Jump to content

169. Нови два куплета към „Слънчеви лъчи” на Паневритмията


Recommended Posts

169. НОВИ ДВА КУПЛЕТА КЪМ „СЛЪНЧЕВИ ЛЪЧИ”

НА ПАНЕВРИТМИЯТА

В.К.: На 110 страница от „Разговорите с Учителя” Вие споменавате, че има някакво соло в „Слънчевите лъчи”, което трябва да се пее. Кое е това соло?

Л.Т.: В „Слънчевите лъчи, гдето се хващат по двама, на Паневритмията. Това соло Той каза да го изпея на концерта. Учителят пожела.

В.К.: Как почваше то?

Л.Т.: „Ти си ме, мамо, човек красив родила,

умен да стана, добре да мисля,

добре да любя, туй живота е на рая.”

В.К.: Значи това се пее соло.

Л.Т.: Аз го пях като соло на моя концерт и ме викаха на бис. Много голям успех имах. Но Учителят даде още два куплета. Защото аз казах: На Паневритмия може да повтаряте два пъти един текст, но в зала „България” аз не мога да повтарям два пъти едни и същи думи. Трябва ми друг куплет да даде. Той даде още два.

В.К.: Те не са вписани в Паневритмията?

Л.Т.: Не, не съм ги дала. Аз си ги пея.

В.К.: Вие записала ли сте ги на Вашата Паневритмия?

Л.Т.: Е-е, на моята Паневритмия още не съм ги написала, но аз ги пея.

В.К.: Добре, знаете ли ги куплетите?

Л.Т: Ами знам ги, разбира се.

В.К.: Кажете ми ги сега.

Л.Т.: Ама няма да ги дам сега.

В.К.: Добре, Вие ще ги напишете там във Вашата...

Л.Т.: Когато дойде моята Паневритмия да се покаже, чак тогава ще ги дам.

В.К.: Ами Вие трябва да ги напишете на Вашата Паневритмия, трябва да ги напишете! Да не чакате, защото може да ги забравите.

Л.Т.: Не ги забравям аз.

В.К.: Добре де, хайде, кажете ги, аз Ви обещавам, няма да ги пишем тук.

Л.Т.: Е, да, ама това се върти и ще ги снемете.

В.К.: Аз ще ги снема, обаче аз няма да ги пиша.

Л.Т.: Да, ама аз не ги давам сега!

В.К.: Добре, съгласен съм.

Л.Т.: Сега не ги давам.

В.К.: Казвате: „Учителю, неправилно е дето се пее при тона сол...”

Л.Т.: Еми, не е правилно. Те пеят върху главов тон сол частицата „ме”: „Ти си ме-е-е”. Няма таквоз нещо! Това едилетантска и любителска работа.

В.К.: А как трябва да бъде?

Л.Т.: „Ти си ме ма-а-мо” - „ма-а-мо”, трябва да бъде горе. А не „ме”! „Ме” нищо не е. А „мамо” е важното.

Ако се декламира изречението, няма да кажем „Ти си ме-е”, ами ще

кажем:

„Ти си ме, мамо, човек красив родила.”

„Мамо” е, кулминационната точка е „мамо”. „Ти си ме, мамо”, а не „Ти си ме”, не е правилно.

В.К.: Понеже те нямат познание и не са школувани певци.

Л.Т.: Фонетика трябва да познават. Фонетиката е цяло изкуство.

В.К.: Да. Вие преди малко казахте,че музиката на Учителя е вокална музика, а не инструментална.

Л.Т.: Ами по-малко е инструментална. Щом под нотите има думи, те трябва да се пеят, а не да се свирят.

В.К.: Да.

Л.Т.: И после, има инструменталисти в Братството, ама трето качество, не е първо, не е екстрено - трето качество. Не са големи, а обикновени.

В.К.: Цигу-мигу.

Л.Т.: А.

В.К.: Така.

Л.Т.: Карат само със свирене, а тя трябва и да се пее.

В.К.: Цялата Паневритмия трябва и да се пее.

Л.Т.: Аз казах на Учителя, а Той ми каза как ще бъде в бъдеще. Тепърва как ще бъде. Защото играчите се опитват да пеят. Понеже не са специалисти, пеят фалшиво, развалят цялата Паневритмия.

Като играеш, ти ще мълчиш и ще дишаш дълбоко, а в средата на Паневритмията трябва да има хор, оркестър, солисти, които ще изпълняват музиката; а играчите няма да пеят. Защото като играе и пее, фалшиво пее.

В.К.: Да. Вие Вашата Паневритмия сте я изпели на концерт с двата куплета допълнително.

Л.Т.: Ами разбира се.

В.К.: Ама къде на концерт - в зала „България” или на Изгрева?

Л.Т.: В зала „България”.

В.К.: Значи Вие сте я пели там?

Л.Т.: Да, пях я, защото Той пожела. А на Изгрева, на поляната - аз не съм квартална певачка, да пея къде да е! Аз мога да изляза само в специален салон. Аз съм пяла в Париж в Гомон палас [Gaumont-Palace] на шест хиляди души. Как така, аз не съм квартална певачка. Аз съм оперната певица и концертна.

В.К.: Вие казахте, че сте изпълнили Паневритмията на концерт в зала „България”. Какъв беше този концерт?

Л.Т.: Вижте какво, цялата Паневритмия изпълних на Изгрева на концерт пред Учителя. И ето, Той се изказва там, прочетохте.

В.К.: Да, прочетох.

Л.Т.: Че „Тя спазваше ритъма - точния ритъм на Паневритмията, Той казва там. - Тя правеше и движения. Вие трябваше да дойдете на нейния концерт.”

Аз изпях тогава цялата Паневритмия с Янко Янков на флейта и пиано акомпанимент. И ето, брат Боян Боев е стенографирал Неговото изказване на Витоша.

В.К.: Да. Това го чухме. А на концерт в зала „България”, Вие пяхте там.

Л.Т.: Аз изпях само солото с три куплета.

В.К.: А-а, солото сте изпели.

Л.Т.: Само солото: „Ти си ме, мамо, родила...” Да.

В.К.: А този концерт какъв беше? Имаше и друг репертоар?

Л.Т.: Ами пях арии от опери - „Лучия”, „Севилски бръснар”, песни и вмъкнах и солото на „Слънчевите лъчи” с три куплета.

В.К.: Този концерт индивидуален Ваш ли беше рецитал или беше двоен?

Л.Т.: Мой.

В.К.: А, Ваш, само Ваш.

Л.Т.: Мой личен.

В.К.: А кой Ви акомпанираше?

Л.Т.: Ами този композитор, Парашкев Хаджиев179. И той много жени смени. Идваше с мотоциклет, не с колело.

Идваше на Изгрева и качваше и любовницата си - последната си жена. Тя сядаше на един стол. Всеки ден правехме репетиции и той ми акомпанира. Но Янко Янков беше на флейта.

В.К.: В зала „България”.

Л.Т.: Да.

В.К.: Значи Парашкев Хаджиев акомпанира на пиано, а Янко Янков - с флейтата. Да, ясно.

Л.Т.: Всички афиши пазя. Цели дюшеци имам от афиши.

В.К.: И къде са тези дюшеци?

Л.Т.: Е, навити.

В.К.: Ясно, да.

Л.Т.: От всичките ми концерти имам афиши.

В.К.: Да.

____________________________

179) Парашкев Тодоров Хаджиев, 1912-1992, композитор, педагог

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...