Ани Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 169. НОВИ ДВА КУПЛЕТА КЪМ „СЛЪНЧЕВИ ЛЪЧИ” НА ПАНЕВРИТМИЯТА В.К.: На 110 страница от „Разговорите с Учителя” Вие споменавате, че има някакво соло в „Слънчевите лъчи”, което трябва да се пее. Кое е това соло? Л.Т.: В „Слънчевите лъчи, гдето се хващат по двама, на Паневритмията. Това соло Той каза да го изпея на концерта. Учителят пожела. В.К.: Как почваше то? Л.Т.: „Ти си ме, мамо, човек красив родила, умен да стана, добре да мисля, добре да любя, туй живота е на рая.” В.К.: Значи това се пее соло. Л.Т.: Аз го пях като соло на моя концерт и ме викаха на бис. Много голям успех имах. Но Учителят даде още два куплета. Защото аз казах: На Паневритмия може да повтаряте два пъти един текст, но в зала „България” аз не мога да повтарям два пъти едни и същи думи. Трябва ми друг куплет да даде. Той даде още два. В.К.: Те не са вписани в Паневритмията? Л.Т.: Не, не съм ги дала. Аз си ги пея. В.К.: Вие записала ли сте ги на Вашата Паневритмия? Л.Т.: Е-е, на моята Паневритмия още не съм ги написала, но аз ги пея. В.К.: Добре, знаете ли ги куплетите? Л.Т: Ами знам ги, разбира се. В.К.: Кажете ми ги сега. Л.Т.: Ама няма да ги дам сега. В.К.: Добре, Вие ще ги напишете там във Вашата... Л.Т.: Когато дойде моята Паневритмия да се покаже, чак тогава ще ги дам. В.К.: Ами Вие трябва да ги напишете на Вашата Паневритмия, трябва да ги напишете! Да не чакате, защото може да ги забравите. Л.Т.: Не ги забравям аз. В.К.: Добре де, хайде, кажете ги, аз Ви обещавам, няма да ги пишем тук. Л.Т.: Е, да, ама това се върти и ще ги снемете. В.К.: Аз ще ги снема, обаче аз няма да ги пиша. Л.Т.: Да, ама аз не ги давам сега! В.К.: Добре, съгласен съм. Л.Т.: Сега не ги давам. В.К.: Казвате: „Учителю, неправилно е дето се пее при тона сол...” Л.Т.: Еми, не е правилно. Те пеят върху главов тон сол частицата „ме”: „Ти си ме-е-е”. Няма таквоз нещо! Това едилетантска и любителска работа. В.К.: А как трябва да бъде? Л.Т.: „Ти си ме ма-а-мо” - „ма-а-мо”, трябва да бъде горе. А не „ме”! „Ме” нищо не е. А „мамо” е важното. Ако се декламира изречението, няма да кажем „Ти си ме-е”, ами ще кажем: „Ти си ме, мамо, човек красив родила.” „Мамо” е, кулминационната точка е „мамо”. „Ти си ме, мамо”, а не „Ти си ме”, не е правилно. В.К.: Понеже те нямат познание и не са школувани певци. Л.Т.: Фонетика трябва да познават. Фонетиката е цяло изкуство. В.К.: Да. Вие преди малко казахте,че музиката на Учителя е вокална музика, а не инструментална. Л.Т.: Ами по-малко е инструментална. Щом под нотите има думи, те трябва да се пеят, а не да се свирят. В.К.: Да. Л.Т.: И после, има инструменталисти в Братството, ама трето качество, не е първо, не е екстрено - трето качество. Не са големи, а обикновени. В.К.: Цигу-мигу. Л.Т.: А. В.К.: Така. Л.Т.: Карат само със свирене, а тя трябва и да се пее. В.К.: Цялата Паневритмия трябва и да се пее. Л.Т.: Аз казах на Учителя, а Той ми каза как ще бъде в бъдеще. Тепърва как ще бъде. Защото играчите се опитват да пеят. Понеже не са специалисти, пеят фалшиво, развалят цялата Паневритмия. Като играеш, ти ще мълчиш и ще дишаш дълбоко, а в средата на Паневритмията трябва да има хор, оркестър, солисти, които ще изпълняват музиката; а играчите няма да пеят. Защото като играе и пее, фалшиво пее. В.К.: Да. Вие Вашата Паневритмия сте я изпели на концерт с двата куплета допълнително. Л.Т.: Ами разбира се. В.К.: Ама къде на концерт - в зала „България” или на Изгрева? Л.Т.: В зала „България”. В.К.: Значи Вие сте я пели там? Л.Т.: Да, пях я, защото Той пожела. А на Изгрева, на поляната - аз не съм квартална певачка, да пея къде да е! Аз мога да изляза само в специален салон. Аз съм пяла в Париж в Гомон палас [Gaumont-Palace] на шест хиляди души. Как така, аз не съм квартална певачка. Аз съм оперната певица и концертна. В.К.: Вие казахте, че сте изпълнили Паневритмията на концерт в зала „България”. Какъв беше този концерт? Л.Т.: Вижте какво, цялата Паневритмия изпълних на Изгрева на концерт пред Учителя. И ето, Той се изказва там, прочетохте. В.К.: Да, прочетох. Л.Т.: Че „Тя спазваше ритъма - точния ритъм на Паневритмията, Той казва там. - Тя правеше и движения. Вие трябваше да дойдете на нейния концерт.” Аз изпях тогава цялата Паневритмия с Янко Янков на флейта и пиано акомпанимент. И ето, брат Боян Боев е стенографирал Неговото изказване на Витоша. В.К.: Да. Това го чухме. А на концерт в зала „България”, Вие пяхте там. Л.Т.: Аз изпях само солото с три куплета. В.К.: А-а, солото сте изпели. Л.Т.: Само солото: „Ти си ме, мамо, родила...” Да. В.К.: А този концерт какъв беше? Имаше и друг репертоар? Л.Т.: Ами пях арии от опери - „Лучия”, „Севилски бръснар”, песни и вмъкнах и солото на „Слънчевите лъчи” с три куплета. В.К.: Този концерт индивидуален Ваш ли беше рецитал или беше двоен? Л.Т.: Мой. В.К.: А, Ваш, само Ваш. Л.Т.: Мой личен. В.К.: А кой Ви акомпанираше? Л.Т.: Ами този композитор, Парашкев Хаджиев179. И той много жени смени. Идваше с мотоциклет, не с колело. Идваше на Изгрева и качваше и любовницата си - последната си жена. Тя сядаше на един стол. Всеки ден правехме репетиции и той ми акомпанира. Но Янко Янков беше на флейта. В.К.: В зала „България”. Л.Т.: Да. В.К.: Значи Парашкев Хаджиев акомпанира на пиано, а Янко Янков - с флейтата. Да, ясно. Л.Т.: Всички афиши пазя. Цели дюшеци имам от афиши. В.К.: И къде са тези дюшеци? Л.Т.: Е, навити. В.К.: Ясно, да. Л.Т.: От всичките ми концерти имам афиши. В.К.: Да. ____________________________ 179) Парашкев Тодоров Хаджиев, 1912-1992, композитор, педагог Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now