Ани Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 102. ПЕСЕНТА „МИРЪТ ИДЕ!” (ИДЕ ВЕЧЕ, ИДЕ С ПАЛМОВО КЛОНЧЕ НА МИРА ...) Л.Т.: Има една друга песен за мира. Тя е: „Иде вече, иде с палмово клонче на мира.” Тя е друга. А за нея Учителят заплака, когато я изпях в Мърчаево. Той е дал на сестра Стоянка Илиева да тури думите под нотите. В.К.: А-а-а, значи при тази песен текстът е от Стоянка Илиева! Л.Т.: Добре, ама тя, понеже не е музикант, турила думи на шестнайсетини ноти - бързо. И вместо да ги легатира135, защото става насечена, музикалната фраза става като трески, като че сечеш трески. Аз я коригирах. Брат Христов ми я донесе, аз я коригирах. Например, тя както го е направила: „Иде ве-че, и-де, с палмо-во-то клонче на Ми-ра” - виж как е насечено. „Сли-за Той от-го-ре, сли-за Той ка-то вес-ти-тел благ.” Аз го направих тъй: „Иде вече, иде, с палмо-воо” (Не ,,-во-то”, а „воо”) - правя двечките легато, за да се получи магнетизъм, мекота. Иначе става насечено. И махнах „като” - „като” няма нужда. „Слиза Той отгоре, слиза Той вестител” - „като” няма нужда. „Слиза Той” (без „като”), пак едно легато и се получи една мекота на музикалната линия. И когато го казах туй на Учителя в Мърчаево, Той заплака. Извади Си кърпата, търколи се една сълзица, търколи се втора сълзица и си обърса очите. Защото ме накара цялата да я изпея. И аз не Го гледах, гледах в кюшето там и когато си дръпнах очите, да Го видя, Той плачеше. А и аз написах една композиция за тия сълзи: „Сълзиците Си Той изтри и ние приехме една капчица само от великата Му скръб.” Написах цяла композиция, защото изживях просто Неговото състояние. Защо заплака, не знам. Това беше в стаята в Мърчаево. Той беше седнал на креватчето Си, аз бях седнала на стол и брат Христов беше до гардероба седнал. Той ме накара да изпея цялата песен, както съм я коригирала. И сега я имам коригирана. В.К.: Сега, знаете ли кое е най-интересното? Аз преди десет дни, понеже работя върху този сборник - „Изгревът”, и понеже аз знам историята на „Мирът иде!”, нали по разкази, и бях решил да включа и мелодията от Учителя „Иде вече с палмово клонче на мира” и текста от Стоянка Илиева, която мелодия и текст не е сложен в песнарката на Мария Тодорова. Песента „Иде вече, иде с палмово клонче на мира” започва така: Иде вече, иде с палмово клонче на мира. Слиза Той отгоре, слиза Той, вестител благ. Иде вече с палмово клонче като сияние, Иде мирът обещан със Неговия поглед чист.... И сега те ми показаха една редакция на песента - вероятно е Ваша, онова, което Вие сте написали, както сте написали, - обаче ми казаха: Лилиана Табакова е сложила в друга, по-висока октава, в друга тоналност песента. Има ли такова нещо? Л.Т.: Не, в нейната тоналност на песента, от сол. От сол надолу - главовият [основният] тон. В.К.: И което е най-интересното, аз се чудих, ама преди да се срещна с Вас, сега коя редакция на песента да сложа - Вашата или както Стоянка е сложила. И сега това, което чувам от Вас, ме кара и вече взимам решение - ще сложа Вашата редакция. Л.Т.: Тука става вече въпрос за тоналността, нали, а не за думите? В.К.: Да, за тоналността на песента. Л.Т.: Тя почва от сол, от втора октава. [Пее] Същата гама я пеехме и пред Учителя, същата гама. Сега кой Ви го е казал, може би не е разбрал. В.К.: Аз искам да Ви питам: сега това, което Вие сте го написали, има ли грешка? Л.Т.: Ами как ще има грешка! В.К.: В тази песен, понеже е в друга тоналност, стойността има ли някаква грешка? Във връзка с окултната теория? Л.Т.: Ама никаква друга тоналност. Аз го пея в тяхната тоналност. Също. Само че измених тия наблъскани думи. В композирането и в музиката ние избягваме на шестнайсетина ноти на всяка нота да турим сричка, щото се получава насечена музикална линия. А когато ги легатираме по двечки, например: „Слиза Той отгоре, слиза Той”. „Като” - ами няма нужда от туй „като”! „Слиза Тоой” - легатирам, „вестител свят”. Без „като”, защото става много насечено. Цялата песен съм коригирала, ама тука става въпрос за фонетическия... В.К.: Разбирам, разбрах вече. Л.Т.: А не гамата. В.К.: Да. Л.Т.: Нито тоналността. Същата тоналност. И Учителят заплака, когато Му я изпях. В.К.: Сега, в този сборник „Изгревът”, когато става въпрос за „Мирът иде!”, ще поместим именно това, Вашето. И историята на тази работа. Трябва да се опише, да се знае.136 Л.Т.: Аз съм я направила с акомпанимент, даже Фаустина, която е тук, я знае, понеже тя е пианистката ми. ______________________________ 135) Легато - свързано и гладко възпроизвеждане на музикални ноти или изпълнение на два или повече тона без паузи между тях 136) Нотираният текст виж в Изгревът ... Т. 1. София: Житен клас, 1993, с. 681-682. ISBN 954-799-183-3; 2. доп. изд. 2011, с. 818-819. ISBN 978-954-9915-18-1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now