Jump to content

244. Основата на Учителювата Школа. Подреждане и обяснения, упражнения


Recommended Posts

244. ОСНОВАТА НА УЧИТЕЛЮВАТА ШКОЛА

Л.Т: А-а, значи това е най-важното нещо. Това е основата на Учителювата школа.

В.К.: Това е шестнадесета [глава].

Л.Т: Значи, когато поема въздуха, напълня дробовете, разтварям долните ребра, като че ли искам да хвръкна, прибирам мускулите на диафрагмата, корема навътре и подпирам (без да турям корсет, както някои пълни като Христо Бръмбаров си слагат корсет, за да може да подпира), и запявам.

Но дихателна постановка: значи след напълване с въздух, заставаш и запяваш при туй дихателно упражнение и го държиш до края на пеенето; и второ поемане - пак, пак по същия начин, никакво отпускане, всичко това е стегнато и (с „арроддю” се казва на италиански245) непременно с опора.

Без опора не може да се пее, особено височини. Когато Мазаров скъса в „Бохеми”, Желю Минчев го пита: „Ти подпря ли тона отдолу?” Той не го е подпрял, затова скъса до-то.

В.К.: Така. Значи това е главата „ВДИШВАНЕТО И ИЗДИШВАНЕТО ПРИ ПЕЕНЕ”. Вече е ясно.

Л.Т: Не сте музикант.

В.К.: Аз не съм музикант.

Чета по-нататък: „ЗАДЪРЖАНЕ НА ВЪЗДУХА”.

Това е също глава - „ЗАПЯВАНЕ”.

Л.Т: Самото запяване как става.

В.К.: Вие тук трябва ли да документирате така с някои снимки нещо, със скици за гласната кухина? Не? Не е необходимо?

Л.Т.: Не, най-много мога да демонстрирам с моя глас. Аз мога да дам и кривото пеене, но мога да дам и правилното. Аз мога да го направя. И не ми вреди, защото съм майстор. Веднага отхвърлям кривото.

В.К.: Да.

Л.Т.: Но мога да го демонстрирам, да го чуят.

В.К.: Това трябва да го направим, да го запишем.

Л.Т.: Но мога да го демонстрирам, да го чуят.

В.К.: Това може да го запишем, да го има записано за демонстрация. Значи ние трябва да имаме работа по демонстрацията на това „ЗАТВАРЯНЕ НА ГЛАСНИЯ ОТВОР”?

Л.Т.: Тънки работи.

В.К.: Ясно. Това е за... Аз просто исках така нещо да Ви питам.

„ВЯРНОТО МЯСТО НА РЕЗОНИРАЩАТА ВЪЗДУШНА СТРУЯ”. Така. Тука има „ДИШАНЕТО НА ЙОГИТЕ”.

Л.Т.: Имам ги. Дава ги Учителят, но казва: „Не са за европейци.”

В.К.: Не са за европейци.

Л.Т: Може отчасти само. Очистително да направим. Те имат и очистителни вдишки.

В.К.: Да. Но това не е за европейците.

Л.Т: Аз всичките тия работи ги зная.

В.К.: Ние продължаваме с разбора на Школата.

Стигнахме до „ЗВУКЪТ ПРИ ПЕЕНЕ И ГОВОР”. Значи така, ние продължаваме. Така.

Л.Т.: А пък мойта част...

В.К.: Това тука Вие...

Ставаше въпрос в главата „РЕГИСТРИТЕ НА БАСА, БАРИТОНА, ТЕНОРА, КОНТРААЛТОТО, МЕЦОСОПРАНА И СОПРАНА”. Сега тука вече са регистирите.

Л.Т: Ето ги. Всеки глас откъде до къде пее.

В.К.: Това е на 48-а страница.

Л.Т: Да.

В.К.: А, Вие сте ги отбелязали. Вие преди малко говорихте, нали, за едните...

Л.Т.: А, това е моя част тука.

В.К.: Това вече Вие сте го дали.

Л.Т: Да.

В.К.: Като китарист.

Л.Т: Да, но Учителят го изисква от мене.

В.К.: Да, така както са обозначени, всеки един професионалист ще разбере за какво става въпрос, нали? Те са обозначени с латиница. Така.

По-нататък следва „Пеенето...“

Л.Т.: Да кажем дойдат ученици - да знаеш откъде до къде да го разпяваш.

В.К.: Да, ясно, „ПЕЕНЕТО И ГОВОРЪТ”. Тука има от Учителя цитати. „ИЗРАВНЯВАНЕ НА РЕГИСТРИТЕ”.

Л.Т: То е най-важното. Да няма дупки между редиците. Изравняване да има.

В.К.: Да, да няма дупка. Сега, „Пеене на гласните при произнасяне на буквата „Р”.

Л.Т.: НОТНИ ПРИМЕРИ.

В.К.: Тука има и нотни примери на 62-а страница. „Това е упражнение, с което певецът и ученикът трябва да работи с гласовия си орган.” Тука са примери.

И тука са направени „Отчетни звукове, тонове”. Тука има една глава „НАУКАТА ЗА ВНУШЕНИЕТО И САМОВНУШЕНИЕТО ПРИ ПЕЕНЕ”.

Л.Т: А, много важно.

В.К.: Това е една от най-главните.

Вие тука я разглеждате подробно „ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО ПРИ ПЕВЦИТЕ”.

Какво ще ми кажете за „ВНУШЕНИЕТО И САМОВНУШЕНИЕТО”? За тази глава, понеже Вие сте имали възможност да наблюдавате певци-професионалисти.

Л.Т: Да. Най-гибелни са самовнушенията и внушенията отвън. А човек трябва да се огражда от тях, да не се влияе, когато са отрицателни.

В.К.: Най-важното е ограждането.

Л.Т.: Да. Човек като си тури някакъв бръмбар в мозъка и си внуши нещо, никой не може да му помогне, освен той самият да се освободи от това внушение.

В.К.: Вие имали ли сте опит в това отношение?

Л.Т: Аз лично не, но съм наблюдавала мои колеги, които с двата крака затъват.

В.К.: При самото пеене?

Л.Т: Да.

В.К.: Сега, „ЛЕКУВАНЕ НА БОЛЕСТИТЕ НА ГЛАСОВИЯ ОРГАН И НА ЦЯЛОТО ТЯЛО”.

Л.Т.: Също е от Учителя.

В.К.: Той Ви е давал някакви рецепти?

Вие тука помествате ли ги? Не?

Л.Т.: Не всички рецепти ми позволява да ги дам. Само някои работи ги дава само за мене, защото аз излизам на големи сцени.

В.К.: Тези неща, които Вие сте написали, са част от рецептите на Учителя, нали? Главата „ОКУЛТНИ ПРАВИЛА, СЪВЕТИ И УПЪТВАНИЯ, И ЗАПИСКИ”

Л.Т: А-а.

В.К.: Тука аз виждам някакъв си... Това какво е сега тука? Кръгът З60о. Това астрологическа постановка ли е?

Л.Т: Да.

В.К.: Това са 39 глави.

Л.Т.: И „СЪДЪРЖАНИЕ”.

В.К.: И свършват:

„По цялата вселена ще пребъде Делото Божие

и делото на Христа,

делото на Учителя и Словото Му,

и музиката Му пред безкрайните безконечно. Амин.”

Така завършва. И това е тука вече Съдържанието в 39 глави.

Вие мислили ли сте: трябва ли да се правят някакви илюстрации, нещо освен тези неща?

Л.Т: Не.

В.К.: А нещо друго?

____________________________

245) Управлението на дишането в Арроддю, се възприема на международно ниво като едно от най-доброто управление на дишането за (класически / оперни) певци. Маестро Франко Тенели споделя, „че колкото по-висок отива, толкова по-динамична опозиция трябва да практикува, използвайки диафрагмата. Физическото усещане на певеца, че прави това, би било „бутане на диафрагмата” (https://www.talkclassical.eom/19375-appoggio-technique.html) (04.05.2019) (линкът не работи)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
×
×
  • Създай нов...