Jump to content

210. Побоят на Учителя. Песента „Бог е любов"


Recommended Posts

210. ПОБОЯТ НА УЧИТЕЛЯ. ПЕСЕНТА „БОГ Е ЛЮБОВ”

Л. Т: А, аз пък занесох, имам във вестници печатано за онова време, 1936 година, когато счупи стъклото убиецът, който искаше да убие Учителя, пратен от свещениците.

Учителят беше на сцената и седнал пред пианото, и чукаше с ръцете Си върху клавишите на пианото. И до Него беше седнал Иванчо Кавалджията. И като видя - платеният убиец се нахвърли върху Учителя и Го удари по главата, Иванчо вместо да го защити, избяга. Този същият, на следващия ден доди и падна пред, на колени пред Учителя, да иска прошка. А той беше пратен.

В.К.: Знаете ли как се казваше този човек? Кой беше този човек?

Л.Т: Не каза името. Но аз занесох вестника нея вечер на трапезата и прочетох (Защото го намерих между книжата на брат Христо и имам го някъде, ще го намеря), че това лице искаше като Го удари по главата и на място да Го унищожи.

Учителят загуби съзнание и още на другия ден, а след време, Го качиха върху един кон и Го качиха чак на Рила. И Го туриха в палатка. И Учителят дълги дни беше не в тялото си, защото аз имам документи от сестра Савка. Тя ми поднесе цял пакет, под главата си го извади.

Разказваше ми, че на Рила, в палатката Му и вътре, всяка сутрин тя влизаше с едно тефтерче. Той написваше едно Божествено изречение и Неговите псевдонимови подписи, псевдонимови.

А когато тя влезе при Него на Рила в палатката и поднесе тефтерчето, не се подписа Учителят, а един Арахангел. Учителят не беше в тялото Си, а прати един ангел тялото Му да го реставрира.

Чак на 40-ия ден Учителят хукна, като вятър вървеше. И отиде пред чешмичката, и изрече първата Си беседа. Като че не е бил и цялото Братство тичаше подир Него.

В.К.: А този вестник, това е от датата, когато е нанесен побоят?

Л.Т: Когато е бил ударен.

В.К: Да.

Л.Т: Има го във вестника.

В.К.: Защото ние не знаем коя е датата. Знаем, че е 1936 година, но на коя дата, кой месец - не знаем.

Л.Т: Е, има, всичко е записано. Човек не може всичко да помни.

В.К.: Ясно, да.

Л.Т: Един акъл - кое по-напред. Аз имам 36-оперен репертоар и сега да ме събудят, го пея. Всичко е наредено в тоя мозък. И че само туй ли е!

Не е само музика. Иска се и слово да помниш, молитви, че формули, че какво ли не. И дневният ни живот изисква пак да имаш памет.

В.К.: Моята идея беше такава: аз искам Вие да подготвите нещо, да предадете нещо от брат Христо, да го включим в този сборник.

Л.Т.: Аз държа непременно. Защото Вие виждате в „Разговорите”, че той винаги присъства. Ами то е грехота аз да не проявя една благодарност.

В.К.: Сега, аз искам значи от Вас материалите.

Л.Т: Фактите са това.

В.К.: Например: Учителя за музиката, Вашата последна среща и нещо друго, Вие ще помислите.

Л.Т.: Ще ги има, дал, дал Господ.

В.К.: Три-четири неща ще сложим от Вас, някъде към порядъка на 30-40 страници.

Л.Т.: Да се турят. Накрая, накрая ли ще е, къде ще е?

В.К.: Това вече аз ще го преценя. И след това - от брат Христо, пак Вие ще намерите материал за музиката, нали, той ще си бъде авторът, Кръстю Христов.

Л.Т.: Да, аз сега ще Ви покажа една негова тетрадка, да видите негов[ия] замах.

В.К.: А така. И след това аз ще искам да опишете как сте дали тези песни и отпечатането на тези песни 1947 година. Да разкажете нещо, за да може да го поместим.

Л.Т.: Да, ще разкажа. И после, т[у]й не било на Изгрева, ами в Търново.

В.К.: В Търново.

Л.Т: Значи тримата. Значи тримата са: Михаил, Кръстю и Учителят. Отиват да работят в Търново на вилата.

В.К.: Значи са на вилата.

Л.Т.: Тримата. Тръгнахме, казва, и Учителят изведнъж изчезна. Той се скрил зад един бряст. Ама поетично го описва тука, много поетично, много красиво. Но сега не мога изведнъж да преразказвам.

Ето, имам тук даже беседата и страницата, и номера, но да не отварям сега нотите, да Ви покажа.

Там казва тъй: „Учителят казва в тая беседа: „И песента „Бог е Любов” не е още завършена песен. Тя е едно окултно упражнение. Не знам - казва, ще имам ли скоро време да го разширя. Не ви обещавам, но ако имам време, искам да я разширя.” И точка.

И мен ме събуждат посред нощ, докато бях в бараката си - на никого не пречех, мога и посред нощ да композирам. И ставам, и като почне да тече през мене музика, то стана цяла оратория.

Аз пея едно соло, Слънцето е тенор, Земята е алт, Луната е сопран - вижте колко действащи лица се явяват за „Бог е Любов”, песента. И стана цяла оратория. Камъкът е бас.

А детският хор накрая ще се яви: малки момченца и момиченца, облечени като минзухарчета, като кокиченца, като цветя, защото тия цветя ще поникнат върху камъка отгоре. Щото камъкът като запее „Бог е Любов”, ще се разтвори и Слънцето ще то обгърне с лъчите си, с любовта си и върху него ще поникнат тези цветенца. И малките дечица ще изпеят „Бог е Любов”.

А когато дойде до „Ний ще ходим в този път на светлината”, камъкът и земята, и луната, и планините - всичко, ще бъде един голям хор и ще завърши песента „Бог е Любов”. И става прекрасна оратория, стана голяма. Да се приказва е едно, а да се изпълни е друго. Трябва да се изпълни това нещо. Щото Учителят е много богат Дух.

В.К.: Вие миналия път споменахте, че Вие Вашето „Битие” сте го разработили като композиция. Вашето „Битие” е разработено за оркестър, така ли?

Л.Т.: Имам го, да.

В.К.: Колко разработки има той? И за квартет ли е?

Л.Т.: Имам го, петдесет кила тежат нотните листове, много. Аз показах малко на Благовест Жеков.

Цялата Паневритмия отделно я имам. За, като почнеш пеене, флейта С (Це), обой, първа цигулка, втора цигулка, виола, чело, контрабас, за оркестър. Но не съм им го представила, защото веднъж споменах да кажат на музикантите, този Филип Стоицев каза: „Ама те са от друга гама” и това ги спря. И така го държа. Веднага мога да го дирижирам и веднага да се изпълни. И е разписано за всички инструменти, веднага турям да свирят, то е готово - но в друга гама.

Не само това. Новите песни, например „Кажи ми светли Божи лъч” - направена е за хор, за оркестър: първа цигулка, втора цигулка, виола, чело, контрабас - много от новите песни са направени за оркестър или за хор.

Например направила съм песента „Стани, стани и Господ ще те оживи. Стани, стани и с Любовта започни” и това, и когато запеят сопраните, хорът „Истината облечи”, турям на баса долу, басовите. Басистите пеят: „Истина”, едни вариации с движения надолу и се получава много красиво изпълнение.

Те сега искат (Аз имам много готови работи) да им дам, те да ги изнесат.

Добре, ама Учителят казва: „Когато един автор е написал нещо, той най-добре ще го предаде като го дирижира, отколкото ако даде на друг.”

В.К.: Добре, въпрос.. Вие бихте ли могли да дирижирате в тази възраст един камерен състав?

Л.Т: Защо да не мога, че какво! Бре, бре, бре, бре!

В.К.: Питам.

Л.Т: Ами.

В.К.: Не е трудно за Вас?

Л.Т: Че аз и сега си пея и гласът си ми пак звучи и имам височините.

Когато един глас започне да губи височините, той остарява. А щом държи височините си, той не е още остарял. Защото и на възрастния човек, ако погледнете гласните струни с огледалце и му кажете да каже: „И-и-и-ии-и”, ще видите как блестят като седеф, съвсем са запазени.

Зависи какъв живот живее човек и човек не живее в тялото си, човек живее в съзнанието си. Ако съзнанието е заето с висши идеи и мисли, то е далеч от физическите увреждания, каквито дава физическият живот.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...