Jump to content

150. Учителят за Деветата симфония на Бетовен


Recommended Posts

150. УЧИТЕЛЯТ ЗА ДЕВЕТАТА СИМФОНИЯ НА БЕТОВЕН

В.К.: И не случайно, че той идва тука да изнесе Девета симфония. Учителят беше ли на Деветата симфония?

Л.Т.: Той слуша.

В.К.: По радиото?

Л.Т.: Да.

В.К.: По радиото. Не е бил на концерта.

Л.Т.: Не е бил. Грамаден успех имаше. И те имат запис. Деветата е записана и я има в Радиото. Аз сега мога да поискам, ако искат да ме чествуват нещо, да я пуснат, за да ме чуят и мене, ако искат.

Карл Бьом единствено гостуване имаше в Девета симфония. А Карл Бьом го наричаха „Кралят на Виена”. Той беше най-добрият диригент на Деветата симфония.

В.К.: Те я записаха в Радиото, така ли? Записаха я тогава?

Л.Т.: Записана е на плочи и се намира в Радиото. Също и премиерата на „Севилския бръснар” с Едмондо де Веки е записана. Само трябва да я пуснат.

В.К.: И Вашият глас го има там?

Л.Т.: Имат го, разбира се.

В.К.: Да. Това е важно, което ми казвате.

Л.Т.: Каза ми Мария: при едно обръщане към мене могат да го пуснат.

В.К.: Да. Сега на страница 79 от „Разговорите с Учителя” Вие казвате, че сте чели програмата и разбора на Бетовеновото творчество от Христо Панчев на Учителя.

Л.Т.: Да, имам го, имам го.

В.К.: И какво казва Учителят, след като го слуша?

Л ,Т.: Христо Панчев направи разбор на Деветата симфония и пръсна ученици от Музикалното училище между публиката на зала „България” да ги продават. Но Учителят направи разбор на Деветата с много малко думи, което не може да се сравни с никакъв друг разбор.

Имам и разбора на Учителя на Деветата симфония.

В.К.: Той писан ли е или ще бъде прикачен към Девета симфония?

Л.Т.: Той ще бъде прикачен към изпълнението на Деветата но и към „Битието”.

В.К.: Към „Битието”.

Л.Т.: Той казва там: „Празните квинти (ги нарича), с които почва Деветата, изразяват миналите животи и детството на Бетовен.” Много интересно.

В.К.: Значи Вие този материал го имате.

Л.Т.: Имам.

В.К.: Въпрос: Този материал може ли да се прикачи към тези разговори тук или не, да отидат там, към „Битието”?

Л.Т.: По-скоро към нотните издания.

В.К.: За обяснение.

Л.Т.:Да.

В.К.: Като коментар и обяснение.

Л.Т.:Да.

В.К.: Ясно, да.

Л.Т.: Тука не може.

В.К.: Ясно, разбрано, тука не може.

Страница 80 от „Разговорите с Учителя”. Ние сме на концерта на Бьом. Униформата на солистите според Бьом са били в черно, така ли?

Л.Т.: Да. От кръста надолу - черно, хористите, а нагоре - бяло; а четири солисти - в черно.

В.К.: Да.

Л.Т.: Аз се явих при Учителя и казах, че Карл Бьом така каза. Той Си позатвори очите и ми каза: Ти няма да облечеш черния цвят на черната ложа. Ти ще си направиш тоалет от син цвят, небесносин. И аз извиках сестра Стойна и тя ми уши тоалет в небесносиньо.

В.К.: Коя е тая Стойна? Шивачка?

Л.Т.: Шивачка, наша сестра. На Изгрева живееше. Да.

В.К.: Вие плат имахте?

Л.Т.: Оттук надолу беше газ, прозрачен; отдолу - атлас, който лъщи отдолу. Всичко това беше светлосиньо. И когато вечерта се явих в зала „България” с този тоалет, Карл Бьом нищо не ми каза. Но Диана Герганова, която беше алт, извика: „Ето я дъновистката! Пристига, каза, с небесносин тоалет, да се отличава от нас.”

Аз се обърнах гърбом и се пъхнах в един ъгъл. - „Тя сега там, каза, прави магии, тя прави магии.”

А всичко туй след концерта го разказах на Учителя. Но когато викаха многократно на сцената Карл Бьом да се яви, той в тъмното ми търсеше ръката, хващаше ме за ръка и с мене излизаше.

А те тичаха след нас. И това се повтаряше много пъти.

Аз всичко туй казах на Учителя, а Той ми каза: Ти, рекох, ще им кажеш: Преди 150 години, когато Бетовен излезе да дирижира своята Девета, беше облечен с един избелял, зеленясал костюм с протрити ръкави и колени.Те ли ще определят цвета?Така ми каза.

В.К.: А той защо е излезнал тогава с този костюм? Не е имал пари или нарочно го е облякъл, защото е с него излизал?

Л.Т.: Е, сега, факт е, че Бетовен е бил със стар, избелял костюм, когато е излязъл - така ми каза Учителят, така го казвам.

В.К.: Сега на страница 80 от „Разговорите с Учителя” Вие споменавате, че хорът ще застане в средата заедно с оркестъра, а другите ще играят. Това се отнася за Паневритмията.

Л.Т.: Това се отнася за Паневритмията.

В.К.: За коя Паневритмия - която Вие сте написали?

Л.Т.: Която ще се играе и която аз съм написала. Защото когато играят и пеят, излиза много фалшиво, защото те са любители и нищо не излиза. А трябва да бъде както трябва. В средата ще бъде хор, оркестър и солисти. А които играят, ще си мълчат, защото пеят фалшиво.

В.К.: Да, така. На 83 страница от „Разговорите с Учителя” Учителят казва: „Тази нова песен сега не трябва да се нотира. Когато я привършим, ние ще я изпълним заедно пред братята и сестрите...”

За коя песен?

Л.Т.: Е, това е „Битието”.

В.К.: За „Битието” се отнася. Така.

Л.Т.: Учителят каза: Аз ще я свиря, ти ще я пееш.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...