора, един клавир за диригента и един клавир за всички артисти.

Как можеш да научиш ролята с един клавир за всички артисти? Трябва много бърже.

И когато Учителят ме питаше: „Ти за колко дена можеш да научиш?” - „Имала съм, викам, такъв случай.” И това беше за „Дон Паскуале” [от Гаетано Доницети}. Ами тя не е лесна роля! Централна роля.

Аз с Илия Йосифов58 имам дует там, лице в лице пейме този дует, той е много труден. Не само това, а в „Еликсира на любовта” също.

Аз съм пяла с Катя Попова59, която изгоря с аероплана. Катя Попова, ще Ви я покажа, до мене, но тя пееше малка роличка. Аз пеех централната роля. И цяла трепереше от страх. А аз едно нещо поисках от Учителя: както някога си този, цар Соломон. Нали го попита Господ: „Искай!” Той не поиска нищо материално.

В.К.: Соломон поиска мъдрост да има.

П.Т: А на мене ми каза Учителят: „Искай!”

А пък сега, ако искаш да знаеш, според Кабалата69 и предсказанията за 1991 година е такова: Да искаме само, да искаме. Чукай ти и искай.

В.К.: Ето аз съм дошъл при Вас и чукам. Искам да запиша всичко.

Л.Т: Добре.

В.К.: За колко дена научихте операта с Бьом?

Л.Т.: За „Дон Паскуале” около 20 дена, ама и нощя работех. И после, слагах нотите под възглавницата и спях върху тях. Ама това, ако река да го постигна с моята физическа особа, нищо няма да получа, но тогава аз бях в ръцете на Учителя един инструмент, Той правеше с мене каквото си искаше.

Например каденцата на „Песен на ангелите”: Той ми каза: „Пей!”, без да ми я свири на цигулката Си.

В.К.: Кой каза това?

Л.Т: Учителят.

В.К.: Да. Учителят те кара да пееш и вкарва друга певица от Невидимия свят у Вас.

Л.Т: И почвам да пея, и не съм аз. Той си служеше с моя глас. Те бяха едни особени течения. Той си послужи, вместо с цигулката, с моя глас. И веднага записах каденца. Ние имахме с Учителя тригодишна съвместна работа, освен „Битието” - 12 песни.

В.К.: Ние следващия път ще се спрем на тях. Колко дена Вие работихте с Бьом - десет дена, нали, с Карл Бьом - операта?

Л.Т: Да Ви кажа право, то пише тука.

В.К.: Защото Вие ми разказахте, че само за десет дни сте научили цялата партитура.

Л.Т.: Само за десет дена. А встъпленията са много трудни, но аз извиках бащата на Парашкев Хаджиев, ще Ви го покажа. Той пише отдолу: „Лиляна, ти пееш божествено!” Даде си портрета, цялата му предница е с медали. Много голям пианист и диригент.

Нощя работехме, завивахме пианото с одеяло и турях нотите под възглавницата, когато заспивах. Но това чудо го направи Учителят.

Той каза: „Ти ще отговориш на директора, че се наемаш. Ние ще ти помогнем!”

Щото аз казах на Петко Стайнов70, сега, пак така във време на репетиции, влиза инспициентът и каза: „Спрете репетицията! Лиляна Табакова да се яви при директора Петко Стайнов!” Влизам вътре.

Сега, това нещо го няма никъде написано, но аз ще го кажа. Петко Стайнов беше сляп. Всяка вечер беше в ложата си, да слуша своите артисти. Така слушаше.

В.К.: Навел си главата надолу и се подпрял.

Л.Т: А очите бяха неговата жена. Той няма очи.

В.К.: Сляп, така ли?

Л.Т.: И когато аз влязох в кабинета му, пита: „Кой е?” Викам: „Казали сте да се явя при Вас.”

- А, Лиляна.

А кабинетът му е дълъг, голям. Той беше на писалището си.

- Стой там, не мърдай!

И тръгна към мене. И дойде до сами мене и аз рекох, какво го прихванаха тоз човек, какво иска от мене? И като дойде, и как усеща къде съм, бе! Уж не вижда, пък дойде при мене.

И рече: „Не се безпокой, нищо лошо няма да ти направя.”

И прекара едната си ръка по лицето ми. Това никъде не съм го писала. Защо го направи, не знам. Той искаше да провери, може да са му казали, че мязам на маймуна. Де да знам.

Той ми връчи в този момент от Филхармонията поканата да пея в „Девета симфония”.

- Наемаш ли се?

- Ще Ви отговоря.

Веднага отивам при Учителя. Щото всеки не може да се наеме. Аз не трябва да държа ноти! Всичко трябва да съм го научила наизуст.

В.К.: Отивате при Учителя.

Л.Т.: Ами че не е лесна работа да се научи всичко това. А диригент е самият Карл Бьом.

В.К.: Какво каза Учителят, като отиде при Него?

Л.Т.: Добре, ама аз не съм Му казала на Учителя, че Петко Стайнов така направи, не Му казах.

Учителят ми каза да приема, че ще мога да пея. И върнах се при Петко Стаянов и му казах, че приемам условията.

___________________________

57) Боян Иванов Дановски, 1899-1976, режисьор, педагог, драматург, театраловед

58) Илия Александров Йосифов, 1912-1993, оперен певец, тенор, педагог

59) Катя Асенова Попова, 1924-1966, оперна певица, сопран

60) Кабала (от иврит: קַבָּלָה -„получаване“) - окултно и езотерично течение в юдаизма за тълкуване на текстовете на Тора (5-те книги на Мойсей или Закона в Стария завет) или книгите „Битие”, „Изход”, „Левит”, „Числа”, „Второзаконие”; - Древно гадателско изкуство прераснало в религиозно-философска окултна система или шифър, който мистично разкрива смисъла и значението на буквалния прочит на думите - Словото Божие. „Зохар” е най-важната книга, обясняваща Библията дума по дума и посланията й.; - Тълкуване на букви и цифри

61) Петко Груев Стайнов, 1896-1977, пианист, композитор

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...