Ани Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 190. ДЕВЕТАТА СИМФОНИЯ НА БЕТОВЕН И СНИМКИТЕ ОТ ПРЕДСТАВЛЕНИЕТО Л. Т: Ето сега почва „Битието”. В операта ме канят да пея „Деветата”. Имам покана от Филхармонията. В.К.: Да. Л.Т.: Вие сте го видели. В.К.: Да. Л.Т.: А същевременно пея с Учителя „Битието”. В.К.: Да, значи има и едното, и другото. Да, Бетховен тука е... Л.Т.: А тука, ето го композитора Георги Димитров, ето го Любен Минчев, ето го и тука. В.К.: Да. Л.Т.: Така, на тъй да бъде, по дължина. Сега... В.К.:... това е... Л.Т.: ... .Деветата” от професор Христо Панчев - разбор на „Деветата”. Той пусна ученици от Музикалното училище това да го продават, когато пеех „Деветата”. Но Учителят направи разбор на „Деветата”. Сега тука прочетете какво пише: това и това. В.К.: Сега в „Деветата”: „Прегърнете се, милиони!. „Деветата симфония” от Бетховен по текст на Шилер. По този начин тя ще излезе от концертните зали, за да внуши на народите онези идеи и чувства, които са вложени от двамата големи гении на човечеството. Одата на Шилер към радостта206 е дала великолепна възможност на Бетховен не просто да илюстрира със средствата на музиката идеите на поета, а да изрази в „Деветата симфония” по един космически, може да се каже, начин, в основата на философията си: бодрост, мъка нетърпима, помощ в нищета и мрак, клетва вечна нерушима, правда към другар и враг, за платена скръб, дори смърт на подлата измяна, слава на дела добри. Една паметна вечер на 17 май 1824 г., „Кертентон театър” във Виена, претъпкан от публика, избухна в триумфални и развълнувани аплодисменти след последните акорди на .Деветата симфония” на Бетховен, която бе изпълнена за първи път. Според тогавашните обичаи Бетховен стоеше прав зад диригента на оркестъра, с гръб към публиката. Той остана неподвижен. Овациите не стигаха до слуха му. Вече 30 години глухотата го откъсваше от околния свят. Една млада жена - Каролина Унген, солистка в хора на Операта, изтича до него, целуна го и насила го обърна с лице към публиката. Може би през тази вечер вътрешното ухо на глухия Бетховен продължаваше да следва вълната на нова, необикновена и вълнуваща музика, която само той чуваше. Може би той чувствуваше звуците на една Десета симфония”, която нямаше да напише.” Л.Т: А Учителят нарича нашето „Битие” Десета симфония. В.К.: [Продължава] „Оставаха му още 5 години да живее. Във въздуха на концертната зала все още се носеха звуците: „Прегърнете се, милиони!” Това е писано в 1972 г. в БТА - „Паралели”207 Л.Т.: Да. Това вече е към „Битието”. В.К.: Да. Л.Т.: По дължина. Така. В.К.: Да, така, по дължина ще го сложа. Л. Т: Ето го Карл Бьом. Чакай. Ето ги и солистите: Лилиана Табакова, ето... В.К.: Диана Герганова, Любен Минчев и Христо Бръмбаров. Л.Т.: Сега затворете ги. ___________________________ 206) Одата на радостта (An die Freude) е ода, създадена през 1785 г. от немския поет, драматург и историк Фридрих Шилер, прославяща братството и разбирателството на цялото човечество. Одата е най-добре позната от музикалната композиция на Лудвиг ван Бетховен във финалното Presto на неговата „Девета симфония“. През 1972 г. творбата на Бетховен е избрана от Съвета на Европа за европейски химн, а през 1985 г. - от тогавашната Европейска общност (Европейски съюз след 1993 г.) за свой химн. 207) Паралели: голямото списание. София: Бълг. телеграфна агенция, 1965-. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now