Jump to content

212. Композиторът и певецът Христо. Песните „Да се прослави Бог в Бялото Братство” и „Песен за живота”


Recommended Posts

212. КОМПОЗИТОРЪТ И ПЕВЕЦЪТ ХРИСТО.

ПЕСНИТЕ „ДА СЕ ПРОСЛАВИ БОГ В БЯЛОТО БРАТСТВО” И „ПЕСЕН ЗА ЖИВОТА”

В.К.: На страница 1 Вие казвате: „Брат Христо имаше композиторски дарби. Заедно композирахме и пеехме.”

Л.Т: Да, например ще Ви дам една моя композиция, „Синовете Божии” е заглавието, „Химнът на синовете Божии”.

Той се връща от фабрика „Йорданка Чанкова”, където работят бонбони и ми каза: „Как прекарахте през деня?” Аз му казах: „Ето каква композиция написах” и му я изпях. А той каза: „Недейте завършва с думата „съмнение”, ами завършете с думата с „вяра и любов”. Той винаги даваше един ценен съвет за моите трудове. Заедно, аз взимах значи под внимание неговата забележка и веднага прибавях.

В.К.: Значи Вие пишете: „Ние заедно композирахме и пехме.”

Л.Т: Да, вярно е, за някои работи. Но той цял ден беше на работа и вечер, каквото съм написала, го споделях и той направяше някаква забележка.

В.К.: Вие пишете, той имаше композиторски дарби. Нещо композираше ли? Имаше ли някои композиции?

Л. Т: Например той изпя „Да се прослави Бог в Бялото братство”, мелодията той я даде. Това беше в 10 часа. Във време на беседа се вдъхнови, стана прав и изпя:

„Да се прослави Бог в Бялото братство и

да се прославят Белите братя в Божията Любов.”

Той даде тази мелодия.

В.К.: Имате ли я записана, нотирана?

Л.Т: Ами пея я постоянно. Имам я. И в три варианта:

Да се прослави Бог в българския народ.

И да се прослави българският народ

в Светлото Бяло братство.

Трети куплет:

Да се прослави Бог във всички народи.

И да се прославят всичките народи

в Светлото Бяло братство.

Тъй че в три варианта го пея. Винаги го изпявам в неделя. Заедно работехме.

В.К.: „Няколко дни преди да си замине, той тихо ми изпя една прекрасна „Песен за живота” и често си я пял с мене.”

Л.Т: Сега, ето, Учителювата песен започва от тука:

Не разрешавай суетата на живота,

не избягвай благите страдания,

те са дял в човешкия живот.

В тях се крие любовта.

Стреми се към вечността –

там е Великата Божия Слава.

Това е от Учителя, „Песен за живота”.

Добре, ама когато брат Христо почна да бере душа (а той си замина от заболяване на черния дроб, хепатит на черния дроб) и го дигнаха, брат му дойде, той се намеси. Той е член на Партията, на БКП [Българска комунистическа партия]. И го туриха в Инфекциозната болница, хепатитно отделение. И дотук, не пущат никого. А мене ми туриха бяла престилка и ме пущаха. Но после се оказа, че не било заразително. Хепатит, първо мислеха, че е инфекциозен, както и да е.

Сега да не си спомням тия тъжни неща. Но Баева, лекарката, ми каза, че с маркуч го хранеха от ръката, не от устата.

В.К.: Система, венозно, през вената на ръката.

Л.Т.: И той сам пожела да му даде тефтеря, да подпише той, че на собствена отговорност иска да го изпишат от болницата. Защото тя казваше, че е опасно за живота му, а той не искаше да го изследват, да му правят аутопсия, след като си замине. И решихме.

Аз взех едно такси и го закарах в моята мъничка барака и го турих на моето легло, където аз спя, а аз легнах, на миндерчето се свивах да спя, щото нямаше място за друго легло. Имаше едно миндерче и там се свивах, а него го турих на моето легло. Той издъхна на моето легло.

Вечерта, като дойде брат му с неговата жена, доведе един лекар невролог и лекарят каза: „Тази жена - посочи на мене - недейте я оставя тази нощ сама с болния. Да има човек с нея.” Той усети, че болният си отива.

А стана обратното: всички си отидоха, а аз останах сама с него. Цяла нощ съм седяла над главата му и на разсъмване, в пет часа без десет минути той издъхна. Той беше в пълно съзнание и ми каза: „Аз няма да умра, чу ли? Аз винаги ще бъда жив и всичко, което сме правили заедно, ще продължаваш да го правиш.”

Ние никога не бяхме с общото на Изгрева, винаги отделно.

В.К.: И той тогава изпял една песен?

Л.Т.: Той изпя, ето първата фраза на песента:

Живота е най-красивата песен,

която Любовта възпява

и ние живеем!

И сега към Учителювата песен аз прибавих неговата фраза. И тогава почва Учителювата песен. Накрая пък завършвам с моя мисъл. Отпред турих неговото, а отзад турих моя мисъл:

Ние живеем, защото пеем песните Му святи.

И стана чудесна песен от Учителя.

В.К.: Вие я имате нотирана?

Л.Т.: Имам я и я пея.

В.К.: Пишете: „Намерих портрети от Учителя с Неговия подпис.” В неговите неща има портрети на Учителя с подпис на Учителя?

Л.Т: Да.

В.К.: Вие ги пазите тия портрети?

Л.Т: Да.

В.К.: После ще ги преснемем. На страница 2 пишете: „В Братския салон изнасяхме много концерти.”

Л.Т: Много, много, много, много, много...

В.К.: Какъв беше репертоарът? Братски репертоар?

Л.Т: Да.

В.К.: Ама и той ли пееше?

Л.Т: Той пя на 27 декември, на годишнината на Учителя изпя солото и...

В.К.: Кое соло?

Л.Т: На „Мирът иде“. В средата има едно соло:

Учителю на Любовта,

Ти дойде при нас и донесе

Мъдростта и Истината.

Тази фраза той я изпя божествено. Даже казаха от Братството, че видели над главата му главата на Учителя, казаха онези, които имат ясновидство. Аз тогава дирижирах оркестъра и хора. То беше голямо тържество.

В.К.: Вие пишете: „Преди отчуждаване на салона, в 5 часа сутринта и 7 часа вечерта изнесохме два концерта с хора и оркестъра на Братството.”

Л.Т: Аз го дирижирах тогава.

В.К.: „Солист беше брат Христо.”

Л.Т.: Солист беше брат Христо.

В.К.: „Брат Христо записваше в своя дневник всичките си опитности от Учителя.”

Л.Т: Да.

В.К.: Този дневник Вие го имате, така ли?

Л.Т.: Е, отчасти имам.

В.К.: Защо?

Л.Т.: Защото той си го държеше в неговата къщичка. Имам отчасти.

В.К.: Е, добре, не е ли пълен? Защо отчасти, изгубиха ли се?

Л.Т: Отчасти го имам.

В.К.: Изгубиха ли се тези неща?

Л.Т.: Не зная.

В.К.: Да. Учителят го е повикал в 1919 г. в Търново и водил много разговори с него. Тези разговори има ли ги записани?

Л.Т.: Имам част от тях.

В.К.: Тука Вие цитирате много неща, но пак от неговите бележки, по които сте работили.

Л.Т: Да, да.

В.К.: На страница 7 и страница 3 Вие пишете: „Той казва: „Повика ме Учителят и ми показа на небето фигура от облаци, и каза: „Ето това е Тао.” Л. Т: „Тао” е Бог.

В.К.: Това е на санскритски ли?

Л.Т: Да. Когато Той ми каза да изпея „Фир-фюр-фен”, като соло в Радиото да го дам, Той ми каза: „Няма да го пееш, както те го пеят.

Те пеят „Тау, Тау, Тау”, не.

„Фир-фюр-фен, Тао” - с „о”, а не Тау.

Ще бъде „Тао Би Аоумен.” Значи не направо „у”, а „АОУ-мен” - на една нота да турят три гласни: „Фир-фюр-фен , Тао Би Аоумен.”

Така ми каза. „И ще го пееш маестозо, стегнато, а не размито, раз-влачено, като гръцките - каза - черкви пеят гърците, както пеят. Това не го понасям аз.”

И ми показа как да го изпея. И Асен Найденов, главният диригент, ми акомпанираше на пианото.

В.К.: Да. Споменавате, че материалите на брат Христо са обемисти и трябва отделно да се издадат. И какви са неговите материали? Те са много материали.

Л. Т: Ами изживявания с Учителя и отчасти и с брат Михаил Иванов, когато са били около Учителя.

В.К.: Когато дойдем до този материал, тогава. Сега продължаваме нататък.

Л.Т: Да.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...